Sök       Avancerad sökning

1 av 7
1
Antikrist rike: Är det nära förestående?
Postade: 25 Oktober 2009 09:05 - —   [ Ignorera ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

Finns det tecken i tiden som talar för antikrist riken är snart här? Som jag ser det så finns det många saker som verkar tyda på att det närmar sig med stormsteg. Det finns en överstatlig regim som redan idag vill verka för att man inte får kränka, i praktiken kritisera, vissa religiösa uttryck. Det finns en ny teknik som kommer att revolutionera vår uppfattning av oss själva. Det finns ett utopiskt trans- humanistiskt ideal som vill verka för att övermänskliga (avmänskliga) ideer skall få fäste i den allmänna opinonen. Det finns tankar om ett kontroll samhälle där människor kopplas upp i något som kan liknas vid “The Matrix” där de står under en AI:s kontroll. En uppgraderad mänsklighet som får mottaga odjurets märke innan de blir det av det monetära systemet. Är det några fler som oroas av denna utvecklingen?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 03 November 2009 04:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

Läste följaden väldigt intressanta artikel om möjligheten att vi kommer att se den moderna teknokratiska staten födas som ett nödvändigt ont för att kontrollera det accelererande antal hot mot mänskligheten. Det är fullt legitimt att tro att vår samhälle kommer att behöva förändras för att våra liv skall vara trygga in i det nya seklet. Problemet uppstår när det är i realiteten ofantligt svårt att att kontrollera den tekniska utvecklingens negativa konsekvenser, om man inte närmar sig ideer om att implantera chip hos hela mänskligheten som kan “slå ut” en människa som är på väg att utföra ett avancerat teroristdåd. Så nog är det rimligt att uppenbarelseboken blir verklig snarare än vi väntar. Eller finns det några invädningar mot resonemanget?

http://www.smedjan.com/content/display.asp?nr=446&format=print

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 03 November 2009 06:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  820
Gick med  2009-06-02

Det finns faktiskt ingenting som talar för att det som står i uppenbarelseboken kommer att bli verklighet. Lika lite som det finns någonting som talar för att det som står i Sagan om ringen kommer att bli verklighet. I båda texterna går det naturligtvis att tolka in skeenden som händer idag och säga att “det stämmer ju”. Detta betyder dock inte att det är sant…

Postade: 03 November 2009 09:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
loudon - 03 November 2009 05:40 -

Det finns faktiskt ingenting som talar för att det som står i uppenbarelseboken kommer att bli verklighet. Lika lite som det finns någonting som talar för att det som står i Sagan om ringen kommer att bli verklighet. I båda texterna går det naturligtvis att tolka in skeenden som händer idag och säga att “det stämmer ju”. Detta betyder dock inte att det är sant…

Du kan knappast kräva att Johannes skall beskriva vad han såg i sina visioner med vårat moderna språkbruk och våran kulturella kontext. Hur tycker du att han borde ha beskrivit vår värld för att hans profetior skulle verka trovärdiga?

Signatur 

/David

———————

Postade: 03 November 2009 11:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2009-06-02

Du kan knappast kräva att Johannes skall beskriva vad han såg i sina visioner med vårat moderna språkbruk och våran kulturella kontext. Hur tycker du att han borde ha beskrivit vår värld för att hans profetior skulle verka trovärdiga?

Han skulle ha beskrivit exakt vad som skulle hända utan att vi behöver “tolka in” det i texten. Det är precis samma sak med alla andra som har hävdat sig se in i framtiden, som Nostradamus exempelvis. Gör man ett vagt, löst, metaforiskt uttalande går det att tolka in precis vad som helst i det. Att någonting sedan händer som går att tolka in i det som sagts betyder inte att han har förutsagt framtiden.

Postade: 04 November 2009 12:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
loudon - 03 November 2009 10:43 -

Han skulle ha beskrivit exakt vad som skulle hända utan att vi behöver “tolka in” det i texten. Det är precis samma sak med alla andra som har hävdat sig se in i framtiden, som Nostradamus exempelvis. Gör man ett vagt, löst, metaforiskt uttalande går det att tolka in precis vad som helst i det. Att någonting sedan händer som går att tolka in i det som sagts betyder inte att han har förutsagt framtiden.

