Nu sitter jag och tittar i Lena Einhorns bok, ”Vad hände på vägen till Damaskus: på spaning efter den verklige Jesus från Nasaret” (Prisma, 2006). Hennes analys av den historiske Jesus i de inledande kapitlen är värd en egen mot-analys. Mycket av hennes idéer är redan bearbetade på detta forum.
Men jag ska lyfta fram hennes avslutande hypotes, ”de argument som, enligt min mening, talar för att Paulus från Tarsos kan vara identisk med Jesus från Nasaret” (s. 213).
En sådan extraordinär hypotes borde kunna styrkas med extraordinära argument. Men så är inte fallet. Jag återger argumenten utan att kommentera om de överhuvudtaget återger forskningsläget eller inte. Det kan vara nyttigt för oss kristna att konstruera motargument både på enskilda punkter och mot hennes övergripande metod. Så känn dig fri att analysera hennes argument.
Här kommer hennes argument:
1. Paulus plötsliga lidelse för Jesus som han aldrig mött är inte vad man förväntar sig. Ett argument för att Paulus är identisk med Jesus.
2. A) Paulus omvändelse äger rum kort tid efter att Jesus korsfästes. B) Paulus omvändelse äger rum inom romarrikets gränser, men utanför Israel, vilket borde vara det område dit Jesus förvisats.
3. Paulus kommer från samma trakter som Jesus.
4. Paulus är – liksom Jesus?- född med ett romerskt medborgarskap.
5. Paulus är hebré, liksom Jesus. Ändå har han ett ambivalent förhållande till judar.
6. Paulus reser till Jerusalem vid ung ålder.
7. Efter detta finns ett tomrum fram till vuxen ålder.
8. Paulus är ogift.
9. Paulus har en skada.
10. Paulus fäster en enorm vikt vid uppståndelsen.
11. Paulus är obenägen att resa till Jerusalem
12. Båda har lärjungar.
13. Till skillnad från lärjungarna är Paulus ett subjekt.
14. Arresteringen av och rättegången mot Paulus är nästan identisk med det som hände med Jesus.
15. Paulus använder sig av samma terminologi och bildspråk som Jesus.