Sök       Avancerad sökning

11 av 11
11
Varför tror du (inte) på gud?
Postade: 02 Juli 2010 08:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 151 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  793
Gick med  2008-10-26
Joeb - 02 Juli 2010 06:14 -
AndersH25 - 02 Juli 2010 01:55 -

Jo, om man inte vet om bibeln Gud finns (och det verkar lika sannolikt att Han finns som att Han inte finns)

Varför är det lika sannolikt att han finns som att han inte finns? Är existens och icke-existens i den här frågan verkligen likvärdiga hypoteser?

Med tanke på att det finns betydligt färre ateister än såväl monoteister som polyteister och naturen är full av information som vi inte vet var den kommit ifrån, så har jag nog fel på den punkten.

Postade: 02 Juli 2010 08:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 152 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1197
Gick med  2010-06-06
AndersH25 - 02 Juli 2010 06:28 -

Jo, om man inte vet om bibeln Gud finns (och det verkar lika sannolikt att Han finns som att Han inte finns)

Varför är det lika sannolikt att han finns som att han inte finns? Är existens och icke-existens i den här frågan verkligen likvärdiga hypoteser?

Med tanke på att det finns betydligt färre ateister än såväl monoteister som polyteister och naturen är full av information som vi inte vet var den kommit ifrån, så har jag nog fel på den punkten.

Hur skulle du vilja säga att gudstro sprider sig? Sätter sig alla ned och funderar sakligt på frågan? Ser över alla evidens, väger argument för och emot, innan man slutligen fattar ett beslut om var man landar i frågan, som vuxen, rationell människa?

Eller sprids religion på andra sätt? Hur ser det ut i andra, kraftigt religiösa länder? Hur förhåller man sig till religion där?

Jag tror både att du och jag vet att kvantitet inte är det samma som kvalitet i den här frågan.

Postade: 03 Juli 2010 05:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 153 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
Joeb - 02 Juli 2010 06:40 -
AndersH25 - 02 Juli 2010 06:28 -

Hur skulle du vilja säga att gudstro sprider sig? Sätter sig alla ned och funderar sakligt på frågan? Ser över alla evidens, väger argument för och emot, innan man slutligen fattar ett beslut om var man landar i frågan, som vuxen, rationell människa?

Eller sprids religion på andra sätt? Hur ser det ut i andra, kraftigt religiösa länder? Hur förhåller man sig till religion där?

Jag tror både att du och jag vet att kvantitet inte är det samma som kvalitet i den här frågan.

Det är just det jag menar: att när man sätter sig fram och funderar sakligt på frågan så går den inte att avgöra! Det finns för närvarande inga bevis, varken för att Gud existerar eller att Han inte gör det. Därför är det inte vår intelligens som avgör vad vi kommer fram till utan om vi föredrar en värld byggd på förlåtelse och kärlek eller inte. Många kan inte tänka sig att förlåta sin broder om de inte vet att det finns något att vinna.

Nå, hur skulle du ha gjort om du var Gud och skulle avgöra vem som älskar Honom och vem som älskar Hans gåvor (rättvisa, lycka, trygghet, you name it). Den som hoppas på Gud finner gott om tecken på Hans existens, men den som hoppas på att Han inte finns ser inga sådana tecken utan (bort)förklarar dem med slumpen eller med människans önskan av att se mening i tillvaron.

Idag finns kunskapen om bibelns Gud över allt i världen och de flesta kan förr eller senare välja om de vill sätta sin tro på bibelns Gud eller inte. Vad väljer du? Vad satsar du på? Kärlek, rättvisa, prylar eller? Ingen tvingar DIG att tro varken på det ena eller det andra. De av dina val som är fria avslöjar vem du är!

Postade: 03 Juli 2010 08:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 154 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2010-07-02
tskogstrom - 02 Juli 2010 10:15 -

Själva idén att en gud ställer upp regler att man måste tro på den utan att det finns någon bevislig anledning till det, känns besynnerlig.

Om vi vore gud, nog skulle vi klara oss utmärkt utan att tvinga folk att tro på oss? Så pass stor självkänsla har vi väl? Och dessutom, att om vi inte gör det, utsätta andra människor för oändlig smärta i helvetet, faller helt utanför ramarna. Inte ens den värsta diktatorn eller massmördaren, tror jag skulle göra motsvarande?

Känns inte hela konceptet osannolikt och - grymt? Nog skulle de flesta av oss komma på betydligt modeller än så?

