Bäste Anders,
AndersH25 - 20 November 2009 08:13 -
Varför finns inget Gudsbevis?
Ateisten förklaring är enkel: det finns ingen gud.
Nej, så enkelt är det absolut inte. Påståendet “Det finns ingen gud” är inte något som helst bevis för Guds icke-existens; “varför det inte finns något Gudsbevis” som din fråga var formulerad - precis som påståendet “Gud finns” inte är något som helst bevis för Guds existens. Det är ett påstående; en slutsats; ett ställningstagande - inte bevis.
Jag säger inte att det inte finns någonting som med lite kreativitet skulle kunna tolkas som antydan till någon guds existens. Men “bevisen” för Guds existens räcker helt enkelt inte hela vägen fram för att mänskligheten skall kunna konstatera att det faktiskt finns en (eller flera) gudar. Vidare räcker antydningarna på att det inte finns en Gud inte heller hela vägen fram för att med 100% säkerhet kunna konstatera att det inte finns en eller flera gudar (annat än som begrepp/föreställningar). Jag förstår inte varför så många tycks insistera på att blanda ihop bevis med tro och personlig preferens.
Om en människa säger till mig “Jag tror att Gud finns” har jag inga invändningar som riktigt kan komma åt personens ställningstagande. Om en människa säger till mig “Jag, eller någon annan, har bevisat bortom tvivel att Gud finns” - eller för den delen “att Gud inte finns”, kan jag bara konstatera “Du har fel”. Inte primärt på grund av tron eller icke-tron på Gud, utan på grund av språkbruket. Människan kan inte bevisa eller motbevisa Guds existens. Tror man det (att man slutgiltigt kan bevisa eller motbevisa Gud) får man hitta på nya begrepp för att föra sina resonemang, för att kunna göra sig förstådd av resten av världen. Att tro att man kan “bevisa” det ena eller det andra - oavsett på vilken sida man står - är direkt fel, så långt som vi kan säga att någonting är fel över huvud taget - och en grov missuppfattning av begreppens betydelse.
Mitt svar är ett annat. För oss som älskar Gud vore ett liv med Honom ett paradis och ett liv utan Honom ett helvete.
Eftersom du säger “mitt svar är ett annat” med hänvisning till gudsbevis, antar jag att du talar om dina bevis för Gud, till skillnad från ditt av “ateistens” felaktigt uppmålade “bevis” mot gud - nämligen “Gud finns inte”. Det du beskriver låter mer som Pascals vad (utdelning istället för sannolikhet). Att det vore trevligare om Gud fanns än om Gud inte fanns bevisar inte Guds existens. Du kan säga att din tro gör det mer “rationellt” för dig att tro på Gud än att inte tro på gud. Då det enligt dina premisser skulle innebära straff om du inte trodde på Gud, vore det givetvis inte rationellt av dig att inte tro på Gud, förutsatt dina premisser, men det bevisar inte Guds existens. Om din logik fungerar så kan jag “bevisa” att Gud inte finns eftersom jag inte tror på Gud. Det är uppenbarligen felaktigt. Betänk denna deduktion t.ex.:
1. Jag tror inte på Gud.
2. Gud finns inte.
Notera noga felslutet. Förutsättningen stämmer - “Jag tror inte på Gud” - men slutsatsen är direkt felaktig. Likaså blir slutsatsen direkt felaktig om man har som premiss “Jag tror på Gud”, och slutleder att “Gud finns”. (Om man med “Gud” menar någonting mer än själva begreppet eller föreställningen om Gud, vilken uppenbarligen finns. Jag menar en Gud med ett medvetande och en vilja, så låt oss för argumentets skull säga att med “Gud” åsyftas den Kristna guden.)
På samma vis kan man inte logiskt styrka Bibeln som “Guds ord”.
1. Bibeln säger att den är Guds ord.
2. Bibeln är Guds ord.
1. Rasmus säger att han förmedlar Guds ord.
2. Rasmus förmedlar Guds ord.
Felslut på felslut. Man kan säga “Jag tror att Bibeln är guds ord”, men man kan inte bevisa det. Precis som man inte kan slutgiltigt bevisa att Bibeln inte är Guds ord. Där logiken slutar får vi helt enkelt gissa.
Så länge Gud inte uppenbarat sig är det lätt: man sätter sitt hopp till Honom som är den självutgivande kärleken.
Dvs så länge det inte finns några bevis skall man hoppas på det i alla fall för att det ger bättre utdelning om det stämmer än om det inte stämmer? Rationellt ur utdelningshänseende, irrationellt ur sannolikhetshänseende.
När Gud uppenbarat sig blir det svårare för då kommer de som är ute efter Hans makt, ära och/eller rikedom att försöka visa att de duger, fast de inte gör det.
Så när bevisen kommer är det för sent? Jag trodde att alla skulle anamma Guds regering när Jesus kommer tillbaka till jorden? Vidare trodde jag att det aldrig var för sent att bli förlåten för sina synder? Då är det ju kört för mig. =/
Förresten ser jag i efterhand att det kanske låter som att jag uttrycker mig lite hårt stundvis. Om du uppfattar det som så ber jag om ursäkt - det är inte meningen att låta aggressiv om du skulle uppfatta det så. Allt gott!