Sök       Avancerad sökning

4 av 4
4
På vilket sätt bevisade Jesus uppståndelse hans gudomlighet?
Postade: 06 Februari 2011 02:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 46 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  56
Gick med  2010-12-11
Logain - 02 Februari 2011 07:02 -
finanskris - 28 Januari 2011 12:43 -

Så du menar att Jesu offer inte var fullständigt? Förfäktar du Augustinus predestinationslära?

Tänk dig att Jesus är beredd att betala dina böter. Han har pengarna men det är upp till dig att välja gåvan. Om du inte tar emot pengarna så får du själv betala av!

Vilket innebär att enkelbiljett till helvetets brinnande eldar?

Postade: 06 Februari 2011 10:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 47 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  5
Gick med  2010-11-08

Logain, du skrev:

“Tänk dig att Jesus är beredd att betala dina böter. Han har pengarna men det är upp till dig att välja gåvan. Om du inte tar emot pengarna så får du själv betala av!”

Logain, tror du att Kristus betalade för och straffades för hela mänsklighetens alla synder på korset? Om du tror så, varför skriver du att Jesus är “beredd” att betala? Tror du inte att Han redan har betalat?

Och om alla synderna redan är straffade, hur är det då rättvist av Gud att straffa dom igen?

Reformertus, du skrev:

“Gud hämnas inte. Han är nådig och barmhärtig. Det vill du inte tro och därför låtsas du, att du ingen förlåtelse behöver.”

Det är sant att Gud är nådig och barmhärtig, men det är även sant att Han är Vred, och faktiskt kommer hämnas på alla som inte böjer sig för Kungen och Herren av universum:

2 Thessaloniker 1:7
...då Herren Jesus blir uppenbar från himlen med sin makts änglar

och i lågande eld för att hämnas på dem som inte känner Gud
och på dem som inte är lydiga vår Herres, Jesu Kristi, evangelium,

vilka skall få sitt straff i det eviga fördärvet, borta från Herrens ansikte
och hans makts härlighet,

Postade: 08 Februari 2011 05:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 48 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Patrikfirat. Jo, Han är säkert vred på all falskhet, lögn och ondska i världen. Men den lilla människan förbarmar Han sig över, söker upp, helar osv.

Postade: 12 Februari 2011 07:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 49 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  5
Gick med  2010-11-08

Chrawnus, du skrev:

“Människan utväljer så klart inte sig själv, det är ju en befängd tanke. Men på samma sätt så gäller även att Gud inte kan (eller kommer att) frälsa en människa som inte vill bli frälst.”

Jag har inte heller påstått att Gud “tvingar” människor på det sättet, men däremot att Gud helt av nåd har utvalt dödsdömda Syndare som Han vill rädda, som Han ger sin Heliga Ande och så uppväcker dem andligt och “gör” dem villiga och ger dem tro.

Det är ju min poäng att det är helt orimligt att människan ”utväljer sig själv”? Men om man tror som du så blir ju det följden. Du tror att Gud grundar sin utkorelse på vad människan gör – man utväljer alltså sig själv genom sin prestation.

Du tror att det inte är Gud som är avgörande i vem som blir utvald eller inte, nej, du tror att det är människan själv som bestämmer sin utkorelse. Därmed ställer du ordet ”utvald” upp och ner. Eller så måste du säga att Gud har valt att utvälja dem som utväljer sig själva ungefär. Och som jag skrev innan så finns det inget som helst bibliskt stöd för den här iden, tvärtom vittnar ju bibeln om motsatsen:

Romarbrevet 9:11
Ty innan barnen var födda, och innan de hade gjort
varken gott eller ont, för att Guds avsikt enligt utkorelsen
skulle bestå
, inte på grund av gärningar,
utan på honom som kallar,

Galaterbrevet 1:15
Men då det behagade Gud, som från min moders liv
avskilde mig och kallade mig genom sin nåd,

Lukas 1:15
Ty han skall bli stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han inte
dricka och redan i moderlivet skall han bli uppfylld med den Helige Ande.

