Sök       Avancerad sökning

Spekulationer utan grund
Postade: 25 Oktober 2009 05:25 - —   [ Ignorera ]  
Administratör
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2006-06-16

Sitter på X2000 på väg hem från Härnösand. Under helgen har jag undervisat vid en härlig ekumenisk helg som avslutades med en för alla kyrkorna gemensam gudstjänst i domkyrkan.

Jag predikade över dagens evangelietext från Mark 3:31-35, vilken innehåller de märkliga orden av Jesus: ”Vem är min mor och mina bröder?” Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: “Det här är min mor och mina bröder. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.” …

Läs hela inlägget i bloggen.

Postade: 26 Oktober 2009 03:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2007-06-04

Delar din reaktion över Eriks formulering i inledningsstycket. Jesus har inget “oklart ursprung” för den som tror evangelium. Och om Josef nu erkände Jesus som sitt barn de jure, blev det kanske ingen skandal kring Marias graviditet.

Men OM alla faktiskt visste att Maria blivit med barn utan Josefs medverkan, så är det inte svårt att tänka sej hur svårt folk skulle ha att tro på Guds under i fråga om Jesus avlelse. Då är det inte svårt att tänka sej att Jesus blivit retad hela sin barndom, precis som Erik säger.

Så det spekulativa handlar om huruvida det var allmänt känt att Josef inte var Jesus biologiske far. Det känns inte spekulativt att tänka sej att Jesus betraktades som “mamzer” ifall det var allmänt känt - och att detta i så fall oxå hörde till det han fick lida för vår skull.

Och i tider som dessa ska man kanske vara tacksam om Erik inte argumenterar för könsneutrala äktenskap utifrån evangelitextens andliga familjebegrepp…

Postade: 29 November 2009 02:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  1
Gick med  2009-11-29

Jag håller med Andreas. Precis samma saker som jag tänkte när jag läste ditt inlägg Stefan och sen vidare Eriks tankar. Jag trodde du skulle uppmärksamma något bra i det Erik skrivit, men du verkar mest ha uppfattat det som felaktig teologi. Jag vet inte vad Erik har för bakgrund, hur hans trosuppfattning är eller vad syftet bakom hans text är. Men jag tycker ändå att det han talar om är allt för relevant och intressant för att bara avfärda det som spekulationer. Det är ju knappast en kampskrift det är frågan om, han presenterar ju möjligheter och kansken. Dessa kan hjälpa en att förstå Gud. Det måste inte alltid vara så att man ska kunna hävda saker ur texten. Jag tycker att Erik kanske var lite utmanande eller med andra ord upprörande när han lade ut en tanke om varför Jesus sa “Ni är inte min familj, det här är min familj”, men texten kan verkligen uppfattas på olika sätt. Upplever nog att du övergör detta med att försvara den kristna tron i det här inlägget. Det är som att kritisera U2:s låt ‘One’ för att vara obiblisk; det är ju uppenbart att Eriks tankar är just hans egna, särskilt när han presenterar dem som kansken.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70