Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
HERREN är en
Postade: 21 Mars 2009 06:03 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  329
Gick med  2008-02-01

Igår var det 9 år sen, som jag fick ut mitt första inlägg i rymden. Adressen hade jag sett i en tidning där www.bibelsajten.nu för unga människor hade fått ett hedersomnämnande.
Efter 5 år blev jag avstängd och under dessa år har jag begripit mindre och mindre av vad teologi är för något - läran om Gud. Kan teologi vara precis vad som helst?
Jag måste slå upp ordet “debatt” i Bonniers Lexikon, när det var som värst och myntade sen uttrycket: “Jag har rätt. Du har fel.”

Bibeln lär att Israels Gud HERREN är en jämfört med andra gudar. Nu öppnar jag en ny tråd och ställer frågan direkt till Stefan H om Egyptens gudar och varför Mose fick i uppdrag av HERREN att gå emot dem en i sänder.

Stefan H
Kan du tänka dig, att inleda detta meningsutbyte? Du har skrivit lite tidigare om FaRAo, där guden Ra ingår i hans namn.
Tack på förhand!

Hälsningar
Gunnel

Postade: 21 Mars 2009 09:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  231
Gick med  2008-11-19

Gunnel!
Historien om plågorna och Moses förhandlingar med Farao har många dimensioner. En aspekt är att Gud förutsåg vad som skulle hända. En annan är att Israelerna inte förstod, och att de var missmodiga. Vad de såg var ett elände som byttes i ett värre elände när pålagorna ökade. Gårdagens plåga (barnamorden) var redan glömda. Ytterliggare en är att Farao hela tiden strävade efter vad han uppfattade som normaltillståndet - att själv ha kontroll. Visserligen förhandlade han när plågorna var över honom, men så snart de var förbi var han sitt gamla jag igen. I mångt och mycket tror jag att vi kan känna igen oss själva…

Det jag tror att du syftar på är något som var helt klart för den tidens människor, men som kanske en del människor idag inte ser omedelbart, och det är hur plågorna slår mot den egyptiska gudavärlden. Här kommer en kort sammanfattning:

Inledningen var att Moses förvandlade sin stav till en orm, och att trollkarlarna gjorde det samma, varefter Aron förvandlade sin till en krokodil (felöversatt i B2000), som åt upp ormarna. Ormen är guden Apfis och finns som symbol i Faraos huvudbonad, krokodilen är guden Suchos, nilens konung.

Första plågan - Nilen blir blod. Det är dödsguden Osiris.
Andra plågan - Grodor. Gudinnan Hekt.
Tredje plågan - Myggot. Inte entydigt, men Thot och Horus är sannolikt inblandade.
Fjärde plågan - Flugor. Dödens och förruttnelsens djur.
Femte plågan - Boskapspest. Förmodligen Hathor och Apis.
Sjätte plågan - Bölder. Detta skar av gudarna eftersom prästerna blev orena och inte kunde gå in i templen och inte offra.
Sjunde plågan - Hagel. Skördeguden Min
Åttonde plågan - Gräshoppor. Mins död, förmodligen tillsammans med hjälpgudar.
Nionde plågan - Mörker. Solguden Ra eller Re som Farao ansågs vara en inkarnation av.
Tionde plågan - Allt förstfött dör. Därmed “upphör” alla släkter. Framtiden kommer “inte att ha någon historia”.
Avslutningen är döden, då armen går under i ett försök att förfölja Israel. Detta är den stora skillnaden. De egyptiska gudarna leder till döden, medan Herren kallar sitt folk till liv.

Allt detta gör att man kan läsa in en kosmisk kamp. En kamp mellan Israels Gud och onda makter.

Stefan

Postade: 25 Mars 2009 06:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-02-01

Hecate

Nu flyttar jag ett citat av dig hit eftersom du skrivit i den tråden där olika religioner jämförs.
Du skrev.
“Själv så anser jag att den sanna tron är den som känns sann för den personen.
Jag tror inte Gud straffar de som dyrkar andra gudar, jag tror inte på djävulens verk heller… (men det är min åsikt då)
Måste man hävda för andra att ens tro är rätt?
Lev väl istället.”

