Sök       Avancerad sökning

3 av 4
3
Vadet: Skall man satsa på Guds existens?
Postade: 12 November 2009 06:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Nils G - 12 November 2009 07:05 -
David K. - 11 November 2009 09:29 -
Nils G - 11 November 2009 07:50 -
David K. - 10 November 2009 09:28 -
Nils G - 10 November 2009 03:51 -
David K. - 10 November 2009 03:21 -

Vad har du för invändning emot att lyckan blir oändlig om Kristendomen är sann. Det är denna oändligheten som gör det möjligt att tala om det rationella i att välja Gud då det finns en nollskild sannolikhet att han finns. Vad är problemet med detta?

Det är väl du som måste visa att sannolikheten för att lyckan blir oändlig. Jag förstår inte vad du har för argument. Lyssnar man på Ragnar så blir det definitivt inte så.

Jag har dessutom angivit en del skäl tidigare emot att försöka vara kristen vilket du kanske noterat.

Nils G

Att Gud är fullkomlig leder till att ingen synd kommer in i himmelen. Varför skulle detta inte kunna vara fallet? Sen är det som sagt ett element av att vilja ödmjuka sig inför den allsmäktige Guden som kommer in i det hela.

Om vi diskuterar Pascals argument så måste du visa att det är sannolikt att lyckan blir oändlig. Inte bara att det kan vara fallet.

Nils G

Om Gud finns och är fullkoliga på alla sätt och viss, så är också himmelen fullkomlig. Vad är problemet?

Du skriver   Om.. Så .. .  Problemet är att du måste visa att “Gud finns och är fullkoliga på alla sätt och viss”.

Med ditt sätt att argumentera så kan man visa vad som helst.

Nils G

Trådens ämne handlade dock inte om denna fråga. Att Gud finns kan jag ju inte förutsätta. då vore sannolikheten för hans existen, inte nollskiljd, men 100%.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 12 November 2009 07:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1518
Gick med  2008-09-10

David,

Problemet ät att du endast kritiserar Wittgenstein (och inte speciellt relevant) du har fortfarande inte argument FÖR din sak. Du kan inte tala varför eller hur din fråga är relevant. Du kan inte förklara hur ett “motsägelsefritt gudsbegrepp!” skulle kunna säga något om guds existens eller ha någon som helst mening. Begrepp är etiketter vi sätter på ting eller upplevelser, inom en grupp kommer vi överens om en definition… begreppet har ingen given koppling till något i verkligheten förutom den koppling vi kommer överens om. Kan vi vara överens om vad ett begrepp är..

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 12 November 2009 11:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 33 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11
David K. - 11 November 2009 09:27 -
Imatea - 10 November 2009 11:10 -

David K.

Jag är som sagt övertygad om att Guds domslut är fullkomligt rättvist.

...skriver du. Det finns så mycket som en god gud skulle kunna göra för att bidra till en rättvis värld. Hotelser om ett helvete efter döden räknar jag inte dit. Hur många underbara människor har inte genom tiderna levat i skräck för att hamna där? Denna vanvettiga idé är som ett mentalt övergrepp. Allra främst på grund av detta, rodnar jag över att ha varit en av dem som representerat kristen tro.

Guds domslut i NT framstår som horribla och påföljderna som sprungna ur den mest extrema mardrömsfantasi. Koncentrationsläger och sibiriska arbetsläger ter sig i jämförelse som hälsocenter. Sådant har ingenting med rättvisa att göra.

[edit: Ändrade sista stycket.]

Oerhör magstarka och fullständigt orättvisa jämförelser du drar. Ditt resonemang bygger på en falsk analogi som omöjligt kan upprätthållas. En yttersta rättvisa, är just detta, en yttersta rättvisa. Så alla som dog orättfärdigt får en upprättelse på dommens dag. Detta är inte vanvettig, men utan en sådan dom blir vår tillvaro ytterst sett absurd.

