Sök       Avancerad sökning

7 av 7
7
Antikrist rike: Är det nära förestående?
Postade: 01 December 2010 11:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 91 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
Anders - 01 December 2010 08:48 -

Den tydligaste beskrivningen av Antikrist finns i 2 Tess 2. Där talas om att Antikrist ska sätta sig i “Guds tempel”. “Guds tempel” används alltid i NT om de troende, individuellt eller kollektivt eller om Jesus. Uttrycket, eller motsvarande uttryck, används ingenstans i NT om templet i Jerusalem, så vitt jag vet. Men rätta mig om jag har fel.

Jag kan hålla med dig om att när termen Guds tempel används i NT så handlar det för det mesta om de fall som du tar upp. Frågan är då om detsamma gäller i 2 Tess 2.

Som stöd för din position kan man ju ta det faktum att det måste ske ett avfall från tron, och det ger ju en möjlighet för antikrist att ta “sätta sig” i Guds tempel s.a.s eftersom det blir lättare att bedra de “kristna” (d.v.s sådana som säger sig vara kristna men blivit bedragna av villolärare eller på annat sätt lämnat sanningen)

Frågan blir ju då om Påven passar in på beskrivningen av antikrist. Och då stöter man på problem.

Är katolska kyrkan verkligen Guds Tempel? Katolska kyrkans doktriner är ju för närvarande så långt ifrån traditionell kristen tro att den mer liknar en hednisk religion än vad den liknar riktig kristendom. Redan här blir det ju problematiskt om man kan säga att påven sitter i Guds Tempel.
Så vitt jag förstått det så syftar Paulus alltid på kollektivet av sant troende kristna när han talar om Guds tempel. Även om jag medger att det kan finnas sant troende katoliker, så är jag ytterst tveksam till att jag skulle erkänna katolska kyrkan med dess vilseledande doktriner som ens något som skulle ha en tillstymmelse till likhet med Guds tempel.

Så om påven är antikrist så betyder det antingen att jag missförstått vad Guds tempel syftar på (sant troende kristna i motsats till de som enbart kallar sig kristna, men som jag förstått det så är det enbart de som har den Helige Ande som är byggstenar i Guds tempel.), att Paulus gör skillnad på Guds sanna kyrka och den synliga (Jag kommer för enkelhetens skull att i framtiden använda ordet Kyrka för att beteckna kollektivet av kristna och tempel när jag syftar på ett fysiskt tempel.)
eller så är det helt enkelt så att katolska kyrkan är en legitim del av den sanna kyrkan trots att dess läror och traditioner saknar allt stöd i Bibeln. Några andra förklaringar hittar jag inte. 

Och det är på grund av den anledningen som jag har svårt att se 2 Tess 2 som en beskrivning av kristna som ett kollektiv eftersom Johannes i Upp 13:7-9 säger att alla som inte har sitt namn skrivna i livets bok kommer att tillbe Påven. Så om Guds tempel syftar på sant troende kristna så blir det plötsligt problem.

Rev 13:7 Och åt vilddjuret gavs makt att strida mot de heliga och att besegra dem, och det fick makt över alla stammar och folk och språk och folkslag.
Rev 13:8 Alla jordens invånare kommer att tillbe det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat från världens grundläggning.
Rev 13:9 Den som har öron må höra.

Men jag måste samtidigt erkänna att det finns ett scenario som i alla fall för mig skulle kunna förklara hur Antikrist skulle kunna vara Påven och det är om Guds tempel i 2 Tess 2 syftar på en avfallen kristen kyrka. Och med den nya vågen av vilseledande nykarismatiska rörelser (Hagin, Kenyon, Benny Hinn m.fl.) och avfallet från den sanna tron även bland traditionella protestantiska kyrkor som t.ex. Svenska kyrkan, så är jag inte förvånad om det snart är så att majoriteten av alla kyrkor avfallit från den sanna tron. Lägg till det faktum att många kyrkor faktiskt håller på att närma sig katolska kyrkan så får man ett scenario där kyrkor som förut representerat den sanna tron avfaller och börjar samarbeta med den katolska kyrkan. Eftersom KK inte har några intentioner att kompromissa med sina doktriner så blir det snart så att de övriga kyrkorna hamnar att böja sig under påvens auktoritet och vips så har du en avfallen kyrka som tillber Påven som Gud.