Du gör det totalt omöjligt att förutsäga framtiden med detta resonemang. Det är en skepticism som är på gränsen till det irrationella. Skulle han “tagit med sig” ett tidningsurklipp tillbaka skulle det varit totalt omöjligt att fatta innehållet. Det är bara att tänka på att det var omöjligt bara för hundra år sedan att tänka att vi kunde gå från tåg till vår moderna teknik. Så vad kan du mer begära?

Signatur 

/David

———————

Postade: 04 November 2009 01:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2009-06-02

Du gör det totalt omöjligt att förutsäga framtiden med detta resonemang. Det är en skepticism som är på gränsen till det irrationella. Skulle han “tagit med sig” ett tidningsurklipp tillbaka skulle det varit totalt omöjligt att fatta innehållet. Det är bara att tänka på att det var omöjligt bara för hundra år sedan att tänka att vi kunde gå från tåg till vår moderna teknik. Så vad kan du mer begära?

Det är inte jag som gör det omöjligt att förutse framtiden. Det är de fysiska lagarna för rumtiden som gör att det är på det viset.

Postade: 04 November 2009 03:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
loudon - 04 November 2009 12:51 -

Det är inte jag som gör det omöjligt att förutse framtiden. Det är de fysiska lagarna för rumtiden som gör att det är på det viset.

Du är helt ute å cyklar. en Gud som kan se alla möjliga framtider och kanaliserar mänsklighetens hela historia åt ett vist håll kan med säkerhet ge dig visioner om framtida förlopp. Problemet är inte fysiken, problemet är en uber-rationalism som inte lämnar utrymme för sanna profetior. Bibel är dock klar, man skall testa alla utsagor och om de infaller så har profeten talat Guds ord. Satsar du på att Johannes hade fel?

Signatur 

/David

———————

Postade: 04 November 2009 09:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2009-06-02

Du är helt ute å cyklar. en Gud som kan se alla möjliga framtider och kanaliserar mänsklighetens hela historia åt ett vist håll kan med säkerhet ge dig visioner om framtida förlopp. Problemet är inte fysiken, problemet är en uber-rationalism som inte lämnar utrymme för sanna profetior.

Ja, om gud fanns vore det säkert möjligt för honom att se allt som kommer att hända i framtiden, men det förutsätter att gud finns, vilket jag inte tror. (Detta skapar också problem för den fria viljan, som inte kan existera i en sådan värld - men det är en annan fråga, som jag har tagit upp i en annan tråd, utan att någon har lyckats svara på ett tillfredsställande sätt). “Uber-rationalismen” har vi väl för övrigt, om gud finns, fått från gud?

Bibel är dock klar, man skall testa alla utsagor och om de infaller så har profeten talat Guds ord.

Det är ju inget särskilt svårt test att passera… om jag säger att jag kommer att dricka kaffe imorgon - och sedan verkligen gör det - betyder det att jag har talat guds ord? I det fallet skulle ju inget godtyckligt tolkande krävas heller, där man anstränger sig för att få saker som händer att passa ihop med vad någon har sagt (som är fallet med de profetior vi diskuterar här).

Satsar du på att Johannes hade fel?

Utan att tveka en sekund!

Postade: 05 November 2009 04:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
loudon - 04 November 2009 08:44 -

Du är helt ute å cyklar. en Gud som kan se alla möjliga framtider och kanaliserar mänsklighetens hela historia åt ett vist håll kan med säkerhet ge dig visioner om framtida förlopp. Problemet är inte fysiken, problemet är en uber-rationalism som inte lämnar utrymme för sanna profetior.

Ja, om gud fanns vore det säkert möjligt för honom att se allt som kommer att hända i framtiden, men det förutsätter att gud finns, vilket jag inte tror. (Detta skapar också problem för den fria viljan, som inte kan existera i en sådan värld - men det är en annan fråga, som jag har tagit upp i en annan tråd, utan att någon har lyckats svara på ett tillfredsställande sätt). “Uber-rationalismen” har vi väl för övrigt, om gud finns, fått från gud?

