Sök       Avancerad sökning

3 av 3
3
Är Kristendomen trovärdig?
Postade: 14 Juli 2010 09:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09

Abraham räknades som rättfärdig på grund av sin tro, vilket vi kan se i 1 Mos 15.

David prisar den människa salig som bygger sin rättfärdighet, inte på lagen utan på tron, vilket vi kan se i Psaltaren 32.

Lagen ger insikt om synd. Lagen kan inte göra någon rättfärdig. Vilket är uppenbart både utifrån Gamla testamentet, Nya testamentet och utifrån personlig erfarenhet.

Den lagreligion som Branderud propagerar för (som har vissa rötter i judisk tro) är helt enkelt en “dead end”.

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 14 Juli 2010 10:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  110
Gick med  2008-06-07

I Tehilim (”Psalm”) 32 står det inte skrivet det som Jonk hävdar.
Bland annat står det: “Happy is the person .. not will ha-Sheim (
Lycklig är personen… [som] ha-Sheim (Skaparen) inte kommer att tillräkna avon.” [Min översättning baserad på etymologi.]

Definition ”avon”: ” conscious (deliberate) transgression, a misdemeanor, against Tor•âh?”
- Hur ska man då leva, så att ha-Sheim inte tillräknar en “avon”?

Det har alltid funnits förlåtelse tillgänglig för människorna (förutsatt att de fullfyller kraven för denna förlåtelse – se Yekhezeqeil 18) eftersom Ribi Yehoshua ha-Mashiakh dog för omkring 2000 år sen och blev ett offer. MEN, kraven har också alltid varit desamma för att ha-Sheim i Sin Nåd ska ge Sin förlåtelse (de logiska implikationerna av det som står skrivet i Tan’’kh inklusive de logiska implikationerna av en Skapare som inte ändras).

Yekhezeqeil (Hesekiel) 18 utlovas ha-Sheims (Skaparens) förlåtelse till dem och endast dem (läs fler verser än den jag citerar nedan) som gör sitt uppriktigaste att praktisera mitzwot (buden) i Torahn:

“But if the wicked turn from all his khataim (sing. kheit; a misstep, petty offense, a transgression against Tor•âh? ) that he have committed, and keep all khuqotai [My khuqim (definition på www.netzarim.co.il; klicka på “glossaries”], and do mishpat and tzedaqah (rättfärdighet definierad av Torahn), he shall surely live, he will not die.”

Och den som läser de kringliggande verserna ser även att den som medvetet bryter mot Torahn (t.ex. äter fläsk, äter skaldjur, eller bryter mot ett annat mitzwah (direktiv) i Torahn, inte får förlåtelse från Skaparen. Skaparen är perfekt och således ändrar Han Sig inte (se även Malakhi 3:6).

I verserna innan Yeshayahu (av-judaiserat till “Jesaja”) 1:18 kräver Skaparen att man “???????, ??????”—att upphöra med det onda [såsom det är definierat i Torahn; det är definierat som att inte göra Skaparens vilja, alltså att inte göra sitt bästa att följa mitzwot i Torahn (“Moseböckerna”)].
Således för att få den förlåtelse som beskrivs i Yeshayahu 1:18 måste man först upphöra att bryta mot mitzwot i Torahn, man måste upphöra att göra “avon” (som jag förklarade ovan).

Termen ”Gamla Testamentet” som Jonk använder sig av är förolämpande och inte riktig. Det finns inte en enda vers i Tan’’kh som implicerar att mitzwot (direktiven) i Torahn inte gäller längre. ”NT” (noll-Testamentet) är inte relevant eftersom det strider emot Torahn.

När det gäller att Abraham gjorde förtröstade på Skaparen och det räknades honom som en gärning av tzedaqah (rättfärdighet (som definierad av Torahn)) kommenterade jag i mitt föregående inlägg. Jonks ”personliga erfarenhet” som han använder som argument strider emot Tan’’kh (som många kristna förolämpande kallar ”gamla Testamentet”) och är således inte relevant.

Termen ”lagen” är felaktig; Torahn betyder enligt en etymologisk översättning ”instruktion”.

Vad undervisade då Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) om Torahn och rättfärdighet:

”Then look! … one approached and said, ”Good Ribi, what good shall I do in order that I shall have life throughout the ages?” Yehoshua said to him, “Why do you ask me about ‘good?’ One is good. If you wish to come into life, keep shomeir mitzwot [mitzwot; direktiv eller “military-style orders” [Min kommenar: här uppmanar alltså Ribi Yehoshua mannen att göra sitt bästa att praktisera mitzwot I Torahn (Moseböckerna) icke-selektivt]] ”Which kind?” he siad. Yehoshua said (Shemot 20:12-16, Devarim 5:16-20): ”You shall not murder, you shall not commit adultery; you shall not steal; you shall not prejure yourself; have kavod for your father and mother; and you shall love your companion as yourself.” The youth said to him, “I have kept all of these. What do I still lack?” Yehoshua reported to him, “If you wish to be whole, go innocuously and sell your property. Give the proceeds to the humble and you will have treasure in the heavens. Then over here and follow me! [Min kommentar: Ribi Yehoshua var en Ribi. Den som följde honom var en talmid (lärling). För att följa en Ribi behövde man göra sitt bästa att praktisera Torahn icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.]