Vår tillvaro blir inte mindre absurd av att bibeltroende människor fruktar att stå framför pärleporten utan olja i sina lampor. (Matt 25:1-13)

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 13 November 2009 09:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 34 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02
David K. - 12 November 2009 05:31 -

Vad har du för invändning emot att lyckan blir oändlig om Kristendomen är sann. Det är denna oändligheten som gör det möjligt att tala om det rationella i att välja Gud då det finns en nollskild sannolikhet att han finns. Vad är problemet med detta?

Det är väl du som måste visa att sannolikheten för att lyckan blir oändlig. Jag förstår inte vad du har för argument. Lyssnar man på Ragnar så blir det definitivt inte så.

Jag har dessutom angivit en del skäl tidigare emot att försöka vara kristen vilket du kanske noterat.

Nils G

Att Gud är fullkomlig leder till att ingen synd kommer in i himmelen. Varför skulle detta inte kunna vara fallet? Sen är det som sagt ett element av att vilja ödmjuka sig inför den allsmäktige Guden som kommer in i det hela.

Om vi diskuterar Pascals argument så måste du visa att det är sannolikt att lyckan blir oändlig. Inte bara att det kan vara fallet.

Nils G

Om Gud finns och är fullkoliga på alla sätt och viss, så är också himmelen fullkomlig. Vad är problemet?

Du skriver   Om.. Så .. .  Problemet är att du måste visa att “Gud finns och är fullkoliga på alla sätt och viss”.

Nils G

Trådens ämne handlade dock inte om denna fråga. Att Gud finns kan jag ju inte förutsätta. då vore sannolikheten för hans existen, inte nollskiljd, men 100%.

Nu hänger jag inte med.

Jag sa: “Om vi diskuterar Pascals argument så måste du visa att det är sannolikt att lyckan blir oändlig. Inte bara att det kan vara fallet.”

Du svarade att “Om Gud finns ...så är himlem fullkomlig” (vilket jag tolkar som att du menar att lyckan är oändlig.

Jag påstår att då måste du visa att Gud finns (för att visa att lyckan blir oändlig)

Då svarar du med att det inte har med saken att göra!  Förklara!

Nils G

Postade: 13 November 2009 02:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 35 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Nils G - 13 November 2009 08:51 -
David K. - 12 November 2009 05:31 -

Nils G

Nils G

Nils G

Nu hänger jag inte med.

Jag sa: “Om vi diskuterar Pascals argument så måste du visa att det är sannolikt att lyckan blir oändlig. Inte bara att det kan vara fallet.”

Du svarade att “Om Gud finns ...så är himlem fullkomlig” (vilket jag tolkar som att du menar att lyckan är oändlig.

Jag påstår att då måste du visa att Gud finns (för att visa att lyckan blir oändlig)

Då svarar du med att det inte har med saken att göra!  Förklara!

Nils G

Du verkar inte vara riktigt på det klara med vad som menas med väntvärdes beräkningar. Men det kanske är jag som missförstår vad du menar med det du skriver.
Om du t.ex. beräknar väntvärdet på att få ett diskret utfall, som värdet av ett tärningskast, så får du addera alla termer med möjliga utfall gånger sannolikheten för utfallet.
Så ex. E(Värdet man kan förvänta sig vid ett tärningskast) = 1*1/6 + 2*1/6 + ... + 6*1/6 = 3.5
Slår du med två tärningar får du ta med alla kombinationer:
Vikten för två ettor är t.ex 2*1/36, medan för talet 2 + 1 = 1 + 2 blir det 3*2/36
E(Värdet man förväntar sig vid kast med två tärningar) = 2*1/36 + 3*2/36 + 4*3/36+ 5*4/36 + 6*5/36 + 7*6/36 + 8*5/36 + 9*4/36+ 10*3/36 + 11*2/36 + 12*1/36 = 7
Alternativt hade man kunnat fatta direkt att väntvärde måste bli 7 då det handlar om “två kast” med 3.5 +3.5 = 7
Ju fler tärningar man tar med desto närmare kommer man en kontinuerlig fördelning. (Detta är visserligen ett väldigt konstruerat exempel, men är ändå belysande)
Jag menar inte att du inte har förstå detta. Det jag undrar över är om det varför du inte accepterar följande uträckning: E(Den förväntade lyckan om man satsar på Gud) = +oändligheten*p + f*(1-p)
= +oändligheten
f är då den ändliga lyckan du upplever på jorden p.g.a. att du tror att Gud finns. p är sannolikheten för Gud existens.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 November 2009 03:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 36 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