Om det finns allvar i frågan vilken religion, som är mest trovärdig, så har Stefan H ett mycket bra svar här. Judendom och Kristendom är inte två stora världsreligioner utan Guds ord uppenbarat och nerskrivet, profeterat framåt i tiden med uppfyllelse i Jesus Kristus och profetior framåt i tiden till vår tid och sen efter vår tid. HERREN är en.

Detta har människor prövat i alla generationer och en rest finns kvar, som har bevisen inom sig att bibelns budskap håller.

“Summan av ditt ord är sanning,
dina rättfärdiga domslut är eviga.”
Psaltaren 119: 160 ( öv.s.Svenska Folkbibeln)

Allt gott!
Hälsningar
Gunnel

Postade: 25 Mars 2009 04:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  39
Gick med  2009-03-05

Nu ska jag vara besvärlig.

Hur vet vi att det inte är propaganda? Om egyptens gudar leder till död och Herren till liv. Hur lyder egyptens version? Att Herren ledde dem till död? För vilka dog? Vi lägger skulden på de egyptiska gudarna, och de lägger skulden på Herren.
Vi lägger skulden på gudar en kristen inte SKA tro på, men vi får väl inte tro på andra gudar?
Guds ord, eller hur? Men med detta bevisar väl Gud att andra gudar finns?? Då kan vi ju lika gärna tro på dem också. Vi kan ju tro på alla gudar. Så märker vi sen vem som har rätt.

Hur vet vi att dessa ord inte är stulna ur någon äldre religion?

//Hecate

Signatur 

När du tycker att du talar med en idiot,
se då till att den inte tycker detsamma

Postade: 27 Mars 2009 09:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-02-01
Hecate - 25 Mars 2009 03:33 -

Nu ska jag vara besvärlig.

Hur vet vi att det inte är propaganda? Om egyptens gudar leder till död och Herren till liv. Hur lyder egyptens version? Att Herren ledde dem till död? För vilka dog? Vi lägger skulden på de egyptiska gudarna, och de lägger skulden på Herren.

Hecate
Om vi använder oss av en liggande åtta som tecken för evighet, så finns där en skärningspunkt. Mellan gamla testamentets texter och nya testamentets texter finns en skärningspunkt, som jag vill mena är Jesu kors.
Jesus sa om sig själv. “Liksom Mose upphöjde ormen i öknen så måste människosonen bli upphöjd för att var och en som tror på honom skall ha evig liv.” Joh 3: 14-15

Detta påstående kräver kännedom om vad som hände under Mose tid och tidigare. Paulus påstår att vi är utvalda i Kristus innan jordens grund var lagd till och med. I tiden befinner vi oss efter Kristus. Mose och dom andra före Kristus. Skärningspunkten är alltid Jesu kors och förhållandet till vad Herren gjort för oss. Se fortsättningen av Joh kap 3

Ormen som metafor i bibeln går inte att komma ifrån även om spindlar eller fästingar kan förgifta en människa. Det är giftet det är fråga om och motgift. Det är synden som liknas vid ett gift.

Lägg märke till Apoteksbolagets logotyp en orm, som slingrar runt en påle. Visst bjuder dom på motgift mot sjukdomar?
Så långt tillbaka i tiden är metaforen som runt 1450 år före Kristus. Israels folk skulle lära sig tillit till HERREN som ende guden, men dom klagade och trotsade. Historien om ormar kan du läsa i 4 Mos. kap 21 och motgiftet att se upp på den orm, som Mose gjort och hängt upp. Om dom såg på den skulle dom bli friska igen!

Hecate - 25 Mars 2009 03:33 -

Vi lägger skulden på gudar en kristen inte SKA tro på, men vi får väl inte tro på andra gudar?
Guds ord, eller hur? Men med detta bevisar väl Gud att andra gudar finns?? Då kan vi ju lika gärna tro på dem också. Vi kan ju tro på alla gudar. Så märker vi sen vem som har rätt.

Hur vet vi att dessa ord inte är stulna ur någon äldre religion?

