patrikfirat - 12 Februari 2011 07:10 -
Jag tror på en Gud som inte har intentionen att frälsa hela mänskligheten utan undantag. Jag tror på en Gud som har skapat världen för att uppenbara och ära sig själv. Gud vill genom skapelsen visa sina egenskaper – sin Helighet, sin Rättfärdighet, sin Kärlek, sitt Hat, sin Nåd, sin Vrede (Rom 11:36).
Jag har en sådan syn också. Jag håller bara inte med dig om vissa saker som jag upplever att du misstolkar i Bibeln.
Trevligt att råkas
Du tror på en skapelse med människan i centrum. Jag tror på en skapelse med Gud själv i centrum.
Jag skulle kunna ta illa upp för det här, men jag kommer att låta det gå eftersom du med all önskvärd tydlighet skrev i okunskap här.
Du skrev: “Om inget annat anges så betyder “alla människor” exakt detsamma som “alla människor utan undantag”.“
Ok? Vill du ge några bibliska exempel på när uttrycket ”alla människor” används där något “annat anges”?
T.ex. Markus 11:18 är ett sådant exempel. Av sammanhanget så förstår man att det bara handlar om de människor som hört Jesus undervisa och inte alla människor på hela jorden, men man skriver ändå “alla människor”.
Men i Luk 3:6 används också orden alla människor, men det finns inget i sammanhanget som begränsar uttrycket, vilket visar att här betyder “alla människor”, “alla människor över hela världen.”
I luk 6:26 talar Jesus om “alla människor”, men där förstår man att det inte bokstavligen handlar om alla människor utan undantag, utan utropar Jesus helt enkelt veord över dem som alla människor talar väl om, nämligen de som han jämför med falska profeter. Men här så kan han omöjligen tala bokstavligen om varenda människa, utan talar om mänskligheten generellt sett, eftersom det bevisligen kommer att finnas personer som inte talar väl om dem.
Joh 1:9 handlar om alla människor utan undantag.
Joh 17:2 står det om alla människor, och där handlar det om alla människor utan undantag:
“Du har gett honom makt över alla människor, för att han skall ge evigt liv åt alla dem som du har gett åt honom. ”
Gud har alltså gett makten över alla människor till Jesus. Här finns inget som begränsar uttrycket, alltså handlar det om alla människor utan undantag.
Apg 15:17:
“för att alla andra människor skall söka Herren,
alla hedningar, över vilka mitt namn har nämnts.”
Här begränsas uttrycket av att man lägger in ordet “andra” och sedan förklarar vad man menar, d.v.s hedningarna, sedan begränsar man det ytterligare till att bara gälla dem som Guds namn har nämnts över, d.v.s alla kristna. Här har det alltså inte betydelsen alla människor utan undantag, utan syftar på de kristna.
Apg 17:26
“Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo,”
Syftar på alla människor över hela världen, utan undantag. Här är det självklart.
I vers 30 fortsätts det:
“Gud har länge haft överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla och överallt skall omvända sig. “
Betydelsen är här glasklar, här syftas på alla människor utan undantag.
Apg 22:15
“Ty du skall vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört.”
Här syftar det på alla de hedningar som Paulus vittnade inför, och handlar alltså inte om “alla människor” bokstavligen.
Rom 5:12 handlar om alla människor över hela världen, eftersom inget undantag anges.
Rom 5:18 handlar också om alla människor utan undantag.
Rom 12:17-18 handlar om alla de människor som man möter på i vanliga livet.
I 1 Kor 4:13 menas inte bokstavligen “alla människor”
I 1 Kor 7:7 betyder “alla människor” alla kristna.
I 1 Kor 15:19 betyder “alla människor” alla människor utan undantag, d.v.s om Jesus inte har uppstått så är de kristna de mest beklagansvärda personer av alla världens människor.
I 2 Kor 3:2 talas om alla människor, men där betyder det inte alla människor, utan endast de människor som känner till församlingen i Korint.
Gal 6:10 hänvisar till alla människor, men har där betydelsen alla människor som vi träffar på.
Fil 4:5 betyder på samma sätt alla människor som vi träffar på i vanliga livet och inte alla människor över hela jorden.
1 Tess 3:12 handlar om alla människor i ens närhet.
1 Tess 5:15 handlar också “bara” om alla människor i ens närhet.
1 Tim 2:1 handlar också “bara” om de människor som är i ens närhet, men inte nödvändigtvis om precis varenda människa över hela världen.
1 Tim 4:10 handlar om alla människor, för annars skulle Paulus inte behöva göra en distinktion mellan “alla människor” och de troende.
