Örjan - 20 Januari 2010 02:14 -
“Gunnel”
Min fråga är varför inte kristna motiverar sin tro med urkunden utan trasslar in sig i det oändliga i filosofiska resonemang.
Jag frågar igen: Var finns apologeterna? Vad är poängen med Credo, när ateister och agnostiker tar över och dominerar. Skäms kristna för sin tro på bibelns budskap?
Örjan - 20 Januari 2010 02:14 -
“
Jag tror att dom flesta här på credo som inte tror har klart för sig om själva teologin runt den kristna tron, att Jesus kom för att offras för våra synder och man måste ta emot denna försoning i sina liv för att den ska bli en verklighet. Det har jag själv verkligen försökt vara tydlig med.
Vad menar du att man ska säga mer runt detta, om människor väljer att inte ta emot Jesus sina liv?
/Örjan
Örjan
Debatten fortsatte i “Statens moraliska berättigande” och jag har blivit kallad “tråddödare” eller “troll” tidigare. Så här menar jag:
1) Någon mer effektiv utgångstext än samtalet mellan Herren och Kain finns inte angående moral 1 Mos 4. Människan kan lyssna och ta ansvar oavsett religion. Oavsett i vilken tid vi lever. Avgörandet låg hos Kain.
2) Den som vägrar inse, att budorden senare i bibeln håller i alla tider för alla kulturer att bygga en samhällslag på måste skaffa en egen lag. Hedningar har en egen lag enligt NT. Kriminella har en egen lag, som är fruktansvärd sträng o.s.v. Filosofer säger, att det som är rätt för dig är inte rätt för mig kanske o.s.v.
3) Jag debatterar inte hur en människa skall kunna bli frälst i denna tråden eller någon annan tråd utan håller mig till ämnet. Går det inte att komma längre, så är det bara att acceptera. Nils G har debatterat en bättre lag med mig tidigare. Moral får man väl i förhållande till en skriven eller oskriven lag? Jag förhåller mig till givna trafikregler eller inte och kör inte, som jag anser vara rätt eller bättre.
4) Ett annat problem i debatter på kristen grund är tolkningsmodellen. Jag har debatterat med en präst, som är liberalteolog och inte tror på texten om att Jesus frestades under 40 dagar och nätter i öknen av Djävulen. En präst som varken tror på himmel eller helvete går det heller inte att debattera med.
Som jag ser det har moral med att göra vem jag vill lyssna på och lyda. Avgörandet finns hos mig. Den som vill förneka en Gud, som talar till människan eller en fiende får fortsätta med det. Det går inte att debattera om.