Anders Branderud - 16 Juli 2010 08:27 -
Jag skriver på svenska och jag använder mig av hebreiska termer, som jag förklarar, eller hänvisar till var det finns förklaringar. Kristna ”översättningar” innehåller många felaktigheter, t.ex. om vad ordet ”mishpat” betyder.
I den ursprungliga hebreiskan, är Bibliska förmaningar i Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive ”Moseböckerna”) att lyda mishpat och khoq överväldigande. Kristna engelska ”översättningar” ger subtila vilseledande framställningar av mer än 450 förmaningar i Tan’’kh att lyda mishpat och khoq.
Definitioner av ord:
Mishpat:
Mi•sh?pât•im (plural av “mishpat”)? are the product of Sho•ph?t•im? (domare på ett beit-din) of a Beit-Din (judisk domstol), who adjudicate questions and disputes (in contrast with legislating khuq•im? ) in the implementation of Tor•âh? in real life disputes, applications and cases. Just as in courtrooms today, These mi•sh?pât•im? constitute a res judicata in a system of law based on the principle of stare decisis. (Citat www.netzarim.co.il ; Glossaries)
Att tro att man kan förstå Tan’’kh (den judiska Bibeln (inklusive Torahn (”Moseböckerna”)) utan att förstå hebreiska leder en vilse. Orden som jag använder i mina inlägg är nödvändiga för att kunna förstå Skaparens Ord – Tan’’kh. Jag uppmanar personen som läser mina inlägg att göra en ”Glossaries”-lista med alla ord som jag använder. På Netzarim-hemsidan kan du sedan hitta orden på hebreiska, och du kommer att kunna använda din kunskap när du läser Tan’’kh (om du endast har läst en kristen översättning (som många kristna förolämpande kallar ”gamla Testamentet”), har du aldrig läst Skaparens Ord).
Det är kristallklart i Torahn att man måste göra sitt bästa i att följa mishpat (se t.e.x citat i mitt tidigare inlägg) icke-selektivt för att kunna få del av Skaparens förlåtelse. Alltså, man måste göra sitt bästa att följa alla mitzwot (plural av ordet mitzwah (direktiv eller ”military-style order”)) (i enlighet med det logiska (för att beslutet ska vara giltigt måste det ha en logisk koppling till det specifika mitzwat (direktivet)) beslutet av ett beit-din om hur de olika mitzwot ska appliceras i vardagssituationer) icke-selektivt i Torahn,
Så här står det i Yeshayahu (“Jesaja”) 1:17-18: “‘Wash up, clear yourself.… Learn [what is] good, seek mishpat.… Prithee come, let us reprove,’ says ha-Sheim [Skaparen], ‘If your kheit [förklaring:”a misstep, petty offense or transgression against Tor•âh?”] are like scarlet they shall be whitened like snow.’ ” (Yeshayahu1.17-18).”
Versen som kristna så ofta har påstått ger en villkorslös förlåtelse (bara man uppfyller ”John 3:16” enligt många kristna (jag var en av dem som hävdade det under de sex år jag var en hängiven praktiserande kristen), visar sig vara helt feltolkad. I Tan’’kh står det explicit att man ska söka mishpat för att kunna få del av förlåtelsen i vers 18. Resten av verserna som kristna använder för att propagera för sin ”John 3:16”-doktrin är också tagna ur sitt sammanhang.
Anders Branderud
Jes 43:18-28
18 Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.
19 Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig.
Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken
och strömmar i öknen.
20 Markens djur skall ära mig, schakaler och strutsar,
ty jag förser vildmarken med vatten
och öknen med strömmar, så att mitt folk, mina utvalda, kan dricka.
21 Det folk som jag har format åt mig skall höja mitt lov.
Gud har alltså lovat att göra något nytt. En ny väg för Herrens folk att vandra på.
22 Men du, Jakob, har inte kallat på mig,
du, Israel, har tröttnat på mig.
23 Du har inte burit fram dina brännoffersfår åt mig
eller ärat mig med dina slaktoffer. Jag har inte vållat dig arbete med matoffer
eller möda med rökelse.
24 Du har inte köpt kalmus åt mig för pengar
eller mättat mig med dina slaktoffers fett.
I stället har du vållat mig arbete med dina synder
och möda med dina missgärningar.