Mollina är den filosof som jag anser har förklarat hur Gud kan veta alla framtida händelser samtidigt som vår fria vilja är äkta. Grejen är bara att Gud kan kanalisera allas våra sammanlagda historier åt ett håll. Så ser han vad som kommer att hända genom att bestämma den övergripande strukturen utan att för den skull styra några individer åt endast en riktning.
Intellektet är en Guda gåva så länge det används korrekt smile

Bibel är dock klar, man skall testa alla utsagor och om de infaller så har profeten talat Guds ord.

Det är ju inget särskilt svårt test att passera… om jag säger att jag kommer att dricka kaffe imorgon - och sedan verkligen gör det - betyder det att jag har talat guds ord? I det fallet skulle ju inget godtyckligt tolkande krävas heller, där man anstränger sig för att få saker som händer att passa ihop med vad någon har sagt (som är fallet med de profetior vi diskuterar här).

Du blandar två saker. Dels har vi frågan om hur sannolikt det är att någon skulle träffa rätt med en profetisk utsaga som är så detaljerad som Johannes uppenbarelse efter 2000 år. Där är du irrationell om du inte accepterar Gudomlig uppenbarelse om det inträffar.
Sen är det igen något helt annat med vaga påståenden om framtida förlopp som har en helt annan prägel än Johannes uppenbarelse. Att han är noga med att beskriva saker på analogt vis styrker denna slutsats. Det är beskrivningar av verklig teknik men uttryck “som om” det vore samtida krigskonst. Läs t.ex. texten om vilddjurets bild som fick liv. (Joh 13)

Den som lever får se smile

Signatur 

/David

———————

Postade: 21 November 2009 12:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  61
Gick med  2009-11-16
David K. - 05 November 2009 03:24 -
loudon - 04 November 2009 08:44 -

Mollina är den filosof som jag anser har förklarat hur Gud kan veta alla framtida händelser samtidigt som vår fria vilja är äkta. Grejen är bara att Gud kan kanalisera allas våra sammanlagda historier åt ett håll. Så ser han vad som kommer att hända genom att bestämma den övergripande strukturen utan att för den skull styra några individer åt endast en riktning.
Intellektet är en Guda gåva så länge det används korrekt smile

Du blandar två saker. Dels har vi frågan om hur sannolikt det är att någon skulle träffa rätt med en profetisk utsaga som är så detaljerad som Johannes uppenbarelse efter 2000 år. Där är du irrationell om du inte accepterar Gudomlig uppenbarelse om det inträffar.
Sen är det igen något helt annat med vaga påståenden om framtida förlopp som har en helt annan prägel än Johannes uppenbarelse. Att han är noga med att beskriva saker på analogt vis styrker denna slutsats. Det är beskrivningar av verklig teknik men uttryck “som om” det vore samtida krigskonst. Läs t.ex. texten om vilddjurets bild som fick liv. (Joh 13)

Den som lever får se smile

Jag måste här hålla med loudon i sitt resonemang. Om Uppenbarelseboken var så detaljerad och tydlig, varför finns det då så många olika tolkningar beroende på vilket samfund eller teolog man frågar?
Något som är både klart och tydligt behöver väl knappast någon tolkning, den tolkar sig själv då eller?

Jag har studerat bibelns profetior under många år, är mycket intresserad av profetior inom diverse religioner och profeter. Har varit en kristen fundamentalist som ofta vittnade för folk att “...bibeln är till skillnad mot andra heliga skrifter sprängfullt med hundratals profetior som har gått exakt i uppfyllelse”.

Detta sa jag inte för att jag hade djup studerat alla bevis och fakta, nej, utan på grund av att detta var vad jag blev undervisad om i Gudstjänsterna och i böcker av fundamentalister. när jag började titta närmare på alla de bibliska profetiorna och även läste böcker ifrån “ex-apologetiker och fundamentalister” så uppstod en helt annan bild.

Majoriteten av de bibliska profetiorna är skrivna i ett sådant profetiskt språk att de kan tolkas in i varje generation som varit. De är otydliga, vaga och inte särskilt specifika. Samma typer av profetior kan man hitta hos bland annat Edgar Cayse, Nostradamus, Koranen, Zend avesta osv..

Om du hade använt dig av ditt skeptiska syn på andra religioner, även på kristendomen så hade den inte hållt. Men så länge det gäller bibeln så är kristna inte intresserad att granska den på samma sätt som man gör mot andra religioner.