When he heard that saying, the wealtyh youth scratched his head and the saying displeased him. And adon said to him, “How can you say, ‘I have fulfilled Torah and the Neviim”? For it is written in Torah (Va-Yiqra) 19:18: ‘Love your companion as yourself’; and look, many of your brothers, benei-Avraham, are dirty, grimy and starving to death, while your house is full of many good things. Yet, nothing at all comes out of your house to them. [The youth] went away distressed, for he had much property.

(..) [vers 26]“ Having heard this, the talmidim (lärlingar) were exceedlingly astonished saying, “So who will be able le-hashiv teshuvah in order to be delivered?” Looking at them, Yehoshua said: “For persons this is an inability, but for Elohim all things are an ability”

I vers 26 frågar Ribi Yehoshuas talmidim hur någon kan ha förmågan att le-hashiv teshuvah [att återvända i teshuvah [detta innefattar att man överger alla Torah-överträdelser (t.ex. slutar äta fläsk och skaldjur om man gör det) och börjar göra sitt bästa att praktisera alla mitzwot i Torahn icke-selektivt].

Det är tydligt att Ribi Yehoshua, precis som alla andra ribis undervisade att man inte kommer till himmelriket om man inte gör sitt bästa att praktisera mitzwot i Torahn icke-selektivt.

Den ”man behöver inte göra sitt bästa att följa alla direktiv i Torahn icke-selektivt och kan ändå bli förlåten”-religion som kristna förespråkar strider emot Tan’’kh (inklusive Torahn (Moseböckerna)) och Ribi Yehoshua (Messias) undervisning.

Anders Branderud

Signatur 

Anders Branderud
Hur man följer Ribi Yehoshua - Messias -foljaYeshua.wordpress.com

Postade: 16 Juli 2010 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 33 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09
Anders Branderud - 14 Juli 2010 08:38 -

Det har alltid funnits förlåtelse tillgänglig för människorna (förutsatt att de fullfyller kraven för denna förlåtelse – se Yekhezeqeil 18) eftersom Ribi Yehoshua ha-Mashiakh dog för omkring 2000 år sen och blev ett offer. MEN, kraven har också alltid varit desamma för att ha-Sheim i Sin Nåd ska ge Sin förlåtelse (de logiska implikationerna av det som står skrivet i Tan’’kh inklusive de logiska implikationerna av en Skapare som inte ändras).

...
Och den som läser de kringliggande verserna ser även att den som medvetet bryter mot Torahn (t.ex. äter fläsk, äter skaldjur, eller bryter mot ett annat mitzwah (direktiv) i Torahn, inte får förlåtelse från Skaparen. Skaparen är perfekt och således ändrar Han Sig inte (se även Malakhi 3:6).

Branderud måste nog skriva på ren svenska:

Finns det förlåtelse från Gud eller inte?!

Och om det finns “krav som måste uppfyllas för att få förlåtelse”, vilka är dessa krav?

Signatur 

Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 16 Juli 2010 10:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 34 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

Jag skriver på svenska och jag använder mig av hebreiska termer, som jag förklarar, eller hänvisar till var det finns förklaringar. Kristna ”översättningar” innehåller många felaktigheter, t.ex. om vad ordet ”mishpat” betyder.
I den ursprungliga hebreiskan, är Bibliska förmaningar i Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive ”Moseböckerna”) att lyda mishpat och khoq överväldigande. Kristna engelska ”översättningar” ger subtila vilseledande framställningar av mer än 450 förmaningar i Tan’’kh att lyda mishpat och khoq.

Definitioner av ord:
Mishpat:
Mi•sh?pât•im (plural av “mishpat”)?  are the product of Sho•ph?t•im? (domare på ett beit-din)  of a Beit-Din (judisk domstol), who adjudicate questions and disputes (in contrast with legislating khuq•im? ) in the implementation of Tor•âh?  in real life disputes, applications and cases. Just as in courtrooms today, These mi•sh?pât•im?  constitute a res judicata in a system of law based on the principle of stare decisis. (Citat www.netzarim.co.il ; Glossaries)

Att tro att man kan förstå Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive Torahn (”Moseböckerna”)) utan att förstå hebreiska leder en vilse. Orden som jag använder i mina inlägg är nödvändiga för att kunna förstå Skaparens Ord – Tan’’kh. Jag uppmanar personen som läser mina inlägg att göra en ”Glossaries”-lista med alla ord som jag använder. På Netzarim-hemsidan kan du sedan hitta orden på hebreiska, och du kommer att kunna använda din kunskap när du läser Tan’’kh (om du endast har läst en kristen översättning (som många kristna förolämpande kallar ”gamla Testamentet”), har du aldrig läst Skaparens Ord).

