Nu sitter jag och tittar i Lena Einhorns bok, ”Vad hände på vägen till Damaskus: på spaning efter den verklige Jesus från Nasaret” (Prisma, 2006). Hennes analys av den historiske Jesus i de inledande kapitlen är värd en egen mot-analys. Mycket av hennes idéer är redan bearbetade på detta forum.
Ja den boken har en närstående haft vänligheten att ge mig också. Jag antar i upplysande syfte eftersom jag är troende. ![]()
Men jag ska lyfta fram hennes avslutande hypotes, ”de argument som, enligt min mening, talar för att Paulus från Tarsos kan vara identisk med Jesus från Nasaret” (s. 213).
Här kommer hennes argument:
Det är alltid kul med uppställningar och jag blev sugen på att tänka högt kring hennes 15 punkter utan att ha läst hennes förklaringar och argumentation för dessa…
OK, några korta reflektioner.
1. Paulus plötsliga lidelse för Jesus som han aldrig mött är inte vad man förväntar sig. Ett argument för att Paulus är identisk med Jesus.
På vilket sätt är det ett argument för att de skulle vara en och samma? Många människor i världen har genomgått omvälvande personliga erfarenheter och efter det ändrat väg i livet. Inte minst Paulus, men jag antar att Einhorn räknar bort hans möte med Jesus på väg till Damaskus.
2. A) Paulus omvändelse äger rum kort tid efter att Jesus korsfästes. B) Paulus omvändelse äger rum inom romarrikets gränser, men utanför Israel, vilket borde vara det område dit Jesus förvisats.
Och med det vill hon ha sagt? Jesus förvisad? Inte dött korsdöden då med andra ord?
3. Paulus kommer från samma trakter som Jesus.
Vilket även en massa andra människor gjorde.
4. Paulus är – liksom Jesus?- född med ett romerskt medborgarskap.
Jaha och det bevisar?
5. Paulus är hebré, liksom Jesus. Ändå har han ett ambivalent förhållande till judar.
Han var väl själv jude och ambivalensen bestod väl i att tillhöra ett folk som vände sig bort från Frälsaren.
6. Paulus reser till Jerusalem vid ung ålder.
Är detta ett argument?
7. Efter detta finns ett tomrum fram till vuxen ålder.
Vilket gör honom till Jesus?
8. Paulus är ogift.
Vilket var vanligt för religiösa mästare.
9. Paulus har en skada.
Hm…
10. Paulus fäster en enorm vikt vid uppståndelsen.
Är det så märkligt? Uppståndelse från de döda är kanske inte det man räknar med i första hand.
11. Paulus är obenägen att resa till Jerusalem
Kan ha berott på att han var illa ansedd av många där eller hur? Om jag riskerade att bli stenad av folket i t ex Malmö så hade jag inte varit hågad att åka dit i första taget. Naturligtvis.
12. Båda har lärjungar.
Vanligt på den tiden. Innebär inte att de skulle vara samma person. Stärker inte hennes hypotes.
13. Till skillnad från lärjungarna är Paulus ett subjekt.
På vad sätt?
14. Arresteringen av och rättegången mot Paulus är nästan identisk med det som hände med Jesus.
Rättegångar har en tendens att påminna om varandra, särskilt då det är fråga om likartade brott. Dessutom är det väl brukligt att rättssamhällen har ett sätt att hantera kriminalitet på. Det lär uppstå former som mer eller mindre permanentar sig.
15. Paulus använder sig av samma terminologi och bildspråk som Jesus.
Men de kom ju från samma trakt eller hur? Om de nu är uppvuxna under liknande kulturella förhållanden är det väl inte konstigt om de har ett liknande sätt att uttrycka sig.
Får nog ta och läsa den där boken i alla fall…
för att vederlägga!
<><