Sedan måste jag få undra lite… vad är skillnaden på att en person har sin egen moral eller sin egna uppfattning om rätt och fel? Låter som samma sak tycker jag.
Jag menar så här…
Om du säger att alla har sin “egen moral” så gäller inte samma defination för vad som är rätt eller fel för alla. Då kan jag säga att det är fel att döda för en svenson men inte för en nynazist.Låt oss ta ett exempel från sportens värld. Om jag frågar en handbollsspelare om det är fel att röra bollen med handen kommer han skratta åt mig och säga att det inte alls är fel. Om jag frågar en fotbollsspelare om det är fel att röra med handen på bollen kommer han naturligtvis hålla med mig. Samma regler gäller inte för bägge sporterna! Om alla människor har sin egen moral så blir det ungefär som med handbollsspelaren och fotbollsspelaren. Fotbollsspelaren kan inte säga att det är fel att röra bollen med handen eftersom de inte döms efter samma regler (“moral”)
Men låt oss säga att handbollsspelaren ska spela en fotbollsmatch. Mitt i matchen rör han vid bollen med handen. Domaren blåser straff. Handbollsspelaren säger att det inte alls är emot reglerna att ta på bollen med handen. I detta fallet kommer det vara “fel” att röra vid bollen oavsätt om handbollsspelaren tror det eller inte (oavsätt vad spelaren har för “moraluppfattning”).
Hoppas att min liknelse ska förklara vad jag menar tydligare. Frågan är då om det finns sådana “regler” som gäller alla människor och det anser jag! Jag anser t.ex att det oavsätt omständighet, eller vilken person som utför det, är fel att våldta en annan person. Detta är något som gäller för alla människor oavsätt om människor skulle hålla med mig eller inte. Påstår du att moralen är relativ i denna frågan?
Fotbolls/handbollskonflikten har vi redan i samhället: mördare vs ickemördare.
Mellan dom flesta människor skiljer sig inte moral så extremt som i en jämförelse mellan handboll och fotboll.
Min uppfattning är som sagt att den största delen av moralen gäller för alla, då alla har samma evolutionära ursprung, lär sig samma saker på dagis och i skolan, osv. Samma moralregler förs vidare både som gener och memer. Sedan skiljer sig detaljer rörande moral eftersom åsikter och individer skiljer sig. Riktigt extrema skillnader mellan moral får man när det har att göra med extrema ideologier, extrema åsikter, personlighetsstörningar och psykiska sjukdomar.
Hoppas du förstår hur jag uppfattar det. Jag tror inte det finns moraliska faktum, utan standarden för moral blir ungefär vad majoriteten tycker.
Var håller du inte med mig?