Nu gäller det bara att se till att få resten av världen att tillbe påven, men det borde inte vara särskilt svårt. Vattna bara ur budskapet lite och släng in lite New Age och annat dylikt skräp som t.ex. mysticism, så nappar nog de flesta. Katolska kyrkan är ju som bekant en ganska bra grogrund för dylika företeelser. De som inte går på det här kan du man ju alltid bedra med “lögnens alla tecken och under” och på så vis lura med lite falska mirakler. Resten kan man ju förfölja tills de viker sig eller dör ut. 

Antikrist är ett ämbete, liksom Kristus är ett ämbete. Kristus är “den smorde”, han är präst, profet och kung. Ämbetet Kristus tillhör endast en person, Jesus från Nasaret. Men det finns inget i sig som säger att ämbetet Antikrist måste tillhöra endast en person.

1Jn 2:18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist skall komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att den sista tiden har kommit.

Johannes säger att det finns flera antikrister men han säger också klart och tydligt att det finns en specifik Antikrist. Ungefär som att det finns flera mindre överstepräster, men det finns bara en Överstepräst. Så även om jag ser din poäng så ger Bibeln mera stöd för att det kommer att finnas en speciell Antikrist i de sista tiderna. Så även om påvarna kan ha varit så kallade “antikrister” så kan jag inte hålla med dig om att de är Antikrist med stort A. Så även om du skulle ha rätt i att Antikrist är ett ämbete och att det är påveämbetet så finns det fortfarande tillräckligt med stöd i Bibeln för att hävda att det kommer att komma en specifik Antikrist som kanske, kanske inte kommer att inneha påveämbetet.

Jag har skrivit en del annat som jag inte upprepar nu, men det finns ett antal faktorer att ta hänsyn till när det gäller Antikrist. Både titelns betydelse och Bibelns beskrivningar. Vi kanske kan gå in mer på det senare.

Visst, det är helt okej.

I Matt 24 besvarar Jesus två frågor samtidigt: “När skall detta [att templet bryts ner] ske, och vad blir tecknet på din återkomst och det här tidsålderns slut?” (Matt 24:3) Eftersom Jesus besvarar dessa två frågor samtidigt - de hör ju ämnesmässigt ihop, men är skilda kronologiskt - så kan det vara svårt ibland att veta vad som syftar på vad. Jesus verkar ju sammanlänka templets förstörelse, när de romerska soldaterna förföljde folket, med den allra sista tiden i v.15-22. Eller hur ser du på de verserna?

Om vi tar de relevanta verserna angående förödelsens styggelse så kan man observera följande:

Mat 24:15 När ni då ser ‘förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats 1 - den som läser detta bör noga lägga märke till det -
Mat 24:16 då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.
Mat 24:17 Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset,
Mat 24:18 och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.
Mat 24:19 Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna!
Mat 24:20 Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten.
Mat 24:21 Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. 2
Mat 24:22 Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas. 3

1. Jesus publik i det här talet är Jakob, Johannes och Petrus. Eftersom de alla var judar och det var det fysiska templet de talade om så blir den naturliga tolkningen att Jesus här talar om templet i Jerusalem.

2. Jesus säger här att förödelsens styggelse ska förebåda det värsta exemplet av nöd och lidande sedan världens begynnelse och att det aldrig mer skall förekomma något liknande. Romarnas krig mot judarna på 60-70 e.kr var visserligen hemskt, men det kommer knappast i jämförelse med t.ex. förintelsen.

3. Jesus lovar uttryckligen att den tiden, d.v.s nöden, kommer att förkortas för att att de utvalda skall bli frälsta. Det här ger stöd åt tanken att förödelsens styggelse anknyter till den absolut sista tiden istället för romarnas invasion av Jerusalem och förstörelsen av templet.

Det här ges ytterligare stöd av Mar 13:24-27 som uttryckligen länkar ihop Jesu återkomst med förödelsens styggelse. (Du kan själv kolla efter så ser du att Markus talar om den nöd som förebådas av förödelsens styggelse. Jag citerade inte hela texten för att det inte skulle ta för mycket plats, men om du vill kontrollera själv så nämns förödelsens styggelse i vers 14 och i vers 19 och framåt så talas om den nöd som skall komma efteråt.