Det är kristallklart i Torahn att man måste göra sitt bästa i att följa mishpat (se t.e.x citat i mitt tidigare inlägg) icke-selektivt för att kunna få del av Skaparens förlåtelse. Alltså, man måste göra sitt bästa att följa alla mitzwot (plural av ordet mitzwah (direktiv eller ”military-style order”)) (i enlighet med det logiska (för att beslutet ska vara giltigt måste det ha en logisk koppling till det specifika mitzwat (direktivet)) beslutet av ett beit-din om hur de olika mitzwot ska appliceras i vardagssituationer) icke-selektivt i Torahn,

Så här står det i Yeshayahu (“Jesaja”) 1:17-18: “‘Wash up, clear yourself.… Learn [what is] good, seek mishpat.… Prithee come, let us reprove,’ says ha-Sheim [Skaparen], ‘If your kheit [förklaring:”a misstep, petty offense or transgression against Tor•âh?”]  are like scarlet they shall be whitened like snow.’ ” (Yeshayahu1.17-18).”

Versen som kristna så ofta har påstått ger en villkorslös förlåtelse (bara man uppfyller ”John 3:16” enligt många kristna (jag var en av dem som hävdade det under de sex år jag var en hängiven praktiserande kristen), visar sig vara helt feltolkad. I Tan’’kh står det explicit att man ska söka mishpat för att kunna få del av förlåtelsen i vers 18. Resten av verserna som kristna använder för att propagera för sin ”John 3:16”-doktrin är också tagna ur sitt sammanhang.

Anders Branderud

Signatur 

Anders Branderud

Postade: 16 Juli 2010 07:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 35 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
Anders Branderud - 16 Juli 2010 08:27 -

Jag skriver på svenska och jag använder mig av hebreiska termer, som jag förklarar, eller hänvisar till var det finns förklaringar. Kristna ”översättningar” innehåller många felaktigheter, t.ex. om vad ordet ”mishpat” betyder.
I den ursprungliga hebreiskan, är Bibliska förmaningar i Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive ”Moseböckerna”) att lyda mishpat och khoq överväldigande. Kristna engelska ”översättningar” ger subtila vilseledande framställningar av mer än 450 förmaningar i Tan’’kh att lyda mishpat och khoq.

Definitioner av ord:
Mishpat:
Mi•sh?pât•im (plural av “mishpat”)?  are the product of Sho•ph?t•im? (domare på ett beit-din)  of a Beit-Din (judisk domstol), who adjudicate questions and disputes (in contrast with legislating khuq•im? ) in the implementation of Tor•âh?  in real life disputes, applications and cases. Just as in courtrooms today, These mi•sh?pât•im?  constitute a res judicata in a system of law based on the principle of stare decisis. (Citat www.netzarim.co.il ; Glossaries)

Att tro att man kan förstå Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive Torahn (”Moseböckerna”)) utan att förstå hebreiska leder en vilse. Orden som jag använder i mina inlägg är nödvändiga för att kunna förstå Skaparens Ord – Tan’’kh. Jag uppmanar personen som läser mina inlägg att göra en ”Glossaries”-lista med alla ord som jag använder. På Netzarim-hemsidan kan du sedan hitta orden på hebreiska, och du kommer att kunna använda din kunskap när du läser Tan’’kh (om du endast har läst en kristen översättning (som många kristna förolämpande kallar ”gamla Testamentet”), har du aldrig läst Skaparens Ord).

Det är kristallklart i Torahn att man måste göra sitt bästa i att följa mishpat (se t.e.x citat i mitt tidigare inlägg) icke-selektivt för att kunna få del av Skaparens förlåtelse. Alltså, man måste göra sitt bästa att följa alla mitzwot (plural av ordet mitzwah (direktiv eller ”military-style order”)) (i enlighet med det logiska (för att beslutet ska vara giltigt måste det ha en logisk koppling till det specifika mitzwat (direktivet)) beslutet av ett beit-din om hur de olika mitzwot ska appliceras i vardagssituationer) icke-selektivt i Torahn,

Så här står det i Yeshayahu (“Jesaja”) 1:17-18: “‘Wash up, clear yourself.… Learn [what is] good, seek mishpat.… Prithee come, let us reprove,’ says ha-Sheim [Skaparen], ‘If your kheit [förklaring:”a misstep, petty offense or transgression against Tor•âh?”]  are like scarlet they shall be whitened like snow.’ ” (Yeshayahu1.17-18).”

Versen som kristna så ofta har påstått ger en villkorslös förlåtelse (bara man uppfyller ”John 3:16” enligt många kristna (jag var en av dem som hävdade det under de sex år jag var en hängiven praktiserande kristen), visar sig vara helt feltolkad. I Tan’’kh står det explicit att man ska söka mishpat för att kunna få del av förlåtelsen i vers 18. Resten av verserna som kristna använder för att propagera för sin ”John 3:16”-doktrin är också tagna ur sitt sammanhang.

Anders Branderud

Jes 43:18-28

18 Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.
19 Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig.
Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken
och strömmar i öknen.

20 Markens djur skall ära mig, schakaler och strutsar,
ty jag förser vildmarken med vatten
och öknen med strömmar, så att mitt folk, mina utvalda, kan dricka.
21 Det folk som jag har format åt mig skall höja mitt lov.

