Men dem var väldigt övertygade att deras ledare Jesus verkligen hade återuppstått från det döda. Det var något dem såg med egna ögon. Och uppenbarligen var människor beredda att lita på deras vittnesbörd, då den kristna tron faktiskt lyckades ta sig ända in i Romarrikets kärna. Det är iaf värt en tanke vare sig man är kristen eller ej..
sleepaz, så du menar att kristendomen är trovärdig för att det är så osannolik och orimlig att människor skulle tro på den om kristendomen inte var korrekt? Det finns tiotusentals människor som lever idag som kan svära på att de har blivit kidnappade av aliens, eller att 9/11 var ett insider jobb, eller att månlandningen aldrig hänt. Det finns människor som tillhör andra religioner som är redo att offra sitt liv för saker som både du och jag anser är påhittat. Detta tror du självklart inte på. Bara för att människor tror på något så hårt de bara kan och till och med offrar livet för det, betyder inte att detta är sant.
Vidare så gör du ett cirkelargument. För att hävda att lärljungar faktiskt såg sin ledare efter döden förutsätter du att bibeln ger en korrekt beskrivning av världen. Du använder detta för att sedan demonstrera att Jesus har uppstått från det döda (det vill säga att bibeln ger en korrekt beskrivning av världen).
Det stämmer att kristendomen växt sig stark bara under några få hundra år, men detta gäller för många andra religioner också. Dock så tror du inte själv att detta betyder att de andra religioner stämmer.
Lee Strobel får nog gör ett lite bättre försök.
Hejsan Moridin!
Jag ser en viss skillnad på Jesu lärljungar och dem som idag dör för sin tro. Om jag dog för min tro idag, så finns det ingenting som säger att det jag tror på är sant, för jag kan ha fel i min tro. Men det som skedde lärljungarna var ju att de först tvivlade, för att sedan vända om helt. Hela deras judiska tänkande om Messias blev förändrat. De hade ju fått lära sig att Messias aldrig skulle få möta döden. Och där hänger Jesus på ett kors, och enligt det judiska tänkandet så blir den som blir upphängd på trä förbannad av Gud. Och Lärljungarna proklamerade flera veckor efteråt att denne Jesus som blev korsfäst hade blivit uppväckt av Gud. Att de skulle ha vittnat falskt OM Gud är enligt mig helt orimligt, och att de sedan lämnade hus och familj för att missionera och endast vinna förföljelse, fängelse, tortyr och död, gör det hela ännu mer orimligt.
Jag skulle kunna få för mig att jag blev bortförd av utomjordingar, och jag skulle kunna ta med mig en hel flock in i döden för denna tron, men jag skulle aldrig kunna få med mig en utomjordings kritiker som vill sätta mig i fängelse eller döda mig för min tro, så vidare det faktiskt inte är så att jag har rätt, och verkligen talar sanning? Och det skulle heller inte gå med en tvivlare. Då det kommer till Jesu uppståndelse så tvivlade Tomas när de andra lärljungarna berättade att de hade sett den uppståndne Jesus, han trodde det inte förens han fick sticka handen vid Jesus sida och sätta fingret i spikhålen. En vecka senare visar sig Jesus för dem allihop och säger åt Tomas att han skall sätta fingret i spikhålen. Och Tomas kallade då Jesus “Min Herre och min Gud” Saul även kallad Paulus var från början Kyrkans fiende, han förföljde Kyrkan och ville sätta dem i fängelse och han tyckte det var bra att Stefanos stenades till döds. Men något hände på väg till Damaskus, Och Saul blev troende Kristen.