Sök       Avancerad sökning

Gud visar sig inte genom vetenskapen?
Postade: 24 Juli 2009 12:07 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  8
Gick med  2009-07-23

Hej!

Enligt bibeln är Gud som vi känner honom, allsmäktig, han är större än allting, “Han är”
Och om Gud är större än allting är han större än vetenskapen. Och Gud låter sig inte tyglas. Vi kan inte bestämma över honom. Det handlar ytters om Gud. Och då börjar jag förstå varför Gud heller inte visar sig i vetenskapen, han är inte vetenskapen. han är så mycket mer. Om vi skulle finna Gud i / genom vetenskapen skulle vi kunna definiera honom och i så fall blir han inte Gud längre?

Jer 29:13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.

Det handlar alltså i högsta grad om att söka Gud, av hela sitt hjärta. Han säger inget om “genom vetenskapen skall ni finna mig”

det jag undrar är om mitt resonemang som kristen håller? eller har jag helt fel i detta? i så fall får jag omvända mig ännu en gång.

Guds välsignelse till dig!

Postade: 24 Juli 2009 04:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  231
Gick med  2008-11-19

Resonemanget kan självklart utvidgas, men jag tror att du i grunden har rätt. Paulus skriver i inledningen av sitt brev till de kristna i Rom “Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. De ville gälla för visa men blev till dårar.” (Rom 1:19-22)

Postade: 13 September 2009 06:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07

Det beror lite på vilka citat du vill plocka ur det smörgåsbord som är bibeln. Beroende på vilket eller vilka citat du plockar kan du få bibeln att hävda det exakt motsatta. Detta perspektiv går emot det ofta använd kristna motton att den kristna guden vägar är mysteriska.

Postade: 23 Oktober 2009 11:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  61
Gick med  2008-07-24

Som Paulus skriver (se ovan) kan vi se spår av Gud i skapelsen, och liknande uppfattning finns i både apokryferna och GT. Men “förstå” Gud kan vi inte göra genom vetenskapen eller vårt förstånd: “Han som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka,” (Ef 3.20)

Signatur 

The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them. William Lawrence Bragg

Postade: 31 Oktober 2009 11:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  26
Gick med  2009-10-20

Hej Henric, vilka intressanta tankar dy har! Jag har inte mkt naturvetenskaplig utbildning, men vetenskapen har inte kunnat förklara varför vi skrattar och universum expanderar visst och det är helt emot big bang, så jag fattar ingen ting. Människans personlighet är ju ingen vetenskap, frimodighet är ingen vetenskap- allt är ju inte vetenskap heller. Skulle vetenskapen inte existera, ja då skulle ateisterna och andra ha et vacuum.

jag tycker så mycket om Jeremia. Gud välsigne dig också

Mvh:Jonna

Postade: 14 November 2009 10:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  26
Gick med  2009-10-20

Hallå. Dessutom så växer universum och det står om det i bibeln.

Jag tror att allt består av fysikaliska, biokemiska och kemiska föreningar, som inte är evolutionära.
Jag består av vatten, kol och lite annat och är mycket mer än en avavart från ngn urbakterie.

Dessutom har man försökt att transplantera ett aphjärta in i en människa utan bra resultat, så det är en hel del som inte stämmer med evolutionen.

Evolutionen är inte allt, växthusffekten är miljöbetingad, det är inte evolution.
Ha en fin helg

Postade: 17 November 2009 03:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-10
Jonna - 31 Oktober 2009 10:56 -

Hej Henric, vilka intressanta tankar dy har! Jag har inte mkt naturvetenskaplig utbildning, men vetenskapen har inte kunnat förklara varför vi skrattar och universum expanderar visst och det är helt emot big bang, så jag fattar ingen ting. Människans personlighet är ju ingen vetenskap, frimodighet är ingen vetenskap- allt är ju inte vetenskap heller. Skulle vetenskapen inte existera, ja då skulle ateisterna och andra ha et vacuum.

Tack för att du berättade att du inte hade mycket naturvetenskaplig utbildning innan du skrev det där, annars hade jag blivit ganska rädd…

Postade: 17 November 2009 01:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1513
Gick med  2008-09-10
veclock - 17 November 2009 02:05 -
Jonna - 31 Oktober 2009 10:56 -

Tack för att du berättade att du inte hade mycket naturvetenskaplig utbildning innan du skrev det där, annars hade jag blivit ganska rädd…

Jag tycker nog att det finns skäl att var rädd ändå..
Det känns som grundskole eller i alla fall gymnasie nivå att veta att ett expanderande universumär något son ingår i big-bang teorin. Skrattet är rätt så väl förstått inom psykologi och evolutions perpektiv, vi har vetenskaper om människans personlighet.
Frågan är om inte någon driver med oss… om så är fallet vill jag be vedebörande att sluta med detta. DEt gynnar ingen att framställa kristna som allmänt obildade.

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 17 November 2009 03:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-10
abergdahl - 17 November 2009 12:03 -

Jag tycker nog att det finns skäl att var rädd ändå..
Det känns som grundskole eller i alla fall gymnasie nivå att veta att ett expanderande universumär något son ingår i big-bang teorin. Skrattet är rätt så väl förstått inom psykologi och evolutions perpektiv, vi har vetenskaper om människans personlighet.
Frågan är om inte någon driver med oss… om så är fallet vill jag be vedebörande att sluta med detta. DEt gynnar ingen att framställa kristna som allmänt obildade.

Antingen är det någon som driver, ja, eller så är det någon som är direkt importerad från USA.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70