NÄR bibeln väl har specifika profetior, som inte är symboliska och vaga, då slår de fel. Ja, det finns faktist en rad av falska profetior i bibeln som slog helt fel, uttalad av den allvetande guden Jahve.

De som har gått “exakt” i uppfyllelse är de profetior som är symboliska och som har 100 olika tolkningar, somliga hävdar att de inte ens är profetior, eller också de profetior som var skriva en tid EFTER det att händelserna inträffat.

De andra giltiga profetiorna som var tydliga slog fel…

Vänligen

Johnny

Postade: 21 November 2009 12:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

Jag måste här hålla med loudon i sitt resonemang. Om Uppenbarelseboken var så detaljerad och tydlig, varför finns det då så många olika tolkningar beroende på vilket samfund eller teolog man frågar?
Något som är både klart och tydligt behöver väl knappast någon tolkning, den tolkar sig själv då eller?

Bibelns profetiska språk är sådant att det är konditionerat på många ställen. Gud säger vad som kommer att hända om inte Israel omvänder sig. Sedan är Johannes uppenbarelse tillräcklig tydlig att det går att spekulera kring specifika detaljer innan de händer, men övertygad bevis kommer bara efter de inträffat. 

NÄR bibeln väl har specifika profetior, som inte är symboliska och vaga, då slår de fel. Ja, det finns faktist en rad av falska profetior i bibeln som slog helt fel, uttalad av den allvetande guden Jahve.

De som har gått “exakt” i uppfyllelse är de profetior som är symboliska och som har 100 olika tolkningar, somliga hävdar att de inte ens är profetior, eller också de profetior som var skriva en tid EFTER det att händelserna inträffat.

Vilka vaga profetior tänker du på? Vilka exakta profetior menar du, rör det sig om konditionerade utsagor?

Signatur 

/David

———————

Postade: 22 November 2009 11:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-11-16
David K. - 21 November 2009 11:32 -

Bibelns profetiska språk är sådant att det är konditionerat på många ställen. Gud säger vad som kommer att hända om inte Israel omvänder sig. Sedan är Johannes uppenbarelse tillräcklig tydlig att det går att spekulera kring specifika detaljer innan de händer, men övertygad bevis kommer bara efter de inträffat. 

Vilka vaga profetior tänker du på? Vilka exakta profetior menar du, rör det sig om konditionerade utsagor?

Hej David!

Självklart så är jag medveten om att somliga profetior är konditionerade exempelvis profetian mot Nineve, där folket omvände sig. Det är inte dessa jag tänker på! När det gäller vaga profetior så skulle jag kunna presentera en lång lista på dessa eftersom majoriteten av bibelns profetior är just vaga och symboliska med flertals olika tolkningar..

Ett exempel på en otydlig profetia är t ex Hosea 11:1 som enligt Matteus var en Messiansk profetia. Så här lyder texten i NT:

“Där stannade han tills Herodes hade dött, för att det skulle uppfyllas som Herren hade sagt genom profeten: Ut ur egyptien kallade jag min son”. Matt 2:15

Låt oss titta på “profetian”:

När Israel var ung fick jag honom kär, och ut ur Egyptien kallade jag min son. Men ju mer de hade blivit kallade, desto mer har de dragit sig undan. Åt baalerna offrade de och åt de uthuggna bilderna tände de rökelser”. Hosea 11:1-2

David, låt oss vara ärliga och med samma kritiska sinnen som man har gentemot andra religioners profetior får vi nu även ha mot denna.

Denna profetian gavs nån gång mellan år 750-725 f Kr. Om man levde på den tiden och läste denna profetian, tycker du att man kunde se tydligt att detta var en profetia på en kommande Messias som fick fly till Egyptien? Är den klar och tydlig? Är det en profetia överhuvudtaget?

Nej, texten handlar om Israel som Herren ledde ut ur Egyptien. Texten talar hela tiden i dåtid och syftar på något som har hänt, och INTE på något som skall hända!

Följande vers 2 kan väl heller inte appliceras på Jesus, eller hur? Man måste se sammanhanget och inte rycka texter ur sitt sammanhang. då kan ju vem som helst skapa vilka “exakta” profetior som helst.

Min fråga: Är det en vag profetia, ja eller nej?

Ett exempel på en specifik profetia är det 70 åriga fångenskapet i Babylon förutsagt av Jeremia i Kapitel 25 och framåt.