Gud har alltså lovat att göra något nytt. En ny väg för Herrens folk att vandra på.

22 Men du, Jakob, har inte kallat på mig,
du, Israel, har tröttnat på mig.
23 Du har inte burit fram dina brännoffersfår åt mig
eller ärat mig med dina slaktoffer. Jag har inte vållat dig arbete med matoffer
eller möda med rökelse.
24 Du har inte köpt kalmus åt mig för pengar
eller mättat mig med dina slaktoffers fett.
I stället har du vållat mig arbete med dina synder
och möda med dina missgärningar.

Inte ens Israel, som har haft lagen, som i sig själv är god och rättfärdig, och som är Herrens utvalda folk har kunnat uppbåda en verklig vilja att följa lagen av varken hela sitt hjärta, själ eller förstånd.

25 Det är jag, jag som för min egen skull
stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.

26 Påminn mig, låt oss gå till rätta med varandra,
tala så att du kan få rätt.
27 Redan din stamfader syndade, och dina talesmän satte sig upp mot mig.
28 Därför har jag vanhelgat dina heliga ledare,
överlämnat Jakob till förbannelse och Israel till hån.

Det är endast på grund av Guds barmhärtighet och nåd som en människa blir frälst och inte p.g.a några handlingar. Ja, det är teoretiskt möjligt att någon människa skulle kunna uppfylla Torahn (som du uttrycker det) till punkt och pricka, men någon sådan människa finns inte, och kommer aldrig att finnas heller, förutom Jesus Messias, sann Gud och sann människa, sänd till jorden för att offras för att alla som tror på honom skall ärva evigt liv.

Ps 53:1-4

1 För sångmästaren, till mahalát,* en sång av David
2 Dåren säger i sitt hjärta: “Det finns ingen Gud.”
Onda och avskyvärda är deras gärningar,
ingen finns som gör det goda.
3 Gud blickar ner från himlen på människors barn
för att se om det finns någon förståndig,
någon som söker Gud.
4 Alla har avfallit, alla är fördärvade.
Ingen finns som gör det goda, inte en enda.

Och det där struntpratet att man bara kan förstå Torahn om man läser den på hebreiska tänker jag inte ens kommentera.

Och att det skulle vara förolämpande att kalla Tan’’kh för det Gamla Testamentet (Eller Gamla Förbundet som det egentligen borde kallas) är absurt, Herren själv kallar det ju indirekt ett gammalt förbund när han i Jes 31:31 hänvisar till det nya förbundet. Om det finns ett nytt förbund måste det ju rimligtvis finnas ett gammalt förbund också.

Dessutom:

Jes 31:34-37

34 Då skall de inte mer behöva undervisa varandra,
ingen sin broder och säga: “Lär känna HERREN!”
Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste,
säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar
och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.

35 Så säger HERREN, han som har satt solen till att lysa om dagen
och månen och stjärnorna till att lysa om natten, i ordnad gång,
han som rör upp havet så att dess böljor brusar,
HERREN Sebaot är hans namn:
36 Om denna ordning inte längre består inför mig,
säger HERREN, först då skall Israels släkte upphöra att vara ett folk
inför mig för alltid.
37 Så säger HERREN: Om himlen därovan kan mätas
och jordens grundvalar där nere kan utforskas,
först då skall jag förkasta hela Israels släkte
för allt vad de har gjort, säger HERREN.

Alltså, Gud skall förlåta israel dess missgärningar, men hänvisar aldrig till några laggärningar.

Dessutom säger han vidare att han aldrig kommer att lämna israel förrän naturlagarna slutar att verka. “För allt vad de gjort” implicerar dessutom att de inte kunnat hålla Torahn, På samma sätt som något annat folk inte heller kunnat hålla den.

Alltså, Torahn är för en människa, som i sitt hjärta varken kan eller vill följa Guds lag, omöjlig att uppfylla. Jag tänker gå så långt att jag hävdar att människan inte klarar av att uppfylla en enda bokstav i Torahn. Alltså är människan dömd och varje handling som görs för att åstadkomma frälsning underkänd av Herren, även om man godkänner iden om att göra sitt yttersta som tillräckligt för att bli frälst, som varken Tan’’kh (som kräver perfektion och inte ditt yttersta) eller NT godkänner.

Den enda som uppfyllt Torahn till punkt och pricka är Jesus, Sann Gud och sann människa, född av Jungfru Maria, avlad av den Helige Ande och den siste Adam. Det enda som gör en människa frälst är tron på Jesu försoningsverk på korset. Det här befriar inte den kristne från sitt moraliska ansvar, men det befriar honom/henne från att behöva uppfylla Torahn för att bli frälst.

Och, om din konspirationsteori stämmer så hamnar du i ett absurt läge eftersom Herren kräver total uppfyllnad av Torahn för att man skall bli frälst.

