liquid lion - 10 November 2009 12:56 -
Benny - 10 November 2009 03:31 -
Men det är ju inte ett “bevis”? Nope, helt riktigt.
Det är självklart ett bevis. Om det du presenterar är sant så är det ingen tvekan om saken. Tyvärr verkar det dock råda en allmän, men felaktig, åsikt att bevis endast går att finna i laboratorium.
Svar: Det är absolut inte ett bevis, det är bara ett vittnesbörd. Syftet med mycket i mitt första långa inlägg är att klargöra hur lite det egentligen finns riktiga bevis för i ursprungsfrågan. Personliga upplevelser och hypoteser är icke bevis - och då det rör det mesta i det jag talat om och som frågan handlar om så kommer man inte få det på denna sidan graven.
Och finns Gud så vore det omöjligt att bevisa hans existens med “vetenskapliga medel”.
Hur vet du det?
Svar: Det är en allmänt accepterad ståndpunkt att det är vetenskapligt omöjligt att bevisa Guds existens, likväl som det motsatta. Men för att presicera vad jag menar så menar jag om bibelns Gud finns som han beskrivs där så går det icke bevisa hans existens då han alltid kan dölja sig oavsett vilka metoder vi tar till. Och som jag skrev så är det inte i hans plan att han ska bli bevisad, utan att vi ska söka honom.
De Jesus kallar kloka (i positiv mening) är de som lyssnar till hans ord och bygger sina liv på det.
Med andra ord är inte jag som har ett öppet men kritiskt sinne ej klok då jag inte hänger mig åt denna diktator som jag inte tror existerar?
Svar: Ett öppet och kritiskt sinne är bra - och Jesus var inte en diktator utan kom som en tjänare för att offra sig för oss. Men det är oxå så, menar jag, att det finns EN verklighet och en Sanning om densamma - vilket icke är detsamma som att vi som individer har olika upplevelser, erfarenheter och därmed olika verklighetsuppfattning. Men då det rör det som verkligen är sant - oavsett vad du och jag tycker eller tror - så kan man vara kritisk så man sluter sig mot sanningen då man inte accepterar den när man har den framför sig. Och är det så - oavsett sammanhang, inte bara i frågan om Guds existens etc - så kan man tro sig ha ett öppet sinne, men stänga det vid fel tillfälle. Då är man inte i sanning så öppen som man tror - för vi är inte det vi säger, utan det vi gör.
Bibeln säger även att de som söker ska finna
Jag har sökt utan att finna.
Svar: Om man söker efter en ring som ligger i låda A och letar överallt utom där så finner man icke det man söker. Sökande i sig resulterar inte i ett finnande. Däremot om man verkligen och ihärdigt söker sanningen så tror jag man finner Gud då man vågar ta honom på orden i bibeln. Men det går inte hitta på egna regler i denna process, och försöker man så söker man utan att finna.
handlar om ärlighet
Hur ärligt vore det att övertyga mig själv om något jag anser vara absurt?
Svar: Inte alls.
överlåtelse
Varför är det så viktigt för Jesus att jag erkänner honom vara min mästare? Varför duger det inte att jag lever ett moraliskt gott liv?
Svar: För att du, precis som alla människor, är en syndare som har begått både medveten och omedvetna fel och synder - kanske rentytan ondska. En människa som lever ett perfekt liv men som vid 40-års ålder begår ett mord t.ex kommer stå i domstolen en dag för att bedömas om han är skyldig eller icke till ett mord - oavsett de 40 tidigare fina åren. På samma vis kommer vi alla stå inför Gud och bedömmas om vi är syndare eller ej - och de som accepterat Guds gåva, som är evigt liv genom Jesus offergärning, kommer den dagen ha Jesus som “advokat” som kan frikänna oss då han oskyldig tagit straffet för våra synder. Men Gud tvingar sig inte på någon människa - ej heller dig. Men jag säger dig nu att ungefär så här är det, och vill du lyssna så är det ditt val och ingen kommer tvinga dig det ena eller andra.