Babylonierna lade Jerusalem i ruiner år 587 f Kr. Judarna levde där i Exil tills år 538 f Kr då Persiernas konung gav dem tillåtelse att återvända till landet. Det blir 49 år och inte 70 år som profetian säger! Även ifall vi skulle räkna f r om 597 då den första deportationen inträffade så bli det 59 år och fortfarande inte 70 år. Jeremias bok skrevs färdig nån gång mellan 580-567 f Kr, därför var det inga problem att profetera “exakt” att Judarna skulle leva exil, boken var färdig långt efter att detta hade hänt. Det märkliga är att Jeremiah var inte lika “exakt” när det gällde hur länge de skulle befinna sig där. Självklart är det så eftersom de 70 åren sträker sig långt efter det att boken redan var färdig så där lyckades man inte lika bra…

vänligen

Johnny

Postade: 22 November 2009 03:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Johnny Sanchez - 22 November 2009 10:42 -
David K. - 21 November 2009 11:32 -

Hej David!

Självklart så är jag medveten om att somliga profetior är konditionerade exempelvis profetian mot Nineve, där folket omvände sig. Det är inte dessa jag tänker på! När det gäller vaga profetior så skulle jag kunna presentera en lång lista på dessa eftersom majoriteten av bibelns profetior är just vaga och symboliska med flertals olika tolkningar..

Ett exempel på en otydlig profetia är t ex Hosea 11:1 som enligt Matteus var en Messiansk profetia. Så här lyder texten i NT:

“Där stannade han tills Herodes hade dött, för att det skulle uppfyllas som Herren hade sagt genom profeten: Ut ur egyptien kallade jag min son”. Matt 2:15

Låt oss titta på “profetian”:

När Israel var ung fick jag honom kär, och ut ur Egyptien kallade jag min son. Men ju mer de hade blivit kallade, desto mer har de dragit sig undan. Åt baalerna offrade de och åt de uthuggna bilderna tände de rökelser”. Hosea 11:1-2

David, låt oss vara ärliga och med samma kritiska sinnen som man har gentemot andra religioners profetior får vi nu även ha mot denna.

Denna profetian gavs nån gång mellan år 750-725 f Kr. Om man levde på den tiden och läste denna profetian, tycker du att man kunde se tydligt att detta var en profetia på en kommande Messias som fick fly till Egyptien? Är den klar och tydlig? Är det en profetia överhuvudtaget?

Nej, texten handlar om Israel som Herren ledde ut ur Egyptien. Texten talar hela tiden i dåtid och syftar på något som har hänt, och INTE på något som skall hända!

Följande vers 2 kan väl heller inte appliceras på Jesus, eller hur? Man måste se sammanhanget och inte rycka texter ur sitt sammanhang. då kan ju vem som helst skapa vilka “exakta” profetior som helst.

Min fråga: Är det en vag profetia, ja eller nej?

När det gäller olika profetiska texter i bibeln som uttalar sig om Jesu första resp. andra tillkomst så har man ett rikt material att studera. Det finns de profetiska texter som har mer detaljrikedom och dom som har mindre detaljrikedom. Den profetian du tar upp, har mindre detaljrikedom, medan en annan tex som Jes 53 stämmer på pricken med det som hände Jesus. Det går nog inte att underdriva hur när den profetsian står de verkliga händelserna kring Jesu lidande och död. Att tro att någon skulle “gissa” dessa utsagor flera hundra år innan de inträffa är fullständigt orimligt. En enkel sannolikhet bedömning gör det orimligt att faktiskt inte se dessa utsagor som uppfyllda igenom Jesu liv, död och uppståndelse.   

