Sök       Avancerad sökning

Vad är Gud (en gud)? Och vem skapade företeelsen?
Postade: 25 Augusti 2009 09:35 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  86
Gick med  2009-08-25

Som helt ny här (följde en intressant artikel om Richard Dawkins och landade här) måste jag börja med en av de stora frågorna. Ni har säkert behandlat den på denna sajt någonstans redan…

Alltså: VAD är Gud? Och varför skrivs det med versalt G? Är det ett egennamn som “Torsten”.

Som i frågan: Tror du på Gud? Så borde ju svaret bli: Nja… vad har han nu sagt då?
Det finns underförstått en tanke om “troende” inte om “fakta”.

I min tankevärld (och troligen inte inte i min fysiska värld) finns det ingen “Gud”.

Det finns heller inget “övernaturligt”. Sådant är bara “hjärnspöken”. I samma stund man förstått ett fenomen ( och då menar jag i vetenskapliga termer) är det ju inte övernaturligt längre.

Alltså: Vad är Gud för er?

Postade: 26 Augusti 2009 11:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  105
Gick med  2007-06-12

Hej TorstenN

Det är ett intressant inlägg du skriver. Som ateist förnekar, (a), man teism, alltså alltid den Gud som påstås. Vill man vara rationell ateist bör man ha goda skäl till varför världen är som den är och hur allt hänger ihop utan att blanda in en Gud.

En väldigt vanlig teistisk definition på Gud är ett evigt transcendent medvetande (personligt) som har alla positiva egenskaper så som allmakt, allvetande, allvishet, fullkomlig kärlek, helig osv.

Anledningen till att man skriver Gud med stort G har framförallt att göra med den sista egenskapen. Gud är helig och särskild, detta bör markeras. I kristen tradition har Gud många titlar, det är väl snarast att betecknas som namn t.ex. Fader, Herre osv. 

Jag är inte riktigt 100 på vad du menar med det du skriver om “troende”. Troende betecknar i alla fall främst tillitsaspekten av sin relation till Gud. Jag tror på Gud på samma sätt som jag tror och litar på min granne hemma. Dessutom finns ju trosföreställningsaspekten med. Jag tror att Gud finns, jag har uppfattningen att Gud finns. Men det är ju nödvändigt för allt kunskap. Klassiskt definieras kunskap som - sanna berättigade trosföreställningar - Alltså man har kunskap om man har goda skäl att tro som man gör och detta sedan är fallet. På så vis är alla människor troende.

Postade: 26 Augusti 2009 12:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  86
Gick med  2009-08-25

Hej Johannes

Tack för sitt svar. Jag försöker vara rationell men om jag är ateist eller inte, kan jag inte uttala mig om. Är inte så inne i dessa termer. Jag kan såklart inte hävda att det inte finns något, det ni kallar Gud. ”ett evigt transcendent medvetande”. Men om jag som naturvetare inte kan se eller avläsa detta någonstans hur kan då ni göra det. Att du och jag finns är för mig inte ett bevis för att er Gud finns. Tror därför inte heller att det finns ett övergripande skäl till att vi finns här på jorden. Det finns en väldans massa orsaker till det dock (den i tiden närmaste är ju att mamma o pappa ville ha barn)– men inget högre skäl eller avsikt än så.

Jag kan inte lägga fram bättre bevis på att allt hänger ihop ( om det nu gör det) än de forskare som i århundraden försökt finna orsakssammanhang. Men jag står stark i den egna uppfattningen att om något inte kan förklaras – så får det var oförklarat tills man vet bättre. Och här kan ju vara och en leka fantisera och spekulera hej vilt under tiden – ur det kommer kanske en lösning på problemet. Men INNAN det är klart så får Samhället betrakta problemet som olöst.

Det är lätt att flumma iväg märker jag… bäst att sätta punk så folk orkar läsa.

Mvh Torsten

Postade: 06 September 2009 11:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30
TorstenN - 25 Augusti 2009 07:35 -

Som helt ny här (följde en intressant artikel om Richard Dawkins och landade här) måste jag börja med en av de stora frågorna. Ni har säkert behandlat den på denna sajt någonstans redan…

Alltså: VAD är Gud? Och varför skrivs det med versalt G? Är det ett egennamn som “Torsten”.

Som i frågan: Tror du på Gud? Så borde ju svaret bli: Nja… vad har han nu sagt då?
Det finns underförstått en tanke om “troende” inte om “fakta”.

I min tankevärld (och troligen inte inte i min fysiska värld) finns det ingen “Gud”.

Det finns heller inget “övernaturligt”. Sådant är bara “hjärnspöken”. I samma stund man förstått ett fenomen ( och då menar jag i vetenskapliga termer) är det ju inte övernaturligt längre.

Alltså: Vad är Gud för er?

