Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Gardells nya bok
Postade: 22 November 2009 03:03 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Läste lite i Gardells bok: Om Jesus, häromdagen. Måste säga, att han är en vass religionspolitiker. Oavsett vad man anser om hans motiv, så är han ju skarpsynt och han har inlevelseförmåga. Men är man kristen, om man reducerar Jesus till en tandlös västgöte. Det är ju uppenbart, att han anser det vara en myt, att Jesus är Gud. Men han vill ändå kalla sig baptist och vill ändå inte avfärda Jesus. Vem är det som utnämnt honom till “Hedersdoktor i teologi”?

Postade: 29 November 2009 07:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  87
Gick med  2008-02-20

Angående att Jesus skulle vara tandlös en viktig sak Herr Gardell tydligen glömmer är ju att Jesus var fullkomlig, skulle en fullkomlig människa vara tandlös??

Signatur 

Om man erkänner för sig själv att man inte vill söka sanningen, då blir det en sanning!

Postade: 21 December 2009 11:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  88
Gick med  2008-08-11
Warrior on the edge of time - 29 November 2009 06:50 -

Herr Gardell tydligen glömmer är ju att Jesus var fullkomlig, skulle en fullkomlig människa vara tandlös??

Så fullkomligheten sitter i utseendet? Så man är alltså mindre fullkomlig om man är tandlös, sjuk och kanske allmänt ful??
Vilken människosyn! Varför har ingen kristen reagerat mot detta?

Postade: 21 December 2009 11:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-02-20

Har du hört talas om arvsynden! När Adam bröt med Gud blev han ofullkomlig och eftersom vi är hans avkomma är alla människor ofullkomliga. Tur för oss är att Gud sände sin son Jesus som dog fullkomlig därmed väger vågskålen jämt igen.
Är man fullkomlig så borde ju allt vara perfekt både in och utsida jag tror ju inte Gud gör något halvfärdigt?

Signatur 

Om man erkänner för sig själv att man inte vill söka sanningen, då blir det en sanning!

Postade: 21 December 2009 11:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-11
Warrior on the edge of time - 21 December 2009 10:40 -

Är man fullkomlig så borde ju allt vara perfekt både in och utsida jag tror ju inte Gud gör något halvfärdigt?

Så fullkomligheten sitter alltså i utseendet? Man är MINDRE fullkomlig om man är tandlös, handikappad eller allmänt ful?? Vilken människosyn. Varför har ingen kristen reagerat på detta fördömmande synsätt??

Postade: 21 December 2009 02:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-02-20

Eftersom den här världens härskare är djävulen och inte Gud för tillfället, och vi alla som bor här är   ofullkomliga, på en del sitter det på utsidan eller insidan eller båda delar, det har ju ingenting med vilket värde människor har att göra. Jag påstår ju inte att man är mindre värd om man är tandlös osv men om du frågar en tandlös så önskar han/hon att säkert inte vara det, eller en som inte kan gå vill ju säkert kunna gå om man fick välja??

Signatur 

Postade: 22 December 2009 01:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-11
Warrior on the edge of time - 21 December 2009 01:46 -

a. Jag påstår ju inte att man är mindre värd om man är tandlös osv

Ordet fullkomlig betyder “utan fel/brister”. Du anmärker på att jesus antas vara tandlös, något som var vanligt förekommande runt år noll, som om utseendet spelar någon roll för en människa som vill sprida ett kärleksbudskap. Är det så du tänker om människor med fysiska åkommor i din församling…-“Personen har brister”?? Att överhuvudtaget påpeka att Jesus inte framställs som “vacker” visar att kärlseksbudskapet är av underordnad betydelse för dig!

Postade: 22 December 2009 01:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-02-20

Jag tillhör inte någon församling och vill ej kalla mig kristen många kristna har burit sig illa åt tycker jag.
Däremot försöker jag vara Jesu lärjunge så gott det går.
Vad jag menade med mitt inlägg var ju att även om människor i allmänhet såg ut på ett visst sätt omkring år noll (hur man nu vet det) så är ju faktiskt Jesus något utöver det vanliga dvs Guds son!
Men visst han kanske var tandlös men det är ju bara spekulationer och av underordnad betydelse, jag tror att Gardell skriver en sådan sak för att väcka debatt och synas i rampljuset en liten stund.

Eftersom hela världen är i satans våld även media så tror jag att riktiga Jesu efterföljare får svårt att komma till tals i offentliga sammanhang. Därför har jag svårt att tro att Gardell skriver en sådan bok annat en för egen vinnings skull.

Signatur 

Postade: 29 December 2009 09:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
Reformertus - 22 November 2009 02:03 -

Läste lite i Gardells bok: Om Jesus, häromdagen. Måste säga, att han är en vass religionspolitiker. Oavsett vad man anser om hans motiv, så är han ju skarpsynt och han har inlevelseförmåga. Men är man kristen, om man reducerar Jesus till en tandlös västgöte. Det är ju uppenbart, att han anser det vara en myt, att Jesus är Gud. Men han vill ändå kalla sig baptist och vill ändå inte avfärda Jesus. Vem är det som utnämnt honom till “Hedersdoktor i teologi”?

