AndersH25 - 16 Juni 2009 07:57 -
Ragnar
Suck (över Svenska Kyrkan)! Det har mycket länge funnits alltför många präster som brutit sina prästlöften, det nya är att nu blir alla präster i Svenska Kyrkan tvungna att vara beredda att göra det. (förmodar att de kommer att bli uteslutna ur internationella organisationer av typ kyrkornas världsråd om det går igenom (vilket det antagligen gör eftersom så många inom Svenska Kyrkan ser denna enbart som en statlig inrättning som bara är kristen kyrka till namnet)
Men visst, på 70-titalet hörde jag talas om en präst som plockade upp homosexuella på gatan (för att ligga med dem) och sådant har nog hänt i många sekel tyvärr.
I ELM (BV) tycker man att det är väldigt fel med otuktiga präster men eftersom det är Gud och inte prästen verkar i sakramenten, så tvekar man inte att ta emot nattvarden från en präst som uppenbarligen bryter mot sina prästlöften. BV-are fick inte behålla fullt medlemskap i EFS för att man tog avstånd från den alltför långt drivna liberalteologin (enligt en bok utgiven på EFS förlag). Jag förmodar att du delar BV-arnas inställning till liberalteologi, men hur är det när det gäller att ta emot nattvarden från en präst som kommer till högmässan direkt från en horsäng eller efter en natt med någon av samma kön?
Med mitt förra inlägg så syftade jag inte på det senaste “löftesbrottet”. Utan på alla andra löftesbrott som skett i det som tidigare hette svenska kyrkan, t.ex. öppnandet för kvinnliga präster, för att nu nämna ett exempel.
Löftesbrotten har nämligen staplats på rad inom den kyrkan.