“1 Mos 3:15 (Kvinnans säd skulle förgöra Satan)
1 Mos 12:3, 18:18 (Messias skulle vara av Abrahams ätt)
1 Mos 17:19 (Messias skulle vara av Isaks ätt)
1 Mos 28:14, 4 Mos 24:17 (Messias skulle vara av Jakobs ätt)
2 Mos 49:10, Mika 5:2 (Messias skulle vara av Juda stam)
2 Sam 7:12, Jes 9:6-7, 11:1, 11:10, Jer 23:5-6, Ps 132:11 (Messias skulle vara av Davids ätt och därmed rättmätig arvinge till hans tron)

Mika 5:1-2 (Messias skulle födas i Betlehem)
Dan 9:25 (Tidpunkten för födelsen)
Jes 7:14 (Messias skulle födas av en flicka som var oskuld)
Jer 31:15 (Herodes skulle ge order om att döda alls små barn)
Hos 11:1 (Messias föräldrar skulle fly med honom till Egypten)

Mal 3:1, 4:5, Jes 40:3 (Vägen skulle beredas för Messias)
Jes 9:1-2 (Messias skulle inleda sin predikoverksamhet i Galileen.
5 Mos 18:15 (Messias skulle verka som profet)
Ps 110:4 (Messias skulle verka som präst)
Ps 78:2 (Messias skulle undervisa i liknelser)
Jes 53:4 (Messias skulle bära människornas sjukdomar)
Ps 69:10 (Messias skulle rena templet)
Ps 2:2-3, 69:8, 118:22-23, Jes 28:16, Jes 53:1-3 (Messias skulle förkastas av både judar och ickejudar, men bli “hörnstenen”)
Jes 8:14-15 (Messias skulle bli en stötesten för många)
Jes 11:2-5, Ps 45:7-8 (Messias andliga karaktärsdrag)

Jes 62:11, Sak 9:9 (Messias intåg i Jerusalem)
Ps 118:26 (Messias skulle hyllas som den som kom i Guds namn)
Ps 41:10 (Messias skulle bli förrådd av en vän)
Sak 11:12-13 (Förrädaren skulle få 30 silverpenningar)
Ps 109:8 (Judas plats i lärjungaskaran skulle ges åt en annan)
Sak 13:7 (Lärjungarna skulle skingras)
Ps 2:1-2 (Romarna och Israels ledare skulle samarbeta mot Messias, Guds smorde)
Ps 27:12, 35:11 (Messias skulle anklagas av falska vittnen)
Ps 38:13-15, Jes 53:7 (Messias skulle stå tyst inför anklagarna)
Jes 50:6, Mika 5:1 (Messias skulle bli slagen och bespottad)
Ps 69:4-5, 109:3-5 (Messias skulle bli hatad utan skäl)
Jes 53:8 (Messias skulle dömas)

Jes 53:4-12 (Messias skulle lida i mänsklighetens ställe)
Jes 53:12 (Messias skulle bli räknad bland brottslingar)
Ps 22:16-17, Sak 12:10 (Messias skulle få händer och fötter genomborrade av spikar)
Ps 22:7-9, 69:20-21, 109:25 (Messias skulle bli hånad och bespottad)
Ps 69:21-22 (Messias skulle få vin[ättika] blandad med galla att släcka törsten med)
Jes 53:12, Ps 109:4 (Messias skulle be för sina fiender)
Ps 22:18, 29 (Soldaterna skulle kasta lott om Messias kläder)
Ps 22:1 (Fadern skulle överlåta sin son i fiendens händer)
2 Mos 12:46, Ps 34:21 (Soldaterna skulle inte slå av Messias ben)
Jes 53:5, Sak 12:10 (Messias skulle spetsas med spjut)
Jes 53:5, 8, 11, 12 (Messias skulle dö offerdöden för att utplåna mänsklighetens synder och öppna vägen till Gud)

Jes 53:9 (Messias skulle begravas bland de rika)
Ps 16:8-11 (Messias skulle uppstå från de döda)
Jona 1:17, 2:10 (Messia skulle uppstå efter tre dagar och tre nätter i graven)
Ps 2:7 (Gud skulle förklara Jesus vara sin son genom födseln och uppståndelsen)
Ps 68:19, 110:1 (Messias skulle stiga upp till himlen)”

http://web.telia.com/~u38010778/profet.htm

Ett exempel på en specifik profetia är det 70 åriga fångenskapet i Babylon förutsagt av Jeremia i Kapitel 25 och framåt.