//Hecate

Visst får vi tro på andra gudar! Det har människor gjort i alla tider. Pröva mig sig Herren! Jämför gudarna om dom håller ord och går att lita på! Vem av dom kan förlåta synder? Vem av dom har makt över döden och kan säga:
“Den som tror på mig (Jesus) skall leva om han än dör.”
Jesus säger om sig själv att han kommit för att förlåta synder och rädda (frälsa). Tro är ett motgift. Djävulen kom för att slakta och förgöra men Jesus för att ge liv och övernog.

Allt gott
önskar
Gunnel

Postade: 27 Mars 2009 11:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05

God afton

Apotekets orm är rolig. Moderna mediciner innehåller GIFT. Det är urgamla naturläkemedel inpräntade med gift så de kan kallas medicin istället för naturläkemedel eller homeopati. Surt.
Läs på om nyponrosen wink

Medicin betyder healing… kanske förr, men inte nu längre… Indianerna kunde praktisera medicin, men det kan vi inte idag. Istället använder vi gift. Låter förnuftigt.

Men om synden inte finns då? Då är ju t.ex. asagudar lika bra som Herren. Att få komma till paradiset Hell, eller Vallhall eller Frejas hall (som jag inte för tillfället kommer ihåg namnet på). Det är fina paradis alla tre, bara att välja och vraka!! Låter bättre än himlen om du frågar mig.
man får det man förtjänar och lever man ett liv bortom gudarnas intressen hamnar man i Jotunheim. Good luck!
(gudarnas intresse? Va? jo, även en girig eller med annan “dålig egenskap” kan komma till Hell eller Valhall om någon ase finner det intressant, t.ex. Loke eller Oden, eller kanske Freja själv)

Då får man liv efter döden. Kristendomen är inte ensam om den ideen. Vad som däremot händer efter Ragnarök låter vi vara osagt, och även gudar kan fela vilket gör dem så härliga. De kan vara giriga, rastlösa, retsamma, glada… fullla… förbannade… u name it!
Men det finns alltid nån ase, asynja eller vane som finns där när man ropar. (men ropa inte för högt när tordån går)

Det får mig att vända mig bort ifrån kristendomen.

Enligt kristendomen är människan skapad av lera/jord, inte sant?
Lera brinner inte, men det gör en människa.
Enligt asatron är människan gjord av trä, och trä brinner. Hmmm…
(och någon kommer säkert reagera över denna groteska jämförelse, gör det då om du mår bättre av det)

//Hecate

Signatur 

Postade: 31 Mars 2009 10:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
Hecate - 27 Mars 2009 10:12 -

Men om synden inte finns då? Då är ju t.ex. asagudar lika bra som Herren.

Hur menar du?

man får det man förtjänar och lever man ett liv bortom gudarnas intressen hamnar man i Jotunheim. Good luck! (gudarnas intresse? Va? jo, även en girig eller med annan “dålig egenskap” kan komma till Hell eller Valhall om någon ase finner det intressant, t.ex. Loke eller Oden, eller kanske Freja själv)

Då får man liv efter döden. Kristendomen är inte ensam om den ideen. Vad som däremot händer efter Ragnarök låter vi vara osagt, och även gudar kan fela vilket gör dem så härliga. De kan vara giriga, rastlösa, retsamma, glada… fullla… förbannade… u name it! Men det finns alltid nån ase, asynja eller vane som finns där när man ropar. (men ropa inte för högt när tordån går)

Det får mig att vända mig bort ifrån kristendomen.

Du är alltså asatroende? Jag förstod inte exakt vad det är som gör att du vänder dig bort från den kristna tron? Är det kanske det stekta fläsket i Valhall som lockar?

wink

Enligt kristendomen är människan skapad av lera/jord, inte sant?
Lera brinner inte, men det gör en människa.
Enligt asatron är människan gjord av trä, och trä brinner. Hmmm…
(och någon kommer säkert reagera över denna groteska jämförelse, gör det då om du mår bättre av det)

I Bibeln står det att Gud skapar människan till sin avbild och att hon skall återvända till jorden eftersom hon är tagen därifrån. Här finns ju mycket att fundera på tycker jag. Tanken att människan skulle vara Guds avbild (både mannen och kvinnan dessutom) är ju minst sagt spännande. Vad ordet jord har för innebörd i den Bibliska texten kan också vara intressant att reflektera över. Att det finns en djup symbolik i språket verkar högst troligt anser jag.

