Moridin - 06 Augusti 2010 11:55 -
Toffe - 06 Augusti 2010 06:06 -
Men ur ett kristet perspektiv är Gud ingen kartesisk demon utan Han är god, har skapat mig och min kognitiva förmåga för att få sann kunskap om världen etc.
Så detta vore vår premiss. Då undviker vi problemen du nämner. Eller hur?
Inte riktigt.
Plantinga påpekar då att den bibliska guden kan ha ett moraliskt giltig skäl för att förleda dig för ett högre syfte som du inte förstår just nu. Det finns dessutom bibliska exempel på när den bibliska guden gjort detta:
- den bibliska guden skickar en undersåte för att försöka fresta Job att smäda den bibliska guden.
- Jeremia 4:10 säger att “Då sa jag: Men Herre, folket känner sig bedraget av dig. Du lovade dem rika välsignelser över Jerusalem, och nu är i stället svärdet riktat mot dem! “
- Hesekiel 14:7-9 säger att “Varna dem därför och tala om att Herren Gud säger: Omvänd er, förstör avgudarna och sluta upp att dyrka dem! Jag, Herren, ska själv straffa var och en bland Israels folk och bland de främlingar som bor hos er, som överger mig för avgudars skull och sedan ändå kommer till profeten för att be om hjälp och råd. Jag ska vända mig mot honom och göra honom till ett varnande exempel. Då ska ni veta att jag är Herren. Och om någon profet ändå ger honom ett budskap, så ska jag se till att det är falskt. En sådan profetia kommer inte att slå in, och jag kommer att stå emot den profet som uttalade den och utrota honom ur mitt rike Israel.”
- 2 Thessalonikerbrevet 2:9-12 säger att “Denne syndens man ska komma som ett Satans redskap, fylld av satanisk makt, och han kommer att lura många med märkliga tecken och under. Med sin förföringskonst ska han vinna över alla dem som är förlorade på sin sida, eftersom de har sagt nej till sanningen. De har vägrat tro sanningen, vägrat älska den och bli räddade genom den. Därför ska Gud överge dem så att lögnen får makt över dem. Och de ska allesammans bli rättvist dömda för att de föredrog orättfärdigheten och vägrade att erkänna sanningen.”
Så om vi accepterar att den bibliska guden är allsmäktig, för människan oförutsägbar och att det finns bibliska exempel på när han förleder människor på ett eller annat sätt, så är kunskap inte möjlig givet biblisk kristendom. Allt du vet kan ju trots allt ha kommit av att den bibliska guden har ett moraliskt giltig skäl för att förleda dig för ett högre syfte som du inte förstår just nu eller du kan mycket väl blivit förled av sataniska agenter för att de hatar den bibliska guden.
Enda möjligheten till kunskap är att man gör en exorcism på sin världsbild, driver ut supernaturalistiska entiteter ur sin ontologi och existensförneka den bibliska guden, för de leder annars till en enormt osäker och skev epistemologi, där kunskap inte är möjligt.
Dessutom är det problematiskt att kalla den bibliska kristendomens gud för god om god har sitt upphov i den kristna gudens natur. Då säger man inget annat än att den bibliska guden agerar i enlighet med den kristna gudens natur, vilket är ett tomt och tautologiskt påstående. Enda möjligheten för den bibliska guden att vara god är om godhet är oberoende av den bibliska gudens natur, men då är kristendomen felaktig, då godhet på kristen teism har sitt ursprung i den bibliska gudens natur.
Jag vet inte exakt vad du syftar på i Jobs bok. Citatet från Jeremia verkar vara taget ur sitt sammanhang. Jeremia handlar om att folket får en rättvis dom över sig, eftersom de övergivit Herren. Och det var också vad Gud hade sagt, t ex i Moseböckerna, som folket hade.
Texten i Hesekiel handlar om att om någon vänt sig från Gud, för att dyrka avgudar, och samtidigt vill att profeten ska ge honom budskap från Gud, så kommer Gud se till att budskapet är falskt.
På liknande sätt i 2 Thessalonikerbrevet, där människor som inte trott på sanningen drabbas av en ännu större villfarelse.
De två senare exemplen betyder alltså att även om Gud finns så garanterar det inte att vi har kunskap i religiösa frågor. Många människor har tvärtom falska religiösa föreställningar. Och dessutom, om de vänder sig från sanningen eller vägrar att ta emot den, så kan Gud straffa dem genom att låta dem vilseledas till ännu större villfarelse.
Men att många människor har felaktiga religiösa föreställningar är ju inte någon ny tanke här på forum. Det är ju tvärtom ett av skälen till att detta debattforum finns. Däremot detta att Gud straffar personer som avvisar sanningen med att låta dem tro ännu större lögner, det är kanske något som inte talas lika mycket om.
Det finns dock inget om att Gud vilseleder den som tar till sig och lyssnar till Hans ord. Endast den som avvisar sanningen blir straffad genom större villfarelse.