Babylonierna lade Jerusalem i ruiner år 587 f Kr. Judarna levde där i Exil tills år 538 f Kr då Persiernas konung gav dem tillåtelse att återvända till landet. Det blir 49 år och inte 70 år som profetian säger! Även ifall vi skulle räkna f r om 597 då den första deportationen inträffade så bli det 59 år och fortfarande inte 70 år. Jeremias bok skrevs färdig nån gång mellan 580-567 f Kr, därför var det inga problem att profetera “exakt” att Judarna skulle leva exil, boken var färdig långt efter att detta hade hänt. Det märkliga är att Jeremiah var inte lika “exakt” när det gällde hur länge de skulle befinna sig där. Självklart är det så eftersom de 70 åren sträker sig långt efter det att boken redan var färdig så där lyckades man inte lika bra…

vänligen

Johnny

Jag har inte den expertis på området så jag vill ge mig in på huruvida profetian stämde in på sekunden (eller miliselkunden) på det som hade förutsagts. Medan det kanske var svårt att gissa dessa saker i förhand, så får jag säga att det stärker tron på bibeln som Gudomlig uppenbarelse. Hur är det med Jesu profetsian om Jersualems förstörelse förresten?

Signatur 

/David

———————

Postade: 22 November 2009 11:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-11-16

Tack för svar David!

Jag kan omöjligen ge dig ett svar på alla de bibelställen som du citerade här ifrån en annan hemsida. Det var ändå en hel drös med verser som jag behöver tid att besvara. Men om du vill så kan jag återkomma inom 1-2 veckor på dem. Jag har lite fullt upp närmaste dagarna bara.

Men jag undrar ifall du har studerat dem själv? Har du läst dem i sitt sammanhang och verkligen sett att det rör sig om profetior som är klara och tydliga?

Gör så, läs dem i sitt sammanhang några verser innan och några verser efter så ser du att ALLA texter du citerade bevisar absolut ingenting. Vad du har gjort är att rada upp en massa vaga profetior som är lååångt ifrån tydliga;) Men jag skall ta dem en och en så att de som följer den här tråden få se att de bevisar ingenting.

Ja, hur är det med Jesus profetian om Jerusalems förstöring? För det första så var Jesus en av flera domedags profeter som förutsade Jerusalems förstöring år 70. För det andra så råder det oenighet bland bibelforskare när dessa evangelier skrevs. Det vi har tillgång till är kopior på kopior på kopior och dateras till 200-400 e kr så någon kan ha kan ha haft tid på sig att editera dem. Vi vet inget om det..För det tredje så slog inte allt in som Jesus förutsade. Det skulle inte lämnas sten på sten utan allt skulle rivas ner, vilket vem som helst som reser till Israel kan se inte skedde. Delar av templet står än idag.

Läs också Markus 13 och Lukas 21 så svarar Jesus på lärjungarnas frågor om NÄR skall templet förstöras, och vad blir tecknet på att templet skall förstöras. Det var alltså tecken på templets förstörelse och inte på någon händelse flera tusen år i framtiden. Jesus räknar upp flertals tecken som skulle ske däribland människosonens tecken som skulle ske direkt efter den vedermödan som skulle ske omkring templets förstörelse.

I Markus 13:9-13 så talar Jesus om att hans lärjungar skulle utelämnas till domstolar och även förföljas. Matteus nämner med exakt samma ord detta och tillägger i Matt 10:23 “Och när man utelämnar er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels alla städer förräns människosonen kommer”

Människosonens ankomst skulle enligt Jesus själv ske under deras Generation och somliga av Jesu lärjungar skulle då vara vid liv, se te x Matt 16:27-28. Jesus, grundaren av Kristendomen hade fel. Han kom inte som han lovade.

När det gäller profetian om det 70 åriga exilen som jag nämnde så handlar det inte om några “millisekunder” eller “sekunder” som felar, utan vi pratar om ca 20 år. Om Gud är allvetande och allsmäktig då borde han inte ha några som helst problem med att ge en exakt profetia. När bibeln väl är specifik, ja då slår inte profetiorna in. Detta är ett bevis på att Gud inte ligger bakom bibeln..

/Johnny

Postade: 23 November 2009 03:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Johnny Sanchez - 22 November 2009 10:22 -

Tack för svar David!

Jag kan omöjligen ge dig ett svar på alla de bibelställen som du citerade här ifrån en annan hemsida. Det var ändå en hel drös med verser som jag behöver tid att besvara. Men om du vill så kan jag återkomma inom 1-2 veckor på dem. Jag har lite fullt upp närmaste dagarna bara.

