Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Språket och vetandets dilemma
Postade: 13 December 2009 09:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  69
Gick med  2009-08-21

Denna debatten är intressant. Ett ord för dig kan ha annorlunda innebörd för mig. Men för att jag ska kommunicera till dig att ett ord har annorlunda innebörd förutsätter jag att orden jag kommunicerar det med har samma innebörd för oss båda. Paradoxalt

Signatur 

“Love is destructive for the ego”

Postade: 13 December 2009 09:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  820
Gick med  2009-06-02
Emanuel Hai - 13 December 2009 08:06 -

Denna debatten är intressant. Ett ord för dig kan ha annorlunda innebörd för mig. Men för att jag ska kommunicera till dig att ett ord har annorlunda innebörd förutsätter jag att orden jag kommunicerar det med har samma innebörd för oss båda. Paradoxalt

Oftast har ett ord ungefär samma innebörd för olika människor. Skiljer det sig något åt kan man med hjälp av metaspråk ta reda på vad det är man menar med olika begrepp, det är inte så konstigt. I några få undantagsfall kan det uppstå problem, men det är ganska sällsynt.

Postade: 14 December 2009 03:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Det sägs ju att kroppsspråket väger väldigt tungt. Sedan har man ju kommit långt i social neurovetenskap, där spegelneuroner mm, är på tapeten. Det är ju känt, att folk ofta säger ett och menar ett annat och utbyter mer eller mindre medvetna signaler. Dom som har Aspergers syndrom, skall ju ha svårt att hänga med, i detta “sociala samspel”. Denna del av språket, är väl också i viss mån socialt betingad. Jag menar, det är ju så många faktorer förutom orden, som spelar in. Språkspelet som abergdahl menar, är ju betydligt mer mångfasseterat, när man är i samma rum, än så här på nätet.

Spelreglerna för interaktion ändras ju på så många plan. Ibland är orden betydelsefulla, ibland sammanhanget och orden bara utfyllnad. När en Aspergare säger rakt ut vad han menar, anses han vara en idiot och nonshaleras bara. Ofta är det som sägs, bara ett sken.

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70