skeptiker - 16 Mars 2009 03:28 -
Definition av “goda skäl”:
Med goda skäl menar jag helt enkelt påståenden som har sin grund i det vi kan observera. påståenden om vardagliga ting som enligt vår erfarenhet sker ofta ser jag ingen anledning att betvivla om jag inte ser några goda skäl som talar emot påståendet, t ex att jag skulle upptäcka saker som tyder på att personen ljuger av olika anledningar.
Påståenden om fenomen som strider mot min erfarenhet kräver jag istället goda skäl att tro på.
Det kan ju bero på min bristande erfarenhet, det finns ju mycket jag inte vet, så i de fall påståendet inte innefattar något som strider mot min kunskap om naturlagarna räcker det med att läsa om det i någon källa som verkar pålitlig eller att få egen erfarenhet av fenomenet. I andra fall kräver jag systematiska studier som visar att påståendet stämmer. Där räcker det inte med den egna erfarenheten, av skäl jag utvecklar nedan.
Kom ihåg vad som är grundfrågan: Vad innebär fundamentalism? Nu verkar det som att du påbörjar en redogörelse för hur du ser på “goda skäl”. Jag har inget emot att diskutera det. Men låt oss säga att vi är oense om vad som är det vettigaste synsättet på “empiri”, “goda skäl”, “bevis”, “intuition” osv. Låt oss säga att du anser att min filosofiska position är felaktig. Frågan är då: blir jag därmed fundamentalist? Och i så fall, VAD i min epistemologi gjorde mig till det? Det räcker väl inte att man har en, i dina ögon, felaktig epistemologi för att bli fundamentalist? Det är väl inte det du hävdar, eller?
Egna erfarenheter räcker inte som definition av empiri. Våra sinnen leder oss ofta fel, vilket ju förstås också problematiserar vetenskapen som en observation av omvärlden.
Om egna erfarenheter är tillräckliga för att tro på Gud, underkänner ni då inte andra människors egna erfarenheter av sina religioner och gudar, likväl som ateisters och skeptikers brist på egna upplevelser av någon gud?
Okey så om egna erfarenheter inte räcker, då är det empiri plus något annat som utgör goda skäl. Vad är detta “andra”? Egna erfarenheter tror jag kan vara en alldeles tillräcklig grund för att tro något, även om man inte kan förklara andras erfarenheter eller skäl. Gör du inte själv på samma sätt? Du tycks vara en skeptiker. Varför är du det samtidigt som du är medveten om att det finns massor med människor vars erfarenheter fått dem att förkasta skepticismen? Kanske för att du tror dig ha funnit argument och skäl som du tror underminerar dessa människors erfarenheter. Okey, men hur vet du det? Ja, det tycks vara så för dig, förmodar jag. Du tycker att argumenten är så starka att du inte kan se hur de kan omkullkastas av andras erfarenhet. Okey, fair enough.
Men ge i så fall mig och andra kristna samma rättighet som du tar för egen räkning. Varför har i så fall endast du rätten att tro att du besitter sådana skäl eller argument? Varför skulle jag som kristen inte kunna tro att mina erfarenheter och skäl är sådana att de underminerar giltighetern i andras erfarenheter? Ateisters brist på gudserfarenhet säger ju inte så mycket om huruvida Gud finns eller ej. Andra religioners gudstro kan jag i hög grad sympatisera med. Kanske gudstro är “förprogrammerad” i människan så att en sorts rudimentär religiös tro med lätthet uppstår spontant och naturligt i vissa situationer. Som kristen behöver jag inte förkasta alla religiösa erfarenheter hos andra religioner (något som en ateist måste göra). Dessutom tror en traditionell kristen att det finns en andlig värld och att vi alla löper risken att bli förförda av demoniska makter. Personligen tror jag att vissa sekter och ockulta sammanhang har faktiska andliga erfarenheter men dessa kommer inte från Gud. Då tar jag deras erfarenhet på allvar, men menar att de feltolkat dess andliga och moraliska innebörd.