Men jag undrar ifall du har studerat dem själv? Har du läst dem i sitt sammanhang och verkligen sett att det rör sig om profetior som är klara och tydliga?

Gör så, läs dem i sitt sammanhang några verser innan och några verser efter så ser du att ALLA texter du citerade bevisar absolut ingenting. Vad du har gjort är att rada upp en massa vaga profetior som är lååångt ifrån tydliga;) Men jag skall ta dem en och en så att de som följer den här tråden få se att de bevisar ingenting.

Dessa profetiska texter är mer eller mindre detaljrika. Medan vissa av dem har en prägel att var lite svåra att tolka så är några i särklass. Läser du t.ex Jes 53 så står det mycket utförligt vad som skall hända den ankomande Messias, han skall lida och dö, skall bli begraven i en rik mans grav o.s.v. Det finna andra profetior som gäller att Judas skall förråda Jesus (för 30 silvermynt) och sedan bli begravd på krukmakaråker som också är detalj specifika. Dessa texter går sedan bara att förstå i en Judiskt tolkningstradition, som innan Jesu tillkomst hade förklarat att Messias skulle ha vissa egenskaper. 
Sedan är det så att det finns profetior som inte får sin fullbordan till att Jesus kommer tillbaka vid tidens slut. Jes 9 talar om “Väldig Gud, evig fader, fridsfursten” som skall uppföra sitt fullständiga rike på jorden. 

Ja, hur är det med Jesus profetian om Jerusalems förstöring? För det första så var Jesus en av flera domedags profeter som förutsade Jerusalems förstöring år 70. För det andra så råder det oenighet bland bibelforskare när dessa evangelier skrevs. Det vi har tillgång till är kopior på kopior på kopior och dateras till 200-400 e kr så någon kan ha kan ha haft tid på sig att editera dem. Vi vet inget om det..För det tredje så slog inte allt in som Jesus förutsade. Det skulle inte lämnas sten på sten utan allt skulle rivas ner, vilket vem som helst som reser till Israel kan se inte skedde. Delar av templet står än idag.

Eftersom Lukas hade skrivit sitt evangelium innan Apostlagärningarna, så är den senaste möjliga dateringen på det evangeliet 62 ef.k. Alla evangelier var skrivna innan 100 ef.k så det du skriver här är renkonstruktivism som inte har med historieforskning att göra. Profetian som Jesus gör är helt korrekt och styrker tilltron på honom som Gud inkarnerad. 

Läs också Markus 13 och Lukas 21 så svarar Jesus på lärjungarnas frågor om NÄR skall templet förstöras, och vad blir tecknet på att templet skall förstöras. Det var alltså tecken på templets förstörelse och inte på någon händelse flera tusen år i framtiden. Jesus räknar upp flertals tecken som skulle ske däribland människosonens tecken som skulle ske direkt efter den vedermödan som skulle ske omkring templets förstörelse.

I Markus 13:9-13 så talar Jesus om att hans lärjungar skulle utelämnas till domstolar och även förföljas. Matteus nämner med exakt samma ord detta och tillägger i Matt 10:23 “Och när man utelämnar er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels alla städer förräns människosonen kommer”

Människosonens ankomst skulle enligt Jesus själv ske under deras Generation och somliga av Jesu lärjungar skulle då vara vid liv, se te x Matt 16:27-28. Jesus, grundaren av Kristendomen hade fel. Han kom inte som han lovade.

Det finns ett väldigt självklart sätt att förstå dessa texter. Det Jesus pratar om är Pingsten, då Gud rike träder in i världen genom den Heliga Andens allmäna utgjutelse.

När det gäller profetian om det 70 åriga exilen som jag nämnde så handlar det inte om några “millisekunder” eller “sekunder” som felar, utan vi pratar om ca 20 år. Om Gud är allvetande och allsmäktig då borde han inte ha några som helst problem med att ge en exakt profetia. När bibeln väl är specifik, ja då slår inte profetiorna in. Detta är ett bevis på att Gud inte ligger bakom bibeln..

/Johnny

Jag kan inte debatera denna sak specifikt, då jag inte är insatt i frågan. Medan är datering 59 år, så borde det rimligtvis vara en felmarginal på 10 år.

Signatur 

/David

———————

1 av 7
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70