Följande liknelse kanske kan göra det mer begripligt för dig. Gud ville ge Sonen en brud och alla skapelser som redan fanns, inklusive änglarna, fördes fram inför Sonen, men Gud fann ingen som dög. ... . Åklagaren gick inför att förstöra och framför allt pröva människan. Gud beslöt då att sortera människorna: De som älskade Sonen för vem han var, skulle få leva med honom, medan de som bara var ute efter att missbruka Sonen rikedomar och makt, skulle inte få bli brud åt Gud.

“men Gud fann ingen som dög”
“pröva människan”
“sortera människorna”
- Du tar upp dessa saker, utan att bemöta mina argument. Din gud tycker man borde ha överlägsen moral och intelligens, inte verkar har kommit längre än vad arabiska bönder för 2000 år sedan kanske kunde hitta på.

“skulle inte få bli brud åt Gud”
- Vad pratar du om??? Förstår inte uttrycket. De som inte “duger”, vad händer med dem enligt bibeln och hur humant och snällt är det?

Postade: 03 Juli 2010 09:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 155 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
tskogstrom - 03 Juli 2010 06:57 -
tskogstrom - 02 Juli 2010 10:15 -

Själva idén att en gud ställer upp regler att man måste tro på den utan att det finns någon bevislig anledning till det, känns besynnerlig.

Om vi vore gud, nog skulle vi klara oss utmärkt utan att tvinga folk att tro på oss? Så pass stor självkänsla har vi väl? Och dessutom, att om vi inte gör det, utsätta andra människor för oändlig smärta i helvetet, faller helt utanför ramarna. Inte ens den värsta diktatorn eller massmördaren, tror jag skulle göra motsvarande?

Känns inte hela konceptet osannolikt och - grymt? Nog skulle de flesta av oss komma på betydligt modeller än så?

Följande liknelse kanske kan göra det mer begripligt för dig. Gud ville ge Sonen en brud och alla skapelser som redan fanns, inklusive änglarna, fördes fram inför Sonen, men Gud fann ingen som dög. ... . Åklagaren gick inför att förstöra och framför allt pröva människan. Gud beslöt då att sortera människorna: De som älskade Sonen för vem han var, skulle få leva med honom, medan de som bara var ute efter att missbruka Sonen rikedomar och makt, skulle inte få bli brud åt Gud.

“men Gud fann ingen som dög”
“pröva människan”
“sortera människorna”
- Du tar upp dessa saker, utan att bemöta mina argument. Din gud tycker man borde ha överlägsen moral och intelligens, inte verkar har kommit längre än vad arabiska bönder för 2000 år sedan kanske kunde hitta på.

“skulle inte få bli brud åt Gud”
- Vad pratar du om??? Förstår inte uttrycket. De som inte “duger”, vad händer med dem enligt bibeln och hur humant och snällt är det?

För att fortsätta liknelsen: Men hallå, skulle du gifta dig med en tjej som bara är ute efter dina pengar? För den som älskar Sonen/prinsen är ett liv med honom ett paradis och ett liv utan honom ett helvete men hur är det med dem som inte älskar honom eller inte ens vill leva med honom?

Postade: 03 Juli 2010 09:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 156 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2010-07-02
AndersH25 - 03 Juli 2010 07:17 -

För att fortsätta liknelsen: Men hallå, skulle du gifta dig med en tjej som bara är ute efter dina pengar? För den som älskar Sonen/prinsen är ett liv med honom ett paradis och ett liv utan honom ett helvete men hur är det med dem som inte älskar honom eller inte ens vill leva med honom?

Ja, låt oss köra vidare på liknelsen: Din tjej älskar dig inte. Bränner du upp henna då? Börjar du med fötterna och sakta går uppåt, så kanske du kan dra ut på lidandet flera dagar? Inte lika lång tid som din gud, dock; en evighet…

Känns lite taskigt, tycker jag ...

Postade: 03 Juli 2010 09:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 157 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
tskogstrom - 03 Juli 2010 07:31 -
AndersH25 - 03 Juli 2010 07:17 -

Ja, låt oss köra vidare på liknelsen: Din tjej älskar dig inte. Bränner du upp henna då? Börjar du med fötterna och sakta går uppåt, så kanske du kan dra ut på lidandet flera dagar? Inte lika lång tid som din gud, dock; en evighet…

Känns lite taskigt, tycker jag ...

Jag hoppas att hon hittar sin like, fast det är kanske lite väl grymt, en kvinna som bara är ute efter sin mans pengar (rikedom och makt) gift med en man som bara är ute efter hennes, ja de skulle nog skapa ett helvete för varandra.  Ja jag är nog lite grym, fast jag inte vill vara det.

11 av 11
11

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70