Gud är “tror jag” i grund och botten en titel på ett väsen, precis som du och jag kallas för människor!
Gud är också det väsendet som skapade allting och som är utan tid! Han har aldrig blivit skapad, utan är den som skapade tiden, då tiden ännu inte fanns!  Jag tror att Guds namn även är namn på hans väsen!  Tex. så är han namnet JHWH - vilket betyder - Jag är den jag är.  Han har även namnet El Elyon, vilket betyder Gud den Högste. Elohim - Den allsmäktige Skaparen osv.

Människor däremot har namn som inte betyder något i sig. Det finns tex. personer som heter Sten, men de är inga Stenar, utan Människor. Detta gör att namnet endast blir något som vi heter, medans Guds namn är något som han själv är till sitt väsen!

Gud är även för mig Allsmäktig! Han är så stor, så man knappt kan förklara det! Jag kan ta ett exempel: Om du och jag satt vid bordet och sade: “Varde Kaffe” Så skulle inte kaffet ploppa fram ut tomma intet, bara för att vi sade detta. Utan vi hade varit tvugna att gå upp och brygga kaffe och sedan hälla upp kaffet i muggar. Detta bevisar att våra Ord, inte är levande. Vi har ingen Makt i våra Ord, Gud däremot, sade, och skapelsen blev till.  Gud sade: “Varde ljus” och det blev ljust.

Detta betyder bland annat ur en Kristen synvinkel att Guds ord är levande och verksamt, När Gud talar, så händer det saker. När Gud talade, så skapades ljuset. När Gud talade, skapades universum. Och han gjorde det utan någons hjälp och helt ensamen!

Gud är även evig, vilket jag förut sade, och det betyder att Gud på så vis Är sin egen existens. Gud har inte fått Liv, utan han Är. Han äger på så vis liv och är sin egen existens. Därför kunde Gud ge liv till människorna, tror jag personligen.  Vi människor äger inte vår egen existens, våran existen är beroende av våra föräldrar, och även enligt min tro - Gud själv, som från början gav människan liv!

Om du och jag skulle bestämma oss för att skapa en staty, så skulle vi inte kunna ge den statyn liv, just därför att vi inte äger våran egen existens. Men Gud därmot skulle kunna ge våran staty Liv, eftersom han Är. 

Detta är endel av min bild och tro av vad Gud själv är!:)

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 06 September 2009 09:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  231
Gick med  2008-11-19

Jag börjar litet “bkifrån”. Frågan “vad är Gud för er” implicerar ett subjektivt svar. Det förutsätter att man har ett färdigt svar på frågan om människan skapar Gud eller om det är så att Gud skapat människan.

Att det inte finns något övernaturligt eftersom vetenskapen gör framsteg är ett filosofiskt enkelt felslut. Enda hållbara sättet att bevisa någots ickeexistens är att bevisa omöjligheten av dess existens. Det räcker inte med att säga att man kan beskriva materien för att kunna utesluta Guds existens, lika litet som det räcker med att kunna beskriva vad som finns på tallriken för att utesluta kockens existens.

En vanlig kristen uppfattning är att Gud inte bara skapat universum, och sedan betraktar det hela utifrån, utan att han uppräthåller sin skapelse, och således är ständigt närvarande i allt och overallt. Det är uppenbart att vi inte genom naturvetenskaper kan hitta Gud på en bestämd plats, och inte heller mäta honom, och inte heller göra något experiment som faller ut olika berende av hans närvaro / frånvaro, eller hans existens / icke-existens.

Om Gud är skapad av människor, så är han fullt ut möjlig att disponera av människor. Om förhållandet är det motsatta kn vi i bästa fall relatera till honom, och kanske kommunicera, men vi har inga egna möjligheter att disponera honom.

Här kommer man till att behöva ta ställning till frågan vad tro är. Om det är något “i det egna huvudet”, dvs. huvudsakligen en tanke eller ett tankesystem eller liknande, är det disponibelt, och Gud är människans skapelse. Om det är ett försvagat vetande, så behandlar de flesta det i första hand som att skälen är otillräckliga. (Jag använder den vanliga definitionen av vetande: att man är övertygad, att man har goda skäl, och att det är sant.) Dilemmat ligger i att man inte kan bevisa eller kontrollera sanningen, varför det inte går att uppbringa tillräckliga skäl för vetande, men väl för övertygelse. En vetenskaplikt korrekt hållning blir då att lämna frågan öppen, eftersom antaganden i endera riktningen blir styrande för förståelsen av det man studerar. Detta leder i sin tur till att resonemangen mestadels hamnar i cirkel, och att resultaten allt som oftast blir projektioner.

När det gäller skälen, är de främsta emot Guds existens att man inte har någon omedelbar effekt av att relatera till Gud. Frågan vilka förväntningar som är rimliga blir oftast sekundär. En annan typ av argument säger att man endast accepterar en materiell och begränsad Gud, eller bevis inom i förväg bestämda områden. Innebörden är att man “tillverkar en Gud - man ger bestämda egenskaper eller typer av egenskaper - och “bevisar” att Gud inte är av den arten. Många tror att de därmed har bevisat Guds icke-existens, även om de flesta som tänker igenom saken anser att det begränsar sig till att man bevisat att den för ändamålet konstruerade avguden inte finns. Den enklaste argumentkategorin är att man lever sitt liv efter bästa förmåga, och att om Gud vill något, så får han höra av sig - annars klarar man sig så gott det går, vilket i de flesta fall innebär ganska bra.