Teologiska fakulteten i Lund utnämnde honom trots viss oenighet inför beslutet…

blank stare

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 29 December 2009 09:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
marcus123 - 21 December 2009 10:30 -

Herr Gardell tydligen glömmer är ju att Jesus var fullkomlig, skulle en fullkomlig människa vara tandlös??

Så fullkomligheten sitter i utseendet? Så man är alltså mindre fullkomlig om man är tandlös, sjuk och kanske allmänt ful??

Några frågor uppstår:

Vad innebär det att vara fullkomlig?

Hur värderas en människas utseende?

Vem avgör vad som är fult?

Vilken människosyn talar vi om?

Varför skall just någon kristen reagera på detta?

hmmm

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 29 December 2009 09:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
Warrior on the edge of time - 22 December 2009 12:42 -

Jag tillhör inte någon församling och vill ej kalla mig kristen många kristna har burit sig illa åt tycker jag.

Jag tror att jag förstår vad du menar men det är många som har burit sig illa åt genom historien. Om jag följer den linan ut är det tveksamt om jag ens skulle vilja kalla mig människa. Alla har vi burit oss illa åt, mer eller mindre. Jag kalla mig kristen utifrån Kristus, det är han som är måttstocken, inte jag eller någon annan kristen medmänniska.

Däremot försöker jag vara Jesu lärjunge så gott det går.

Det låter bra!

Vad jag menade med mitt inlägg var ju att även om människor i allmänhet såg ut på ett visst sätt omkring år noll (hur man nu vet det) så är ju faktiskt Jesus något utöver det vanliga dvs Guds son!

Människans utseende i historiskt perspektiv kan man utröna till viss grad och ja Jesus var något utöver det vanliga samtidigt som han var just en människa likt vilken annan som helst…

Men visst han kanske var tandlös men det är ju bara spekulationer och av underordnad betydelse, jag tror att Gardell skriver en sådan sak för att väcka debatt och synas i rampljuset en liten stund.

Just så.

Eftersom hela världen är i satans våld även media så tror jag att riktiga Jesu efterföljare får svårt att komma till tals i offentliga sammanhang. Därför har jag svårt att tro att Gardell skriver en sådan bok annat en för egen vinnings skull.

Vem vet, tiden får utvisa…

<><

Signatur 

Ora et labora!

Postade: 29 December 2009 09:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

Som jag ser det, så är fullkomlig i detta sammanhanget, att Jesus som MÄNNIsKA, verkligen fullkomligt var en människa, efter Guds bild och likhet. Han var sann Gud och sann människa. Den fullkomligheten Han hade som Gud är evig. Men mänskligt sett, var Han den nye Adam, underornad Gud och bevisad vara rättfärdig. Samtidigt står det skrivet om Honom(hos Jesaja tror jag), att Han var väl förtrogen med sjukdom och att Hans utseende inte kunde behaga oss. Men Han är som bekant uppstånden, så nu är Han förhärligad och inte satt under förgängelsen längre.

Talawa. Ja DEN teologiska fakulteten ger jag inte mycket för. Men det fanns tydligen några, som inte lät sig imponeras av Gardells utspel. BRA! Man kan ju inte vänta sig annat, än att ett sådant angrepp på Evangelisk tro, skulle vara välkommet i ett gudsfientligt samhälle. Men han kommer ju inte att stå oemotsagd.

Postade: 29 December 2009 10:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
Reformertus - 29 December 2009 08:51 -

.Talawa. Ja DEN teologiska fakulteten ger jag inte mycket för. Men det fanns tydligen några, som inte lät sig imponeras av Gardells utspel. BRA! Man kan ju inte vänta sig annat, än att ett sådant angrepp på Evangelisk tro, skulle vara välkommet i ett gudsfientligt samhälle. Men han kommer ju inte att stå oemotsagd.

smile

<><

Signatur 

Ora et labora!

Postade: 30 December 2009 08:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-11
Talawa - 29 December 2009 08:35 -
marcus123 - 21 December 2009 10:30 -

Varför skall just någon kristen reagera på detta?

hmmm

Naiv som jag var (är) så trodde jag att kristna, i generell mening, inte dömde människor efter utseendet. Eftersom ingen kristen (på detta forum borde det väl vimla av kristna) har reagerat på detta förstår jag nu att jag har fel. Tack för klargörandet!

Postade: 30 December 2009 08:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

Marcus. Manipulationen med andras inlägg, är ett av de billigaste tricken jag set hitills. Skall du manipulera, så kan du väl gära det med finess. (som alla andra)  smile

Postade: 30 December 2009 08:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

PS: Och martyrrollen, tycker du inte det känns patetiskt?  smile

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70