2 av 2
2
Gardells nya bok
Skrivet 30 dec 2009, kl 21.59   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  176
Medlem sedan  2007-08-23
marcus123 - 30 December 2009 09:09 -
Talawa - 29 December 2009 10:35 -
marcus123 - 21 December 2009 12:30 -
Warrior on the edge of time - 29 November 2009 08:50 -

Herr Gardell tydligen glömmer är ju att Jesus var fullkomlig, skulle en fullkomlig människa vara tandlös??

Så fullkomligheten sitter i utseendet? Så man är alltså mindre fullkomlig om man är tandlös, sjuk och kanske allmänt ful??
Vilken människosyn! Varför har ingen kristen reagerat mot detta?

Varför skall just någon kristen reagera på detta?

hmmm

Naiv som jag var (är) så trodde jag att kristna, i generell mening, inte dömde människor efter utseendet. Eftersom ingen kristen (på detta forum borde det väl vimla av kristna) har reagerat på detta förstår jag nu att jag har fel. Tack för klargörandet!

Min fråga var ställd med viss ironi.

red face 

Det verkar som att du tänker gott om kristna (det kan ju vara roligt som omväxling). Forumet är ju en öppen plats för olika tänkare så det borde finnas möjlighet för alla att reagera på inlägg som skrivs. Jag har läst och funderat på det du skriver men har haft tankarna på annat håll. Att vi dömer varandra efter utseendet tror jag är allmänmänskligt och något man borde se upp med eftersom utseendet minst sagt kan ge felaktig information om en annan människas kvalitéer. Men inte bara utseendet spelar roll, ord man säger eller symboler man bär kan också vara avgörande för hur man tänker om någon. Men är det hela sanningen? Så för att klargöra min egen privata ståndpunkt kring frågan, ja det händer att jag dömer efter utseendet fortfarande men att jag försöker vara på min vakt när den sortens tankar dyker upp. Som kristen är det för mig viktigt att se på andra med respekt och behandla alla värdigt något jag övar på (Jesus visar vägen). Kanske är det så även för andra?

hmmm

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Skrivet 30 dec 2009, kl 22.04   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  472
Medlem sedan  2008-01-08

cool hmm Jodå.

Skrivet 30 dec 2009, kl 22.37   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal inlägg:  79
Medlem sedan  2008-08-11
Talawa - 30 December 2009 09:59 -

Det verkar som att du tänker gott om kristna

Jag hade en lärare i lågstadiet som framförallt betonade kärleken och “vända andra kinden till” när det handlade om kristendom. Tyvärr har jag fått börja revidera min syn på kristna. (men hoppet finns ju kvar)

(det kan ju vara roligt som omväxling).

Varför, tror du, är det ovanligt att man tänker gott om kristna? Det kan väl inte bero på att ni sprider ett kärleksbudskap?

Som kristen är det för mig viktigt att se på andra med respekt och behandla alla värdigt

Det är viktigt för mig också-som människa.

(Jesus visar vägen).

Men även de som inte tror på Jesus, fem sjättedelar av jordens befolkning, har uppfattningen att det är fel att dömma människor efter utseendet. Det står inte och faller med Jesus.

Skrivet 31 dec 2009, kl 1.42   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  176
Medlem sedan  2007-08-23
marcus123 - 30 December 2009 10:37 -
Talawa - 30 December 2009 09:59 -

Det verkar som att du tänker gott om kristna

Jag hade en lärare i lågstadiet som framförallt betonade kärleken och “vända andra kinden till” när det handlade om kristendom. Tyvärr har jag fått börja revidera min syn på kristna. (men hoppet finns ju kvar)

En fråga: kan/skall man kräva mer av en som säger sig vara kristen än av andra?

(det kan ju vara roligt som omväxling).

Varför, tror du, är det ovanligt att man tänker gott om kristna? Det kan väl inte bero på att ni sprider ett kärleksbudskap?

Sverige är avkristnat (borde ju glädja en del) och de allra flesta ser sig inte som kristna i vårt land. Upplever att det finns fördomar mot troende och att de prövas hårdare än andra. Min tanke är att det ofta är något annat en kärleksbudskapet människor tänker på när de hör talas om kristna men jag kan ha fel…

Som kristen är det för mig viktigt att se på andra med respekt och behandla alla värdigt

Det är viktigt för mig också-som människa.

Bra, då har vi något gemensamt! (Jag är också en människa dessutom)

wink

(Jesus visar vägen).

Men även de som inte tror på Jesus, fem sjättedelar av jordens befolkning, har uppfattningen att det är fel att dömma människor efter utseendet. Det står inte och faller med Jesus.

Nu är jag inte någon expert på statistik men jag har förstått det som att i runda slängar en tredjedel av alla människor brukar räknas in i den “kristna sfären” av jordens befolkning. När jag skrev att Jesus visar vägen så menade jag först och främst för min egen del. En fråga: menar du att du vet att alla dessa människor tycker det är fel att bedöma andra efter utseendet?

surprised

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Skrivet 1 jan 2010, kl 19.22   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  472
Medlem sedan  2008-01-08

smile När jag skrev att Gardell reducerade Jesus till en “tandlös västgäte”, så menade jag att Han förnekar Jesu gudomlighet och fixerar vid Hans mänskliga skröplighet. Det hade inte behövt vara fel, om det inte vore för, att Han uppenbarligen vill gå tillrätta, med tron på Jesu gudomlighet.

Marcus. Varför hakar du upp dig på “tandlös”, och inte på “Västgöte”? Det blir så trivialiserat på något vis. Föreställer vi oss, hur Jesus förmodligen uppfattades av sin närmiljö, så kanske vi kunde hitta ett korn, även hos Gardell. Han är inte dum.

Jesus på förklaringsberget, var inte vardagens Jesus. Kanske vi lättare skulle se Jesus i varandra, om vi inte blundade för, att Han också var en människa, underställd lag och förgängesle. “Väl förtrogen med krankhet, Hans utseende kunde ej behaga oss”. Men vi styrs så ofta av våra egna själviska begär, när vi närmar oss andra. Dom bedöms efter hur gångbara dom är på marknaden, för tillfället. Vi tvättar inte deras smutsiga fötter med våra tårar. Vi vågar inte vara sårbara inför andra. Vi värderar kritiskt, med en köpmans ögon, vem vi kan ha nytta av. 

Vi skulle kanske gärna ta emot förbön av en som är girig, men knappast av en homosexuell. Nu gäller ju inte detta alla, men många av oss “radikala karismatiker”.

Ni kommer väl ihåg utställningen: “Ecce homo”? Jag höll inte med den konstnären heller, men kunde knappast blunda för vissa poänger.

Skulle vi idag, ta emot Jesus, som den människa Han var? Som den människa han kanske kommer som idag?

När såg vi dig i fängelse, sjuk och hungrig? Får vi också höra en dag, att vi missade Honom väldigt ofta?

Skrivet 6 jan 2010, kl 0.38   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  123
Medlem sedan  2007-12-30

Oavsett om Jesus var tandlös eller inte, så borde det ju inte ändra våran tro på  Jesus Kristus. Om Jesus kunde gå på vatten, hela sjuka människor, uppväcka människor som varit döda i typ fyra dagar, så skulle han nog också kunna tala utan tänder! Oavsett om Jesus hade tänder eller inte, (nu tror ju jag förvisso att han hade det) så tror jag ändå “oavsett vad” att han var Guds älskade son!  Det verkar som att Gardell isåfall försöker förminska Gud!

Gud välsigne er alla!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

2 av 2
2

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom