Jag har inte ändrat tro eller teologi. Jag har inte bytt församling; sedan 1992 är jag och min familj med i Betlehemskyrkan (EFS) i Stockholm och vi firar gudstjänst där, vilket vi kommer att fortsätta göra. Jag har inte gått med i något nytt samfund. Jag har inte ens gett upp min övertygelse att Svenska Kyrkan genom sin unika historia i vårt land har en speciell roll att spela.
Men jag har i protest gått ur Svenska Kyrkan som medlem.
…
På något sätt måste det markeras mot detta beslut. Beslutet är populistiskt, totalförvirrat, inkonsekvent, upproriskt och märkligt i största allmänhet. Det är skönt att det äntligen reageras kraftfullt från olika håll mot SvKs märkliga krusiduller och upproriskhet.
Det är också glädjande att humanisterna reagerar på SvKs inkonsekvens. Att någon utanför ser det orimliga i tolkningarna. De som borde ha bäst förutsättningar att tolka är ju vi kristna, men när vissa av oss totalt tappat förmågan är det bra att någon utifrån ser detta. Det känns som att de liberalteologiska hellre lyssnar på humanisterna än andra kristna. Eller Gud för den delen.
Men. Vad jag inte förstår är varför markeringen kommer först nu. Jag gick ur redan när man beslutat sig för välsignelsen. Det är ju den som är poängen? Vigseln är väl bara en logiskt konsekvens av beslutet att välsigna? För om Gud välsignar en samkönad relation finns väl ingen anledning att skilja på äktenskap och partnerskap från kyrkans synvinkel? Att kunna acceptera välsignelse, men inte äktenskap, känns som något av en halvmesyr enligt mitt sätt att se det.
Jaja. Jag gläder mig hur som helst över att det äntligen verkar dras en otvetydig linje i frågan. SvK har gått för långt.
Jes 5:20
Ve dem som kallar ont för gott och gott för
ont, som gör mörker till ljus och ljus till
mörker, surt till sött och sött till surt!
Ve dem som är visa i egna ögon
och anser sig själva kloka!
Intressant. Jag trodde att alla som var med i EFS också var medlemmar i Sv.Kyrkan, men det är altså inte genomgående. Har EFS någon genomgående hållning i frågorna om Bibelns auktoritet för oss som kristna? Bibelsysnen är ju den verkliga vattendelaren och helt avgörande för vart man hamnar i olika frågor.
God bless
H Gille
Det är egentligen mer märkligt att någon kan vara medlem i SVK än att lämna den och nu menar jag förståss sådana personer, som vill vara och bekänner sig som frälsta, så det enda vettiga, som Stefan kunde göra har han alltså gjort. Men, men, men…..............
Jag får inte ihop logiken och konsekvensen i hans beslut och åtgärd.
Kanske beror det på att man saknar en klar definition över vad SVK är och kanske ännu mer vad SVK egentligen står för.
Sedan gammalt har vi EFS och tidigare MBV (nu ELM), som alltså båda hävdar att de är rörelser inom SVK men vad anser SVK??? och vem är det som i så fall skall anse något. Sedan har vi ju bl.a. OAS, som väl också anser sig vara någon slags rörelse inom SVK men vad anser SVK - vad nu SVK är?
Hur nu EFS m.fl. kan vara en rörelse inom en kyrka, som man anser handla rakt emot Guds bud är naturligtvis minst sagt förbryllande utifrån Bibelns budskap - i övrigt förstår jag tillfullo all den argumentation, som kan anföras för att vara kvar. För att vara lite ofin så kan jag då nämna att jag förstår till fullo att t.ex. en präst blir kvar av ekonomiska skäl men också att han kan lätt kamuflera detta skäl med bra argumentation i övrigt.
Men som sagt var finns logiken i att vara medlem både i SVK och t.ex. EFS är inte det någon slags märkligt teologisk tauftologi?
Är nu Stefan med i EFS, som fortsätter sitt “medlemskap” och sitt samarbete med SVK, i “vanlig ordning” så kan jag inte förstå annat än att Stefan då trots allt är “medlem” i SVK och stöder den. Den enda skillnaden är väl en insparad kyrkoskatt på någon eller några tusenlappar.
Nej, skall Stefan vara konskekvent och trovärdig så bör han säga adjö även till EFS och dessutom verka för att EFS tar ett farväl av SVK ett märkligt “äktenskap” som aldrig borde ha kommit till stånd.
Jag för min del lämnade det sjunkande skeppet för många år sedan.
Dels för det allmänna utbredda avfallet inom den kyrkan, men kanske framför allt för att man i slutet på 50-talet öppnade dörren för kvinnor att bli präster. Och det skulle man faktiskt i viss mån kunna säga att Gud ogillar mer än homosex, om man endast bedömer och jämför antalet texter som talar emot just dessa fenomen.
Tro mig, det dröjer inte länge förrän de allra flesta frikyrkor också börjar omsluta och försvara homosexuella parrelationer, på samma sätt som man idag överallt omsluter och försvarar kvinnliga präster/pastorer.
Såvitt jag kan läsa rätt innantill, så finns det bara en förebild på hur de kristna skall vara organiserade och verka och det är genom fria och sjävständiga församlingar, som skall ledas av förståndare, som bl.a. skall vara en enda kvinnas man.
Om man tror på detta och tar fasta på detta, så blir egentligen all diskussion om SVK helt ovidkommande. Det finns lika lite stöd för manliga som kvinnliga präster.
Självfallet finns det ej heller stöd för några kvinnliga församlingsförståndare. Kvinnliga föreståndare och lärare det kommer man fram till genom att efterfölja Bibelns första teologiska samtal, som började med: “Skulle väl Gud hava sagt…...”
Av någon förunderlig anledning, så anser sig staten, det allmänna eller vad vi vill kalla det ha intresse av vem som bor ihop med vem och vem som bildar familj med vem. Om nu detta är så viktigt, så är det ju lätt att finna en enkel form för en sådan registering för att tillfredsställa statens - det allmännas - intresse.
Helt obegripligt är för mig vad äktenskapet kan angå någon annan än de, som ingår äktenskap p.g.a. att Gud instiftat detsamma. Det är alltså något mellan Gud och de äkta makarna och ingenting, som någon stat eller regering skall godkänna eller har med att göra.
Det är helt befängt med denna s.k. vigselrätt, som pastorer är så måna om. Äktenskapet är helt giltigt inför Gud utan något godkännande från en ogudaktig stat och även en gudaktig sådan om den nu kan finnas.
Alltså ni som finner det viktigt att staten skall veta att ni bor tillsammans, vilket egenligen bottnar i ekonomi för alla inblandade.
Gift er i er församling och kyrka när det gäller det av Gud instiftade äktenskapet och gift er hos borgmästaren eller vem det nu är när det gäller statens intresse.
Borde vara mycket enkelt att genomföra.
Framför allt var medlem i en församling som har sin förebild i Bibeln var inte medlem i några märkliga och obibliska juridiska personer av olika mer eller mindre hedniska slag.
Sedan kan man med s.k. bibeltolkning komma fram till vilka tokigheter, som helst. Det är allom bekant vid det här laget men det finns ingenting i Bibeln, som talar för att den skall tolkas och vem har i så fall mandat för tolkning? Ingen har det och den som kommer och påstår att “Herren har sagt till mig” i sådana sammanhang han eller hon går förmodligen endast Djävulens ärende.
Först vill jag tacka dig för din raka hållning som teolog och för alla brev jag fått som medlem i Svenska Evangeliska Alliansen. Jag har aldrig läst teologi men är intresserad av brytningen mellan EFS och SMF och har följt KG Larssons vandring från samtal med biskopen i Skara till Pingstförsamlingen i Ö-vik.
På Credo tillåts inte länkar annars skulle jag ge en till en kvinnlig präst i Västergötland och Skara stift. I det sammanhanget förstår jag kopplingen kvinnliga präster och homosexualitet som debatttråd. Inte annars.
I min ungdom var det en bekännelse “frälst” i motsats till ofrälst eller “troende” i motsats till icke troende. Dom utomstående sa “frireligiös” i motsats till dom, som gick i Svenska kyrkan och var “normala”. Numera i kristna debatter kommer mer och mer heterosexuell som markering mot icke bög. Som om sexualiteten styr all bibeltro!
Du är initivativtagare till SEA, som jag varit medlem i nästan sen starten. Det hette så fint, att vi som räknar med bibeln som Guds ord skulle ge varandra stöd på nätet. Det hette, att det var viktigt med kvinnor i styrelsen och lika många som män.
Jag för min del har aldrig upplevt något stöd på nätet och funderar på att gå ur SEA som medlem. Detta sen jag började här på Credo för ett år sen. Var finns stödet för bibeltroende kvinnor?
Hoppas att du svarar denna gång. Jag har fått två brev från dig om att jag inte betalt min medlemsavgift. Först vill jag se lite av det stöd ni lovat i SEA för oss bibeltroende på nätet. Annars går jag ur som personlig medlem.
Skall du bli “avkragad” nu av Svenska Kyrkan? Jag för min del fick “nej” från Missionsskolan, Lidingö två gånger till drömmen om att bli pastor. 50 år har gått sen dess.
Du är initivativtagare till SEA, som jag varit medlem i nästan sen starten. Det hette så fint, att vi som räknar med bibeln som Guds ord skulle ge varandra stöd på nätet. Det hette, att det var viktigt med kvinnor i styrelsen och lika många som män.
Jag för min del har aldrig upplevt något stöd på nätet och funderar på att gå ur SEA som medlem. Detta sen jag började här på Credo för ett år sen. Var finns stödet för bibeltroende kvinnor?
Hej Gunnel,
jag är inte Stefan - men jag ska uppmärksamma Stefan på ditt inlägg - men jag är en av initiativtagarna till det här forumet. Du undrar var stödet för de bibeltroende kvinnorna finns. När du ställer den frågan känner jag mig aningen rådvill, för jag tror du har en viktig poäng, och jag tror det finns många bibeltroende kvinnor som funderar, kämpar och kanske även våndas över frågor som rör bibeltolkning och kvinnlighet. Faktum är att jag tror detsamma gäller oss män, men pga vissa bibelord blir frågan desto skarpare för er kvinnor (föreställer jag mig).
Istället för att försöka koka ihop ett recept, låt mig fråga dig hur du tänker dig att ett sådant stöd skulle kunna se ut. Vad kan göras för att börja ta i frågor som rör Bibelns relation till kvinnlighet/manlighet.
(kanske detta är värt en ny tråd, eller vad säger du?)
Jag har inte ändrat tro eller teologi. Jag har inte bytt församling; sedan 1992 är jag och min familj med i Betlehemskyrkan (EFS) i Stockholm och vi firar gudstjänst där, vilket vi kommer att fortsätta göra. Jag har inte gått med i något nytt samfund. Jag har inte ens gett upp min övertygelse att Svenska Kyrkan genom sin unika historia i vårt land har en speciell roll att spela.
Men jag har i protest gått ur Svenska Kyrkan som medlem.
…
Är det verkligen så att välsignelse av partnerskap redan har utförts i Svenska kyrkans regi? Jag trodde (har inte blivit informerad) att det var själva välsignelseakten som nu varit den aktuella frågan på kyrkomötet och att man där beslutat att godkänna välsignelse av enkönade förbindelser.
Hade jag vetat att det har pågått sådan välsignelse så hade jag också lämnat kyrkan tidigare. Bristen på information känns väldigt olustig måste jag säga…
Hej Gunnel,
jag är inte Stefan - men jag ska uppmärksamma Stefan på ditt inlägg - men jag är en av initiativtagarna till det här forumet. Du undrar var stödet för de bibeltroende kvinnorna finns. När du ställer den frågan känner jag mig aningen rådvill, för jag tror du har en viktig poäng, och jag tror det finns många bibeltroende kvinnor som funderar, kämpar och kanske även våndas över frågor som rör bibeltolkning och kvinnlighet. Faktum är att jag tror detsamma gäller oss män, men pga vissa bibelord blir frågan desto skarpare för er kvinnor (föreställer jag mig).
Istället för att försöka koka ihop ett recept, låt mig fråga dig hur du tänker dig att ett sådant stöd skulle kunna se ut. Vad kan göras för att börja ta i frågor som rör Bibelns relation till kvinnlighet/manlighet.
(kanske detta är värt en ny tråd, eller vad säger du?)
varma hälsningar
Mats Selander
lärare på CredoAkademin
Mats Selander
Denna morgon har jag läst igenom alla 8 sidorna i tråden “Skam och skuld” den enda tråd i hela Credo, som jag ansåg mig kunna vara med i för 1 år sen, när Credo skulle släckas ner enligt E-postmeddelande. Men fick fortsätta…. Vad hände mer än att jag blev missuppfattad och fick förslag att öppna ny tråd?
Sen har detta förslag upprepats, att jag skall öppna annan tråd. Och när jag gjort det enligt Moderatorn, så kommer ingen dit. Det har varit förödmjukande minst sagt. Läs igenom hela tråden “Skam och skuld”, så kan du se själv, att det inte går att vara kvinna och bibeltroende ens på Credo. Men ämnet passade ju min utbildning!
Ja, jag är besviken på SEA, som skulle ge stöd åt varandra på nätet! Tittar du noga ser du att kopplingen kvinnliga präster och utlevd homosex görs gång på gång och jag visar på att “och” är ett bindeord och ber om bibelhänvisningar att detta är tidstecken på Jesu andra ankomst. Är detta förmycket begärt efter 10 år på nätet som bibeltroende kvinna av bibeltroende män?
Om det går fyra, fem postkristna på en troende i debatter om kristen tro , så behövs sannerligen bibeltroende kvinnor!
Vi kvinnor skall inte trampas på som nu är fallet av exegeter. Detta är ingen församling och jag för min del har aldrig varit församlingsföreståndare. Den som vill ta itu med kvinnliga präster får göra det där dom finns och öga mot öga.
Hej Gunnel,
jag skulle vilja eposta dig direkt för att förstå mer hur du tänker och hur du upplevt både det här forumet och SEA. Skriv gärna ett kort epostmeddelande till mig på: .(JavaScript måste vara aktiverat för att visa denna e-postadress)
så kommer jag skriva tillbaka
Intressant. Jag trodde att alla som var med i EFS också var medlemmar i Sv.Kyrkan, men det är altså inte genomgående. Har EFS någon genomgående hållning i frågorna om Bibelns auktoritet för oss som kristna? Bibelsysnen är ju den verkliga vattendelaren och helt avgörande för vart man hamnar i olika frågor.
God bless
H Gille
Hans Gille
Va´ roligt, att se ditt namn här! Roparna var före Lutherska och EFS i Västergötland!
Det kan du berätta om! Dom fick verligen lida för sin tro.
Det är förvisso stor skillnad på samfundet Svenska kyrkan och KYRKAN i Sverige.
Även jag har tagit steget ut ur Svenska kyrkan men står stabilt kvar i den större gemenskapen Kyrkan i Sverige där det ryms allt från ortodoxa och “Bjärkingar” till sk. Livetssordare.
Att gå ur är väl det enda intellektuellt hållbara. Tack för att du tog det steget. Jag har gått Credoakademin och du har i många fall varit en förebild. Det året funderade jag mycket och det året var startskottet för att ta steget utanför “moderkyrkan” till moderKyrkan. Sen måste jag beklaga att det blivit så snett i det statliga salighetsverket. Hoppas trenderna kan vändas. Tack för att ni iaf försöker.
mvh
Anders Gunnarsson som träffade sin Rigmor på Credoakademin förra årtusendet:-).
Gustavssons ställningstagande får oss alla att fundera över denna fråga.
Utan att till fullo känna till Gustavssons situation skulle jag vilja påstå att det finns några faktorer som försvårar frågan i mitt fall. Gustavsson verkar inte ha alltför många band till SvK. Jag däremot firar min gudstjänst i SvK och jag är aktiv i den lokala kyrkopolitiken.
Så jag frågar debattanterna på detta forum, Ska vi gå ur Svenska kyrkan? Och i så fall, På vilka grunder?
Och som replik på annorzzz (#13):
På vilket sätt är det intellektuellt hållbart att gå ur SvK idag och inte för 1, 5, 10, 50 eller 100 år sedan?
Vari ligger skillnaden i eventuellt avfall mellan idag och 1 år sedan? Eller för 50 år sedan när politiseringen av kyrkan vann över gudsordet i och med ämbetsreformen/avfallet?