Du skrev om Johannes 15:16 - “Du kan alltså inte använda den här versen för att stödja din position, eftersom den inte handlar om alla kristna.”

Är inte lärjungarna inkluderade i ”alla kristna”? Du erkänner ju att Johannes 15:16 stöder min position – men ditt argument är att Guds utkorelse inte ”gäller alla kristna” utan bara vissa?

Angående ditt argument om Judas, Herren är tydlig med syftet i varför Han utvalde Judas:

Johannes 13:17
Om ni vet detta, saliga är ni, om ni också gör det.

Inte talar jag om er alla. Jag vet vilka jag har utvalt.
Men skriften måste bli fullbordad: Den som åt brödet
med mig, han lyfte mot mig sin häl.

Johannes 6:70
Jesus svarade dem: Har jag inte utvalt er, ni tolv?
Och ändå är en av er en djävul.

Johannes 13:27
Och efter det brödstycket for Satan in i honom.
Jesus sade då till honom: Det du gör, gör det snart.

Du skrev: “Här kan du ju inte vara allvarlig, för din position har ju ett precis lika stort problem, nämligen varför Gud väljer att frälsa några människor, men låter andra människor gå till förtappelse utan synbar anledning.“

Hur är det ett svar på frågan att påstå att min position har ett lika stort problem?
Du missar ju dessutom poängen? Vi talade inte om Guds anledning till sin utkorelse, eller om varför Gud väljer att frälsa eller fördöma? Vi talade om en motsägelse i din gudsbild.

Du tror på en allvetande gud som har som intention att frälsa hela mänskligheten utan undantag. Varför då välja att skapa miljoner av människor som Han visste skulle gå förlorade?

Jag tror på en Gud som inte har intentionen att frälsa hela mänskligheten utan undantag. Jag tror på en Gud som har skapat världen för att uppenbara och ära sig själv. Gud vill genom skapelsen visa sina egenskaper – sin Helighet, sin Rättfärdighet, sin Kärlek, sitt Hat, sin Nåd, sin Vrede (Rom 11:36).

Du tror på en skapelse med människan i centrum. Jag tror på en skapelse med Gud själv i centrum.

Du skrev: “Om inget annat anges så betyder “alla människor” exakt detsamma som “alla människor utan undantag”.“

Ok? Vill du ge några bibliska exempel på när uttrycket ”alla människor” används där något “annat anges”?

Du skrev: ”Inget i 1 Tim 2 ger oss någon anledning att tro att det skulle betyda något annat.”

Det är inte sant. Tvärtom pekar allt på att Paulus menar alla slags olika människor utan distinktion! Särskilt om man tar hänsyn till vad Paulus skriver på andra ställen i breven.

1 Timoteus 2:1
Så förmanar jag nu först av allt, att man skall frambära böner,
åkallan, förböner och tacksägelse för alla människor,

för kungar och för all överhet, så att vi kan föra ett lugnt
och stilla liv i all gudsfruktan och värdighet.

Världsliga kungar, ledare och makthavare var människor som ofta nästan ansågs som “odjur” bland religiösa judar. Att evangelium skulle ut även till dessa folkgrupper var minst sagt revolutionerande.
Jag grundar min tolkning av 1 Tim 2 på hur Paulus och bibeln på andra ställen använder samma ord och uttryck. Din tolkning däremot verkar vara helt godtycklig?

1 Thessalonikerbrevet 2:15
vilka dödade både Herren Jesus och sina egna profeter,
och har förföljt er. De behagar inte Gud och är
motståndare till alla människor,

Är de otroende judarna “motståndare” till hela mänskligheten utan undantag? Även till de nationer och folkgrupper som aldrig ens haft kontakt med judarna? Här ser vi att uttrycket inte alls används så svepande som du antar.

Om du går igenom ställen i NT som använder uttrycket “alla människor” så är det uppenbart att uttrycket verkligen inte med nödvändighet innebär det som du förutsätter. Två andra snabba exempel: Luk 6:26, 2 Kor 3:2.

Du skrev: ”Om du väljer att tolka texten på något annat vis så kan vi ju naturligtvis inte hindra dig, men det du gör då är att du läser in saker i texten som inte står där.”

