Reformertus skriver:
Anders. Jag har ärligt talat, aldrig hört talas om denne Ribi Yehoshua. Du menar altså, att det var HAN som var Messias? Vad säger du om ordet, att hörnstenen skall bli förkastad? Blev denne Ribi Yehoshua också förkastad? På vilket sätt uppfylldes profetiorna genom honom? På vilket sätt menasr du, att Jesus Kristus undervisade MOT lagen? Uppfyllde Han inte lagen i kärlek, det som den trditionella laguppfattningen inte förmådde? Vad säger du om den rättfärdighet, som profeterna hela tiden lyfter fram? Är det inte den som lagen åsyftar, synonym med kärleken? Är det inte också skulnad mellan Lagens folk och Hedningarna, gentemot den rituella lagen? Ja, jag får många frågor inför mig. Jag tänker på Johannes evangelium, där han lyfter fram LOGOS, ungerfär på samma sätt som Judar ser på Thoran. Det är ju Thoran han syftar på, uppfylld, förkroppsligad. Hur ser NI på uppfyllelsen av Lagen och Profterna? Gärna på svenska, enkelt för en enkel man
PS: Är det inte så, att om inte den rättfärdighet som Thoran åsyftar, uppfylls, så är Thoran förkastad då också? Thoran är väl så mycket MERA, än dessa rituella bud? Är Skaparen nöjd, med mindre, än att Adam blir totalt upprättad?</i>
Reformertus (eller Anders (om det är din hemsida på din länk)),
Ja, Ribi Yehoshua var Mashiakh.
Angående hörnsten:
Det står följande i NHM 21:42: ”Yehoshua said to them, ”Did you never read the Scriptures (Tehilim 118:22-23): ”The stone that the builders rejected was for the cornerstone. This was by ?’. It is marvelous in our eyes?’ Therefore I tell you that the Realm of Elohim shall be torn from you and given to a people who are producing fruit.”
Hearing his meshalim, the predominantly aristocratic, Hellenist-Roman Pseudo-Tzedoqim Chief Kohanim and those of the [‘Herodian’] Rabbinic-Perushim sect of Judaism who advocate that Halakhah must be exclusively oral knew that he was talking about them. Though requesting to take hold of him, they were afraid of the qehilah since they held him to be a Navi.”
Förklaring från NHM:
Builders: Refererar till “the religious persons of the day” – som var profeterade att förkasta Mashiakh.
”The stone that the builders rejected…” – Det är en lek med ord I Hebreiskan: “??? ???? ??????” (even maasu ha-vonim). Jämför med not 16.18.2 och Yeshayahu 28:16-19.
Nu ska jag kommentera din fråga på vilket sätt Jesus bröt mot Torahn (obs. Torah –betyder enligt etymologi (språkforskning) instruktion, inte ”lag”). Först börjar jag med att skriva vad Tan’’kh (den judiska Bibeln) undervisar om försoning, för att sedan jämföra med vad Jesus undervisade om försoning.
(le-havdil) Hur man ska leva för att möjliggöra så att Skaparen i Hans nåd förser med Sin förlåtelse står det om i Tan’’kh. Bibeln – t.ex. Yekhezqeil (”Hesekiel”) 18 utlovar förlåtelse till de och endast dem som gör sitt uppriktigaste att hålla buden i Torahn. Skaparen kan inte ljuga och ändras inte (Malakhi 3:6)! Enligt Tehilim (”Psaltaren”) 103 så ger Skaparen Sin förlåtelse till dem och endast dem som gör deras uppriktigaste att hålla Hans berit (”förbund”; vilkoren för att inkluderas i detta berit är enligt Tan’’kh (Bibeln) att göra sitt uppriktigaste att praktisera Skaparens bud i Torahn).
Ingen människa kan perfekt hålla Torahn. Det finns en provision. Ribi Yehoshua ha-Mashiakh levde och höll Torahn till det yttersta av sitt hjärta, dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan Skaparen ge Sin förlåtelse till alla som gör sitt uppriktigaste att hålla Hans instruktioner som finns i Torahn, och till alla som vänder sig bort från sina Torah-överträdelser till att istället börja att göra sitt uppriktigaste att hålla instruktionerna i Torahn.
