Marrewskij - 04 Maj 2009 08:48 -
Det viktigaste evidenset “Unity of life” beskriver hur allt live har samma molekylär struktur trots att det finns mängder av varianter som vore lika bra. Ett annan evidenstyp är “transitional forms” där han beskriver det för ett antal olika arter. Varför finns det en mängd mellanformer för t.ex. människor om det inte funnes en utveckling?
Varför skulle en gemensam molekylärstruktur vara bevis för NDE?!? För att det finns strukturer som är lika bra. Skulle det vara ett argument?! Tillåt mig skratta. Med samma resonemang kan man ju förneka alltings uppkomst. “Det här klädesplagget kan inte vara tillverkat av en människa, för det finns ju andra sätt att tillverka klädesplagget som är minst lika bra”. Du hör ju själv hur innehållsfattigt argumentet är…
Gemensam molekylärstruktur är inget bevis för NDE det är ett starkt evidens! Som jag sa i början av mitt inlägg så är jag inte intresserad av att diskutera olika evidens i detalj. Men som Theobald framhåller så finns det bara en rimlig förklaring till gemensam molekylärstruktur nämligen ett gemensamt ursprung. Som du säkert noterat när du läst artikeln så är de olika möjliga varianterna av molekylärstruktur kemiskt lika, dvs de har samma kemiska och därmed biologiska funktion. Kan du nämna något skäl för att en intelligent designer skulle vara noga med att välja samma struktur för allt liv när en mängd strukturer ger exakt samma resultat.
Beviset med mellanformerna är ju intressant. Just mellanformerna är, och har varit, NDE största problem! Om NDE är sann, så borde det krylla av mellanformer, både levande & fossilt. Men det gör det inte. Det finns egentligen inte något exempel som kan gå under begreppet “mellanform”. De s k mänskliga mellanformerna är ju inte särskilt övertygande. Fler & fler undersökningar visar att homo erectus har tydliga mänskliga drag & homo habilis har tydliga apdrag. I dess grupper finns även bekräftad variation, liksom det finns stor variation hos dagens människosläkten. En vanlig mänsklig hjärna kan t.x vara alltifrån 700-2200 kcm, utan att vara en mellan form. Det finns kortväxta människogrupper & människogrupper med mindre hjärnor & markerade ögonbågar & käkben. Men de är fortfarande människor till 100%. Detta bevisar variation - inte makroevolution. Om nu NDE är sann, varför finns det då inga mellanfromer (utöver ett fåtal mycket tveksamma)?!? Mellanformer borde ju vara de mest förekommande livsformerna, både nu & i det fossila materialet. Men de lyser med sin frånvaro.
Problemet med ditt resonemang är hur du definierar att en mellanform fattas. Om man har tre arter som ligger nära vandra synbarligen i sekvens. Då kan man säga att den mellersta är en mellanform. Men mellan den första och den andra, hur kan man veta att det fattas form mellan dessa och om det funnits en, så är det långt ifrån säkert att det bildats en fossil av den. Den formen kanske bara fanns en kort tid.
En sak som gör mig fundersam, Marrewskij, är att du endast tar upp de två evidens som jag tar upp i min ytterst komprimerade sammanfattning. Det jag argumenterar utifrån är den samlade evidens som alla de 30 evidens som finns i artikeln. Har du läst den?
Jag har också funderat på varför Gud skapade världen så att den kan misstolkas. Vore det inte bättre om den enda förklaringen var Gud, så att alla “tvingades” tro på Honom. Men utifrån Bibelns Gud så skulle detta förmodligen göra att Hans poäng missades. Enligt den kristna läran är omvändelsen det viktiga. Men om allting skulle vara glasklart, så att vi “tvingas” till tro, & då är omvändelsen en omöjlighet. Vi måste alltid ha ett valalternativ för att vi ska kunna välja Gud. Det är samma resonemang med ondskan. För att vi ska kunna välja kärlekens väg, så måste ett alternativ finnas. Annars kan vi inte kärlekens val göras, vilket är hela poängen med oss människor.
Nu kommer du in på ämnet för tråden, det uppskattar jag.
Menar du att det är viktigt för Gud att en betydande del av mänskligheten och hela biologiska vetenskapen skall vilseledas för att vi skall tro på honom. Det verkar lite korkat. Risken är ju avsevärd att en hel del människor just därför inte tror på honom. Det verkar dessutom tillräckligt med oklarheter i den religiösa delen av kristendomen för att kravet på eget bedömande skall vara uppfyllt.
