Jag skulle önska, men vågar inte hoppas att Imatea får rätt i att vi kan få en sansad diskussion. Anledningen till att jag inte vågar hoppas är vad Mats var inne på i bloggen, nämligen att det är en kulturfråga.Jag har två infallsvinklar till förståelse av fenomenet.
Den ena är den kulturella utvecklingen i Sverige. Om vi går 100 år tillbaks i tiden, så finner vi att de människor som då levde sannolikt skulle ha sett med förfäran och avsmak på vår tids moral. Sedan har saker gått stegvis, och det man varnat för vid ett tillfälle har vid nästa blivit en självklarhet. Först kom preventivmedelsdiskussionen, då man varnade för att folk skulle bli mer promiskuösa, och att det skulle hota familjena. Givetvis var medlen endast avsedda för bruk inom äktenskap. Hur läget är nu vet vi. Sedan kom p-piller, och man varnade för att flickor skulle få svårt att motstå krav på tillgänglighet, samt att abort skulle bli en nödvändighet. Vi vet hur det gick. Sedan belv abort en rättighet, och man varnade för utselektering av barn. Vi vet hur det gick. Under 60- och 70-talen var man orolig för att första barnet skulle skjutas upp för länge. Vi vet hur det gick. Man varnade för att barn skulle bli objekt. Numera är IVF närmast en rättighet och homosexuella pars rättighet att få barn är ter sig för de flesta som närmast självklar. Jag vet inte om jag är ensam om att skönja en underliggande rörelse? Kan det vara så att sexualiteten, åtminstone betraktad som norm och ideal, har flyttats från att vara bekräftande och barnalstrande / medskapande till att bli bekräftande och ett medel för I FÖRSTA HAND egen tillfredsställelse? Är det konstigt att man talar så mycket om rättigheter i sammanhanget?
Den andra infallsvinkeln är att fundera litet mer kring vad kultur är. I humankapitalmätningar frågar man som kulturfaktorer efter förtroende, och efter vad som belönas respektive bestraffas (och några andra saker som jag här lämnar åt sidan, t.ex. riskbenägenhet). Som jag ser det byggde vå gamla välfärdsstat på att man skulle vara solidarisk med kollektivet, och då fick skydd. I modernare tappning skall man klara sig själv och ta tillvara sina möjligheter, samtidigt som stat och kommun skall garantera trygghet och infrastruktur. Det kan bidra till att moderna gemenskaper förutsätts vara frivilliga, givande och tillfälliga. Så snart jag hittar något bättre byter jag. Detta urholkar förtroendet.
Om vi ser till vad som bestraffas och belönas tror jag att det i mångt och mycket handlar om att var och en ser om sitt eget.
Nu är kultur emellertid mer djupgående. Det handlar inte bara om vad som odlas, utan om varför, dvs om vår självbild och världsbild. Det gör att många känner sig hotade då de möter någon som direkt eller indirekt säger att min bild är felaktig eller otillräcklig. I abortfrågan kommer de flesta liberaler att intiotivt känna att en alternatv ståndpunkt leder till ett stort personligt ansvar, liksom att det man hittills stått för är djupgående fel (att döda en människa). Det är en god förklaring till de starka känslorna. Jag tror att man härifrån kan gå vidare med frågan om vad som belönas / bestraffas…
Stefan