Att jämföra en allsmäktig skapar-Gud med tomtar å vättar är en mycket dålig jämförelse
Inte alls, jag tror nämligen inte på någon av dem.
det är som att jämföra en mutter med en rymdfarkost.
Inte en särskilt dum jämförelse, jag antar att vi båda tror på muttrar och rymdfarkoster.
Svar: Det är oändligt stor skillnad i vad den enas eller andres existens har för påverkan på världen och oss, likväl hur stort utrymme respektive varelse har fått historiskt av alla människor. Att tro på tomtar kan praktiskt taget bara ske genom att man sett dom eller tror på nån som säger sig sett dom. En tro på Gud finns det massor anledningar till i olika former av Gudsbevis och fingeravtryck i naturen.
Ytterligare ett (eller flera) belägg för att Gud finns är att det finns någonting istället för ingenting.
Det förklarar inte gud då man även måste förklara varför han finns istället för ingenting.
Svar: Nja, den frågan besvaras i den urkund jag hämtar min kunskap ifrån i denna fråga primärt - och svaret är att Gud är evig, d.v.s utan början. Att andra ting i det fysiska universum är underställt naturlagarna är något som inte är givet för den som skapar och upprätthåller dem. Finns ju inte så många alternativ, och alla är svåra att förstå då de rör evigheten. Antingen har det från början varit ingenting, eller någonting. Antingen fanns Gud från början (eller någon annan gud/varelse), eller så gjorde han icke det.
Det är inte mer än en “vetenskaplig myt/saga” att allting uppstått genom en obalans i ingenting som blev en koncentrerad punkt av all massa som sedan expanderade och formade rummet
Det är en vetenskaplig hypotes (inte myt/saga). Något som för övrigt även kristendom klassificeras som.
Svar: Det är icke bevisad hypotes, och det är inte bara troende som kallar många inslag i ursprungshypoteser för moderna myter. Åter igen se skillnad på bevis och icke bevis. Att kristendomens skapelseberättelse är en tro, och inget bevisat är inget som vi hävdar något annat om heller. Skillnaden é om man vet att man tror eller om man tror att man vet.
med planeter och stjärnor som är så fantastiskt placerade att vi kan ha, inte bara liv, utan ett överflöd av liv på jorden.
Snälla, använd inte argumentet att universum är fantastiskt designat. För designen är nämligen patetisk, inget som gud vill inkludera i sitt CV precis.
Svar: Det är en så fantastisk skapelse att människans bästa uppfinningar ännu är efterapningar av det Gud skapat, och mycket saker är vi ännu långt från att kunna kopiera. Du ska inte glömma att från bibelns beskrivning så lever vi i en fallen värld med lidande, sjukdom och smärta som inte fanns först - så det du ser är som en krockad utsliten bil jämfört med en nytillverkad Rolls Royce. Du kan inte anklaga tillverkaren av bilen för att tiden slet ut den och du krockade den.
Det finns inge bevis för hur livet uppstod
Det finns en tämligen god förklaring innehållandes aminosyror samt stark energitillförsel i form av blixtar.
Svar: Inte i närheten av bevis ännu, det skulle vara mycket revolutionerande fortfarande om det kom ett sådant.
så att tro att det skedde utan Gud är oxå en tro utan bevis
Att tro att något skett utan X behöver knappast bevis fören det faktiskt är bevisat att X hade något med saken att göra. Annat vore ytterst märkligt.
Svar: Du ser bara inte att det inte finns bevis för vårt ursprung utan Gud - utan bara hypoteser som har många vetenskapliga brister och invändningar. Jag vet att jag tror att Gud skapat - men den som menar att Gud inte behövs har på sitt bord att visa att Y orsakade världen etc. Det är bevis för detta jag menar inte finns, och även att det inom vetenskaperna finns svagast hypoteser med mest spekulationer, alternativa teorier och invändningar.
och att liv endast kommer ur liv
Med andra ord lever gud enligt dig. Vilket liv kom han ur?
Svar: Besvarat ovan.
- - - - - - - -
Slut på tecken och tid - ska gå å jobba med IRL stuff nu.
mvh
//Benny