OK så om vi har en oändlig mängd möjligheter och sannolikheten för gud är en del av oändligheten (skild från noll men endast en sannolikhet av oändligt många sannolikheter)
E= 1/oändlighet 1 delad i oändlighet är väldigt litet så E är extremt lågt. Konklusion vi bör inte tro på gud.
Jag menar fortfarande att väntvärde är fullständigt irrelevant om man inte VET vad man kan tänkas vänta på.
I ditt fall är det som att ha en tärning med okänt antal sidor och okänt antal kast och att vi väntar på okänd nummer. För många odefinierade variabler för att räknas på. Väntvärde är antingen 1/av oändligt vilket i princip är 0 eller fullständigt okänt eftersom vi inte vet vad vi väntar på.
Fortfarande finns inget vad eftersom vi inte vet vad vadet gäller. Eller vill du sätta 100 kronor på ??? - du vet inte vad du satsar på och du vet inte vad oddsen är, vad är då väntvärdet… nonsens

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 13 November 2009 04:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 37 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
abergdahl - 13 November 2009 02:15 -

OK så om vi har en oändlig mängd möjligheter och sannolikheten för gud är en del av oändligheten (skild från noll men endast en sannolikhet av oändligt många sannolikheter)
E= 1/oändlighet 1 delad i oändlighet är väldigt litet så E är extremt lågt. Konklusion vi bör inte tro på gud.
Jag menar fortfarande att väntvärde är fullständigt irrelevant om man inte VET vad man kan tänkas vänta på.
I ditt fall är det som att ha en tärning med okänt antal sidor och okänt antal kast och att vi väntar på okänd nummer. För många odefinierade variabler för att räknas på. Väntvärde är antingen 1/av oändligt vilket i princip är 0 eller fullständigt okänt eftersom vi inte vet vad vi väntar på.
Fortfarande finns inget vad eftersom vi inte vet vad vadet gäller. Eller vill du sätta 100 kronor på ??? - du vet inte vad du satsar på och du vet inte vad oddsen är, vad är då väntvärdet… nonsens

Dina uträkningar är suspekta. Finns det någon definition för oändligheten/oändligheten? Är det inte så att gränsvärdet för 1/oändligheten är noll och inte det minsta talet större än noll? Så dina invändningar håller inte.

Signatur 

/David

———————

Postade: 13 November 2009 05:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 38 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02

David!

David K. - 13 November 2009 01:58 -

Du verkar inte vara riktigt på det klara med vad som menas med väntvärdes beräkningar. Men det kanske är jag som missförstår vad du menar med det du skriver.

Jo, nog förstår jag det. Förstod det du jag skrev i #10 om godhetstal? Det är en utvidgning av väntvärdesberäkningen.

Jag menar inte att du inte har förstå detta. Det jag undrar över är om det varför du inte accepterar följande uträckning: E(Den förväntade lyckan om man satsar på Gud) = +oändligheten*p + f*(1-p)
= +oändligheten
f är då den ändliga lyckan du upplever på jorden p.g.a. att du tror att Gud finns. p är sannolikheten för Gud existens.

Jag anser att formeln är för enkel, se #10 där jag argumenterar för en mer komplex formel. Om vi nu tillfälligt accepterar ditt uttryck så är det av formen A*p + f*(1-p) där A är mängden lycka givet att Gud finns. Denna påstår du är oändlig men det är just detta jag frågar om hela tiden. Varifrån får du att den är oändligt stor? Det är ett påstående som du gör men som jag inte håller med om. Om du inte kan visa det så faller Pascals resonemang.