24 Men i de dagarna, efter denna nöd, skall solen förmörkas, och månen skall inte ge sitt sken.
25 Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.
26 Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet.
27 Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens ända till himlens yttersta gräns.

Och om man till det lägger till att romarna aldrig ställde upp någon “förödelsens styggelse” i templet så är det ganska självklart att det inte syftar på det som hände år 70, utan att det fortfarande inte blivit uppfyllt. Dessutom så är det Luk 21:20-21 som hänvisar till templets förstörelse och där talas det om att en belägring av stadens murar och inte om förödelsens styggelse.

Postade: 16 December 2010 01:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 92 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12

Crawnus,

Jag beklagar att svaret kommer sent. Jag har funderat över frågan, men inte kommit mig för att svara. Här kommer ett ganska kortfattat svar:

1. Hur går det ihop att Laglöshetens människa sitter bland troende och samtidigt bedrar människor med sin undervisning?

Detta är ju vad som sker i den Romersk-katolska kyrkan, att det finns troende människor där men att många också är bedragna och saknar den frälsande tron eftersom man lär frälsning genom tro och gärningar (och därmed förstörs förtröstan på Jesus, när man måste lita på sig själv till en del).

Men om man ser det mer generellt, oavsett var om detta skulle ske i RKK eller någon annanstans, hur ska man se på tolkningen att det å ena sidan är bland Guds folk som Antikrist sitter och å andra sidan att dessa människor är bedragna och går förlorade?

Som jag förstår det så handlar det om en blandning. Guds folk finns där Guds ord förkunnas, eftersom Guds ord verkar oavsett var det sås. Å andra sidan vilseleder förkunnelsen så att människor avfaller från tron. På så sätt finns både troende och otroende i Antikrists kyrka.

2. Ska man tolka Upp 13 bokstavligt?
Naturligtvis tolkar vi inte vilddjuret bokstavligt, men ska tillbedjandet tolkas bokstavligt? Det är möjligt. Men man kan också se det som att den religion som vilddjuret förkunnar omfattas av hela jorden. Och om religionen är “frälsning genom gärningar” så är det ju så. Det är vad islam, hinduism, buddhism osv förkunnar, om än i väldigt olika former (både när det gäller vad man blir frälst från och frälst till).

De enhetssträvanden som du noterar tycker också jag är intressanta. RKK erkänner ju numera både att hedningar (som muslimer) kan vara frälsta och försöker få in andra samfund under sitt paraply.

3. Ska man förvänta sig endast en person som Antikrist, eller är det ett ämbete som flera personer innehar?

Johannes skriver om antikrister, alltså personer som påminner om Antikrist men inte helt och fullt uppfyller det Antikrist ska göra. Antikrists titel innebär någon som är Anti Kristus. “Anti” betyder både “mot” och “istället för”. Ett ämbete med någon som är istället för Kristus (titeln “Kristi ställföreträdare” kommer osökt i tankarna) och som förkunnar mot Kristus (ett annat evangelium, som inte leder till den frälsande tron på Kristus).

När någon börjar inneha det ämbetet, innebär det att om han dör och sedan efterträds så innehar inte nästa person detta ämbete?

Det avfall som Bibeln talar om är en process. Frågan är om Antikrist framträder alldeles i slutet av detta avfall, eller om det sker tidigare. Jag ser inget hinder i Bibeln för att det sker tidigare och att det i så fall rör sig om flera personer som innehar samma ämbete, eftersom Antikrist kommer att vara kvar när Jesus kommer tillbaka (Jesus ska ju döda Antikrist med sin muns anda).

4. Vad talar Jesus om i Matt 24?

Jesus talar både om Jerusalems förstörelse och om den sista tiden.
“Men han sade till dem: ‘Ni ser allt detta. Amen säger jag er: Här skall inte lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner.’ När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: ‘Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?’” (Matt 24:2-3)

Frågan “När skall detta ske” syftar på det Jesus just nämnt, att det inte ska lämnas sten på sten, alltså templets förstörelse. Men lärjungarna frågar också om tecknet på Jesu återkomst. De kopplar ihop dessa två händelser och rent sakligt hör de ju ihop, eftersom både handlar om Guds domar.

