Sök       Avancerad sökning

Hur underordnar vi oss Kristus?
Postade: 19 Maj 2009 05:08 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

Hur underordnar vi oss Kristus?

För de flesta av Svenska Kyrkans medlemmar verkar svaret vara ”Inte alls”!

Men en del av oss i Svenska Kyrkan som känner att Jesus älskar oss så mycket att Han riskerade (och inte bara riskerade utan också gav) sitt liv för oss, medan vi ännu flirtade med Synden, skulle nog säga ”Frivilligt och som svar på Hans kärlek”.

Vad svarar ni?

Om maken älskar sin hustru som Kristus älskade församlingen, vad innebär det då för en hustru att underordna sig honom på samma sätt som hon underordnar sig Kristus?

Vad innebär det att en man ska älska sin hustru som Kristus älskade församlingen? Finns sådana män? För min egen del tycker jag att det verkar vara ett fullständigt omöjligt krav att leva upp till! Är det därför man ser mycket färre män än kvinnor i många kyrkor?

Postade: 25 Maj 2009 07:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09

Vad är det egentligen som du frågar?

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 30 Maj 2009 09:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
jonk - 25 Maj 2009 05:08 -

Vad är det egentligen som du frågar?

Underordnar vi oss Kristus exklusivt, frivilligt för att han är villig att gå i döden för oss eller som en bland många gudar av tvång eller rädsla för att hamna i helvetet? (Hur gör vi i dagens Sverige och hur gjorde man i romarriket på Paulus tid?)

När det står att en hustru ska underordna sig sin man på samma sätt som hon underordnar sig Kristus så tolkar jag det som att det viktiga är att hon inte underordnar sig någon annan man (i synnerhet inte sexuellt), men så kanske inte alla här tolkar bibelstället.

Postade: 01 Juni 2009 08:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Texten som AndersH25 syftar på är:

Ef 3

Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren. Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män.

Poängen med texten handlar om hur kvinnan ska underordna sig sin man. Inte vilken man hon ska underordna sig.

Signatur 

Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 02 Juni 2009 12:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26

Jonk

Ef 5:22 I hustrur underordnen eder män såsom I underordnen eder Herren

Var det bibelställe jag hade i tankarna. Och min fråga var hur vi underordnar oss Kristus?

Fast det var nog länge sedan mer än någon enstaka kristen underordnade sig Kristus.

Postade: 03 Juni 2009 08:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Jag kan på rak arm komma på ett femtio-tal kristna som jag känner och som underordnar sig Kristus. Därtill antar jag att det finns ytterligare 100-tals miljoner kristna som underordnar sig Kristus. Om man med underordna menar att de tror på och håller fast vid det som Jesus och bibeln säger.

Och de gör det i högsta grad frivilligt, i medvetande om den kärlek som Jesus visat dem när han frälst dem från helvetet.

Eller vad menar AndersH25?

Signatur 

Postade: 03 Juni 2009 05:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26
jonk - 03 Juni 2009 06:19 -

Jag kan på rak arm komma på ett femtio-tal kristna som jag känner och som underordnar sig Kristus. Därtill antar jag att det finns ytterligare 100-tals miljoner kristna som underordnar sig Kristus. Om man med underordna menar att de tror på och håller fast vid det som Jesus och bibeln säger.

Och de gör det i högsta grad frivilligt, i medvetande om den kärlek som Jesus visat dem när han frälst dem från helvetet.

Eller vad menar AndersH25?

Om alla på jorden gjorde det. så vore himmelriket här. därför tycker jag att det fortfarande är för få!

Ditt svar på min fråga var alltså:Frivilligt.  (det låter bra - hoppas alla håller med)

Postade: 22 Juni 2009 01:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Jesus säger ju: “Den som älskar mig, håller mina bud. Buden uttrycks i de tio buden, på ett enkelt och konkret sätt. Jesus visar oss, att detta efterföljs genom kärlek: “älska din nästa som dig själv”. Så underrodnar man sig Jesus. Han säger ju också: “Den som hör dessa mina ord och GÖR därefter….”. Detta säger Han ju i slutet på sin bergspredikan. Den är Hans sammanfattade lära. En hustrus väg, torde vara densamma som mannens: Kärlekens väg. När de båda lever efter buden, i kärlek, så är det frid. Kärleken ger oss kraft och motivation, att besegra egot. Detta tror jag inte kan åstadkommas med kontroll, vilket bara stärker egot. Man måste liksom bli född på nytt. Det som är omöjligt för människor, är möjligt för Gud. Jag tror detta blir verklighet, först när man kommit in i “trons vila”. En sorts “ickegöra” kanske? grin

Postade: 22 Juni 2009 06:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-26

Oj

Nu gjorde min fråga väldigt svår. För hur vet man att just GT:s “tio budord” svarar mot Jesu vilj. Nåja om vi tittar på det första ordet (i den svenska översättningen) Höör/Lyssna så kommer du rakt på något som alla har så svårt för att om någon sa att det var jätte enkelt för honom/henne så skulle man direkt bli misstänksam och undra om allt stod rätt till. Men även i fall som när kvinna blev uppringd av två vännener efter varandra och båda berättade att de sett en speciell predikant på TV och frågat om han var rätt för dem och båda hade upplevt att de fått svaret ja. Då måste de misstolkat Gud (antagligen menade Gud bara att han var kristen singel medan de vilseledda av sina egna känslor la in mycket mer i svaren.

Mycket av det som står i de “tio buden” har Jesus också sagt inte bara att vi ska lyssna (den som hör mina ord ...) utan också exempelvis ordet om att man inte ska åtrå grannfrun, men han har också gett oss andra bud som att inte kalla någon bland oss fader (bara en är allas Far). Om det kommande kyrkomötet fattar det föreslagna beslutet så kan de hänvisa till att det budet inte fanns med bland “de tio”.

Jag vet hur det gick till när jag blev född på nytt, men det vet ju inte alla, och Gud vägar tycks vara lite individuella, fast en del säger att alla som hör till samma kyrka som de är födda på nytt, eller alla som hög Gud samma sak som de själva är födda på nytt.

Postade: 25 Juni 2009 02:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

De tio buden svarar inte mot Jesu vilja, men Jesu vilja svarar mot de tio buden. Det gör en pånyttfödd människas vilja också.
Dessa är ETT

Postade: 25 Juni 2009 02:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-01-08

De tio buden svarar inte mot Jesu vilja, men Jesu vilja svarar mot de tio buden. Det gör en pånyttfödd människas vilja också.
Dessa är ETT

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70