Anders!
Jag håller med dig om att det är svårt att göra godhetsberäkningar men jag tycker personligen att det är intressant att göra en intuitiv uppskattning av det rationella i att försöka tro respektive inte göra det (vilket i mitt fall och med mina utgånspunkter endtydigt ger att jag inte bör försöka tro på någon gud).

Nils G

Postade: 13 November 2009 05:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 39 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10
David K. - 13 November 2009 03:59 -
abergdahl - 13 November 2009 02:15 -

Dina uträkningar är suspekta. Finns det någon definition för oändligheten/oändligheten? Är det inte så att gränsvärdet för 1/oändligheten är noll och inte det minsta talet större än noll? Så dina invändningar håller inte.

Jag tror att mina beräkningar håller precis lika bra som dina.. wink
Att beräkna något som inte kan beräknas är alltid nonsens..

Signatur 

Postade: 13 November 2009 06:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 40 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Ja, det råkar väl vara som så att de bibliska författarnas föreställningar om det gudomliga, likt annan mytologi, tillhör fantasins domäner och därmed är totalt oberäkneliga. Hur beräknar man risken att en ängel kommer med ett positivt graviditetstest till en oskuld? Hur beräknar man chansen att en stjärna ställer sig att lysa på ett stall. Hur bedömer man risken att krocka med promenerande människor, när man är ute och seglar?

Endast i fantasins världar är sådant möjligt, eller hur? I verklighetens värld är möjligheten noll! Eller kanske snarare: Fantasier kan kasta sig fritt emellan det möjliga och det omöjliga.

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 13 November 2009 06:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 41 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10
Nils G - 13 November 2009 04:17 -

David!

Jo, nog förstår jag det. Förstod det du jag skrev i #10 om godhetstal? Det är en utvidgning av väntvärdesberäkningen.

= +oändligheten

Jag anser att formeln är för enkel, se #10 där jag argumenterar för en mer komplex formel. Om vi nu tillfälligt accepterar ditt uttryck så är det av formen A*p + f*(1-p) där A är mängden lycka givet att Gud finns. Denna påstår du är oändlig men det är just detta jag frågar om hela tiden. Varifrån får du att den är oändligt stor? Det är ett påstående som du gör men som jag inte håller med om. Om du inte kan visa det så faller Pascals resonemang.

Anders!
Jag håller med dig om att det är svårt att göra godhetsberäkningar men jag tycker personligen att det är intressant att göra en intuitiv uppskattning av det rationella i att försöka tro respektive inte göra det (vilket i mitt fall och med mina utgånspunkter endtydigt ger att jag inte bör försöka tro på någon gud).

Nils G

Men vilka VÄRDEN kan vi sätta in istället för A p och f. Sannolikheten att gud (p) går inte att iuttala sig om, lyckan i f kan vara negativ och A är omöjlig att sätta.
Frågan om gud existens skulle jag vilja kalla för en icke fråga, meninglös.. vi kan inte tänka oss SANNOLIKHETER fär något i verkligheten, någon är eller är icke inget är “sannolikt”. Sannolikhet kan vi tala om för vissa händelser. Om jag tittar på denna kvark hur sannolikt är det att den spinner åt ett visst håll. Om jag tittar på ett visst ställe hur sannolikt är det att jag finner Nils, eller gud. MEn, gud är bara ett ord, ord finns inte på det sätt som planeten jorden finns. Ingen observation av gud kan göras, om gud kunde observeras då skulle de finnas en sannolikhet för att en viss observation av gud går att göra. Sannolikhet kan bara tillämpas på möjliga observationer..
Med logik och logiskt tänkande kan vi inte säga något om gud, eller icke gud.. vi får helt enkelt ta bort (p)..
A + f vad ger det?? A - hur mäter vi lycka??? OM gud är bibelns gud kanske A är negativ, den skulla vara det om beskrivningen i bibeln stämmer. Ateister kanske är lyckligare än troende, vilket värde har då f, ateisten har ingen f men, potentiellt, mer lycka
Man kan inte använda logik för att räkna på sådant som inte går att räkna på, hur gärna man än vill.
Vi kan konstatera att religion är exkluderande, på ett dop nyligen kunde inte jag glädja mig på grund av prästens hyckleri och magiska riter. Religionen exkluderar alla som inte tror “rätt” religionen ger möjlighet att ge vissa personer mer värde, de som tror, ateism ger inte den möjligheten. En muslimsk rit utesluter alla icke muslimer, kristen rit alla icke kristna. En sekulär högtid för att hälsa barnet välkommet till vår familj och vår övriga sociala gemenskap utesluter ingen. Religion ger utanförskap och ojämlikhet. Det räcker som rationellt skäl att inte tro..
Imagine, No hell below us
Above us only sky

