Häromdagen avled en dödligt sjuk evangelist. Innan han dog bad man om ett helande-mirakel. Ingen kommer emellertid att föreslå förbön för att han likt Bibelns Lasarus skall återuppstå. Redan att diskutera frågan i detta forum kan betraktas som otillbörligt, i synnerhet om man anknyter till ett aktuellt fall. Därför måste vi fortsätta diskussionen i generella termer, eller med avlägsna exempel. Vad säger oss detta?
Imatea
Så började tråden. Sen kom tidningen Dagen och jag anade vilken evangelist det gällde. Om det gällde en evangelist, som predikat under och tecken i Jesu namn, så är din fråga lättare att fatta. Annars inte. Men jag har mött kristna, som velat ha den tron att kunna befalla över döden och inte bara sjukdom. Jag är en skeptiker tyvärr. Resignerad när det gäller sjukdom. Guds nåd är större än liv. Det är inte det största och viktigaste av allt att få vara frisk till 90 årsåldern.
Nu har du återkommit till ämnet och muntrat upp Skalmans fråga. Jag har inget till övers för berättelser från helbrägdagörelsemöten, där döda uppstått och hör till en av er, som vill ha bevis. När min mamma skulle dö, grät jag och vädjade:
“Snälla mamma, du kan väl ge oss en dag till så att M hinner att komma hit!”
Undret hände tydligen. Det kom in en sköterska lite senare och tittade på urinflaskan som varit tom så länge.
“Va´ konstigt,” sa hon ” njurarna har kommit igång igen!”
Vi fick ett par dygn till och just M satt den tigertimman mot morgonen, när hon flyttade hem till Gud för gott. Så nästan omärkligt sa min bror.
Visst, min far blev ännu äldre och mätt på dagar och år. Ett par dygn innan han gick in i medvetslöshet sa han.
Läs för mig: “Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva, om han än dör!”
Då visste jag inte ens var jag skulle leta men han kunde det utantill.
Detta är inte jämförbart med när ett barn dör från oss eller en yngre människa. Att se en död människa är inte detsamma som att inte livet fortsätter på andra sidan.
Enligt bibeln har vi fått en viss tid att leva här på jorden men inget om hur länge.