Jag såg en tråd som handlade om Veda och kvantmek. i en annan tråd så jag bestämde mig för att reda ut några missförstånd som många har vad det gäller dess grundläggande postulat.
När Nils Bohr säger: “Den som inte bli chockad av kvantmekaninken har inte förstått den” och Richar Feynman säger: “Jag kan säga med säkerhet att ingen förstå kvantmekaniken” så menar dom något annat än vad som ofta tillskrivs till dessa citat.
Både dessa personer ger uttryck för det som traditionellt kallas köpenhamns-tolkningen av kvantmekaniken. Vilket betyder att det är pricipelt omöjligt att faktiskt veta vad som händer i den kvantmekaniska världen. Det har inget med hur intelligent en individ är eller hur kunnig den personen är om postulaten. Hur nu detta är kopplat till Veda är ett mysterium för mig. Men om någon vill ge sig på att argumentera med mig om saken, så var så god…
Det finns dock andra tolkningar av kvantmekaniken, många-världar, konsistenta historier, o.s.v. som faktiskt menar att vi kan få en begreppsmässig förståelse av den kvantmekaniska världen genom delvis ofullkommliga klassiska termer (som dock är tänkta att i längde ersättas av en helt ny begreppsvärld).
Alla dessa tolkningar har sina styrkor och svagheter men jag har faktiskt ingen förståelse till varför någon av dessa skulle styrka tankar ur Veda skrifterna.
Om du vill hävda detta så: 1 Ge mig exempel på detta ur Veda skrifterna
2. Beskriv hur dessa skrifter är kompatibla med kvantmekaniken resp. varför kristendommen heliga skrift (Bibeln) är inkompatibel med den samma.