Precis som du säger så kan alla bli lurade. Och det gäller förstås både en själv och andra. Så det jag måste göra är att försöka bilda mig en så rimlig uppfattning som möjligt utifrån det perspektiv jag har. Det gäller oss alla. Och i det “bildandet” ligger det väl inbakat att jag indirekt tror att andra som kommit fram till motsägande saker, har fel? Du tror väl att alla icke-skeptiker har fel, åtminstone om de hävdar att skepticismen är en irrationell/oförnuftig hållning? (något som t.ex jag är beredd att hävda, beroende på vilken sorts skepticism vi talar om förstås)
Dessutom, egna erfarenheter måste sättas i relation till den samlade mänskliga erfarenheten.
Men hur får vi tillgång till “den samlade mänskliga erfarenheter”? Hur jämför du din egen erfarenhet med den, om du inte har någon sorts erfarenhet som representerar “den samlade mänskliga erfarenheter”? Märker du att risken är otroligt stor att du förutsätter vad som ska bevisas. Det är sååå lätt att ta sin egen erfarenhet och sedan behandla den som “represenatativ för den samlade mänskliga erfarenheter”.
T ex, jag råkar tänka på en viss person och ögonblicket senare ringer han/hon.
Det kan tyckas som en märklig tillfällighet, eller mer, men detta måste ställas i relation till hur ofta jag annars brukar tänka på andra personer, även om jag i efterhand inte alltid kan erinra mig detta, och hur ofta någon i samband med detta ringer mig.
Visst är det så att sådant som “ser ut som en tanke” faktiskt kan berott på tillfälligheter. Men även om så är fallet, så säger det inget om huruvida hela vår tillvaro såsom människor “beror på en tanke”. Om du har gudstro i botten ,så att säga, så är det helt rationellt att tacka Gud även för tillfälligheter, precis som man kan klaga till Gud vid en olyckshändelser.
Det du tar upp om åsikter om t ex rasism är en annan sak. Det jag tagit upp handlar om en rent kognitiv tro på att något, i det här fallet Gud, existerar. Åsikter är en annan sak.
De bygger vi på en annan grund, även om det är önskvärt att de bygger på fakta.
Så kan “åsikter” ha goda skäl för sig eller inte? Du har ett oundvikligt normativt element i etik och det du här kallar “åsikter”. Fakta kan visst vara relevant, men “råa fakta” kan inte eliminera det normativa elementet. Finns det goda skäl för normativa påståenden?
Introspektion och en intuitiv känsla av att ha en fri vilja är inte empiri i den meningen att den inte kan användas som något slags bevis för den fria viljan. Att man upplever något är inte tillräckligt goda skäl då vi som sagt är felbara människor. Inte ens fast vi alla upplever samma sak. Det måste ändå ställas i relation till vad vi i övrigt vet om hur världen fungerar. Om vår intuition inte går ihop med denna empiriska kunskap så är det intuitionen som måste vika.
Men vänta ett slag! Här verkar du baka in din världsbild i din syn på vad som ska räknas till empiri. Varför kan min erfarenhet av mitt eget inre liv inte utgöra ett skäl för något? Tänk efter, när en vetenskapsman läser av ett instrument så måste han/hon lita på sitt medvetandes förmåga att processa den här informationen på rätt sätt. Hon måste lita på en massa “inre” erfarenheter i den vetenskapliga processen, inte minst när det kommer till själva tolkningsprocessen av de “fakta” som ligger för handen. Varför skulle då inte andra “inre” erfarenheter få betyda något när man undersöker t.ex. frågan om fri vilja. Se till att du inte förutsätter en materialistisk/naturalistisk världsbild när du svarar på dessa frågor.
Och igen vill jag påminna om grundfrågan: på vilket sätt har detta med fundamentalism att göra? Du hävdar väl ändå inte att den som tror sig ha en fri vilja därmed är fundamentalist?
Jag håller inte med dig om att vi inte behöver några goda skäl i form av bevis för att tro på Gud. Tvärtom, något vi bygger våra liv på har vi all anledning att ha goda skäl för.
Ja och direkta erfarenheter som föder gudstron utgör just ett tillräckligt gott skäl. Belief in God is properly basic.