Postade: 17 Juli 2010 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 36 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

Chrawnus,
Du skrev I en annan tråd till en annan person: “Din subjektiva åsikt har ingen relevans i en debatt, jag vill ha ett logiskt resonemang och inte något tyckande.”

Eftersom du kräver det av andra, så vore det rimliga att du själv höll den standarden i allt som du skrev.

Först och främst lägger jag märke till att du inte bemötte någon av de verser som jag citerade från Den judiska Bibeln, som många kristna förolämpande kallar för ”Gamla testamentet”. Ja, det är förolämpande, eftersom att det är inbyggt det termen det kristna påståendet att ”de tidigare förbunden har slutat att gälla; samt att ett nytt förbund har upphävt de andra förbunden.

Ditt påstående, ” Alltså, Gud skall förlåta israel dess missgärningar, men hänvisar aldrig till några laggärningar.” är inte korrekt, eftersom i vers 32 refererar Skaparen till Torah [0]. Dessutom är det endast din subjektiva uppfattning, och inget logiskt resonemang, att Skaparen villkorslöst skulle förlåta deras Torah-överträdelser – alltså överträdelser av direktiven i ”Moseböckerna - även om villkoren explicit inte skulle vara nämnda i ett sammanhang i de judiska Bibeln. Eftersom du förespråkar ”NT”, så hävdar du att villkoret finns i ”John 3:16”, vilken jag har påvisat i mina tidigare inlägg strider emot Torah. Skaparen har i ”5 Mosebok” befallt att man varken får lägga till eller dra ifrån direktiv från Torah.  Versen ”John 3:16” utgör både tillägg och borttagande av direktiv från ”Moseböckerna”

I ”Jesaja” 1:17-18, ”Hesekiel” 18 (se mina tidigare inlägg) och andra verser i den judiska Bibeln ställs villkoren tydligt upp vad som krävs av hur en människa lever för att Skaparen i Sin nåd ska ge förlåtelse.

Du skriver:

”Inte ens Israel, som har haft lagen, som i sig själv är god och rättfärdig, och som är Herrens utvalda folk har kunnat uppbåda en verklig vilja att följa lagen av varken hela sitt hjärta, själ eller förstånd.”

Först och främst, ”Torah”, betyder instruktion, inte ”lag”. Vidare, det israeliska folket gjorde inte alltid uppror mot Skaparens vilja. Fortsättningsvis, även när majoriteten av det israeliska folket gjorde uppror mot Skaparens vilja – uppenbarad i Torah – så var det inte alla israeler som gjorde det. I det torra ofruktbara landet, så gjorde Moses sitt bästa att följa direktiven i ”Moseböckerna”, bortsett från en gärning han inte lydde Skaparen i, vilket fick som konsekvens att han aldrig fick gå in i landet Israel; och även ”Josua” lydde Skaparens direktiv i ”Moseböckerna”. Kungen David följde direktiven i ”Moseböckerna” av hela sitt hjärta och förstånd. Han gjorde fel och Skaparen gav honom förlåtelse när han gjorde teshuvah [not 1] från sin Torah-överträdelse.

Notter:
0. ”Moseböckerna”. Torah betyder ”Instruktion”.
1. Klicka på länken för ordförklaring

[Del 1 av 2]

Signatur 

Anders Branderud

Postade: 17 Juli 2010 09:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 37 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

I “Psaltaren” står det: ”I will delight in Your khuqim.. I will not forget Your Speakings.” (Min översättning)

Khuqim: Legaliserad lag [med en logisk anknytning till direktiven i “Moseböckerna”]; “Moseböckerna” kräver att mänskligheten observerar “khuqim”.

David glädjer sig alltså över Skaparens direktivi i “Moseböckerna” och Han kommer inte att glömma Skaparens Talanden mishpatim och khuqim bevarades muntligt).

Jag kan själv vittna att jag har en verklig vilja att följa Skaparens direktiv i “Moseböckerna” och att jag älskar att följa Hans direktiv i “Moseböckerna”; och att det inte finns något mer meningsfullt än att göra Hans vilja genom att följa Hans direktiv!

Det var även vad Ribi Yehoshua Messias undervisade: ”Happy are they to be who hunger and thirst after tzedaqah for they shall be filled of it.”

Den etymologiska definitionen på tzedaqah är rättfärdighet. Att leva ett liv i enlighet med tzedaqah är enligt den judiska Bibeln att göra sitt bästa att praktisera direktiven i “Moseböckerna” icke-selektivt.

Ribi Yehoshua var en Ribi och höll således fast vid att Skaparens instruktioner till mänskligheten finns i “Moseböckerna” och att mänskligheten enligt den judiska Bibeln måste göra sitt bästa att praktisera dessa direktiv icke-selektivt.

”Det är endast på grund av .. [g*ds] barmhärtighet och nåd som en människa blir frälst och inte p.g.a några handlingar. Ja, det är teoretiskt möjligt att någon människa skulle kunna uppfylla Torahn (som du uttrycker det) till punkt och pricka, men någon sådan människa finns inte, och kommer aldrig att finnas heller, förutom .. [J*sus] Messias, sann .. [g*d] och sann människa, sänd till jorden för att offras för att alla som tror på honom skall ärva evigt liv.”