Om jag minns rätt så fann Oden, Höner och Lodur två människor vid namn Ask och Embla. Dessa gav de ande, omdöme och liv, något de tydligen saknat tidigare. Värt att notera är att de har samma begynnelsebokstäver i sina namn som Bibelns Adam och Eva. Att den här texten om Ask och Embla skulle vara färgad av Bibelns skapelseberättelse är inte så svårt att tänka sig. Det mesta vi vet om asatron är ju hämtat från ganska sena källor under en tid då asatron försvagas alltmer och kristendomen tar över.

Har jag förstått dig rätt att du är ute efter att påvisa att asatron är sann och kristendomen falsk?

“Vett behöver den som vida färdas; lätt är hemma vadhelst. Mång ögonkast får, den som inte förstår och sitter med kloka tillsammans.” (Eddan)

smile

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 01 April 2009 11:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05

Talawa: Du har helt missförstått mig.

Angående synden… om den helt enkelt inte fanns (du får väl fantisera eller nått). Den finns inte i asatron. Tänk om den inte fanns i kristendomen, då faller hela det trosystemet som är uppbyggt på människans synd.
Tänk om vi misstolkat allt för att människan har mindervärdes komplex och “tar på oss” ideen om synden “för vi är inte värdiga” men i själva verket kanske den inte finns. Vi kan ju inte se den eller ta på den, den är en idee.

Och om synden inte finns (eftersom endast Gud kan förlåta synden) så är väl vilken gud som helst bra?

Nej, jag är inte asatroende. Så om jag skriver lite mer om Djävulen så antar du snart att jag är satanist också? Jag använde asatron som exempel. Och jag är vegetarian, så fläsket lockar inte. Men kanske sångerna, elden, mjödet och de otroligt maskulina gudarna att frossa på wink

Lera vs trä

Av jord är du kommen… behöver jag säga mer?

Hur vet vi att Ask och Embla inte är före Adam och Eva?
Att de verkligen heter Ask och Embla är inte helt säkert, eftersom kristendomen suddat ut detta som med det mesta med asatron. Kan hända att myten om Ask och Embla kommit under kristen tid och att Oden och hans bröder inte alls hade något med skapandet av människor att göra. Kanske kom människan till samtidigt som allt annat. Kanske är vi Ymers könsceller? Vem vet.

Eddan är ingen Bibeln. Den tolkas, för vem tror på sådana myter? Den kan inte tolkas bokstavligen.

Titta på Loke

Loke - förstöraren/spindeln skapades när Farbaute slog ner en blixt i Laufey
Alltså slog blixten ner i någon form av växt och eld skapades, eld som förstör så som Loke förstör.
Loke betyder även spindel - och han uppfinner nätet. Men inte bokstavligen.

Att Loke är en syndabock har de flesta snappat upp. Stackars Loke för från början var han inte det. även han är färgad av kristna synsätt. Han blev mer och mer lik Djävulen. Och även den heliga bocken hamnade här. Tors stackars bockar… smutskastade.
Det tvistas även om Balder fanns från början eller kom till senare som en Jesus-figur. Och/eller om Loke hade något med hans död att göra. Troligtvis hade han inte det, men myten är färgad av kristendom för Balder, ljusets gud, kunde ju inte dö av en olycka för att hans bror skjöt honom - vi måste ha en syndabock!

Och Tor skapar inte ALL åska. Han skapar en del. Tänk på att blixten slår ner 100 grr per minut jorden över, det kräver en del kraft och bilocation. Men Farbaute skapar också åska (som du just läste här ovan) och Tor är inte Lokes far. Så fler än Tor skapar åska.
Men Tor är känd för åskan… att han dessutom är en fruktbarhetsgud och beskyddare verkar ha fallit i glömska.

