Kritiken av Kuhns teori kommer från forskare som sysslar med naturvetenskap och som upplever hans beskrivning av hur det går till som en karikatyr av verkligheten samt från idéhistoriker som granskat hans avhandling. Åsikten att hans teori nog var mer tillämplig på samhällsvetenskapen var min egen, men du har säkert rätt i att Kuhn upplevde samhällsvetenskaperna som förparadigmatiska, även om numera vissa samhällsvetare själva kan tala om exempelvis det positivistiska paradigmet, det funktionalistiska paradigmet och det strukturalistiska paradigmet som övergivna av samhällsvetare.
Jag har inte hävdat att vetenskapen förklarar något bara för att den ibland ger övertygande beskrivningar av vad som händer. Sedan får du nog medge att jag och min kamrat vet bättre än någon annan vad vårt syfte med experimentet var. (Det syftade till att påvisa ett medium för ljuset medan enligt dagens normalvetenskap ljuset saknar medium. Vårt experiment misslyckades det visade varken att ljuset har ett medium eller att det inte har det.)
Att våra tolkningar av vad vi upplever oftast styrs av våra tidigare erfarenheter och hur vi tolkat dem låter rimligt, men detta kan ju inte gälla helt nya upplevelser eller hur bevisar du att ett spädbarns tolkning av verkligheten skulle vara helt igenom “teoriimpregnerat”?
Vilka personliga erfarenheter av naturvetenskaplig medicinsk eller teknisk forskning grundar du dina åsikter på?
Att kritiken kommer från naturvetare är ganska självklar, eftersom det var dem Kuhns teori behandlade. Han var, som du säkert vet, själv naturvetare och alla hans exempel är hämtade från naturvetenskaperna. Den kritik som kommer från idéhistorikerna är jag inte insatt i, och jag antar att du inte heller är det. Varför är du då så snabb att ta deras parti?
Vad använde du och din kamrat för instrument när ni utförde era experiment? Jag är ganska säker på att ni använde instrument som skapats och justerats inom ramen för det paradigm som ni skulle försöka vederlägga, och det är just detta som är problematiskt med normalvetenskap. Jag föreslår att du läser Kuhns bok (om jag har förstått dig rätt har du inte gjort det), eftersom många av dina invändningar besvaras av honom.
Även barnens upplevelser är teoriimpregnerade i den bemärkelsen att de får lära sig hur de ska tolka saker och ting. Deras observationer är också teoriimpregnerade i den bemärkelsen att vårt logiska tänkande “kräver” samband. Men visst, jag håller med, och jag tror att det finns ett visst utrymme för att tänka utanför boxen, även om det förmodligen sker sällan, men detta betyder inte att tänkandet utanför boxen bidrar till att föra oss närmare sanningen. Det betyder bara att det kan bidra till ett nytt paradigm.
Men låt mig nu ställa en fråga. Vad handlar den här diskussionen om för dig? Vilken eller vilka av dina trosföreställningar (religiösa såväl som andra) är det som Kuhn utmanar?