Du måste inse att dina egna ord kan tillämpas rakt tillbaka på dig själv? Står det ”hela mänskligheten utan undantag” i texten? Eller står det “alla människor”?

Postade: 12 Februari 2011 09:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 50 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
patrikfirat - 12 Februari 2011 07:10 -

Jag har inte heller påstått att Gud “tvingar” människor på det sättet, men däremot att Gud helt av nåd har utvalt dödsdömda Syndare som Han vill rädda, som Han ger sin Heliga Ande och så uppväcker dem andligt och “gör” dem villiga och ger dem tro.

Det är mycket möjligt.

Det är ju min poäng att det är helt orimligt att människan ”utväljer sig själv”? Men om man tror som du så blir ju det följden. Du tror att Gud grundar sin utkorelse på vad människan gör – man utväljer alltså sig själv genom sin prestation.

Om man tror som jag? Hur exakt har du listat ut vad jag tror när jag inte ens skrivit något om det?

Du tror att det inte är Gud som är avgörande i vem som blir utvald eller inte, nej, du tror att det är människan själv som bestämmer sin utkorelse. Därmed ställer du ordet ”utvald” upp och ner. Eller så måste du säga att Gud har valt att utvälja dem som utväljer sig själva ungefär. Och som jag skrev innan så finns det inget som helst bibliskt stöd för den här iden, tvärtom vittnar ju bibeln om motsatsen:

Du borde se upp så att du inte attackerar en position som jag inte håller med om.

Romarbrevet 9:11
Ty innan barnen var födda, och innan de hade gjort
varken gott eller ont, för att Guds avsikt enligt utkorelsen
skulle bestå
, inte på grund av gärningar,
utan på honom som kallar,

Galaterbrevet 1:15
Men då det behagade Gud, som från min moders liv
avskilde mig och kallade mig genom sin nåd,

Lukas 1:15
Ty han skall bli stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han inte
dricka och redan i moderlivet skall han bli uppfylld med den Helige Ande.

Alla exempel där Gud utvalt vissa människor till speciella kallelser. Men så långt jag förstår dom här bibelställena så är det Romarbrevet som är mest relevant. Jag förstår hur Romarbrevet 9:11 stöder din position, eftersom det anknyts till det Paulus skriver om vilka som är Guds barn, men dom andra två får du förklara närmare hur du tänker. Menar du på något vis att de visar på Guds sätt att verka i historien, d.v.s genom att utvälja vissa människor innan de blivit födda, och sedan på något sätt interpolera det till att gälla alla kristna?

Är inte lärjungarna inkluderade i ”alla kristna”? Du erkänner ju att Johannes 15:16 stöder min position – men ditt argument är att Guds utkorelse inte ”gäller alla kristna” utan bara vissa?

Jag erkänner sannerligen inte att Johannes 15:16 stöder din position, jag skrev bara “Till att börja medser det ju ut som att det här bibelstället skulle stödja positionen att Gud utväljer vilka som han kommer att frälsa.”. D.v.s om man läser bibelstället slarvigt, så ser det ut som att det skulle kunna stöda din position.

Och ja, lärjungarna är inkluderade i alla kristna, men nu talar vi inte om vilka lärjungar som helst, utan om de Tolv, alltså apostlarna. Jesus syftar på apostlarna i Joh 15:16, vilket framgår tydligt av texten. Joh 15:16 har ingenting med alla kristna att göra, utan begränsas till apostlarna. Så ja, lärjungarna är inkluderade i alla kristna, men alla kristna hör sannerligen inte till de tolv, och det är dem som Joh 15:16 handlar om.

Angående ditt argument om Judas, Herren är tydlig med syftet i varför Han utvalde Judas:

Johannes 13:17
Om ni vet detta, saliga är ni, om ni också gör det.

Inte talar jag om er alla. Jag vet vilka jag har utvalt.
Men skriften måste bli fullbordad: Den som åt brödet
med mig, han lyfte mot mig sin häl.

Johannes 6:70
Jesus svarade dem: Har jag inte utvalt er, ni tolv?
Och ändå är en av er en djävul.

