Hej Nils!
Som du och jag vet håller vi på och diskuterar Theobalds artikel ”29+ Evidences for Macroevolution”, som lägger fram 30 argument för teorin om gemensamt ursprung (du gav en länk till den i #9 – skriver detta för eventuella andra läsare). Jag har argumenterat för att det vi vet om fossil inte är ett stöd för den teorin. Theobald menar i sin punkt 1.4 att fossilen stöder teorin. (Också i 1.5 och 5.4 nämner han fossilen i sin argumentation).
I ditt senaste svar (#35) höll du med om mina två första punkter, men inte om hur man kan jämföra teorin om gemensamt ursprung med något alternativ, och vilket slags bevismaterial (i fossilen) som skulle styrka respektive ståndpunkt. Kanske vi håller på att ringa in skillnaderna i vårt tänkande?
Du frågar mig om jag syftar på makroevolution, men jag vill undvika den termen, för den används på olika sätt. I stället vill jag försöka svara på din punkt 3.2.
Nils G - 23 Oktober 2009 06:03 -
3.2) Om du däremot hävdar något mer kvalificerat som t.ex. att det inte finns någon utveckling mellan grundformer eller att det inte finns någon utveckling mellan arter som tillför något strukturellt nytt, så måste du välja om du vill vara vetenskaplig eller inte. I det förra fallet så måste du ställa upp en teori som är något sånär konsistent. Om din hypotes t.ex. är att olika grundformer inte har utvecklats ur varandra eller från någon gemensam anfader så måste du definiera vad du menar med en grundform på ett generellt sätt. Sedan kan din hypotes testas mot alla kända fall av fossil t.ex.
tirian har redan svarat bra på detta (#36). Jag ska utveckla vidare. För det första: Ja, det är det jag hävdar, att det finns grundläggande organismtyper som inte är släkt.
För det andra måste jag enligt dig ”ställa upp en teori som är någotsånär konsistent … definiera vad [jag] menar med en grundform på ett generellt sätt.” Det låter som om det är min hypotes som ska testas. Det vi undersöker är om Theobalds teori (som är den gängse inom evolutionsvetenskapen) har stöd i fossilen. Jag har ingen i detalj utarbetad hypotes om hur ”icke gemensamt ursprung” kan se ut. Det kan säkert se ut på ett antal olika sätt. Det är inte det vi diskuterar! Så här ser mitt resonemang ut:
Om alla organismer är släkt måste också stammar (=fyla) och klasser i det hierarkiska systemet vara släkt. Det finns strukturella definitioner av svampdjur, nässeldjur, ringmaskar, armfotingar, leddjur (med underavdelningar som insekter, kräftdjur, spindeldjur), blötdjur (snäckor, musslor, bläckfiskar), tagghudingar (sjöstjärnor, ormstjärnor, sjöborrar, sjögurkor, sjöliljor), ryggsträngsdjur (inkl. fiskar, groddjur, kräldjur, fåglar, däggdjur). Se t ex NE (Nationalencyklopedin). Theobalds teori kan prövas mot det fossila materialet. Fossilen innehåller i stort sett bara rester av organismer som klart och tydligt kan placeras inom grundformerna (de som jag nämnt och andra motsvarande). Med andra ord: mellanformer saknas i stort sett genomgående.
Paleontologen (=fossilexperten) Stephen Jay Gould skrev i Pandans tumme (Ordfront 1987) sid 155: ”Mellanformernas extrema sällsynthet i den fossila historien förblir paleontologins yrkeshemlighet. Evolutionsträdet i våra läroböcker har data bara i skottspetsarna och vid förgreningarna; resten är antaganden, och hur trovärdiga de än kan verka är de inte fossila bevis.” Jag är inte så säker på att det alltid finns fossila exempel ens i förgreningarna, men låt oss för enkelhets skull anta att det gör det. Det innebär i alla fall att det allra mesta av det fylogenetiska trädet saknar fossil (eller nutida) exemplifiering. Den breda bilden är att fossilen inte är något stöd för teorin om gemensamt ursprung.
Om man då hittar, eller i framtiden hittar en eller flera former som förenar två grundformer så är din teori falsifierad. Däremot om man inte hittar några sådana så får den visst stöd (du bör nog dessutom ha några fakta som rimliggör att du valt just den hypotes du valt). (Nu tror jag utan att veta att det kan vara svårt att hitta någon definition som klart separerar livsformerna i separata grundformer).
Om din hypotes falsifieras så innebär att du bör godkänna alternativet GU och inte försöka hitta någon ny definition på grundform och vänta tills den ev. falsifieras.
Men Nils, det här är ju fantastiskt!!! Vi håller på och diskuterar om Theobalds teori har stöd i fossilmaterialet, och du påstår att om man hittar en (1) mellanform så är en alternativ teori falsifierad (starkt ord), och man får inte sätta upp någon ny teori. Innebär inte det att en (eller ett fåtal) mellanform(er) är allt som behövs för att säkert fastställa teorin om gemensamt ursprung? I stället för att pröva teorin kräver du nästan ingen fossil bevisning alls. Ska vi börja prövningen av GU med att i princip acceptera den?! Vi måste se på helheten, inte enstaka fossilformer. Helheten är att det saknas fossilformer överallt, och de tänkta former som saknas är många fler än de former man känner till. Gould gör det mycket klart i citatet ovan.
Motsvarande resonemang får man för om man delar in arter efter strukturella olikheter. Du måste definierar vad du menar. Är utvecklande av vingar en strukturell olikhet? (Där har man hittat en mängd fossil som visar en gradvis utveckling från dinosaurier till fåglar).
Ja, vingar innebär en ny struktur. Den här infallsvinkeln är svårare, tycker jag. Det handlar om många olika strukturer. För varje struktur behöver man först beskriva vilka karakteristika som kännetecknar den och som måste ha tillkommit om den har utvecklats. Många strukturer ”dyker upp” i fossillagren färdiga, och då ger fossilen inget stöd för tanken på släktskap med former som saknar strukturen. Ofta har strukturerna mjuka delar, vilka sällan syns i fossilen. I de fallen är fossilmaterialet inget stöd för GU, eftersom det inte säger något alls. Jag noterar också att ditt exempel är hämtat från ryggradsdjuren, liksom Theobalds fem exempel i 1.4. Gemensamt ursprung handlar om släktskap mellan alla former på jorden, inte bara släktskap mellan vissa grupper inom en av djurstammarna.
När det gäller ”en mängd fossil som visar en gradvis utveckling från dinosaurier till fåglar” antar jag att du hämtar det från Theobalds punkt 1.4. Han räknar upp 22 olika slags fossil, med Archaeopteryx som nr 14. De som kommer före Archaeopteryx kallas i NE för rovdinosaurier. Archaeopteryx och de som kommer efter kallas fåglar. En uppräkning är inte i sig ett särskilt starkt argument. Theobald skulle behöva beskriva vilka kännetecken hos de olika fossilen som talar för en successiv utveckling (och därmed släktskap). Man skulle också behöva ta hänsyn till alla drag som skiljer reptiler från fåglar, något som jag aldrig sett i debatten. Dessutom är det enligt NE inte säkert att Archaeopteryx ska vara med i utvecklingsserien: ”Huruvida senare fåglar utgör direkta avkomlingar till A. är oklart; det är mer troligt att A. representerar en sidogren.” Om Archaeopteryx inte finns med i den direkta utvecklingslinjen är Theobalds uppräkning ganska irrelevant.
Hälsningar, Björn