Glöm inte att det finns flera Eddor och de har tolkats olika. Men Ask och Embla är skapade av trä. ask av ask och Embla av ett omdiskuterat träslag - alm, vinranka… De är inga människor, så som Adam och Eva. De gav oss ingen arvssynd. De är det maskulina och det feminina - de är två aspekter av ett - skapade samtidigt. Oden och hans bröder gav dessa aspekter gåvor - kanske var det det som gjorde dem mänskliga?
Kristna tolkar Adam och Eva som verkliga personer - asatroende tolkar inte Ask och Embla som verkliga personer.

Och jag försöker inte framställa den ena tron bättre än någon annan. Jag gör en jämförelse. Jag kan lika gärna byta ut asatron till hinduism och prata om Indra istället för Tor, eller kanske den finske Ukko? Den estniske Uko?

Eller kanske har du rätt på en punkt. Jag kanske är asatroende. För ju mer jag läser om kristendomen och försöker ta till mig den finner jag asatron närmare min sanning. Tack, du har omvänt mig.

//Hecate

Signatur 

Postade: 02 April 2009 04:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
Hecate - 01 April 2009 09:41 -

Av jord är du kommen… behöver jag säga mer?
//Hecate

Kort reflektion: läser du allt bokstavligt?

shock

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 02 April 2009 04:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23

Nej, jag är inte asatroende. Så om jag skriver lite mer om Djävulen så antar du snart att jag är satanist också?

Man kan missta sig - jag gjorde tydligen det.

Kristna tolkar Adam och Eva som verkliga personer - asatroende tolkar inte Ask och Embla som verkliga personer.

Hur kan du veta att alla tolkar på det ena eller det andra sättet?

Eller kanske har du rätt på en punkt. Jag kanske är asatroende. För ju mer jag läser om kristendomen och försöker ta till mig den finner jag asatron närmare min sanning. Tack, du har omvänt mig.

//Hecate

Så det kan gå. För mig var det tvärtom. Först asatro och sedan kristustro.

Du skriver att du läser om kristendomen - vad är det du läser då?

Du skriver att du försöker ta till dig kristendomen - hur gör du då?

Det skulle vara roligt om du ville dela med dig om varför du gör detta?

Men å andra sidan…

Du är nog den första jag lyckats omvända helt omedvetet och till asatron dessutom!

Så det kanske inte är så aktuellt längre.

wink

Signatur 

Ora et labora!

Postade: 04 April 2009 12:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05
Talawa - 02 April 2009 02:32 -

Nej, jag är inte asatroende. Så om jag skriver lite mer om Djävulen så antar du snart att jag är satanist också?

Man kan missta sig - jag gjorde tydligen det.

Hur kan du veta att alla tolkar på det ena eller det andra sättet?

//Hecate

Så det kan gå. För mig var det tvärtom. Först asatro och sedan kristustro.

Du skriver att du läser om kristendomen - vad är det du läser då?

Du skriver att du försöker ta till dig kristendomen - hur gör du då?

Det skulle vara roligt om du ville dela med dig om varför du gör detta?

Men å andra sidan…

Du är nog den första jag lyckats omvända helt omedvetet och till asatron dessutom!

Så det kanske inte är så aktuellt längre.

wink

Tolkar du allting bokstavligen? undrar jag.

Vad jag läser om kristendomen? Bibeln, religionsvetenskap på högskola, kristnas reflektioner genom forum, gudstjänster och intervjuer… kanske allt jag kommer över. Dokumentärer på tv, böcker i alla möjliga former. Jag har läst den Sataniska Biblen för att förstå kristendomen. (men nu blev jag väl ändå satanist!)

Hur jag försöker ta till mig kristendomen?
Är det nån som har ett bra svar på den frågan så svara gärna. “Hur” vad är det för fråga. Vad vill du ha för svar? Med intellektet? Hjärtat? Hur vet jag ens att dessa saker finns?

Varför?
Nyfikenhet? Förståelse? Men vem bryr sig… Egentligen?

Vad har detta med nånting i överhuvudtaget att göra?

Varför vände du dig bort från asatron? om jag får fråga?

