Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Samma Gud eller olika gudar?
Postade: 13 Juli 2009 07:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  48
Gick med  2009-07-13

Om vi har två språk: engelska och svenska och jämför två olika ord.

Svenska:Springa
Engelska:Run

Är det olika ord pga bokstävernas placeringar och antal och vilka som används?

Eller handlar det om ordets betydelse?

Går man efter det du menar så skulle det innebära att alla har en egen religion beroende på språket de talar och kanske tom dialekten.

Samma sak gäller det när du nämner Shiva och Zeus, det är en mängd samlade bokstäver,
men vad bär de för betydelse?

Eftersom att det är Gudar du talar om så kan jag gissa att samma betydelse även finns hos den “kristna guden”.

Du har förmodligen bara läst ett ord av allt det jag skrev och tagit det ur sitt sammanhang osv

Postade: 13 Juli 2009 07:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-07-13

Du kan aldrig äga en Gud, och aldrig försvara en Gud, däremot kan du försvara din kristna tro, men din kristna tro är inte sanningen därför att Gud själv är sanningen, din kristna tro är ett försök att nå sanningen, men om du vägrar att ompröva dina försök kommer du aldrig vidare.

Postade: 13 Juli 2009 07:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-07-13

Så när Gud till slut besegrar fallna änglar som låtit kalla sig för gudar (exempelvis Zeus, Shiva och Jupater) av människorna, så menar du att det skulle det vara sig själv som Herren Sebaot besegrar? I så fall kan jag nog inte räkna dig som kristen för enligt kristen tro finns inget annat namn än “Immanuel Jesus” genom vilka vi kan bli frälsta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zeus

Du kan ju läsa här vad ordet/namnet Zeus betyder.

Jag är ingen akademiker men du gör ju dig bara till åtlöje när du skriver såhär.

Om ni ska försvara den kristna tron ni “soldater” så kommer den naturligtvis att gå under
det kan ju vem som helst se.

Pannan är visst hård, men lite har den ju att försvara.

Postade: 13 Juli 2009 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
Euwelio - 13 Juli 2009 05:32 -

Om vi har två språk: engelska och svenska och jämför två olika ord.

Svenska:Springa
Engelska:Run

Är det olika ord pga bokstävernas placeringar och antal och vilka som används?

Eller handlar det om ordets betydelse?

Går man efter det du menar så skulle det innebära att alla har en egen religion beroende på språket de talar och kanske tom dialekten.

Samma sak gäller det när du nämner Shiva och Zeus, det är en mängd samlade bokstäver,
men vad bär de för betydelse?

Eftersom att det är Gudar du talar om så kan jag gissa att samma betydelse även finns hos den “kristna guden”.

Du har förmodligen bara läst ett ord av allt det jag skrev och tagit det ur sitt sammanhang osv

Du gissar helt fel.

Jahve, Herren Sebaot, Visheten är exempel på olika namn på den Gud som är självutgivande kärlek och helt fri från syndigt begär.

Om jag kallar mig Napoleon Bonapart, blir jag då kejsare av Frankrike? Nej, och lika lite blir Satan genom att utge sig för att heta exempelvis Zeus och påstå att han är en gud och låta sätta upp en bild av sig själv i templet i Jerusalem densamme som Jahve.

Jupiter/Jupater betyder “fader himmel”, och påstår sig ha befruktat “moder jord” och visst behövs det regn från himmeln men den genetiska informationen till hur exempelvis växter, djur och änglar ska byggas upp finns inte i regnet utan kommer från en helt annan källa.

Men oberoende av om Satan kallar sig Zeus, Jupater eller Shiva, så blir han inte fri från syndigt begär och han förmår aldrig att offra sig själv för oss människor.

Postade: 13 Juli 2009 09:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
Euwelio - 13 Juli 2009 05:39 -

Du kan aldrig äga en Gud, och aldrig försvara en Gud, däremot kan du försvara din kristna tro, men din kristna tro är inte sanningen därför att Gud själv är sanningen, din kristna tro är ett försök att nå sanningen, men om du vägrar att ompröva dina försök kommer du aldrig vidare.

Jag äger inte Gud, Gud äger mig men har gjort mig fri. Jag är inte Sanningen, men Jesus är vägen sanningen och livet. Jag behöver inte ompröva Jesus men min bild av Honom är ofullständig.

Postade: 13 Juli 2009 09:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-07-13

Jag ger upp :D!

