pollenper - jag lyckades skriva ett ca 6000 tecken långt svar, men i slutklamern så krasha ie, så för mig blev det också ett “skriver inget mer”-känsla. Jag har dock tråkigt, så jag skriver om…(dock inget relaterat till dig)
“Jag [Herren] har beslutat
att kalla samman folk och riken
för att tömma min vrede över dem,
all min glödande harm.”
Alla syndare = alla =eftersom alla är vi syndare. Det är bara Gud som känner ett sån vrede mot människor.
Enligt Sefanja kommer domen av två sammanlänkade orsaker. Mänskligheten - judar såväl som hedningar - har vänt sig bort från Herren.
Låter som något som händer före Jesus framträdande, inte efter, som kommande text får det att verka som:
Profeten talar om våld,svek och kränkningar, om högmod, förtryck och korruption, om andlig och social liknöjdhet ? DN eller SvD, valfri dag på året, bekräftar att bilden fortfarande stämmer.
Annars låter det som att Guds kontrakt till Judarna än håller, medans kristna följer ett helt annat kontrakt , fast som är skapat av samma Gud (ur kristnas synvinkel).
Sen har väl “våld,svek och kränkningar, om högmod, förtryck och korruption, om andlig och social liknöjdhet ?” nåt sitt max för längesen. Förut fanns bara dagens form av korruption. Släkt och vänner fick alltid privilegier jämfört med andra. Makt och rikedom ärvdes alltid. Våld- vi har 4 världsdelar helt utan krig på marken. Endast 2 världdelar där militärmakt fortfarande kör full maskin i vissa delar. Annars är det en overklig fredlig värld vi lever i jämfört med all annan historisk tid = betydligt mindre våld än tidigare. Vi har dock blivit duktig på att rapportera, både närliggande och våld från fjärran länder. Det betyder att “ökad rapportering” är skiljt från “verklig ökning”.
Vill Gud att domen ska komma vid en max-gräns av ondska, ja då har han missat den om den klassas som “våld,svek och kränkningar, om högmod, förtryck och korruption, om andlig och social liknöjdhet ?”. Fast han kanske prioriterar bort våld,förtryck,kränkningar och istället väntar till andlig och social liknöjdhet samt högmod ligger som högst.
Denna motivering bakom domen blir en utmaning för oss. Om vi dömer ut Guds dom över det onda innebär det att vi accepterar det onda. Gör vi det? Om det onda inte döms och rensas bort kommer det att finnas kvar för alltid. Vill vi det?
Vem accepterar ondska? Någon? Ser jag någon hand uppräckt? Ne…
Ond mot Gud kan nog väldigt många vara, men mot andra människor? Knappast. Vi klassar ondska olika och du får det som att låta att vi accepterar ondska bara för att vi tycker olika…
En dag kommer han att träda fram i glödande vrede; en annan reaktion på människans historia är inte möjlig
“kommer”? *Wilfer kollar på klockan, som alla andra tycker han att Gud är försenad med några tusen år minst*
Den här guden låter som de grekiska gudarna med alla dessa känslor.
Jag har ofta noterat hur inkonsekventa vi människor är i dessa frågor.
Hur inkonsekvent är Gud då? Han ger alla inblandade i Äpple-dramat helt olika straff och som ingen kan se som rättvist fördelade. Han dödade alla i en stor flod, slapp fick dock Noa med familj, hans favorit=korrupt eftersom även Noa är en syndare. Att förlåta samtidigt som man tror på eviga straff är hyfsat inkonsekvent.
Det finns ett vittne; det är hoppet för alla dem som genom historien kränktes och som aldrig fick någon upprättelse. Det finns ett vittne; det är slutet för alla dem som kom undan med sin ondska och som rättvisan aldrig hann ifatt. Det finns ett vittne; det är utmaningen för varje människa som inser att vi inte lever upp ens till våra egna ideal
Höj ribban så högt att ingen kan hoppa över - check
Bekräfta att den är på en lämplig nivå - check
Se till att det finns ett sätt att vinna trots att alla blir diskade - check
Bara de som håller med domaren om reglerna som säger att ingen kan vinna, de har en chans trots att de river - check
Ingen kan undvika vara med att tävla - check
Upptäck att tävlingen är riggad och korrupt - check
Om Gud inte finns, finns det inget hopp för den plågade mänskligheten. Som den nu världsberömde ateisten Richard Dawkins säger: “I ett universum av elektroner och själviska gener, av blinda fysiska krafter och genetisk kopiering kommer några människor att råka illa ut, andra att ha tur och du kommer inte att finna någon rim eller reson i det eller någon rättvisa.”
Fin slutsats trots noll belägg. Du verkar veta att du själv har rätt, så då kör du uteslutningsmetoden på allt det andra?
En ateistisk världssyn ger världen en dyster rättvisa. Man bestämmer inte vart,när,hur man föds. Vi människor dock är många gånger orättvis. Dock betyder det inte att världen är det.
Hur annorlunda är det inte om Gud finns! På Herrens stora dag kommer det onda på fall och rättvisa ska äntligen skipas.
....Nu?.....Nu?....Nu? Han har världens bästa planering, men det är dåligt om vi vet om när det händer. Okej… Jag hänger inte med.
Efter domedagen. När folk som kommit till Gud. Vart tog friheten att välja bort honom vägen? Nu när vi då ska ha kunskapen att alltid välja Gud, då är det sak samma om vi har frihet att välja bort honom eller inte, eftersom det alltid blir Gud. Jämför detta med första tiden i Eden. Från utsparkandet ur Eden till domedagen, det är bara lulul. Det är ingenting i jämförelsen med evigheten som händer efter. Därför bör domedagen ha skett så fort som möjligt då det alla dagar i veckan varit obetydlig kort i jämförelse med allt annat. Så varför väntar han? Hur onda vi än kan vara, hur än straffet han ger oss än är, så är det ingenting, absolut ingenting jämfört med evigheten efter domedagen. Så det var onödigt att kasta ut oss ur Eden från första början.