Signatur 

Postade: 13 November 2009 08:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 42 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
abergdahl - 13 November 2009 05:45 -
Nils G - 13 November 2009 04:17 -

David!

= +oändligheten

Anders!

Nils G

Men vilka VÄRDEN kan vi sätta in istället för A p och f. Sannolikheten att gud (p) går inte att iuttala sig om, lyckan i f kan vara negativ och A är omöjlig att sätta.
Frågan om gud existens skulle jag vilja kalla för en icke fråga, meninglös.. vi kan inte tänka oss SANNOLIKHETER fär något i verkligheten, någon är eller är icke inget är “sannolikt”. Sannolikhet kan vi tala om för vissa händelser. Om jag tittar på denna kvark hur sannolikt är det att den spinner åt ett visst håll. Om jag tittar på ett visst ställe hur sannolikt är det att jag finner Nils, eller gud. MEn, gud är bara ett ord, ord finns inte på det sätt som planeten jorden finns. Ingen observation av gud kan göras, om gud kunde observeras då skulle de finnas en sannolikhet för att en viss observation av gud går att göra. Sannolikhet kan bara tillämpas på möjliga observationer..
Med logik och logiskt tänkande kan vi inte säga något om gud, eller icke gud.. vi får helt enkelt ta bort (p)..
A + f vad ger det?? A - hur mäter vi lycka??? OM gud är bibelns gud kanske A är negativ, den skulla vara det om beskrivningen i bibeln stämmer. Ateister kanske är lyckligare än troende, vilket värde har då f, ateisten har ingen f men, potentiellt, mer lycka
Man kan inte använda logik för att räkna på sådant som inte går att räkna på, hur gärna man än vill.
Vi kan konstatera att religion är exkluderande, på ett dop nyligen kunde inte jag glädja mig på grund av prästens hyckleri och magiska riter. Religionen exkluderar alla som inte tror “rätt” religionen ger möjlighet att ge vissa personer mer värde, de som tror, ateism ger inte den möjligheten. En muslimsk rit utesluter alla icke muslimer, kristen rit alla icke kristna. En sekulär högtid för att hälsa barnet välkommet till vår familj och vår övriga sociala gemenskap utesluter ingen. Religion ger utanförskap och ojämlikhet. Det räcker som rationellt skäl att inte tro..
Imagine, No hell below us
Above us only sky

Du envisas att säga att det vi inte kan observera är omöjligt att uttala sig om. Därav kommer karikatyren av ID anhängare som troende på det flygande spagetti-monstret, som man skall ta med en stor nypa salt smile . Medan dagens vetenskaps teoretiker har en inställning till metafysiken som är annorlunda än den som var på 1930-talet, där man inser att vetenskapen är själv har metafysiska frågeställningar (som vissa kanske är frestade att kall metafysiska fakta). Till dessa hör frågor: Vilka är de mest grunläggande begrepp som vi behöver i våra teori-beskrivningar?
Vilka är vår grundantaganden som vi inte kan basera på empiriska argument?
Vad anser vi kräver en förklaring och vad är naturligt?