Tit 2:11 är jag osäker på. Om det med “frälsningen uppenbarats” menas att frälsningen givits åt alla människor, då har “alla människor” betydelsen de kristna, men om “frälsningen uppebarats” betyder att frälsningens möjlighet givits åt alla människor då betyder det alla människor utan undantag. Så långt jag förstår i alla fall, men jag kan ha missat något.
Tit 3:2 handlar inte om alla människor över hela jorden.
2 Pet 1:7 handlar om människorna i ens närhet.
Upp 19:18 begränsas av sammanhanget så att det inte betyder alla människor utan undantag, de kristna räknas ju t.ex. inte dit.
Du skrev: ”Inget i 1 Tim 2 ger oss någon anledning att tro att det skulle betyda något annat.”
Det är inte sant. Tvärtom pekar allt på att Paulus menar alla slags olika människor utan distinktion! Särskilt om man tar hänsyn till vad Paulus skriver på andra ställen i breven.
Det står inte “alla slags olika människor”, det står “alla människor”, punkt slut. sammanhanget pekar otvetydigt på att det betyder alla människor utan distinktion, inte “alla olika slags människor” utan distinktion.
Vilka ställen i breven menar du att pekar på att det skulle betyda “alla olika slags människor”, och inte bara “alla människor” som det står klart och tydligt i texten?
1 Timoteus 2:1
Så förmanar jag nu först av allt, att man skall frambära böner,
åkallan, förböner och tacksägelse för alla människor,
för kungar och för all överhet, så att vi kan föra ett lugnt
och stilla liv i all gudsfruktan och värdighet.
Världsliga kungar, ledare och makthavare var människor som ofta nästan ansågs som “odjur” bland religiösa judar. Att evangelium skulle ut även till dessa folkgrupper var minst sagt revolutionerande.
Jag grundar min tolkning av 1 Tim 2 på hur Paulus och bibeln på andra ställen använder samma ord och uttryck. Din tolkning däremot verkar vara helt godtycklig?
Jag grundar min tolkning att om det står alla människor så betyder det alla människor, såvida inte sammanhanget begränsar uttrycket. I 1 Tim 2:1 förstår man av sammanhanget att det begränsas till de människor som lever i samma samhälle som en själv, men det finns inget i 1 Tim 2:1-3 som på något sätt skulle antyda att 1 Tim 2:4 skulle betyda något annat än alla människor utan undantag.
Min tolkning är alltså på inget sätt godtycklig.
1 Thessalonikerbrevet 2:15
vilka dödade både Herren Jesus och sina egna profeter,
och har förföljt er. De behagar inte Gud och är
motståndare till alla människor,
Är de otroende judarna “motståndare” till hela mänskligheten utan undantag? Även till de nationer och folkgrupper som aldrig ens haft kontakt med judarna? Här ser vi att uttrycket inte alls används så svepande som du antar.
Men snälla du, det här är ju precis ett sådant exempel där “något annat anges”. Här framgår det ju av sammanhanget att inte alla människor menas bokstavligen, men det finns inget i 1 Tim 2:4 som begränsar uttrycket alla människor på något sätt.
Om du går igenom ställen i NT som använder uttrycket “alla människor” så är det uppenbart att uttrycket verkligen inte med nödvändighet innebär det som du förutsätter. Två andra snabba exempel: Luk 6:26, 2 Kor 3:2.
Om du går igenom listan jag har i början så kanske du förstår vad jag menar när jag säger om inget annat anges. Luk 6:26 och 2 Kor 3:2 är precis sådana ställen där “något annat anges”. Detsamma gäller inte 1 Tim 2:4, vilket betyder att där har det betydelsen alla människor utan undantag.
Du skrev: ”Om du väljer att tolka texten på något annat vis så kan vi ju naturligtvis inte hindra dig, men det du gör då är att du läser in saker i texten som inte står där.”
Du måste inse att dina egna ord kan tillämpas rakt tillbaka på dig själv? Står det ”hela mänskligheten utan undantag” i texten? Eller står det “alla människor”?
Även de mest simpla av människor förstår att “alla människor” betyder exakt det samma som “hela mänskligheten utan undantag” om inget annat anges. Om inte uttrycket “alla människor” på något sätt begränsas så betyder det alltid, utan undantag alla människor över hela jorden. Och det finns inget i 1 Tim 2:4 eller i verserna i närheten som begränsar uttrycket “alla människor” i 1 Tim 2:4 till någonting annat än “alla människor över hela världen”