Sök       Avancerad sökning

Sopar Gud våra synder under mattan?
Postade: 08 Februari 2009 09:01 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  792
Gick med  2008-10-26

Ring!
– Gud
– Det är Johannes
– Min älskade son vad är det?
– Igår var det så kallt och när jag kom hem till Johanna, så värmde hon mig och hon, ja Du vet hon är så söt och rar och underbar och då hände det jag inte trodde kunde hända. 
– Ska se vad det står i min bok: Johannes och Johanna blev ett kött, har någon av er någon annan?
– Nej, men skulle Du kunna glömma?
– Nja, jag brukar ha perfekt minne, men efterskänka skulder det får jag göra jämnt!
– Gode Gud
– Okej, men gå nu hem och ta väl hand om din fru Johanna.
– Min fru? men vi är inte vigda! 
– Oj, jag glömde totalt din synd. Gå till prästen och vig er, men ta väl hand om varandra och de barn jag kommer att ge er.
– Jag känner henne inte så väl att jag vågar? Gode Gud, Du kan väl blunda för att Johanna och jag förblir ett kött ända tills hon (hemska tanke) ger sig till en annan man?
– Du kommer aldrig att känna henne väl här på jorden (men du kommer ändå om 50 år att klaga på att du känner henne utan och innan)! Seså, synda nu inte ännu värre, utan var beredd att offra allt för din bättre hälft, liksom Kristus offrade allt för sin brud.
– Det kan Du bara inte mena!
– Jodå, läs din bibel.
– Amen.

Postade: 13 Februari 2009 10:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  253
Gick med  2008-10-27

Vad vill du säga med det här? Har du haft utomäktenskaplig sex och fått dåligt samvete?
Om din gud inte bryr sej om dina sk synder behövde han ju inte hittat på dem till att börja med.
Som jag skrev i ett annat inlägg, det finns tusen miljarder miljarder stjärnor i det kända universum. De stjärnorna tar upp en tusendels miljarddels miljarddels miljarddel av rymden.
Att tro att den drivande intelligensen bakom detta ofantliga projekt skulle bry sej om vem du ligger med anser jag vara höjden av förmätenhet.

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 13 Februari 2009 08:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  792
Gick med  2008-10-26

Henrik VIII. Det blir inte lätt att översätta frågan så att den blir meningsfull för dig. Jag får ersätta Gud med kärleken. Och. synd med att misslyckats med att vara som man innerst inne är eller med att låta bli att handla kärleksfullt (hoppas det är samma sak för dig - det är det nog inte för alla).

Om jag formulerar frågan så här: “Vilket tycker du är mest kärlekslöst att ligga med någon innan man gift sig med denne eller att svika sina barn och sin partner?”

Så kommer du väl att svara: “Man (respektive kvinna) avrättar sin partner och sina (ofödda) barn” eller vad det nu var Henrik VIII gjorde.

Om jag formulerar frågan så här: “Är det är kärleksfullt att “göra barn” med någon som du inte är beredd att uppfostra barn med?”

Så kommer du väl att svara “Använd preventivmedel”.

Det blir nog bäst om jag frågar: “Är det kärleksfullt att leka med andras känslor?”

Det finns nog någon tjej som känt det som att jag lekt med hennes känslor, utan att jag menat att göra de,t och någon annan tjej som utan avsikt fått mig att känna det som att hon lekt med mina känslor, om du nu undrade vad jag hade varit med om som har med den här frågan att göra.

Postade: 14 Februari 2009 11:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  253
Gick med  2008-10-27
AndersH25 - 13 Februari 2009 07:17 -

Henrik VIII. Det blir inte lätt att översätta frågan så att den blir meningsfull för dig. Jag får ersätta Gud med kärleken. Och. synd med att misslyckats med att vara som man innerst inne är eller med att låta bli att handla kärleksfullt (hoppas det är samma sak för dig - det är det nog inte för alla).
.

Det här låter fint tycker jag, det kan jag relatera till. Att misslyckas att vara den man egentligen är, att egot kör över kärnan i oss. Men eftersom vi märker skillnaden mellan hur vi agerar och hur vi är innerst inne är det egentligen inget misslyckande utan en upplysning, en fingervisning om att vi består av en kärna av kärlek.

Om jag formulerar frågan så här: “Vilket tycker du är mest kärlekslöst att ligga med någon innan man gift sig med denne eller att svika sina barn och sin partner?”

Så kommer du väl att svara: “Man (respektive kvinna) avrättar sin partner och sina (ofödda) barn” eller vad det nu var Henrik VIII gjorde.

Det här kanske kommer som en chock för dej men jag är faktiskt inte Henrik VIII på riktigt, det är en pseudonym.
Jag skulle svara att det är kärlekslöst att svika nån. Att ligga med nån innan man gift sej ser jag som en naturlig och nödvändig handling som i ett normalt läge kännetecknas av kärlek.

Om jag formulerar frågan så här: “Är det är kärleksfullt att “göra barn” med någon som du inte är beredd att uppfostra barn med?”

Så kommer du väl att svara “Använd preventivmedel”.

Helt rätt.

Det blir nog bäst om jag frågar: “Är det kärleksfullt att leka med andras känslor?”

Nej.
Det är respektlöst och elakt, bygger på osäkerhet om den egna personen, på att inte älska sej själv tillräckligt. Så det är kärlekslöst både mot en själv och den andra.
Men som jag fattade ditt inlägg var det inte en ojämlik relation det gällde utan en handling som båda var införstådda med men som fördöms av utomstående.

Det finns nog någon tjej som känt det som att jag lekt med hennes känslor, utan att jag menat att göra de,t och någon annan tjej som utan avsikt fått mig att känna det som att hon lekt med mina känslor, om du nu undrade vad jag hade varit med om som har med den här frågan att göra.

Om ni inte har menat det och gjort det utan avsikt har ni ju inte lekt med varandras känslor. Det krävs ett medvetet uppsåt för det.
Och ja, jag undrade vad du varit med om eftersom jag inte såg en fråga i ditt inlägg, det verkade mer som en redogörelse för en dröm du haft.

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70