I Devarim 13:1-6 (5:e mosebok) står det att man varken får lägga till eller dra ifrån mitzwot (bud) från Torahn. Man får alltså inte lägga till budet ”Tro på Jesus så blir du frälst” och inte heller dra bort mitzwot som ”inte äta fläsk”, fira Shabat, med flera. Det Jesus sa i Joh 3:16 strider emot Torahn.
Du skriver: ” Uppfyllde Han inte lagen i kärlek, det som den trditionella laguppfattningen inte förmådde”
Mashiakh är enligt Tan’’kh en människa, ingen människo-gud. Därför tituleras han inte med ett stort ”h”, som endast tillhör ha-Sheim (Skaparen).
I Malakhi 3:6 står det som sagt att Skaparen inte ändras. Skaparens bud kommer aldrig att sluta gälla. Skaparen försåg med en provision för att kunna ge förlåtelse till de människor som gör sitt uppriktigaste att hålla instruktitionerna i Torahn, inte till de som medvetet förkastar Torahn.
Jag bevisar i min blogg (bloganders.blogspot.com) existensen av en icke-dimensionell Skapare oberoende av rymd-tiden. Detta implicerar (tillsammans med ovanstående resonemang) att alla människor som någonsin har levat har kunnat få Skaparens förlåtelse när de har gjort sitt yttersta att praktisera mitzwot I Torahn (när man laser Torahn lär man att en proto-Torah har utvecklats sedan Adam and Khava;även i början av Torahn finns det instruktioner).
För en Skapare oberoende av rymd-tiden blev alltså inte villkoren annorlunda när Ribi Yehoshua blev ett offer. Eftersom att Skaparen är oberoende av rymd-tiden så var detta offer giltigt hela tiden under mänsklighetens historia.
Ribi Yehoshua gjorde sitt uppriktigaste att följa mitzwot i Torahn, han upphävde inte Torahn. Ja, han var kärleksfull, och det är många judar inom honom som också har praktiserat Torahn och varit kärleksfulla. Människor som följer instruktionerna i Torahn utvecklar mer och mer kärlek till sina medmänniskor.
Du skriver:” Vad säger du om den rättfärdighet, som profeterna hela tiden lyfter fram? Är det inte den som lagen åsyftar, synonym med kärleken?”
???????; tz?dâq•âh? ; justness as defined by Tor•âh?
I Torah-efterföljelse ingår det att ha kärlek till sina medmänniskor. Men att undervisa sina medmänniskor att det är okej att äta fläsk, är inte okej. Det är inte kärleksfullt. Då undervisar man någon att inte följa ha-Sheims instruktioner, vilket är motsatsen mot ha-Sheims vilja.
”Är det inte också skulnad mellan Lagens folk och Hedningarna, gentemot den rituella lagen?”
Ett logiskt bevis på sidan http://www.netzarim.co.il ; klicka på sidan ”Christians” bevisar att ha-Sheims (Namnet; ” an oral substitution to preserve the holiness of the Tetragrammaton from profane (i.e. ordinary) conversation”) syfte med alla människor är att de ska följa Hans instruktioner i Torahn. Torahn speglar den perfekte Skaparens karaktär och endast genom att göra ens uppriktiga att följa Torahn, får man tillgång till förlåtelse i Hans nåd, och kan ha gemenskap med den perfekte Skaparen.
Om du slår upp alla instanser av ”goyim” (de som enligt Tan’’khs definition inte tillhör berit (förbundet) med Skaparen), så finner du vad som kommer att ske med goyim. De kommer enligt Tan’’kh (den judiska Bibeln) inte till ha-olam-haba (vilket kristna skulle kalla himlen).
I Torahn finns det ingen distinktion mellan ”rituell lag”, moralisk lag, etcetera. Det står i Devarim 13:1-6 att man inte får ta bort mitzwot eller lägga till mitzwot, och det inkluderar alla mitzwot i Torahn.
Du skriver: ” Hur ser NI på uppfyllelsen av Lagen och Profterna?”
Jag har besvarat det ovan. Skaparen ändrar Sig inte och Torahn kommer alltid att gälla.
Ribi Yehoshua sade i NHM 5:17-20: ” ”Tro inte att jag har kommit för att rota upp Torahn eller Neviim, men snarare har jag kommit för att försona dem men den muntliga lagen av êmêt. (..)”
Läs det fullständiga citatet här: http://bloganders.blogspot.com/2008/05/ribi-yehoshua-ansg-att-man-behvde-flja.html
Vänligen,
Anders Branderud