Så nog är även frågan om Gud meningsfull att prata om, när det man pratar om är begreppslig-gjort på ett korrekt sätt.

http://www.anst.uu.se/lajoh623/foredrag/Fysik och Metafysik.pdf

Signatur 

/David

———————

Postade: 13 November 2009 08:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 43 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

David du tolkar in en massa som jag inte säger…
Du har fel om metafysik, visst krävs den. OM man orkar läsa på så ser du att den moderna filosofin (vilket i.o.f redna james förstod för över 100 år sedan) en pragmatisk inställning till metafysik. Att förutsätta att det finns en extern verklighet gör nytta. Att ha en hypotetisk deduktiv metod gör nytta. det är inte sant att faslifiering är “den rätta” metoden, det visar sig geniom metodens användbarhet. dess möjlighet att få oss att göra upptäckter av värde.
Istället för att vrida debatten visa någon gång någon typ av argumentation om sakfrågan… det vore klädsamt.. kanske är det så att ditt nonsens inte går att förklara?
Vad är ett bergreppsligt korrekt sätt?? Bestämmer Du vad som är korrekt?
Länken leder ingen vart… liksom ditt resonemang..

Signatur 

Postade: 14 November 2009 04:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 44 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  9
Gick med  2009-11-04

Hej alla glada debattörer,

Nu ger jag mig in i det här forumet med mitt första inlägg, och detta mitt i en tråd som redan har hunnit bli lite lagom hetlevrad efter knappt tre sidor – men det kan man ju inte låta sig hindras av, eller hur? smile För att bryta av lite tänkte jag börja med att kommentera det ursprungliga inlägget i denna tråd, och redogöra kortfattat för mina åsikter om Pascals vad.

Vadet kokar alltså ner till följande: ”Antingen finns Gud och då blir det blir evigt liv eller evigt straff. Eller så finns han inte, vilket leder till att allt tar slut i dödsögonblicket.” Frågan är vilket man bör ”satsa på”.

Vad vadet egentligen belyser är alltså: Kristendomen utlovar belöningar för de som tillskriver sig den kristna tron – ateismen utlovar inga belöningar, för någon. Detta är ganska grundläggande, och har i princip varit känt så länge som vi haft termer för kristendom och ateism. Mer specifikt innebär vadet att om kristendomen har rätt blir kristna glada, samt om kristendomen har fel märker de kristna ingenting vid dödsögonblicket. Om icke-kristna (men låt oss säga starka ateister för att göra skillnaden mer påtaglig) har fel får de erfara ett evigt (och tämligen otrevligt) straff – om de har rätt märker de ingenting vid dödsögonblicket.

Alltså har den starke ateisten ingenting att vinna i någon utkomst, medan den kristna har någonting att vinna i 1 av 2 potentiella utkomster (för att hårddra möjligheterna för diskussionens skull; man kan ju självklart tänka sig olika hypotetiska ’mellanlägen’, eller för den delen att det finns en gud men att den guden inte skulle ta ställning för kristendomen, etc. Men tillåt mig strunta i det för närvarande – mina invändningar mot tankeexperimentet är nämligen annorlunda och behandlas nedan).

Så långt har jag inga invändningar över huvud taget. Ateisten har ingenting att vinna vid dödsögonblicket – så ligger det till, och det är någonting jag tror att de flesta ateister själva inser. Den kristna har potentiellt någonting att vinna vid dödsögonblicket, vilket jag även i detta fall tror att de inser. Frågan kvarstår: vad bör man satsa på?

Om det vore så enkelt som att det där med världsåskådning vore detsamma Pascals vad skulle det uppenbara svaret givetvis vara att satsa på kristendomen. Jag accepterar Pascal vad enligt vadets premisser, och som ett tankeexperiment. I detta tankeexperiment accepterar jag också slutsatsen – men har, som det kanske har märkts, invändningar att komma med. Pascals vad är bara ett tankeexperiment som belyser det jag har konstaterat, som också länge varit så allmänt känt; att kristna kan ”vinna eller försvinna”, medan ateister bara kan ”försvinna”.