Inte ens Israel, som har haft lagen, som i sig själv är god och rättfärdig, och som är Herrens utvalda folk har kunnat uppbåda en verklig vilja att följa lagen av varken hela sitt hjärta, själ eller förstånd.
25 Det är jag, jag som för min egen skull
stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.
26 Påminn mig, låt oss gå till rätta med varandra,
tala så att du kan få rätt.
27 Redan din stamfader syndade, och dina talesmän satte sig upp mot mig.
28 Därför har jag vanhelgat dina heliga ledare,
överlämnat Jakob till förbannelse och Israel till hån.
Det är endast på grund av Guds barmhärtighet och nåd som en människa blir frälst och inte p.g.a några handlingar. Ja, det är teoretiskt möjligt att någon människa skulle kunna uppfylla Torahn (som du uttrycker det) till punkt och pricka, men någon sådan människa finns inte, och kommer aldrig att finnas heller, förutom Jesus Messias, sann Gud och sann människa, sänd till jorden för att offras för att alla som tror på honom skall ärva evigt liv.
Ps 53:1-4
1 För sångmästaren, till mahalát,* en sång av David
2 Dåren säger i sitt hjärta: “Det finns ingen Gud.”
Onda och avskyvärda är deras gärningar,
ingen finns som gör det goda.
3 Gud blickar ner från himlen på människors barn
för att se om det finns någon förståndig,
någon som söker Gud.
4 Alla har avfallit, alla är fördärvade.
Ingen finns som gör det goda, inte en enda.
Och det där struntpratet att man bara kan förstå Torahn om man läser den på hebreiska tänker jag inte ens kommentera.
Och att det skulle vara förolämpande att kalla Tan’’kh för det Gamla Testamentet (Eller Gamla Förbundet som det egentligen borde kallas) är absurt, Herren själv kallar det ju indirekt ett gammalt förbund när han i Jes 31:31 hänvisar till det nya förbundet. Om det finns ett nytt förbund måste det ju rimligtvis finnas ett gammalt förbund också.
Dessutom:
Jes 31:34-37
34 Då skall de inte mer behöva undervisa varandra,
ingen sin broder och säga: “Lär känna HERREN!”
Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste,
säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar
och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.
35 Så säger HERREN, han som har satt solen till att lysa om dagen
och månen och stjärnorna till att lysa om natten, i ordnad gång,
han som rör upp havet så att dess böljor brusar,
HERREN Sebaot är hans namn:
36 Om denna ordning inte längre består inför mig,
säger HERREN, först då skall Israels släkte upphöra att vara ett folk
inför mig för alltid.
37 Så säger HERREN: Om himlen därovan kan mätas
och jordens grundvalar där nere kan utforskas,
först då skall jag förkasta hela Israels släkte
för allt vad de har gjort, säger HERREN.
Alltså, Gud skall förlåta israel dess missgärningar, men hänvisar aldrig till några laggärningar.
Dessutom säger han vidare att han aldrig kommer att lämna israel förrän naturlagarna slutar att verka. “För allt vad de gjort” implicerar dessutom att de inte kunnat hålla Torahn, På samma sätt som något annat folk inte heller kunnat hålla den.
Alltså, Torahn är för en människa, som i sitt hjärta varken kan eller vill följa Guds lag, omöjlig att uppfylla. Jag tänker gå så långt att jag hävdar att människan inte klarar av att uppfylla en enda bokstav i Torahn. Alltså är människan dömd och varje handling som görs för att åstadkomma frälsning underkänd av Herren, även om man godkänner iden om att göra sitt yttersta som tillräckligt för att bli frälst, som varken Tan’’kh (som kräver perfektion och inte ditt yttersta) eller NT godkänner.
Den enda som uppfyllt Torahn till punkt och pricka är Jesus, Sann Gud och sann människa, född av Jungfru Maria, avlad av den Helige Ande och den siste Adam. Det enda som gör en människa frälst är tron på Jesu försoningsverk på korset. Det här befriar inte den kristne från sitt moraliska ansvar, men det befriar honom/henne från att behöva uppfylla Torahn för att bli frälst.
Och, om din konspirationsteori stämmer så hamnar du i ett absurt läge eftersom Herren kräver total uppfyllnad av Torahn för att man skall bli frälst.