//Hecate

Signatur 

Postade: 04 April 2009 01:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-02-01

Hecate

Tack för uppmuntran jag fick i en annan tråd. Frågorna finns som sagt i tre olika trådar och du undrar hur man kan veta att Kristendomen är mer sann än andra religioner. Därför har jag ställt min fråga till Stefan H. Gudar finns det överallt i olika religioner och olika tider. Jämför! “Pröva mig,” säger Herren.

Stefan svarade:

“Det jag tror att du syftar på är något som var helt klart för den tidens människor, men som kanske en del människor idag inte ser omedelbart, och det är hur plågorna slår mot den egyptiska gudavärlden. Här kommer en kort sammanfattning:

Inledningen var att Moses förvandlade sin stav till en orm, och att trollkarlarna gjorde det samma, varefter Aron förvandlade sin till en krokodil (felöversatt i B2000), som åt upp ormarna. Ormen är guden Apfis och finns som symbol i Faraos huvudbonad, krokodilen är guden Suchos, nilens konung.

Första plågan - Nilen blir blod. Det är dödsguden Osiris.
Andra plågan - Grodor. Gudinnan Hekt.
Tredje plågan - Myggot. Inte entydigt, men Thot och Horus är sannolikt inblandade.
Fjärde plågan - Flugor. Dödens och förruttnelsens djur.
Femte plågan - Boskapspest. Förmodligen Hathor och Apis.
Sjätte plågan - Bölder. Detta skar av gudarna eftersom prästerna blev orena och inte kunde gå in i templen och inte offra.
Sjunde plågan - Hagel. Skördeguden Min
Åttonde plågan - Gräshoppor. Mins död, förmodligen tillsammans med hjälpgudar.
Nionde plågan - Mörker. Solguden Ra eller Re som Farao ansågs vara en inkarnation av.
Tionde plågan - Allt förstfött dör. Därmed “upphör” alla släkter. Framtiden kommer “inte att ha någon historia”.
Avslutningen är döden, då armen går under i ett försök att förfölja Israel. Detta är den stora skillnaden. De egyptiska gudarna leder till döden, medan Herren kallar sitt folk till liv.

Allt detta gör att man kan läsa in en kosmisk kamp. En kamp mellan Israels Gud och onda makter.” Slut citat

Och jag för min del ville visa på att det kom en tid i Israels folks historia då de hade glömt av alla undren, som Herren visat dom. Det är inte fråga om någon tycker om ormar och kan mycket om dem och andra djur. Det är fråga om profetior om Jesus, som kan befria från träldom.

Vi lever i en tid då ingenting är synd. Men bibeln skrivs inte om för att människor suddar ut alla begrepp och flyttar råmärken. Vi lever i en tid då det talas mycket om kärlek och gränslös kärlek utan behov av vad Gud gjort för oss genom Jesus Kristus. Finns det ingen synd behövs ju ingen förlåtelse. Finns det ingen fiende, så behövs ju ingen befriare.

Kvar står att synden och döden är en fiende. Och den fienden har Jesus besegrat en gång för alla.
Kvar är bildspråket om Mose, som upphöjde ormen i öknen för att dom som såg på den skulle bli friska igen. Och undret hände…..

.....och glömdes bort. Folket tappade poängen och tog fram kopparormen och tände offereldar och tillbad den som en gud under namnet Nehustan.

Det verkar som om många kristna i Sverige tappat poängen också och ägnar sig åt avgudadyrkan.

Postade: 07 April 2009 11:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
Hecate - 03 April 2009 10:26 -

Tolkar du allting bokstavligen? undrar jag.

Självklart inte!

Vad jag läser om kristendomen? Bibeln, religionsvetenskap på högskola, kristnas reflektioner genom forum, gudstjänster och intervjuer… kanske allt jag kommer över. Dokumentärer på tv, böcker i alla möjliga former. Jag har läst den Sataniska Biblen för att förstå kristendomen. (men nu blev jag väl ändå satanist!)

Har jag förstått dig rätt att du även deltar i gudstjänster?

Hur jag försöker ta till mig kristendomen?
Är det nån som har ett bra svar på den frågan så svara gärna. “Hur” vad är det för fråga. Vad vill du ha för svar? Med intellektet? Hjärtat? Hur vet jag ens att dessa saker finns?