Johannes 13:27
Och efter det brödstycket for Satan in i honom.
Jesus sade då till honom: Det du gör, gör det snart.

Och vad exakt har det här med det vi diskuterade om? Jag argumenterade ingenting särskilt angående Judas, min poäng var helt enkelt det att Joh 17:6-12 syftar enbart på de tolv apostlarna, vilket visas av vers 12, där Jesus säger att medan han var hos dem, d.v.s vandrade på jorden, så bevarade han dem i sitt namn. Han vakade över dem, och därför gick ingen av dem förlorade förutom fördärvets man, d.v.s Judas. Vilka var de här “dem” då? Jo, de var de samma som Jesus syftade på i Johannes 15:16 och som han nu ber till Fadern om i Joh 17:6-12, nämligen de tolv apostlarna. Det framgår alltså glasklart för alla med någorlunda läsförmåga att Joh 15:16 syftar på de tolv lärjungarna, och inga andra vilket visas av vers 27 där Jesus säger: “Också ni skall vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början.”, Vilka är de här ni då? Jo, det är de tolv lärjungarna som varit med Jesus ända från början. “er” och “ni” i Joh 15:16 är de samma som “ni” i vers 27, alltså de tolv lärjungarna.

Hur är det ett svar på frågan att påstå att min position har ett lika stort problem?
Du missar ju dessutom poängen? Vi talade inte om Guds anledning till sin utkorelse, eller om varför Gud väljer att frälsa eller fördöma? Vi talade om en motsägelse i din gudsbild.

Du tycks ha missförstått mig, det var inte ett svar på frågan, jag noterade bara att din gudsbild lider av en liknande motsägelse, d.v.s varför väljer Gud att skapa människor som han ändå inte tänker utvälja till frälsning? Jag ser på inget sätt hur din gudsbild skulle vara bättre i det avseendet än vad den andra gudsbilden är.

Men nu skriver du något konstigt här. Först skriver du:

Varför valde Gud då att skapa mängder av människor som Han visste inte skulle välja Honom? Som mot Hans eviga vilja för evigt kommer gå förlorade? Om du tror att Gud ville att alla människor utan undantag skulle bli räddade?

Och nu skriver du “Vi talade inte om Guds anledning till sin utkorelse, eller om varför Gud väljer att frälsa och fördöma”

Men snälla nån, det jag skrev om Guds anledning till sin utkorelse var inte svaret på frågan varför gud väljer att skapa vissa människor som han låter skapa mängder av människor som Han visste inte skulle välja honom, mitt svar till frågan är att jag inte har någon aning om varför Gud väljer att skapa vissa människor som han vet inte kommer att välja honom, men det har absolut ingen skillnad alls, för det är inte min uppgift att försvara varenda en av Guds handlingar, det gör Han utmärkt själv.

Du tror på en allvetande gud som har som intention att frälsa hela mänskligheten utan undantag. Varför då välja att skapa miljoner av människor som Han visste skulle gå förlorade?

Jag har aldrig skrivit något sådant. Varför i hela friden har du sånt behov av att lägga ord i munnen på mig.

Jag tror inte på något sätt att Gud har som intention att frälsa hela mänskligheten, jag tror att Gud har som intention att frälsa dem som sätter sin tillit till Herren Jesus, och huruvida det här sker enbart genom den Helige Andes arbete, eller som en samverkan mellan Anden och människan har jag ingen aning om.

Postade: 12 Februari 2011 10:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 51 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13

Jag tror på en Gud som inte har intentionen att frälsa hela mänskligheten utan undantag. Jag tror på en Gud som har skapat världen för att uppenbara och ära sig själv. Gud vill genom skapelsen visa sina egenskaper – sin Helighet, sin Rättfärdighet, sin Kärlek, sitt Hat, sin Nåd, sin Vrede (Rom 11:36).

Jag har en sådan syn också. Jag håller bara inte med dig om vissa saker som jag upplever att du misstolkar i Bibeln.

Trevligt att råkas

Du tror på en skapelse med människan i centrum. Jag tror på en skapelse med Gud själv i centrum.