Enligt min uppfattning missar du, David, i ursprungsinlägget att belysa de två huvudinvändningar beträffande tankeexperimentets förlängning som jag skulle föredra att belysa. Dessa invändningar är:

1.  Vadets utlovade utdelning påverkar inte sannolikheterna för de potentiella utkomsterna.
2.  Motivet för en människa att ”satsa på” en trosuppfattning är rimligen inte att söka det alternativet som ger bäst ”odds för pengarna” – som om religion vore dobbel och allt det gick ut på var att finna en saftig högoddsare – utan snarare att satsa på det man av olika anledningar tycker är mest rimligt/sannolikt.

Är människors motiv för att tillskriva sig tro eller icke-tro, överlag, att få största möjliga chans att erhålla en stor belöning vid livets slut? Jag själv skulle svara ”Nej” på den frågan – med tillägget ”det tror jag inte”. Vidare skulle det vara ett tämligen cyniskt motiv, men det är också bara en värdering. Jag tror att människors generella motiv att tillskriva sig tro eller icke-tro är andra, vilket inte är vad denna tråd är ämnad att utreda, även då det utgör ett mycket intressant ämne i sig. Detta renderar dock den utlovade utdelningen från kristendomen i Pascals vad (om man satsar på det kristna alternativet) fullkomligt irrelevant beträffande strävan att utreda åt vilket håll sannolikheten lutar. Högst releveant beträffande utlovad utdelning – högst irrelevant beträffande sannolikheterna. (Notera: detta uttalande tillskriver inte kristendomen en ”mindre” sannolikhet – jag säger alltså bara att dess utlovade utdelning är ovidkommande för att utreda sannolikheten, då utdelning och sannolikhet är åtskilda saker.)

Jag känner här att jag vill påpeka igen att jag accepterar följande slutsats av vadet: ”En kristen person har på grund av sitt perspektiv en möjlighet att tjäna på vadets potentiella utkomst medan en ateist inte har någonting att tjäna i något av fallen, efter dödsögonblicket”. Däremot vänder jag mig mot påståendet att det skulle vara irrationellt att inte ”satsa på Gud”, av flera anledningar. Dels, som någon har påpekat tidigare i denna tråd, då att tillskriva sig tro eller icke-tro inte handlar om att satsa som om man satsade på en fotbollsmatch.

Ponera att Barcelona möter Rögle Bollklubb i en tävlingsmatch. Du upplever – i detta tankeexperiment – att det mesta, av en oerhört komplex bild men ändock, pekar på att Barcelona kommer att ta hem segern. Jag erbjuder dig däremot, fullständigt gratis, 100 spänn i möjlig vinst om du satsar på Rögle Bollklubb som segrare (och de också vinner), helt utan insats från din egen sida. Däremot erbjuder varken jag eller någon annan några pengar om du satsar på Barcelona som segrare (vare sig Barcelona vinner eller förlorar). Kan jag då slutleda att det är irrationellt av dig att tro att Barcelona är en starkare förhandstippad segrare än Rögle Bollklubb? Nej, det kan jag inte. Jag kan beträffande detta bara slutleda att du har någonting att vinna på att satsa på Rögle (i det här fallet 100 spänn), men ingenting att vinna på att satsa på Barcelona, vilket är precis vad Pascals vad kokar ner till. Vidare kan jag slutleda att om pengar är ditt motiv, är det irrationellt av dig att satsa på Barcelona – men bara om det är pengar (d.v.s. den utlovade utdelningen av vadet) som är ditt motiv, och inte att utreda vilket lag du tror har störst sannolikhet för vinst.

Ponera vidare att du är ett stort Barcafan och *vill* heja på Barcelona. Skulle du tacka ja till mitt vad ändå (låt oss kalla det för ”Rasmus vad” raspberry), skulle det förmodligen vara utan känsla och övertygelse, samt bara för att söka vinna 100-lappen jag viftar med om du satsar på Rögle BK och de också vinner. Detta skulle dock ske till priset av att du offrar din annars så trevliga fotbollskväll i Barca-klacken, samt att du skulle anmodas förtrycka din uppfattning att Barca egentligen är det bättre laget.