Argumenten för Guds existens kan indelas i tre kategorier. Personliga erfarenheter, andras vittnesbörd och olika reflektioner som tar tillvara skilda tankar, erfarenheter och observationer. Oavsett vilket övertygar det inte den som inte tror. Oftast finns det kraftiga barriärer. En vanlig variant är att den icketroende frågar varför någon tror. Det håller frågan vad för skäl vederbörande själv skulle ha för att tro borta, eller inriktar det på omedelbara förutsedda och närmst garanterade effekter. En parallell fråga kunde vara varför man skall lyssna på en viss typ av musik.

En annan variant är aatt man koncentrerar tron till bejakande eller förnekande av en uppsättning påståenden. I sig leder det ingenstans. Ofta kompletteras påståendena med en eller flera uppsättningar av regler. Några är ganska självklara, eller förekommer i samhället i övrigt - t.ex. “du skall inte döda”. Andra vore det kanske bra om man kunde hålla, men några verkar mest vara en belsastning och en begränsning av friheten. Utan en Gudsrelation förefaller det vara osedvanligt korkat att följa arbiträra regler. Några kan annars kanske förklaras av kultur eller historia, och några av att man behöver en organsiation, eller att människor söker trygghet i regler - dvs. enkla svar.

Fortfarande är Gudsrelationen svårfångad, och den är otillräcklig om den inskränker sig till att relatera till påståenden och regler. I nästa steg kommer många “utifrån” att fundera i psykologiska termer, som grupptryck och suggestion. Sammanaget kommer man “utifrån” bara att kunna studera människor och ders beteenden, men inte den verklighet de relaterar till. Här är vi åter vid dilemmat med tillräckliga skäl.

Det går att komma en bit vidare om man sorterar mellan objektiva och subjektiva trosgrunder, och går vidare med några andra aspekter, som trosrelationen och trossubstansen.

Postade: 13 September 2009 06:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07
Johannes Olsson - 26 Augusti 2009 09:00 -

Det är ett intressant inlägg du skriver. Som ateist förnekar, (a), man teism, alltså alltid den Gud som påstås. Vill man vara rationell ateist bör man ha goda skäl till varför världen är som den är och hur allt hänger ihop utan att blanda in en Gud.

Nej, teism betyder inte “gud”, det betyder “gudstro”. En ateist förnekar därför att han har gudstro. Sedan försöker du knuffa över den bevisbörda som ligger hos teisten. Det är snarare teisten som måste motivera varför man behöver dra in en övernaturlig och logiskt självmotsägande gud och varför inte naturliga, ointelligenta processer räcker till.

En väldigt vanlig teistisk definition på Gud är ett evigt transcendent medvetande (personligt) som har alla positiva egenskaper så som allmakt, allvetande, allvishet, fullkomlig kärlek, helig osv.

Detta är ingen definition, utan bara en rad med saker den kristna guden är: icke-temporär, inte begränsad i sin makt, inte begränsad i sin kunska, inte begränsad i sin kärlek och så vidare. Lite som om jag skulle försöka definera X genom att säga att den inte var en banan. Säger mig inte särskilt mycket om vad X faktiskt är.

Klassiskt definieras kunskap som - sanna berättigade trosföreställningar - Alltså man har kunskap om man har goda skäl att tro som man gör och detta sedan är fallet. På så vis är alla människor troende.

Detta var ett lustigt trick för att jämställa den religiösa tro med rationella slutsatser, men jag menar att ingen går på detta. Kunskap defineras som berättigad sann övertygelse. Tro i betydelsen religiös tro syftar istället på övertygelse i frånvaro av berättigande (om det fanns berättigande, varför inte bara säga att ni vet istället för bara tror?). Dessa är inte samma sak, så därför är det inte fallet att alla människor är troende i betydelsen religiös tro.

Postade: 14 September 2009 06:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Sedan är det skillnad emellan:

1. att inte hålla det för omöjligt att det skulle kunna finnas någonting högre, med arbetsnamnet Gud (något som vi inte känner till)

2. att försöka påvisa det troliga i ett sådant förhållande.

Ingenting av ovanstående bekymrar mig. Det rymmer som jag ser det inga moraliska betänkligheter att försöka hävda något av detta. Vad jag personligen riktar kritik emot är den skyldighet som de nytestamentliga författarna och dess efterföljare ålägger människorna: att sätta tilltro till deras beskrivningar av vem Gud är, för att inte råka i onåd hos densamme.

Det är att göra det enkelt för sig som religiös att låta punkt 1. eller 2. ovan förväxlas med det legitima i att hysa exempelvis kristen tro. Det är en avgrundsdjup skillnad emellan de båda punkterna ovan och

3. att de bibliska beskrivningarna av vem Gud är skulle vara troliga.

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70