Här presenterade du flera subjektiva åsikter, utan någon som helst grund i den judiska Bibeln. Om inte Skaparen i Sin nåd skulle ge förlåtelse för misstag till dem som gör sitt bästa i att observera Torah - följa direktiven i “Moseböckerna” - icke-selektivt, så vore det kört. Att hävda att man blir förlåten genom det som står i ”John 3:16” (se mitt resonemang ovan i detta inlägg), strider mot Torahn. Att det står skrivet i många verser i den judiska Bibeln att man måste göra sitt bästa i att följa direktiven i “Moseböckerna” icke-selektivt, för att Skaparen i Sin nåd ska ge Sin förlåtelse för ens misstag i att följa Torahn; det har jag redan skrivit i mina tidigare inlägg och min utläggning av de verserna har inte en enda debattör lyckats vederlägga.

Doktrinen att Messias ska vara g*domlig saknar fullständigt stöd i Torahn, och doktrinen om en ”människo-g*d” har sitt ursprung i hellenism. Mashiakh är enligt den judiska Bibeln en människa – läs detta inlägg, eftersom det blir för långt att citera det här.

“Psaltaren” 53:1-4, som du citerar, beskriver t.ex. inte David. Han sökte Skaparen.

Du skriver: ” Och det där struntpratet att man bara kan förstå Torahn om man läser den på hebreiska tänker jag inte ens kommentera.”

Det var en väldig svag argumentation. Uppenbart är att du har läst en fel”översättning” av den judiska Bibeln, och inte förstår vad Skaparen kräver utav dig. Du har läst en fel”översättning” och visste troligen inte vad ordet ”mishpat” betydde förrän jag förklarade det för dig.

Du skriver: ” För allt vad de gjort” implicerar dessutom att de inte kunnat hålla Torahn, På samma sätt som något annat folk inte heller kunnat hålla den.”

Nej, det implicerar inte det du säger att det gör. Det fanns de israeler som gjorde sitt bästa i att hålla mitzwot i Torahn, precis det som Skaparen kräver “5:e mosebok” 6:4-9). Det implicerar att det fanns israeler som inte gjorde Skaparen vilja, vilket också berättas i den dokumenterade historien i den judiska Bibeln.

Det finns inget annat folk som har försökt att göra sitt bästa att praktisera mitzwot i Torahn icke-selektivt. Det finns dock människor som lämnade sin bakgrund – t.ex. Ruth – för att konvertera och bli en del av det israeliska folket.

Citat:

” Alltså, Torahn är för en människa, som i sitt hjärta varken kan eller vill följa [g*ds] lag, omöjlig att uppfylla.”

Antagande. Det strider mot det som jag skrivit ovan, inklusive mängder av Tehilim som David ha-Melekh (Kungen) skrev.

”Jag tänker gå så långt att jag hävdar att människan inte klarar av att uppfylla en enda bokstav i Torahn.”

Ett antagande: Det strider mot verser i den judiska Bibeln, “Hesekiel” 18, ”5:e mosebok” 30:11-14, ”5:e mosebok”5:4-8 och många fler verser.

”Alltså är människan dömd och varje handling som görs för att åstadkomma frälsning underkänd av Herren”

Läs mina tidigare inlägg och detta inlägg, inklusive alla verser som jag citerar från den judiska Bibeln. Enligt den judiska Bibeln så ger Skaparen Sin förlåtelse i Sin nåd för ens felsteg när man gör sitt yttersta i att praktisera mitzwot i Torahn icke-selektivt.

, även om man godkänner iden om att göra sitt yttersta som tillräckligt för att bli frälst, som varken den judiska Bibeln (som kräver perfektion och inte ditt yttersta)”

”Personlig frälsning” är inte ett begrepp från den judiska Bibeln. Nej, den judiska Bibeln kräver inte perfektion, se “Hesekiel” 18:1f, m.fl. ha-Sheim utlovar i de verserna förlåtelse till människor som inte var perfekta, men som gjorde sitt yttersta.

Det verkar som om du antingen inte läser mina poster, eller är oerhört ignorant om vad som står i de verserna som jag har citerat.

”eller NT godkänner.”

NT är irrelevant. Den lägger till och drar bort direktiv från “Moseböckerna”, och är enligt “5 Mosebok” 13:1-6 således en falsk profet-utsaga.

Du skriver:

” Det här befriar inte den kristne från sitt moraliska ansvar .. ”

Enligt den judiska Bibeln så är hela mänskligheten skyldig att göra sitt yttersta att praktisera direktiven i “Moseböckerna” icke-selektivt. Jag har i tidigare inlägg visat att Ribi Yehoshua -Messias- från Nasaret undervisade detsamma. Således är detta ditt och alla andra människors moraliska ansvar.

Jag noterar att de som debatterar mig inte har presenterat ett enda argument från den judiska Bibeln som bekräftar den kristna frälsningsdoktrinen; samt att jag har presenterat många argument som dementerar den. En objektiv läsare, som inte präglas av subjektiva upplevelser om att han/hon är frälst och kommer att komma till himlen, tar således hållningen att det som jag presenterat om hur man ska leva för att möjliggöra en relation med Skaparen är den rätta hållningen.

