Gunnel - 28 Februari 2009 01:04 -
Jag skulle vilja ha ett enkelt recept på hur man får fram HÄR mitt i en text, som länk till ett annat inlägg någon annanstans. Imateas undervisning fungerade inte för mig och jag försöker faktiskt studera i “Källa”, hur ni gjort ( och har bara lyckats en gång.
Hej, Gunnel!
Jag förstår din fråga så att du vill kunna skapa en länk till ett annat inlägg eller någon fördjupningshänvisning till det du har skrivit.
Ett sätt är att göra enligt följande:
1. Öppna två separata flikar i din webbläsare (eller två parallella sessioner/fönster om du har en äldre webbläsare som inte hanterar flikar). I den ena öppnar du ditt inmatningsformulär för nya inlägg/svar på forumet. I den andra öppnar du den sida du vill skapa en länk till.
2. Gå först till den andra fliken/fönstret och kopiera av sökvägen (webbadressen) till den sida du vill hänvisa/länka till. Sökvägen är den långa textsträngen längst upp i webbläsarfönstret som börjar med “http://”. (När du kopierar sökvägen med t ex musens högerknapp, placeras innehållet temporärt i Urklipp, en slags mellanlagring i väntan på att Klistras in någon annanstans.)
3. Skriv in din text i inmatningsformuläret i första fönstret. Markera det ord i texten som du vill ska bli en länk och klicka direkt på <a>-knappen.
4. Nu poppar ett litet fönster upp i vilket du ska fylla i sökvägen till den sida du vill länka till. (Sökvägen placerade du ju i Urklipp i steg 2.) Peka med musen i inmatningsfältet och högerklicka igen och välj “Klistra in”. Nu placeras innehållet i Urklipp i fältet.
5. Klicka på okej och godkänn sedan den text som föreslås i nästa popup-fönster. Den föreslagna texten är densamma som du markerade i steg 3.
6. Skriv färdigt din text och förhandsgranska den. Om du är nöjd med innehållet skickar du ditt inlägg för publicering på forumet.
7. Klart!