Sök       Avancerad sökning

Vad är kristen tro?
Postade: 27 Oktober 2009 10:44 - —   [ Ignorera ]  
Administratör
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2006-06-16

I söndagens DN finns en intressant serie intervjuer med företrädare för olika religioner och livsåskådningar. Kristen tro representeras av den välkände prästen Olle Carlsson. …

Läs hela inlägget i bloggen.

Postade: 28 Oktober 2009 10:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  2
Gick med  2009-10-27
Stefan Gustavsson - 27 Oktober 2009 09:44 -

I söndagens DN finns en intressant serie intervjuer med företrädare för olika religioner och livsåskådningar. Kristen tro representeras av den välkände prästen Olle Carlsson. …

Läs hela inlägget i bloggen.

Jag uppskattar verkligen att få ta del av åsikter/lära om vår kristna tro som är så lättläst och väl uppbackad som du verkar skriva (har inte läst så mycket än).
Och framförallt verkar du i mina ögon ha en riktig kristen tro och det tycker jag att det finns…en riktig och otaligt med oriktiga.
Men irrläror föds ju där tro inte finns!?
allt gott!

Postade: 09 November 2009 11:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23

På vilket sätt representerar Olle den kristna tron i artikeln?

<><

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 10 November 2009 02:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01

Hur skall man tolka “en liten konservative grupp”. Är det så att små grupper av nödvändighet har fel? Hur skall man i så fall tolka texten om den smala och breda vägen (Matt 7). Låt vara att man inte kan säga att enbart de som tror exakt som jag är Kristna. Men Jesus själv måste väll vara måttstocken i det att han är vägen, sanningen och livet?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 10 November 2009 05:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

En sådan liten grupp, skulle ju kunna vara Maranatha. Kanske Olle Carlsson bara är konsekvent, utifrån kärlek till de svaga. Man säger ju ofta till nya och tvivlande: “Kom som du är”. Då menar man väl inte som satans barn? Vad gör oss till Guds barn? Eller vi Gud visa med sin kärlek, att vi ÄR det och tar det ansvar det innebär? Är svaret givet, vem som är en “riktig kristen”?. Om man skulle kräva, att epitetet ifråga skall innebära att man är lik jesus? Hur upfattade Fariseerna Jesu kärlek mot syndarna?

‹‹ Spekulationer utan grund      Ny text ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70