Jag ser det därför som att Jesus talar om båda dessa händelser i texten. Om jag förstår dig rätt så menar du att åtminstone v.15-22 handlar om den sista tiden och inte om templets förstörelse. Jag håller med om att förödelsens styggelse mest naturligt tolkas som något som uppreses i den sista tiden och också att det stora lidandet och den förkortade tiden handlar om något som sker i den absolut sista tiden. Min fråga är snarare: Handlar verserna exklusivt om den absolut sista tiden? Avsnittet som helhet gör ju inte det, eftersom det också handlar om templets förstörelse år 70. Det som talar för att Jesus också i v.15-22 även talar om templets förstörelse och de förföljelser som sker i samband med det är att han talar specifikt om Judéen och förföljelserna där. Men i den absolut sista tiden ska väl inte förföljelserna vara begränsade till dessa områden? (Jesus säger i och för sig inte att förföljelserna är begränsade.) Parallelltexten i Markus talar också både om templets förstörelse (Mark 13:2-3) och om Jesu återkomst. Och texten i Lukas är också en parallelltext som handlar om samma händelser: Jerusalems förstörelse (Luk 21:20-24) och Jesu återkomst (v.27).

Jag medger villigt att om vi bara hade dessa texter så skulle jag inte tro att Antikrist skulle framträda bland de troende. Och jag har också svårt att få ihop en del av det som står i Matt 24 och Mark 13, framför allt just detta om förödelsens styggelse. Men jag tycker samtidigt att det är tydligt att texterna, i alla fall som helheter, handlar om mer än en sak och det gör det lite svårare att identifiera alla detaljer. Det faktum att alla texter dels tar upp båda frågorna (för båda frågorna ställs i Matt och Mark och Jesus nämner belägringen av Jerusalem specifikt i Luk) och att texten i Lukas är en parallelltext till dessa gör att det är naturligt att tänka sig en dubbel uppfyllelse (både Jerusalems förstörelse år 70 och Jesu återkomst) och att alla detaljer då inte gäller båda händelserna.

Och framför allt anser jag att synen på Antikrist ska grundas först och främst på de texter som mest utförligt och specifikt behandlar frågan. Det är främst 2 Tess 2, men även ordets innebörd säger något om vad det är för typ av framträdande som förutsägs.

Postade: 22 Februari 2011 04:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 93 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Anders - 25 Augusti 2010 12:51 -
David Kärrsmyr - 25 Oktober 2009 08:05 -

Finns det tecken i tiden som talar för antikrist riken är snart här?

“Anti” betyder både “istället för” och “mot”.

Antikrist är någon som är “istället för” Kristus, som sitter i Kristi ställe.

Det är samtidigt någon som predikar ett “evangelium” som går emot det sanna evangeliet.

Låter inte detta bekant?

Låter det inte mer troligt att vi får en gemensam teknokratiskt styre över världen än att det blir teokratiskt. Det kan vara resonemang att man borde enbart konstruera massförstörelsevapen
som självreplikerande nanobots i FN:s regi (detta för att man ändå måste förstå dess potensial och möjligheten att motverka dem).
Medan alternativet verkar mindre intressant än som det vara tidigare för kärnvapen för att det specifikt slår mot folk med mer eller mindre homogen befolkningsmängd.
Medan det går att se att man kan komma fram till enkla lösningar som uppväger denna nackdel med att konstruera sådan vapen i länder som Kina och USA. Det handlar trots allt om inte att använda vapnen, utan fördela makten mer jämt över världen. Då är alla USA allierade inblandade tillsammans vilket klart kan uppväga de nackdelar som omnämns (dessutom finns andra sätt att slå emot fiende hot som inte inbegriper nanobotik).

Vad säger ni andra. Kommer det finnas vilja att centralisera makten mot det teknokratiska hållet?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 22 Februari 2011 04:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 94 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
David Kärrsmyr - 22 Februari 2011 04:03 -

Det är samtidigt någon som predikar ett “evangelium” som går emot det sanna evangeliet.

Låter inte detta bekant?

