Sampa - 06 Juni 2009 02:29 -
AndersH25 - 06 Juni 2009 12:49 -
Den som inte kan sluta frossa lovar inte Gud att han ska fortsätta, den som inte kan sluta att se på andras fruar med åtrå lovar inte (åtminstone inte i kyrkan) att han ska fortsätta med det, den som inte kan sluta röka lovar inte Gud att han ska fortsätta, den som inte kan avhålla sig från sprit lovar inte i en kyrklig ceremoni att för alltid förbli alkoholist. Alla har vi våra svaga sidor men vi lovar inte att behålla dem. Så varför ska det finnas en kyrklig ceremoni för homosexuella att lova Gud att leva och dö i just deras synd?
Till och med ”Pastor Jansson” inser nog detta, nej detta är inte pastor Janssons ide, denna är människans önskan att kränka det som är heligt att förnedra Gud och Kristi kyrka. Något världens barn har lurats till att önska av Ormen/Satan/Djävulen.
Alla vet att Gud betraktar homosexuallitet som synd så att lova Honom att förbli i sin synd är något mycket allvarligt. Gud skonade inte Jerusalem (även om det blivit återuppfört), Gud skonade inte Rom (även om det åter är en storstad), Gud skonade inte Sodom och Gomorra (även om de två senare på domens dag kommer lindrigare undan än de två förra). Kommer Han att skona Sverige om vi inför kyrklig vigsel av homosexuella?
Jag gör en avstickare här, men det spelar väl ingen roll när ursprungstråden ändå är död.
Anders
du har här sammanfattat den kristendom jag växte upp med. Du rabblar en massa synder som man inte får göra (rökning, alkohol och homosexualitet). Som vanligt ligger hela fokus på vad man inte får göra och allt som man måste avhålla sig ifrån. Däremot inte ett ord om vad Jesus säger att man ska göra, det har man helt rationaliserat bort. Men Paulus har ju alltid varit en större auktoritet än Jesus inom kristendomen, även om det inte finns en enda kristen som skulle erkänna det.
Egentligen har du alldeles rätt: Vi kristna borde tagit initiativet och föreslagit en möjlighet, för de homosexuella som så vill, att kunna ha en cermoni i kyrkan där de offentligt lovar att försöka leva i avhållsamhet. För du vill väl inte gå från det diket där man bara stirrar på sina misslyckanden/svagheter (synder) till det där man låtsas som att så snart man blivit kristen så handlar man alltid automatiskt rätt och kärleksfullt mot alla sina medmänniskor.
Du har också rätt i att det inte är synderna vi ska fokusera på utan Kristus som kan ge oss kraft att förlåta varandra, att ge varandra vatten både fysiskt själsligt och andligt att besöka de som lever i fysiska själsliga och andliga fängelser med mera. (När lyssnade vi på en person i bitterhetens fängelse senast?)
Jag har skrivit tidigare i forumet att jag inte klandrar de homosexuella som gifter sig. Men då vi kristna räknar med att det kan komma en dag (och den dagen kan komma väldigt snart för somliga) då den som är homosexuell kan bli som Gud ämnat denne till att vara (det samma för kleptomanen, mytomanen, pyromanen, narkomanen) så är det inte att hjälpa utan att stjälpa om man välsignar deras problem och binder dem i dem.
och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden.”
Joh 20:23b