Vad du säger innebär då att Gud har skapat världen så att när vi vetenskapligt studerar den, i det här fallet biologin, så finner vi att det finns en stor mängd evidens för en gemensam utveckling dvs makroevolution och att det inte finns några väsentliga fall av falsifiering, Det verkar att han då vill att vi verkligen skall tro att NDE är sant. Om det fanns den del fakta som stödde NDE och andra som motsade NDE så skulle jag förstå bättre, men så är det ju inte.
Dessutom är det ju så att det idag är omöjligt att bedriva biologisk forskning om man inte omfattar NDE. Det beror inte på någon trångsyn hos forskningsledare och professorer utan att alla, utom möjligtvis några få exentriker, omfattar NDE och att det är en utomordentligt stark förklaringsmodell för ett flertal fenomen inom biologin vilket gör att den som inte omfattar NDE inte kan göra något meningsfullt. Givet ditt förslag så innebär det att Gud inte vill att människor som gillar biologi skall tro på honom eller hur?
Sen hörde jag en intressant poäng från en schimpansbiolog för ett tag sedan, apropå likheten mellan apor & människa. Likheter mellan människor & djur (apor) gör att vi kan förlika oss mer med djuren. Likheterna mellan män/apa gör alltså att vi bryr oss om djuren som helhet på ett positivt sätt. Och det är ju faktiskt en av de bibliska huvuduppgifter för människan - att ta hand om skapelsen & dess “invånare”.
Det måste finnas oerhört mycket enklare sätt att ordna detta. Så vitt jag vet finns det inget i bibeln som säger att vi skall värna och respektera djuren men på den punkten är jag anska okunnig. Det är inget som betonas i alla fall - “oskäliga djur” är det jag närmast kommer att tänka på i bibliska sammanhang.
Marrewskij - 04 Maj 2009 11:18 -
P.S.
Om det är så att makroevolution är felaktig, hur kan det komma sig att det finns så mycket som stöder teorin?
Det finns observationer som kan tolkas NDE, t.ex. samma molekylärstruktur, likheter i DNA-uppsättning, funna organismer med ökad komplexitet etc. Men dessa “stöd” passar lika bra in på ett intelligent ursprung. Om nu många observationer egentligen inte stärker vare sig den ena eller andra ståndpunkten, utan kan passa in i dem båda, så måste vi plocka fram det som talar emot de två ståndpunkterna.
Ja om man tror att en intelligent designer skulle forma arternas utveckling priceis på det sätt som NDE tror göra så går det naturligtvis inte att skilja dem åt. Det är ett probelm för ID teorin men inte för NDE. (men jag är inte säker på att jag uppfattade vad då ville åt på rätt sätt).
Här hävdar jag att NDE har mer att förklara än ett intelligensalternativ. Jag säger absolut inte att allting är glasklart utifrån ett intelligensperspektiv, det finns en hel del saker som bidrar till funderingar. Men frågorna är betydligt fler utifrån NDE.
O ja. NDE är en mycket enkel princip men hur den fungerar är oerhört invecklat så det finns väldigt mycket att forska på och förklara. ID däremot är helt igenom enkel - en intelligent designer har fixat till allting - och det finns egentligen inget mer att säga om den. Detta är däremot inget argument för att ID skulle vara sann eller ´bättre’.
Som jag nämnde i en tidigare tråd så förklaras det biologiska livets struktur (DNA etc) bäst utifrån intelligens, även från de mest ateistiska håll, t.ex. R.Dawkins. Dawkins säger klart & tydligt att man finner klara stöd för ett intelligent ursprung om man studerar biologiskt liv på molekylärnivå. Ärkeateisten R.Dawkins erkänner alltså att observationer på molekylärnivå starkt stöder en intelligens, även om han inte kan ta till sig ett gudsbegrepp av evig karaktär eller som bara plötsligt börja existera. Det är dock en annan diskussion.
Ja. Dessutom tycker jag att olika tolkningar av Dawkins är ointressanta. För mig och de flesta naturalister är Dawkins alls inte lika intressant som för många kristna.
Det finns även gott om irreducerbar komplexitet på alla nivåer av biologiskt liv, som ingen har kunnat ge en rimlig förklaring till (utifrån NDE). Man förutsätter helt enkelt att tid gör underverk & har således skapat denna komplexitet, men är inte i närheten av en bra förklaring.
Nej som jag sagt, detaljerade förklaringar är svåra att åstadkomma men det finns oerhört mycket som biologin verkligen har förklarat.
Intelligens är återigen den bästa förklaringen till observationer, även om en vetenskaplig förklaring givetvis uteblir. Listan kan göras lång, men som sagt: Många saker passar utmärkt in på både NDE & intelligens, men problemen & frågorna är så otroligt många fler hos NDE. Helheten stöder därför intelligens i större utsträckning än NDE, även om det finns många frågetecken även ur ett skapelsescenario.
Som sagt, ett felaktigt resonemang, anser jag
Nils G