Jag skulle kunna ta illa upp för det här, men jag kommer att låta det gå eftersom du med all önskvärd tydlighet skrev i okunskap här.

Du skrev: “Om inget annat anges så betyder “alla människor” exakt detsamma som “alla människor utan undantag”.“

Ok? Vill du ge några bibliska exempel på när uttrycket ”alla människor” används där något “annat anges”?

T.ex. Markus 11:18 är ett sådant exempel. Av sammanhanget så förstår man att det bara handlar om de människor som hört Jesus undervisa och inte alla människor på hela jorden, men man skriver ändå “alla människor”.

Men i Luk 3:6 används också orden alla människor, men det finns inget i sammanhanget som begränsar uttrycket, vilket visar att här betyder “alla människor”, “alla människor över hela världen.”

I luk 6:26 talar Jesus om “alla människor”, men där förstår man att det inte bokstavligen handlar om alla människor utan undantag, utan utropar Jesus helt enkelt veord över dem som alla människor talar väl om, nämligen de som han jämför med falska profeter. Men här så kan han omöjligen tala bokstavligen om varenda människa, utan talar om mänskligheten generellt sett, eftersom det bevisligen kommer att finnas personer som inte talar väl om dem.

Joh 1:9 handlar om alla människor utan undantag.

Joh 17:2 står det om alla människor, och där handlar det om alla människor utan undantag:

“Du har gett honom makt över alla människor, för att han skall ge evigt liv åt alla dem som du har gett åt honom. ”

Gud har alltså gett makten över alla människor till Jesus. Här finns inget som begränsar uttrycket, alltså handlar det om alla människor utan undantag.

Apg 15:17:

“för att alla andra människor skall söka Herren,
alla hedningar, över vilka mitt namn har nämnts.”

Här begränsas uttrycket av att man lägger in ordet “andra” och sedan förklarar vad man menar, d.v.s hedningarna, sedan begränsar man det ytterligare till att bara gälla dem som Guds namn har nämnts över, d.v.s alla kristna. Här har det alltså inte betydelsen alla människor utan undantag, utan syftar på de kristna.

Apg 17:26

“Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo,”

Syftar på alla människor över hela världen, utan undantag. Här är det självklart.

I vers 30 fortsätts det:

“Gud har länge haft överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla och överallt skall omvända sig. “

Betydelsen är här glasklar, här syftas på alla människor utan undantag.

Apg 22:15

“Ty du skall vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört.”

Här syftar det på alla de hedningar som Paulus vittnade inför, och handlar alltså inte om “alla människor” bokstavligen.

Rom 5:12 handlar om alla människor över hela världen, eftersom inget undantag anges.

Rom 5:18 handlar också om alla människor utan undantag.

Rom 12:17-18 handlar om alla de människor som man möter på i vanliga livet.

I 1 Kor 4:13 menas inte bokstavligen “alla människor”

I 1 Kor 7:7 betyder “alla människor” alla kristna.

I 1 Kor 15:19 betyder “alla människor” alla människor utan undantag, d.v.s om Jesus inte har uppstått så är de kristna de mest beklagansvärda personer av alla världens människor.

I 2 Kor 3:2 talas om alla människor, men där betyder det inte alla människor, utan endast de människor som känner till församlingen i Korint.

Gal 6:10 hänvisar till alla människor, men har där betydelsen alla människor som vi träffar på.

Fil 4:5 betyder på samma sätt alla människor som vi träffar på i vanliga livet och inte alla människor över hela jorden.

1 Tess 3:12 handlar om alla människor i ens närhet.

1 Tess 5:15 handlar också “bara” om alla människor i ens närhet.

1 Tim 2:1 handlar också “bara” om de människor som är i ens närhet, men inte nödvändigtvis om precis varenda människa över hela världen.

1 Tim 4:10 handlar om alla människor, för annars skulle Paulus inte behöva göra en distinktion mellan “alla människor” och de troende.