Låter det inte mer troligt att vi får en gemensam teknokratiskt styre över världen än att det blir teokratiskt. Det kan vara resonemang att man borde enbart konstruera massförstörelsevapen
som självreplikerande nanobots i FN:s regi (detta för att man ändå måste förstå dess potensial och möjligheten att motverka dem).
Medan alternativet verkar mindre intressant än som det vara tidigare för kärnvapen för att det specifikt slår mot folk med mer eller mindre homogen befolkningsmängd.
Medan det går att se att man kan komma fram till enkla lösningar som uppväger denna nackdel med att konstruera sådan vapen i länder som Kina och USA. Det handlar trots allt om inte att använda vapnen, utan fördela makten mer jämt över världen. Då är alla USA allierade inblandade tillsammans vilket klart kan uppväga de nackdelar som omnämns (dessutom finns andra sätt att slå emot fiende hot som inte inbegriper nanobotik).

Vad säger ni andra. Kommer det finnas vilja att centralisera makten mot det teknokratiska hållet?

Vilka bibelstexter bygger du läran om Antikrist på?

Postade: 22 Februari 2011 07:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 95 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Anders - 22 Februari 2011 04:09 -
David Kärrsmyr - 22 Februari 2011 04:03 -

Låter inte detta bekant?

Vilka bibelstexter bygger du läran om Antikrist på?

1 Joh 2:18, 1 Joh 2:22, 1 Joh 4:3, 2 Joh 1:7 sedan givetvis Uppenbarelseboken.

De talar om det som förnekar att Kristus har kommit i kött o.s.v. Ur vilken utgångspunkt det gäller att han själv skall utmåla sig som världens frälsare och samla all makt till sig.
Varför inte tro att det startar med en förening kring harmlösa ideal som världsfred och behovet av
få bukt farliga teknologier?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 02 Mars 2011 08:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 96 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  61
Gick med  2009-11-16
Chrawnus - 16 September 2010 11:41 -

Tänkte jag skulle kommentera Sanchez påståenden i en serie av inlägg.

Johnny Sanchez - 22 November 2009 10:22 -

Ja, hur är det med Jesus profetian om Jerusalems förstöring? För det första så var Jesus en av flera domedags profeter som förutsade Jerusalems förstöring år 70. För det andra så råder det oenighet bland bibelforskare när dessa evangelier skrevs. Det vi har tillgång till är kopior på kopior på kopior och dateras till 200-400 e kr så någon kan ha kan ha haft tid på sig att editera dem. Vi vet inget om det..För det tredje så slog inte allt in som Jesus förutsade. Det skulle inte lämnas sten på sten utan allt skulle rivas ner, vilket vem som helst som reser till Israel kan se inte skedde. Delar av templet står än idag.

Hans första påstående är faktiskt rätt, t.ex. profeten Daniel fick också reda på att Jerusalem och och det andra templet skulle förstöras och att det skulle ske efter Messias’ ankomst.( Vilket bl.a. betyder att om Messias inte kom före 70 A.D så är Daniel en falsk profet och har därför ingenting i de judiska skrifterna att göra, men det är en annan sak.) och att det skulle ske av folket till en furste/prins som kommer. Mer om detta senare…

Det som Sanchez “glömmer” att berätta för oss är att de “delar” av templet som han referar till inte hör till själva tempelbyggnaden, eller ens tempelbyggnaderna. I stället är det den västra muren han refererar till   (som är känd som klagomuren). Alltså inte själva byggnaderna. Och han kan inte ens göra det, eftersom
det inte finns något kvar av tempelbyggnaderna. Sanchez referar alltså här till muren som omgav
tempelkomplexet. Vilket betyder att inga delar av templet står idag. Dessutom så refererar Jesus till
tempelbyggnaderna och inte till muren eftersom det var tempelbyggnaderna som lärjungarna visade honom.
Alltså hade Jesus rätt även på den punkten.

Tack för anmärkningen!
Kul att tråden är igång igen, har inte varit inne på ett bra tag.
Självklart så “glömde” jag ingenting, utan jag tror mer det handlar om att du inte är tillräkligt påläst.
Det finns två ord på grekiskan i NT för ordet “Tempel”. Dels har vi Naos som syftar på det allra heligaste, det inre templet. Sen har vi ordet Hieron som syftar på HELA tempelkomplexet inkl alla murarna såväl som västra muren som vi idag kallar “klagomuren”.

