Sök       Avancerad sökning

4 av 4
4
Vetenskaplig naturalism
Postade: 01 Maj 2008 09:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 46 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  818
Gick med  2007-04-01
Wilfer88 - 30 April 2008 10:32 -

Från IDs håll hade det hjälpt om dom klara av att visa saker som förklarar hur svanskotan ger oss en klar levnadsfördel,

Vilket ju är precis vad jag gör i inlägg #36wink

samt tex varför människans rygg inte är gjord för upprätt gång.

OK, visst. Även här har förstås tanken om naturalistisk evolution varit skadlig, eftersom idén har varit att människans rygg är anpassad får gång på alla fyra, inte på två ben. Williams övningar som bygger på den här idén har visat sig inte fungera särskilt bra. Tanken med dem var att minska lordosis, inbuktningen i övre delen av ryggen. Men detta hjälpte inte. Istället upptäckte Robin McKenzie att övningar som ökar lordosis faktiskt minskar ryggproblemen, vilket ju var motsatsen till vad darwinisterna förväntade sig. Det verkar alltså som att konstruktionen av människans rygg faktiskt är optimerad för upprätt gång. Det är idag vedertaget bland darwinistiska läkare/osteopater att ryggproblemen inte beror på att konstruktionen av vår rygg inte är ändamålsenlig, utan har att göra med vår livsstil - dålig eller ensidig hållning, brist på träning, övervikt, rökning (benskörhet). Jag har själv haft problem med ryggen, men det ändrades när sjukgymnast uppmanade mig att byta hållning. Den vanliga metoden för att bota ryggproblem idag är träning och att förbättra hållningen så att tyngden fördelas på så många muskler som möjligt. Även konstruktionen av många ryggstöd syftar ju till att ge stöd åt den lordosis som faktiskt skiljer oss från djur som går på alla fyra. Så när du säger att människans rygg inte är gjord för upprätt gång, har du fel.

N.B. Detta är inget argument för att vi inte delar ett gemensamt ursprung med djur som går på alla fyra, men det är ju knappast ett stöd för det heller. Däremot tyder det på att människans rygg är konstruerad med en ändamålsenlighet snarare än att vara en evolutionär biprodukt.

Det är faktiskt saker man förväntar sig ur ett designhåll. ...

Jepp, och det är därför ID är en bra förklaring.

Postade: 01 Maj 2008 10:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 47 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01
josefh - 30 April 2008 06:56 -

Ta sebastians inlägg i någon tidigare tråd där han skriver att för att bevisa att ID är sann så får DNA inte innehålla något skräp. Varför inte ?

Nej det har jag inte skrivit. Devolvering är inget problem för ID. Alla designade informationsöverföringssystem innehåller brus.

Postade: 01 Maj 2008 11:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 48 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29

Tack för svaret Sebastian. Nog fatt träning kan hjälpa till vid detta problem, men jag undar hur naturligt det är med denna träning. Alltså stämmer den fysiska ansträngningen med vad vi hade förväntat oss vanliga människor hade gjort förr i tiden då vi inte var stillasittande. Jag vet inte vad det är för sorts övningar eller träning som behövs fatt stärka ryggen tillräkligt fatt bli av med problemen. Mer än så kan jag dock inte invända eftersom jag inte alls är insatt på människans biologi.
Men du som är det kanske kan förklara blindtarmen när du ändå är igång (kanske du redan gjort? )  wink  Fixar du det så slår du iallafall omkull mig, för då är jag tom på argument på denna punkt LOL

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 01 Maj 2008 11:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 49 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  252
Gick med  2007-06-06
Wilfer88 - 01 Maj 2008 09:07 -

Tack för svaret Sebastian. Nog fatt träning kan hjälpa till vid detta problem, men jag undar hur naturligt det är med denna träning. Alltså stämmer den fysiska ansträngningen med vad vi hade förväntat oss vanliga människor hade gjort förr i tiden då vi inte var stillasittande. Jag vet inte vad det är för sorts övningar eller träning som behövs fatt stärka ryggen tillräkligt fatt bli av med problemen. Mer än så kan jag dock inte invända eftersom jag inte alls är insatt på människans biologi.

Om övningarna inte skulle vara naturliga, vad skulle det i så fall indicera?