Tit 2:11 är jag osäker på. Om det med “frälsningen uppenbarats” menas att frälsningen givits åt alla människor, då har “alla människor” betydelsen de kristna, men om “frälsningen uppebarats” betyder att frälsningens möjlighet givits åt alla människor då betyder det alla människor utan undantag. Så långt jag förstår i alla fall, men jag kan ha missat något.

Tit 3:2 handlar inte om alla människor över hela jorden.

2 Pet 1:7 handlar om människorna i ens närhet.

Upp 19:18 begränsas av sammanhanget så att det inte betyder alla människor utan undantag, de kristna räknas ju t.ex. inte dit.

Du skrev: ”Inget i 1 Tim 2 ger oss någon anledning att tro att det skulle betyda något annat.”

Det är inte sant. Tvärtom pekar allt på att Paulus menar alla slags olika människor utan distinktion! Särskilt om man tar hänsyn till vad Paulus skriver på andra ställen i breven.

Det står inte “alla slags olika människor”, det står “alla människor”, punkt slut. sammanhanget pekar otvetydigt på att det betyder alla människor utan distinktion, inte “alla olika slags människor” utan distinktion.

Vilka ställen i breven menar du att pekar på att det skulle betyda “alla olika slags människor”, och inte bara “alla människor” som det står klart och tydligt i texten?

1 Timoteus 2:1
Så förmanar jag nu först av allt, att man skall frambära böner,
åkallan, förböner och tacksägelse för alla människor,

för kungar och för all överhet, så att vi kan föra ett lugnt
och stilla liv i all gudsfruktan och värdighet.

Världsliga kungar, ledare och makthavare var människor som ofta nästan ansågs som “odjur” bland religiösa judar. Att evangelium skulle ut även till dessa folkgrupper var minst sagt revolutionerande.
Jag grundar min tolkning av 1 Tim 2 på hur Paulus och bibeln på andra ställen använder samma ord och uttryck. Din tolkning däremot verkar vara helt godtycklig?

Jag grundar min tolkning att om det står alla människor så betyder det alla människor, såvida inte sammanhanget begränsar uttrycket. I 1 Tim 2:1 förstår man av sammanhanget att det begränsas till de människor som lever i samma samhälle som en själv, men det finns inget i 1 Tim 2:1-3 som på något sätt skulle antyda att 1 Tim 2:4 skulle betyda något annat än alla människor utan undantag. 

Min tolkning är alltså på inget sätt godtycklig.

1 Thessalonikerbrevet 2:15
vilka dödade både Herren Jesus och sina egna profeter,
och har förföljt er. De behagar inte Gud och är
motståndare till alla människor,

Är de otroende judarna “motståndare” till hela mänskligheten utan undantag? Även till de nationer och folkgrupper som aldrig ens haft kontakt med judarna? Här ser vi att uttrycket inte alls används så svepande som du antar.

Men snälla du, det här är ju precis ett sådant exempel där “något annat anges”. Här framgår det ju av sammanhanget att inte alla människor menas bokstavligen, men det finns inget i 1 Tim 2:4 som begränsar uttrycket alla människor på något sätt.

Om du går igenom ställen i NT som använder uttrycket “alla människor” så är det uppenbart att uttrycket verkligen inte med nödvändighet innebär det som du förutsätter. Två andra snabba exempel: Luk 6:26, 2 Kor 3:2.

Om du går igenom listan jag har i början så kanske du förstår vad jag menar när jag säger om inget annat anges. Luk 6:26 och 2 Kor 3:2 är precis sådana ställen där “något annat anges”. Detsamma gäller inte 1 Tim 2:4, vilket betyder att där har det betydelsen alla människor utan undantag.

Du skrev: ”Om du väljer att tolka texten på något annat vis så kan vi ju naturligtvis inte hindra dig, men det du gör då är att du läser in saker i texten som inte står där.”

Du måste inse att dina egna ord kan tillämpas rakt tillbaka på dig själv? Står det ”hela mänskligheten utan undantag” i texten? Eller står det “alla människor”?