Jo, jag menar att läsa om något är en sak, att erfara detta är något annat.

Varför? Nyfikenhet? Förståelse? Men vem bryr sig… Egentligen?

Jag bryr mig även om det inte spelar någon direkt roll för dig, kanske. Men det blir ju tillfällen att utmanas till eftertanke och reflektion i alla fall, eller hur?

Vad har detta med nånting i överhuvudtaget att göra?

Det kan vara avgörande…

Varför vände du dig bort från asatron? om jag får fråga?//Hecate

Den frågan kan besvaras lite olika. Kort sagt så hittade jag fram till Kristus genom andras förbön och mitt egna sökande efter sanningen så som jag förstår den.

smile

Signatur 

Ora et labora!

Postade: 20 April 2009 01:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05

Jag förstår inte vart du vill komma med ditt svar, Talawa. Men jag ska försöka svara.
Ja, jag har deltagit i gudstjänster.

Eftersom jag inte erfar något, trots angagemang, så kan jag inte erfara något, eller en sak erfar jag och det är ingenting.

Och: avgörande på vilket sätt?
Och i förhållande med frågestälningen i denna tråd förstår jag inte Varför du vill veta. Jag känner fortfarande “vem bryr sig - egentligen?”
Utan en efgterfrågan på utmaning och reflektion skulle jag väl inte ens ställa frågor på ett forum?

//Hecate

Signatur 

Postade: 20 April 2009 02:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
Hecate - 20 April 2009 11:48 -

Ja, jag har deltagit i gudstjänster. Eftersom jag inte erfar något, trots angagemang, så kan jag inte erfara något, eller en sak erfar jag och det är ingenting.

Nya frågor (om du vill):

Okej, du har deltagit Gudstjänster! Hur upplevde du dem? Har du lust att berätta hur du har engagerat dig? Varför tror du att du inte erfarit något?

Och: avgörande på vilket sätt?

Avgörande på så sätt att en genuin andlig erfarenhet som leder fram till tro på Gud minst sagt kan förändra perspektivet på tillvaron.

Och i förhållande med frågestälningen i denna tråd förstår jag inte Varför du vill veta. Jag känner fortfarande “vem bryr sig - egentligen?”

Jag vill veta därför att jag är intresserad av människor och deras tankar om livet. Har du funderat på varför du känner så som du beskriver. Jag uppfattar det som en känsla av meningslöshet. Fast så illa kanske det inte är?

Utan en efgterfrågan på utmaning och reflektion skulle jag väl inte ens ställa frågor på ett forum?

Gott, då är vi lika på så vis!

smile

Signatur 

Ora et labora!

Postade: 26 April 2009 10:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05

Talawa: Varför jag inte erfarit något på gudstjänster? Bra fråga.
Engagera mig har jag väl inte gjort, mer än deltagit sittande på en bänk och lyssnat. Aldrig tagit nattvard, är ej döpt, ej gift ännu heller wink Inga sakrament. Har deltagit i frikyrkegudstjänster och Jehovas (mest av nyfikenhet och inte av tro), men finner de värre än svenska kyrkan.
Jag blir ofta irriterad och tycker att prästerna hellre sprider “kristen propaganda” än kärlek. Vilker får mig att gärna lämna gudstjänsten. Av samma anledning finner jag Bibeln irriterande.
(kanske läser jag den med en för negativ inställning)

Meningslöshet är nog rätt ord. Jag finner inte livet meningslöst i sig, men slösandet av tid på vad?
Jag finner tillvaron meningslös, och jag söker kanske kickar. Att fylla tiden med något meningsfullt.
Och säg inte att sprida kristendom eller så är att fylla livet med mening för jag finner det inte så. De som missionerar finner jag som tid-slösare. Det är bättre om individen själv får söka sig till vad de vill undersöka och tro på, enligt min åsikt då. Därför är forum som dessa mycket bra.

Tack för att du bryr dig, Talawa. Men i det stora hela, vem bryr sig - egentligen?
Gud? Regeringen? Naturen? Döden?
Personligen finner jag att ingen av dessa bryr sig om individen, egentligen.

//Hecate

Signatur 

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70