Wilfer88 - 01 Maj 2008 09:07 -

Men du som är det kanske kan förklara blindtarmen när du ändå är igång (kanske du redan gjort? )  wink  Fixar du det så slår du iallafall omkull mig, för då är jag tom på argument på denna punkt LOL

Blindtarmen (egentligen det maskformiga blindtarmsbihanget, blindtarmen refererar till caecum) innehåller mycket immunförsvar (lymfoid vävnad). Dessa ansamlingar (plack) tillväxer och når sitt maximum i 12-20 årsåldern och avtar sedan. Man tror därför att blindtarmen har med immunförsvarets utveckling att göra. I delar av Afrika är blindtarmsinflammation (appendicit) ovanligt, och det skulle kunna bero på att parasitinfestationer är mer vanliga där.

Om det finns rudimentära organ är dessa exempel på tillbakabildning, inte utveckling, och således varken argument för evolution eller mot design.

EDIT: fråga, rättelse, popularisering och tolkning

Postade: 01 Maj 2008 12:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 50 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01

Blindtarmsbihanget tros också skydda mot strålningsskador.

Postade: 01 Maj 2008 08:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 51 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  116
Gick med  2008-04-07

Hej sebastian,

Sebastian E. - 01 Maj 2008 08:30 -
josefh - 30 April 2008 06:56 -

Ta sebastians inlägg i någon tidigare tråd där han skriver att för att bevisa att ID är sann så får DNA inte innehålla något skräp. Varför inte ?

Nej det har jag inte skrivit. Devolvering är inget problem för ID. Alla designade informationsöverföringssystem innehåller brus.

“- Visa att majoriteten av “skräp-DNA” inte är skräp. ” i tråden Vetenskap och ID
http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/546/#8508

Det var detta som jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg. Jag kanske kan passa på att ställa en fråga till dig Sebastian. Är det så att ID letar efter mönster/ordning i annars oordnad information? Vad säger ID om allt det som hör till kategorin oordnad information?

Postade: 05 Maj 2008 10:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 52 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01

Ja, det var precis det jag skrev, och inte som du skrev ovan.

Mitt spontana svar är att “all” information är oordnad (d.v.s. inkompressibel), men det beror förstås på vad du menar med ordning/oordning, så det får du gärna förklara innan jag svarar. Ordning är dock inte särskilt intressant, vad ID-teorin normalt letar efter är specificerad komplex information, inte ordnad dito.

Postade: 05 Maj 2008 07:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 53 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  116
Gick med  2008-04-07
Sebastian E. - 05 Maj 2008 08:37 -

Ja, det var precis det jag skrev, och inte som du skrev ovan.

Mitt spontana svar är att “all” information är oordnad (d.v.s. inkompressibel), men det beror förstås på vad du menar med ordning/oordning, så det får du gärna förklara innan jag svarar. Ordning är dock inte särskilt intressant, vad ID-teorin normalt letar efter är specificerad komplex information, inte ordnad dito.

Det jag menar med oordning är information som är inkompressibel exempelvis brus och med ordning menar jag information som uppvisar ordnad struktur eller komplexitet som är skilt ifrån brus dvs har en lägre entropi än brus. Det jag kan tycka är lite konstigt med ID är, om jag har förstått det hela rätt, att man koncentrerar sig på komplexitet och skippar bruset. Om det finns en skapare så måste han också skapat bruset och poängen att komplex information pekar på en skapare blir då lite urvattnat. Det är ganska ointressant att bara fokusera på komplex information eftersom det är bara en delmängd av allt skapat.

Postade: 05 Maj 2008 08:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 54 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01

ID fokuserar i allmänhet på information som är inkompressibel men som skiljer sig från brus. Jämför sekvenserna:
(i): 90   16   55   44   83   17   8   49   66   61   21   63   93   47 ...
som är slumptal och inte kan reduceras
(ii): 1 4 1 5 9 2 6 5 3 5 8 9 7 9 3 2 3 8 ...
en sekvens som inte heller kan reduceras men som dessutom är specificerad, nämligen som decimalerna i pi.
Den andra signalen skulle kunna vara ett relevant exempel på design, om vi t.ex. mottog det som radiosignaler från rymden.

EDIT; Låt oss starta en ny tråd om vi ska fortsätta diskussionen.

4 av 4
4

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70