Euwelio - 13 Juli 2009 05:32 -
Om vi har två språk: engelska och svenska och jämför två olika ord.
Svenska:Springa
Engelska:Run
Är det olika ord pga bokstävernas placeringar och antal och vilka som används?
Eller handlar det om ordets betydelse?
Går man efter det du menar så skulle det innebära att alla har en egen religion beroende på språket de talar och kanske tom dialekten.
Samma sak gäller det när du nämner Shiva och Zeus, det är en mängd samlade bokstäver,
men vad bär de för betydelse?
Eftersom att det är Gudar du talar om så kan jag gissa att samma betydelse även finns hos den “kristna guden”.
Du har förmodligen bara läst ett ord av allt det jag skrev och tagit det ur sitt sammanhang osv
Du gissar helt fel.
Jahve, Herren Sebaot, Visheten är exempel på olika namn på den Gud som är självutgivande kärlek och helt fri från syndigt begär.
Om jag kallar mig Napoleon Bonapart, blir jag då kejsare av Frankrike? Nej, och lika lite blir Satan genom att utge sig för att heta exempelvis Zeus och påstå att han är en gud och låta sätta upp en bild av sig själv i templet i Jerusalem densamme som Jahve.
Jupiter/Jupater betyder “fader himmel”, och påstår sig ha befruktat “moder jord” och visst behövs det regn från himmeln men den genetiska informationen till hur exempelvis växter, djur och änglar ska byggas upp finns inte i regnet utan kommer från en helt annan källa.
Men oberoende av om Satan kallar sig Zeus, Jupater eller Shiva, så blir han inte fri från syndigt begär och han förmår aldrig att offra sig själv för oss människor.