Även de mest simpla av människor förstår att “alla människor” betyder exakt det samma som “hela mänskligheten utan undantag” om inget annat anges. Om inte uttrycket “alla människor” på något sätt begränsas så betyder det alltid, utan undantag alla människor över hela jorden. Och det finns inget i 1 Tim 2:4 eller i verserna i närheten som begränsar uttrycket “alla människor” i 1 Tim 2:4 till någonting annat än “alla människor över hela världen”

Postade: 30 Maj 2011 08:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 52 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  1
Gick med  2011-05-22
Emanuel Hai - 08 Oktober 2009 04:03 -

Jag läste i Romarbrevets första kapitel i veckan. Där påstår Paulus att Jesus uppståndelse bevisade att han var Guds son.

“...(Jesus) som genom helighetens Ande blev med kraft bevisad vara Guds son alltifrån uppståndelsen från de döda…” (Rom 1:4)

Men på vilket sätt bevisar den att just Jesus är Guds son. Enligt Bibeln så blev t.ex Lasarus uppväckt från de döda av Jesus. Men låt oss säga att Jesus inte var Guds son men att det fortfarande var genom Guds kraft som både Lasarus och Jesus blev uppväckta från döden. Om uppståndelsen har skett så borde det mer eller mindre vara ett bevis för Guds existens. Men är uppståndelsen ett specifikt bevis för att just Jesus är Guds son? Det är min fråga. Vad säger ni andra på forumet?

Hej Emanuel!
Du har ställt en mycket imponerande fråga! Innan jag börjar med mitt inlägg vill jag reda ut översättningen av denna vers. Folkbibel översätter ordet “horisthentos | ὁρισθέντος ” till bevisad vilket i mitt tycke är lite missledande… I engelska översättningar av Bible (KJV, NIV, NASB) översätts detta ord till “declared” alltså förklarad på svenska. NAB och Amplified använder till och med ordet “designated” vilket kan översättas till bestämma, utse, utnämna m.m

Med detta i åtanken kan vi se att Paulus i denna vers inte försöker bevisa att Jesus var Guds son utan snarare visa oss att i och med hans uppståndelse blev han UTNÄMND till Guds son. Så nu har vi helt annan vers att utgå ifrån: “...(Jesus) som genom helighetens Ande blev med kraft UTNÄMND till att vara Guds son alltifrån uppståndelsen från de döda…” (Rom 1:4)

Nu kan vi börja titta på varför Jesus uppståndelse var så specifik och varför den skiljer sig från andra uppståndelser t.ex Lasarus.

Apg 13:33 visar oss att uppståndelse för Jesus var en födsel! Men innan uppståndelsen var Jesus redan Guds Son så varför behövde han föddas av Gud på nytt? Svaret är att enligt Joh 1:18 var Jesus Kristus Guds ENFÖDDE Son. När han var den enfödde Sonen var han endast gudomlig; han var inte mänsklig. Han hade endast den gudomliga naturen och inte det mänskliga. Genom inkarnationen (John 1:1 + 1:4) blev han Gudmänniska. Inkarnationen betyder att han tog på sig mänskligheten så att han kunde vara som oss! (Heb 4:15).
Jesus själv använder ju titeln Människosonen om sig själv och inte Guds Son. Detta för att tala om för alla att han är Gud som blev människa!!!
I sin uppståndelse “sonifierade” han sin mänsklighet. Innan sin uppståndelse var han Guds Son i sin gudomlighet men han var inte Guds Son i sin mänsklighet. I sin uppståndelse blev han född av Gud för att vara Guds FÖRSTFÖDDE Son (Rom 8:29). (Denna del baserar sig på Life-study of Isaiah, pp. 409-410. W.Lee)

Det kanske låter för “teologiskt” men poängen är att uppståndelsen UTNÄMNDE honom att vara Guds Son i sin mänsklighet och således är han Guds förstfödde Son och vi är Guds många söner och Jesus är vår äldste bror! Hallelujah!

Lasarus uppståndelse var ett mirakel men Jesus uppståndelse var ett utnämnaden av honom som Guds Försfödde Son med en gudomligfierad mänsklighet.
Det är stor skillnad mellan dessa två!

Marius Baum
www.amanabooks.se

4 av 4
4

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70