Jesus sa att det var Hieron, alltså HELA tempelkomplexet som skulle förstöras, inte en sten skulle lämnas kvar!
Vem som helst som äger en Interlinear bibel kan se detta! Och angående Hieron och Naos så är det bara att kolla upp ett uppslagsverk för att få bekräftat att jag har rätt.

Så visst glömde jag inget…;-)

Postade: 07 Mars 2011 03:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 97 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12

David,

David Kärrsmyr - 22 Februari 2011 07:22 -

1 Joh 2:18, 1 Joh 2:22, 1 Joh 4:3, 2 Joh 1:7 sedan givetvis Uppenbarelseboken.

Det är samma texter som jag har, även om jag också har 2 Tess 2, om laglöshetens människa. Tror du som jag, att laglöshetens människa och Antikrist är olika ord på samma sak?

De talar om det som förnekar att Kristus har kommit i kött o.s.v.

Texterna talar om att Antikrists ande talar genom dessa små antikrister, när de förnekar att Kristus har kommit i köttet. Det är möjligt att Antikrist skulle ha samma budskap, men Antikrist skulle också kunna avvika på något annat sätt i sin lära om Evangeliet. Att Antikrist inte förkunnar det sanna evangeliet är dock självklart.

Ur vilken utgångspunkt det gäller att han själv skall utmåla sig som världens frälsare och samla all makt till sig.

“Antikrist” betyder “istället för” (anti) “Kristus” (krist), så i någon mening utger han sig för att vara världens frälsare, ja. Att han ska samla all makt till sig vet jag däremot inte vad du bygger på.

Varför inte tro att det startar med en förening kring harmlösa ideal som världsfred och behovet av få bukt farliga teknologier?

Bland annat för att 2 Tess 2 talar om detta som något som sker inom kristenheten. (Jag har skrivit om utläggningen av 2 Tess 2 tidigare i tråden, men det kan behöva diskuteras igen.) Det handlar först och främst om en religiös ledare, som först i andra hand är politisk.

Postade: 02 April 2011 02:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 98 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

Ur vilken utgångspunkt det gäller att han själv skall utmåla sig som världens frälsare och samla all makt till sig.

“Antikrist” betyder “istället för” (anti) “Kristus” (krist), så i någon mening utger han sig för att vara världens frälsare, ja. Att han ska samla all makt till sig vet jag däremot inte vad du bygger på.

Varför inte tro att det startar med en förening kring harmlösa ideal som världsfred och behovet av få bukt farliga teknologier?

Bland annat för att 2 Tess 2 talar om detta som något som sker inom kristenheten. (Jag har skrivit om utläggningen av 2 Tess 2 tidigare i tråden, men det kan behöva diskuteras igen.) Det handlar först och främst om en religiös ledare, som först i andra hand är politisk.

Den tolkning jag bygger min analys av har med att antikrist också finns omnämnd i Uppenbarelse boken som ondskans treenighet som kommer att förföra mänskligheten. På så sätt blir det mer än bara en religiös ledare utan den som kommer att samla allt folk omkring sig. Varför det blir intressant att se hur den fortsatta utvecklingen av FN fortlöper.
Vad är din omedelbara invändning emot att identifiera antikrist som del i ondskans treenighet?

Signatur 

/David

———————

Postade: 02 April 2011 09:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 99 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
David Kärrsmyr - 02 April 2011 02:54 -

Den tolkning jag bygger min analys av har med att antikrist också finns omnämnd i Uppenbarelse boken som ondskans treenighet som kommer att förföra mänskligheten. På så sätt blir det mer än bara en religiös ledare utan den som kommer att samla allt folk omkring sig. Varför det blir intressant att se hur den fortsatta utvecklingen av FN fortlöper.
Vad är din omedelbara invändning emot att identifiera antikrist som del i ondskans treenighet?

Ska se om jag förstår din argumentation:
1. Uppenbarelseboken talar också om Antikrist.
2. Antikrist ska förföra mänskligheten, enligt Uppenbarelseboken.
3. Därför är Antikrist en politisk ledare.
4. Därför är det rimligt att Antikrist är kopplad till FN.

Är det så du resonerar?

Mitt svar skulle vara att även religiösa ledare kan förföra människor. Jag tror att Antikrist är först och främst en religiös ledare, men det utesluter inte att han också har ett politiskt inflytande.

Vad sägs om det?

7 av 7
7

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70