Hej Henrik VIII!
Henrik VIII - 20 Februari 2009 08:54 -
“Varje illdåd måste givetvis fördömmas för sig.” Sant. Men varför ser jag inte nåra protester mot dödandet av djur här alls? Många trådar och heta känslor kring abortfrågan men inte ett ord om djuren. Jag vill bara bredda fokus lite. Det finns ett mycket större lidande att bekämpa än fostrets lidande.
Att bredda fokus är ju alltid ett lovvärt syfte. Det talas för lite om djurrätt, detta håller jag med dig om. Att just abort diskutteras mycket här tror jag delvis har att göra med, att Mats är aktiv inom MRO. Det finns ju även andra viktiga frågor, som inte heller diskutteras här särskilt ofta, t.ex. avrättandet av s.k. hjärndöda människor. Sedan står det i bibelns skapelseberättelse att människan är skapad till Guds avbild, vilket ger henne ett speciellt människovärde men det står ingenting sådant, om de övriga djuren. Därför tror jag att många kristna anser, att människan är mer värd än övriga djur och att människan har rätt att använda djuren som medel för eget gottfinnande, dock till en viss gräns. Det omfattande djurplågeri som förekommer i dagens djurhantering tror jag, att de allra flesta kristna tar avstånd ifrån.
Så du menar att tio minuters obetänksamhet ska sonas i arton år? Och nej, du har inte rätt att mörda enannan människa för att dennes existens innebär negativa konsekvenser för dej, men, ett foster är ingen människa.
Ja, jag tycker att människan skall ställas fullt ansvarig för sina sexuella handlingar och sona konsekvenserna av dem. Vårt samhälle kräver benhårt att t.ex. pedofiler skall leva avhållsamt, med hårda straff som följd, även om de faller p.g.a. en kort tids obetänksamhet. Då tycker jag att det bör ställas lika hårda krav när ett människoliv står på spel (jag anser att ett foster är en människa ja, t.o.m. att ett embryo är en människa). Och återigen: konsekvenserna behövs inte sonas i 18 år. Kvinnan kan adoptera bort sitt barn efter födseln. En intressant tanke som dyker upp när jag läser, att du inte anser ett foster vara en människa: vad anser du om ett nyfött barn? Detta är ju inte betydligt mera utvecklat, än vad ett foster är och detta torde också ha ett ganska primitivt medvetande. Är ett nyfött barn en människa? Är det problematiskt att döda ett nyfött barn?
Skulle du gå med på att avrättas i blomman av din ålder, eller kanske i din ungdom just för att bli föda åt dobermannhundar?
Nej, det skulle jag inte gå med på. Och jag tycker inte heller att något djur skall utnyttjas på detta sätt. Som sagt: jag skulle ingenting hellre önska, än att oxfilén jag äter kom från en oxe, som behandlats väl och fått dö en naturlig död.
Om ingen köpte kött skulle produktionen sluta.
Detta är sant, men påverkar detta ansvarsfrågan? Om alla konsekvent vägrade att vända sig till sjukvården när de blev sjuka med hänvisning till att det förekommer aborter inom sjukvården, så skulle säkerligen sjukvården sluta att utföra aborter ganska omgående. Kan då alla som nyttjar svensk sjukvård ses som medansvariga för alla borter som utförs? Jag anser att detta vore absurt. Ansvaret för aborterna ligger givetvis hos abortläkarna och hos våran sekulärhumanistiska regim, som anstiftar detta folkmord. På samma sätt ligger ansvaret för dödandet av djuren hos slaktaren, ansvaret för misskötseln av djuret hos uppfödaren e.t.c.
Jag saboterar varken abortkliniker, slakterier eller Scan-lastbilar, däremot tycker jag det är mycket bra, att det finns folk som gör detta.
Vad är skillnaden?
Skillnaden är väl den, att de som utför dessa typer av attentat praktiskt verkligen hjälper djur och ofödda människor. Mitt tyckande att de gör rätt räddar ju inte i sig ett enda liv. Dessutom riskerar dessa människor att bli bestraffade om de åker fast. Det riskerar ju inte jag, inte så länge vi har åsikts- och yttrandefrihet här i landet i.a.f. Men det är ju inte säkert, att vi har dessa friheter kvar inom snar framtid i.o.f.s.
Peace, Kerub