Ursäkta mitt inhopp här igen. Jag ämnar inte dra igång diskussionen igen, men jag kom att tänka på att det är viktigt att det i denna tråd någonstans presenteras vissa bibelord som på ett direkt sätt anknyter till det vi diskuterat. Det blir fattigt om de inte kommer med, så jag tänker delge dem med en kort kommentar.
“Om någon gärna vill få en församlingsledares tjänst, så önskar han sig en god uppgift. En församlingsledare skall vara .... en enda kvinnas man .... Han skall ta väl hand om sin familj och se till att hans barn lyder och visar all respekt. Men om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur skall han då kunna ta hand om Guds församling?” 1 Tim 3:1-5.
Aposteln Paulus talar här om “församlingsledarens” (grek: episkope) egenskaper. Han ska bl.a. vara “en enda kvinnas man” (eller “gift bara en gång” Bibel 2000). Hur man än tolkar uttrycket så har det att göra med äktenskap.
Har han också barn så har Paulus denna förmaning att ge: Han skall ta väl hand om sin familj och se till att hans barn lyder och visar all respekt.
Och i den sista versen (Men om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur skall han då kunna ta hand om Guds församling?”) så framgår det att för Paulus så var mannens förmåga att ta hand om sin egen familj ett synligt tecken för om han var kapabel att också ta hand om en församling. Familjen blir alltså i det avseendet något av en god och viktig prövosten, och betraktas inte som något hinder av Paulus.
...............................
“Mitt försvar mot dem som anklagar mig är detta: .... Har vi inte rätt att föra med oss en troende hustru, vi liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas?” 1 Kor 9:3-5
Här framgår att apostlarna (Paulus förmodligen undantagen) och andra ledande män var gifta. Det var tydligen folk som gnällde över detta i Korinth. Men Paulus försvarar denna deras rättighet.
Men Paulus syn på äktenskapet är lite mäkrlig får jag säga. samt så anser han att det är bäst för en man att inte röra en kvinna.
Det är visserligen bäst för en man att inte röra en kvinna. 2 Men för att undvika otuktssynder skall varje man ha sin hustru och varje hustru sin man. 3 Mannen skall ge sin hustru vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. 4 Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. 5 Håll er inte borta från varandra utom möjligen för en tid med bådas samtycke, så att ni kan ägna er åt bönen. Och kom sedan tillsammans igen, så att Satan inte frestar er, eftersom ni inte kan leva avhållsamt. 6 Men detta ger jag som ett råd,* inte som en befallning. 7 Helst skulle jag vilja att alla människor vore som jag. Men var och en har sin gåva från Gud, den ene av ett slag, den andre av ett annat.
8 Till de ogifta och änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir som jag. 9 Men om de inte kan leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär. (1 kor 7)
Här menar Paulus det är bäst för en man att inte röra en kvinna alls. Men om mannen inte kan låta bli skall han gifta sig… Då blir giftemålet snarare ett tecken på mannens svaghet, ett slags skydd för dem kåta att förlusta sig.. En ganska märklig syn på äktenskapet är det iaf.
Uppenbarligen fann man en del problem med giftemål och prästeskapet redan när kyrkan var så ung som dina citat visar..
Ja det visar att problemen inte minskade ju äldre kyrkan blev.. Och ju större kyrkan blev desstu mer krävdes det av prästerna, och man har dragit erfarenheten att celibat var mest lämpliga för präster. Annars hade man inte valt den vägen.
Celibatet är framxväxt ur människors inre att kunna tjäna Gud av hela sina hjärtan. Och det är en sådan kallelse man skall ha för att bli präst i katolska kyrkan.. Gifter man sig som Paulus säger, för att man inte kan låta bli att röra en kvinna kanske man inte heller skall vara präst..