Det känns plötsligt så meningslöst att komma med ett seriöst svar.

Du jagar ju din egen svans med namnen/orden, förmodligen har du inte ens läst länken jag klistrade in heller.

Postade: 13 Juli 2009 09:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-07-13

Jag äger inte Gud, Gud äger mig men har gjort mig fri. Jag är inte Sanningen, men Jesus är vägen sanningen och livet. Jag behöver inte ompröva Jesus men min bild av Honom är ofullständig.

Jag håller med dig i det du skriver i början, och även “din bild av honom är ofullständig”,
det är min också.

Hur ska du göra bilden mer fullständig?

Postade: 13 Juli 2009 10:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26

Jag har inte försökt försvara min tro. Satan är inte vis, men han har högre intelligens än vi människor, så ska jag försvara min tro så väljer jag andra vapen, nämligen mina personliga erfarenheter av bönesvar.

Sanningen lär du känna genom att umgås med den. Bibelns Gud lär du känna genom att läsa bibeln (och få hjälp av kristna att förstå den - den som är kristen kan även be författaren om hjälp om att förstå bibeln rätt).

Jag läste början av länken men kunde inte finna vad namnet Zeus betyder, fast om jag förstått reglerna rätt så är sådana externa länkar inte tillåtna (har du läst dem?).

Enligt boken jag hade när jag läste religionsvetenskap (Religionerna i historien och nutid av Ringgren och Ström - vill inte påstå att de är några stora auktoriteter – fast i jämförelse med Wikipedia så har deras bok enormt mycket större källvärde) så borde namnet Zeus betyda “fader himmel” likasom Jovpater/Jupiter och Dyaus pitar och alltså vara lik den av asarna (nordens falska gudar) som kallas Tor. Dyaus pitar hör till veda-trons falska gudar (sanskritt ”deva” avesta ”daeva”). Inom Mazdaismen betraktades daevas som onda andar – så kanske jag har för höga tankar om Zeus när jag gissar att han är en fallen ängel – kanske han bara är en ond ande.

Postade: 13 Juli 2009 11:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 24 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-07-13
AndersH25 - 13 Juli 2009 08:32 -

Jag har inte försökt försvara min tro. Satan är inte vis, men han har högre intelligens än vi människor, så ska jag försvara min tro så väljer jag andra vapen, nämligen mina personliga erfarenheter av bönesvar.

Sanningen lär du känna genom att umgås med den. Bibelns Gud lär du känna genom att läsa bibeln (och få hjälp av kristna att förstå den - den som är kristen kan även be författaren om hjälp om att förstå bibeln rätt).

Jag läste början av länken men kunde inte finna vad namnet Zeus betyder, fast om jag förstått reglerna rätt så är sådana externa länkar inte tillåtna (har du läst dem?).

Enligt boken jag hade när jag läste religionsvetenskap (Religionerna i historien och nutid av Ringgren och Ström - vill inte påstå att de är några stora auktoriteter – fast i jämförelse med Wikipedia så har deras bok enormt mycket större källvärde) så borde namnet Zeus betyda “fader himmel” likasom Jovpater/Jupiter och Dyaus pitar och alltså vara lik den av asarna (nordens falska gudar) som kallas Tor. Dyaus pitar hör till veda-trons falska gudar (sanskritt ”deva” avesta ”daeva”). Inom Mazdaismen betraktades daevas som onda andar – så kanske jag har för höga tankar om Zeus när jag gissar att han är en fallen ängel – kanske han bara är en ond ande.

Vi ser saker på olika sätt helt enkelt.

Postade: 14 Juli 2009 07:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 25 ]  
Moderator
RankRank
Antal poster:  61
Gick med  2008-10-27

Hej Euwelio,
Välkommen till forumet.

Vi har några enkla forumregler som finns att beskåda exempelvis här. När det gällde länken du klistrade in så extrahera innehållet ur länken och använd sedan länken som referens.

6. Argumentation ska i huvudsak föras med egna ord, inte med länkar. Om man använder en länk, måste innehållet i länken först refereras och relevanta argument extraheras. Därefter kan man ange länken som källa eller fördjupning. Om man citerar ska citatet tydligt markeras och källa anges.

Alpha

Signatur 

Postade: 14 Juli 2009 08:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 26 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  329
Gick med  2008-02-01

Tänk, om det bara handlar om en annan signatur än förut i debatter?

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70