Signatur 

Anders Branderud

Postade: 22 Juli 2010 08:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 38 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Nä, ska jag vara ärlig så förstår jag inte vad Branderud skriver, det vill säga rent grammatiskt/läsförståeligt.

Det beror troligtvis på två faktorer:
1. Jag har inte tid att lusläsa Branderuds texter
2. Branderud skriver mer invecklat än vad som behövs.

—-

Låt mig klargöra min ståndpunkt:

-Ingen blir rättfärdig genom gärningar.

-De rättfärdiga i Gamla testamentet blev det på grund av sin tro, inte på grund av sina gärningar eller sin lydnad av lagen.
Anledningen för detta sista är tvåfaldig:
1. Gud har inte tänkt sig att någon ska kunna bli rättfärdig på grund av Lagen, utan det är genom förlåtelsen som människor blev rättfärdiga.
2. Det finns ingen som kan följa Lagen och genom den bli rättfärdig.

—-

Och att hävda att man måste kunna hebreiska för att rätt kunna förstå Gamla testamentet är inte sant. Det räcker med att den översättning jag läser är korrekt utförd.

Signatur 

Postade: 19 Augusti 2010 12:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 39 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

Ja, Jonk, jag förstår vad du skriver och jag har redan besvarat dina argument.

[Noter följer efter inlägget.]
Första århundradets Ribi [Ribi var hans titel] Yehoshua från Nasaret – Messias undervisade i Netzarim Hebreiska Matityahu [sedan förvrängd till ”Matteusevangeliet”] 5:19 – undervisade: ” . För vem som än tar bort en muntlig lag från Torah [2], eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas ”borttagen”” [1] [3]

Det är tydligt från verserna att Ribi Yehoshua – Messias - refererar till hela mänskligheten. Man vet från den judiska Bibeln (som kristna kallar ”GT”) att en person som medvetet förkastar ett direktiv i ”Moseböckerna” och inte gör teshuvah [se not 4] inte får förlåtelse (läs ”Jesaja” 1:17-18, ”Hesekiel” kapitel 18, m.fl. verser på hebreiska).

Denne person kommer enligt den judiska Bibeln inte till himmelriket.Det är väldigt tydligt från ovanstående vers i kombination med kringliggande verser [se not 1] att Ribi Yehoshua - Messias - undervisade att man ska göra sitt bästa att hålla direkiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt [mångdubbelt fler än 10 st.].

Ovanstående stycken implicerar vidare att det som står i verserna i John 3:16 och John 14:6 om frälsning omöjligen kan ha sagts av Ribi Yehoshua, utan är senare tillägg.

Noter:
1.Bevis att Ribi Yehoshua undervisade så.
2.”Moseböckerna”
3. Citat från Netzarim Rekonstruktion av Hebreiska Matityahu; tillgänglig på Netzarims hemsida
4. Ångrar sig, ber om förlåtelse och börjar att återtar att praktisera direktiven i Torah (direktiven i ”Moseböckerna”) icke-selektivt.

Signatur 

Anders Branderud

Postade: 19 Augusti 2010 02:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 40 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

Branderud, i all välmening, när ska du börja skriva på normal “svenska”?

Om du vill, så kan du faktiskt lägga av med många av de där omständliga och tekniska krumelurerna som ingen ändå varken vill eller orkar tränga sig igenom. Du kan formulera dig betydligt mer enklare och begripligare - om du vill.

Eller är du rädd för att du ska få svårare att klara debatten om du börjar skriva som vanligt folk? Gömmer du dig bakom lagens alla bokstäver?

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 20 Augusti 2010 12:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 41 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

Ragnar,
( Uppdatering )
Om du har läst mina senaste inlägg så ser du att jag redan har ändrat det sätt som jag skriver på.

Jag har gett dig noter till de ord som du inte förstår.
Om du inte förstår det jag skriver så kan du inte heller förstå vad som Ribi Yehoshua undervisade. Han undervisade på hebreiska.

Inte heller kan du då förstå den judiska Bibeln som är skriven på hebreiska. Jag kan ge många exempel på där Paulus tolkningar av den judiska Bibeln är totalt felaktiga.

Hur ska jag kunna vara rädd för att argumentera med någon som inte ens förstår det som står skrivet i den judiska Bibeln?

Edit: Jag har nu förenklat del 1 och 2 av mitt näst senaste inlägg till att innehålla färre parenterser, osv. Det senaste inlägget ska inte vara några svårigheter att förstå.

Signatur 

Anders Branderud

Postade: 31 Augusti 2010 09:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 42 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Branderud menar att Jesus hävdar att människan måste uppfylla alla bud i Mose lag, även de ceremoniella och rituella:

Anders Branderud - 19 Augusti 2010 10:53 -

Första århundradets Ribi Yehoshua [Jesus] från Nasaret – Messias undervisade … ”För vem som än tar bort en muntlig lag från Torah, eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas ”borttagen””

Det är väldigt tydligt från ovanstående vers i kombination med kringliggande verser [se not 1] att Ribi Yehoshua - Messias - undervisade att man ska göra sitt bästa att hålla direkiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt [mångdubbelt fler än 10 st.].