Det finns ingen egentlig anledning att gå in djupare i denna jämförelse (genom att t.ex. hävda att det är orättvist av mig att låta Barcelona representera ateism och Rögle Bollklubb kristendom) – jämförelsen illustrerar min poäng beträffande utdelningen av vadet och utdelningens relevans för sannolikheterna. Den illustrerar också motivets roll, vilket enligt min uppfattning är av yttersta vikt för att besvara Pascals vad. Exakt samma princip gäller givetvis även om Barcelona får vara kristendom och Rögle BK får vara ateism.

En anledning varför jag själv inte ”satsar på gud” – även då jag som sagt ger en poäng till Pascals vad beträffande utdelningen, samt hur man borde satsa om det bara är utdelningen man är intresserad av – är helt enkelt för att jag ”i mitt spelande” inte spelar för att söka helgardera mig inför en potentiell domedag, utan för att jag spelar med andra motiv än att få hög utdelning av oddsen.

En till (om än lite larvig, men ändock) jämförelse: Ponera en ateist (icke-teist) som inte har hört talas om någon religion. Jag möter denna människa och propagerar för kyrkan av det flygande spaghettimonstret (FSM). Till människan säger jag:  ”Om det visar sig att FSM har rätt, och du går med i kyrkan, så väntar dig efter döden ett himmelrike med bl.a. en vulkan som sprutar ut öl och en fabrik som producerar strippdansöser.” (Låt oss för experimentets skull betrakta en ölsprutande vulkan och en stripdansösfabrik som någonting gott för denna hypotetiska människa.) Om man applicerar logiken av Pascals vad på denna situation – skulle det alltså vara irrationellt av denna människa att inte satsa på FSM? Alternativet är att människan kan fortsätta leva utan religion och få noll chans att komma till himmelriket med ölvulkanen etc (det goda) som FSM utlovar. Vore det irrationellt av människan att säga: ”Det låter ju hemskt trevligt med en vulkan som sprutar öl och allt det där, men jag bedömer inte att det är sannolikt, och väljer trots detta löfte att inte gå med i kyrkan av det flygande spaghettimonstret”?

(kapat pga platsbrist…)

Postade: 14 November 2009 04:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 45 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  9
Gick med  2009-11-04

(fortsättning pga platsbrist… tydligen är 10.000 tecken för långt.)

För att avslutningsvis sammanfatta mitt credo mycket kort räknar jag mig själv som en agnostisk ateist, vilket jag kan tänka mig att de flesta (potentiella) läsare har gissat vid det här laget. Jag har alltså ingen gud, men jag accepterar också att det är omöjligt för vetenskapen – samt för människan, oavsett metod – att utreda huruvida t.ex. den kristna guden existerar eller inte. Jag tar inte aktivt ställning mot gud – d.v.s. jag är inte en stark ateist – och jag säger alltså inte att jag ”vet” eller ”kan bevisa” att gud inte finns. Men, jag tar inte heller ställning för gud, och jag uppfattar inte denna min inställning som irrationell.

Jag har inte denna uppfattning för att jag tror att jag kommer ”vinna” av det på något sätt. Jag har blott en enkel strävan, mött av en extremt komplex problematik, efter att förstå min omvärlds beskaffenhet; att ”utreda sannolikheterna” om man så vill, istället för att ”söka mig till högoddsare”. Hur man överhuvudtaget kan söka utreda sannolikheterna – vilket enligt min uppfattning är långt mer relevant än Pascals vad inför den lite större frågeställningen om Guds existens, samt även långt mer intressant – är däremot en helt annan tråd, och jag känner att jag har tagit upp tillräckligt mycket utrymme för stunden för att fortsätta på den tråden här.

Allt gott! smile
Rasmus

3 av 4
3

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70