Nu var det länge sedan, men jag tror det var denna. Bible Resources
Problemet som jag ser det är att Gud, genom att ha skapat världen, också har ställt upp vilka regler som gäller i densamma. Med regler menar jag till exempel att vissa saker är synd, att vi måste blir befriade från synden och att vi måste dö för att bli befriade, att synden ärvs från Adam osv. osv. Om Gud är allsmäktig så skulle han bara kunna, ursäkta uttrycket, skita i alla dessa regler och se till att vi blev fria från synd ändå. All denna byråkrati, som det faktiskt är och som dessutom skapar mycket lidande, är helt onödig i och med att Gud är allsmäktig.
Bjoern Jag beklagar om någon lurat i dig att Gud är mäktig på ett annat sätt än grundtexten lär.
Liksom de persiska kungarnas lagar är Hans lagar så oåterkalleliga att inte ens Han själv kan återkalla dem. Bibeln innehåller flera berättelser om hur persiska kungar ångrat att de infört vissa lagar, men om detta även gäller Gud framgår inte helt klart av bibeln.
Men borde inte Gud kunna förutse de hemska konsekvenser hans regler skulle medföra om Adam och Eva åt av trädet? Det är inte speciellt komplicerat och till och med vi simpla människor har inte svårt att se att det lätt blir problem när du ställer en nyfiken varelse bredvid något den inte får röra och sen sätter väldigt elaka konsekvenser om varelsen inte gör som den blir tillsagd. Vad som är konstigt är alltså inte att han inte ändrar reglerna i efterhand utan att han satte dem från första början!
Vår egen värld är oändlig i förhållande till en matematisk punkt, för en sådan saknar helt utsträckning, en punkt kan vara i oss men vi kan inte vara i en punkt, likaså kan vi vara i en oändlig gud men en oändlig gud inte vara i oss. Men bibeln lär just detta att Gud kan ta sin boning i oss. Gud är fullkomlig kärlek, men inget som är oändligt i förhållande till vår ändliga värld ryms i vår värld, om Gud varken är ändlig eller kan göra sig ändlig så kan Han ingenting göra i vår värld. Ingenting kan samtidigt var både oändligt och fullkomligt.
De ord som i bibeln översatts med allsmäktig har även använts om de persiska kungarna och grundtexten beskriver inte Gud som oändligt mäktig. Det avgörande slaget stod (enligt bibeln) på Golgata, men striden är ännu inte avslutad. Vår värld är fortfarande (enligt bibeln) i den ondes våld. Vissa präster och teologer menar att Guds makt är och alltid varit obegränsad, men om Guds makt (i den här världen) vore obegränsad skulle Han inte behöva strida. De sprider en annan lära än bibelns.
Din jämförelse med en punkt haltar något. En punkt kan inte innehålla något för den saknar utsträckning men vi har en utsträckning så vi kan innehålla något. Bara för att vi inte kan innehålla hela det oändliga så betyder inte det att vi inte kan innehålla en del av det oändliga (vilket vi faktiskt gör om vi ser till volym). Visst kan man tolka det som om Gud även är i andra dimensioner än våra och i dessa kan vi givetvis inte innehålla något av honom, även om vi fortfarande innehåller de delar som är oändliga i våra dimensioner. Din slutats att Gud inte kan göra något i vår värld eftersom han är oändligt håller alltså inte riktigt.
Men allt det ter sig fortfarande tämligen irrelevant med tanke på min första punkt. Varför gjordes de uppenbart dåliga reglerna från början?