Men vi kan också se att Jesus upphävde Mose lagar kring mat.

Vi vet också att ingen kan uppfylla Mose lag, särskilt inte i den förstärkta tappning som Jesus lär oss.

Vad menar då Jesus i citatet ovan?
Lösningen står att finna i hur Jesus inleder citatet: ”Jag [Jesus] har kommit för att uppfylla lagen”.

Men jag ska inte gå in på vad Jesus menar här. Utan jag ska lyfta fram det som jag tycker är det största problemet i Branderuds utsaga. Nämligen att Branderud är selektiv i sina urval av Jesus-ord:

Anders Branderud - 19 Augusti 2010 10:53 -

Ovanstående stycken implicerar vidare att det som står i verserna i John 3:16 och John 14:6 om frälsning omöjligen kan ha sagts av Ribi Yehoshua, utan är senare tillägg.

Branderuds (som också råkar vara felaktig) tolkning av en bibelvers ”implicerar” inte att andra bibelverser, som motsäger Branderuds tolkning, ”är senare tillägg”.

Ett ansvarigt förhållningssätt till undervisningen från Messias är följande:

-Min uppgift är i första läget att klargöra vilka utsagor som troligtvis är historiskt korrekta.

-I andra läget så måste jag söka en tolkning som förklarar alla dessa utsagor.

Och om två utsagor enligt min tolkning inte är förenliga, så är det min tolkning som ska ändras, inte anklaga Messias-utsagan för att vara “ett senare tillägg”.

Och jag tycker att Branderuds tes om ”senare tillägg” enbart bygger på teologiska motiveringar. Och Branderuds rekonstruktion av Matteusevangeliet stämmer inte med de urkunder från Nya testamentet som vi har tillgång till.

Signatur 

Postade: 11 September 2010 10:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 43 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-07

Jonk skriver: ” Men vi kan också se att Jesus upphävde Mose lagar kring mat.”

[Att skilja åt,] Jag kommer i detta inlägg att bevisa vad den historiske Messias måste ha undervisat.

Messias undervisade att man ska praktisera Torah, inklusive tillämpningarna enligt mishpat.
Mänskligheten förbjuds i Devarim [”5 Mosebok”] 13:1-6 att lägga till och ta bort direktiv från Torah [”Moseböckerna”]!

Ribi [en titel liknande rabbi] Yehoshua uppfyllde alla profetior. Messias är profeterad i Yeshayahu [”Jesaja”] 9:5-6 (eller i kristen felöversättning 9:6-7) att bygga Skaparens rike baserad på ”mishpat”, vilket implicerar att hans efterföljare måste följa direktiven Torah. För att följa Messias måste man alltså följa direktiven i Torah icke-selektivt. Den som slår upp de mer än 400 instanserna av ordet mishpat (inkl. Mikhah 6:8, Yeshayahu 1:17, Devarim 17:8-13, m.fl.) i en hebreisk konkordans och tror på det som står skrivet, blir övertygad om att Skaparen kräver av mänskligheten att dem praktiserar mishpat och att Messias efterföljare måste följa mishpat – den muntliga Torah; enligt Torahs definition, inte enligt den definition som många felaktigt hävdar idag.

För att någonting ska få vara bindande muntlig Torah måste det således ha en formell logisk koppling till ett mizwah [not 1] i den skriftliga Torah. Ett exempel på en sådan formell logisk koppling till det som är skrivet i Torah är hur ett djur ska slaktas.

En av Messias uppgifter är enligt den judiska Bibeln (som kristna kallar ”GT”) att genom hans undervisning (och liv –att människor blir inspirerade) föra människor till observans av direktiven i Torah – inkl. att inte äta fläsk och att inte äta skaldjur. Den oundvikliga slutsatsen från många verser i den judiska Bibeln är att en människa som inte gör sitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt inte följer Messias. För att tillhöra det förnyade förbundet – och tillhöra det Bibliskt definierade Israel - måste man enligt Yirmeyahu [”Jeremia”] 31 ha Torah i sitt hjärta—- alltså enligt Devarim [”5 Mosebok”] 6:4-9 göra sitt bästa att praktisera direktiven i Torah. Ribi Yehoshuas efterföljare hette Netzarim och för att följa honom måste man enligt Torah inklusive logiskt mishpat – muntliga Torah- underordna sig beit din ha-Netzarim

Jonk erkänner att ”Messias” som beskrivs i ”evangelierna” strider emot Torah. Det gör denne enligt Devarim [”5 Mosebok”] 13:1-6 till en falsk profet och en falsk Messias.

Den historiske personen Ribi Yehoshua däremot var en farisé i god ställning i den judiska gemenskapen.

Noter:
1.Direktiv eller militärliknande befallning

Signatur 

Anders Branderud

3 av 3
3

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70