Stefan!
Nu förstår jag bättre.
Nils G!
Jag tror att mats har fångat vår oenighet i ett tidigt stadium (no pun intended). Jag tror att vi kan följa varandras resonemang på ett bra sätt. Det handlar i stället om startpunkt och värderingar i en mycket konkret mening.Ofta finner man att det bakom en värdering finns en annan och starkare värdering. Ett större värde. Min “kritik” går ut på att dessa “dolda” värden egentligen ligger till grund för en förståelse eller definition av vad ett mänskligt liv är och är värt.
Jag har en obehaglig känsla av att man sedan urminnes tid förklarat en fiende för mindre värd, eller som inte riktig människa (Unmensch på tyska för några decennier sedan) ,och därför saklöst kunnat döda honom. Retoriken och liknelserna har varierat, liksom de konkreta situationerna, men effekten har varit densamma.
Jo, tidigt i mänsklighetens historia innan det bildats stater så låg de flesta stammar i fejd med varandra och det var en nödvändighet att döda andra människor för att överleva. Detta har på en del håll tex Nya Guinea, levt kvar till modern tid. Det är uppenbart att det är inbyggt i oss att lätt kunna skilja på vi och dom och nergradera de andras rättigheter. Se bara på Jugoslavien. Detta bör vi vara medvetna om så vi kan vara observanta på sådana tendenser. Med ‘inbyggt’ menar jag att vi nedärvt har tendenser att sluta oss samman i grupper med aggressiva beteenden mot andra grupper. Ett annat exempel är fotbollsfans.
Jag tror dock inte att det är detta beteende (vad vi nu skall kalla det) som ligger bakom skilda åsikter i abortfrågan.
Ofta har det funnits med ett element av hot. Jag kan inte undgå att se likheten med abortdiskussionerna, där barnet genom sn existens hotar moderns frihet, välbefinnande och livsmål. Jag kan också se ett bakomliggande värde hos moderns omgivning: de vill inte ta ansvar och stödja modern - de har ju sin frihet att ta tillvara. Det är i ljuset av detta som jag ser “intressekonflikten”.
Jag ser inte alls likheten. Barnet är ett helt annan typ av ‘hot’ men jag tror inte att det är samma mekanismer som verkar i detta fall.
Den kultur som jag tror att Mats fångade kan sammanfattas i följande:
a) Min frihet är mer värd än ditt liv
b) Jag har min frihet att ta tillvara, så jag lägger mig inte i, varigenom jag slipper ansvar
c) det är hemskt att döda en människa, så vi måste definera att den som dör inte är en riktig människa, Sedan kan vi söka argumenten.Jag tror att få skriver under på att det är så de resonerar. Samtidigt är det svårt att undgå att det är effekten.
Jag tror att det är så att de som uttrycker sig som Lisa Magnusson gjorde enligt Mats blogg inte tänker så långt alls. De handlar oövertänkt enligt principen “sköt dig själv och skit i andra”. Jag har själv diskuterat lite med sådana människor och vad jag har funnit är inte tanke, bara yta. Det kanske kan sammanfattas som du gör ovan. Nu vet jag ingenting om Lisa M så detta är inte riktat mot henne personligen .
Det väsentliga dock är att det finns en genomtänkt position, (bl.a. min egen
) som inte alls resonerar enligt dina punkter ovan, utan snarare som jag antytt tidigare efter principen att minimera lidande och maximera lycka. Det handlar inte bara om moderns rättigheter och friheter utan även om omtanke om barnet. Det finns förvisso människor som önskar att de aldrig blivit födda och dessutom ser jag allmänt sett hellre att ett önskat barn blir till än ett oönskat barn blir till. I många fall ersätts ett barn som aborteras av ett annat barn som kommer till som ett önskat barn i en stabil miljö i stället för som ett oönskat barn som får en otrygg uppväxt.
Mvh
Nils G