Påven
Skrivet 5 feb 2009, kl 13.26  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  472
Medlem sedan  2008-01-08

Den som fölt en del av debatten, angående förintelseförnekande boskopen, kanske kan se, vilken politisk soppa, som påvedömet vilar på? Katolicismen är verkligen en annan religion. Nu löper en massa kristna med i en falsk ekumenik, som strävar efter, att ena oss under påvens plagierade petrusämbete. Kanske dom inte är kristna?

Skrivet 5 feb 2009, kl 14.10   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  346
Medlem sedan  2008-08-08
Reformertus - 05 Februari 2009 01:26 -

Den som fölt en del av debatten, angående förintelseförnekande boskopen, kanske kan se, vilken politisk soppa, som påvedömet vilar på? Katolicismen är verkligen en annan religion. Nu löper en massa kristna med i en falsk ekumenik, som strävar efter, att ena oss under påvens plagierade petrusämbete. Kanske dom inte är kristna?

Misstag har begåtts. Men so what?

Vatikanen erkänner sina misstag iaf..
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2424031.svd

Menar du att vi protestanter står enade som nån form av motpol till Katoliker?  Nån mer splittrad och förvirrad röresle än protestanter får man nog leta efter. Är det något som skadat kyrkan så det just vi protestanter.. Överandliga tokigheter, tvhower med helande, Benny Hinn, Todd Bentley, Toronto rörslsen som ett axplock av alla tokigheter.  Givetvis finns det en sund och vettitig protestantism också. Men det är dem saliga som är ödmjuka.
Det som evangelikala protestantismen blivit idag är inget annat än en hobby för småborgliga rika vita människor. Och det är väl frågan om det var detta som Luther avsåg med sitt uppror?
Det finns inget att protestera mot, så varför kallar vi oss protestanter?

Och min poäng är, kasta inte sten i glashus.  Vi protestanter har saker i vårt bagage också.. Att kasta skit hjälper inte.  Att enas är målet.

Skrivet 5 feb 2009, kl 16.12   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-01-08

Sleepaz. Tycker du att ödmjukheten, som du menar att man blir salig av, är en attityd av so what? Tror du påven och vatikanen är lika liberala med sin lära, som vilsna protestanter är med sin? Jag har förövrigt inte nämnt, att enigheten skulle byggas kring att vara “protestant”. Allt det där du räknar upp av tokigheter, har nog fått många att falla av och söka sig till andra religioner. Som katolisimen t ex. Jag håller med dig, Luther skulle nog blivit förtvivlad. Men långt innan det gick åt skogen, så blev Luther föremål för påvens bannbulla och det blev han, därför att han var undergiven Gud. Han ville stanna kvar i den katolska kyrkan, men dom kunde inte tåla sanningen. Han och många med honom, tykte och tycker, med Bibeln som grund, att det tvärtom, finns MYCKET att protestera mot i detta fallet. Vi vill enas på Ordets och blodets grund och inte runt påvedömmet, helgon, Maria och annan avgudadyrkan. Vi kanske anser, att ödmjukhet, är att underordna sig Gud och Hans ord och inte en massa villfarelse. När vi på Ordets grund kritiserar villfarelsen i fråga, då behandlar ni kritiken som just skit. Inte konstigt att du tycker, att det inte finns något att protestera mot, utifrån den grunden. Enas runt vadå? Ni tycker ju det är skit! Enas runt påven menar du? Mariadogmen? Helgondyrkan? Katedralbyggen? Förakt mot protestanter och de oumbärliga sanningar, som reformationen uppstod genom? Ni har ju bara påven och hans organisation kvar. Var är glöden för Jesus? Glöden för Guds Ord? Var alla dom som gav sitt liv för detta också skit? Är Benny Hinn den bästa representanten du kan hitta, i kristenheten? Allt var alltså bara en splittringsrörelse och nu väntar “pappa påven”, “Himmelsens drottning” och “helgonen”, på att vi skall enas igen, runt påven istället för Jesus. God jul!

Skrivet 6 feb 2009, kl 0.01   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  346
Medlem sedan  2008-08-08

Jag är inte katolik..

Skrivet 6 feb 2009, kl 10.54   [ # 4 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal inlägg:  260
Medlem sedan  2008-10-27

Det skulle dröja ända fram till 1990-talet innan påven ursäktade Galilei och erkände att de agerat fel, till skillnad mot Giordano Brunos fall (Bruno har alltså inte fått upprättelse). Vad som än intressantare är, är det faktum att på bara hundra år förändrades människornas uppfattning om hela universum, men det har tagit katolicismen fyra gånger så lång tid. Man kan undra vad det beror på.

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Skrivet 6 feb 2009, kl 14.28   [ # 5 ]  
Moderator
RankRank
Antal inlägg:  35
Medlem sedan  2008-10-27

Refomertus,

även om du inte direkt angriper någon här på forumet innehåller dina inlägg mot katolska kyrkan bitvis en ganska otrevlig ton, och brister något i saklig framställning. Om du vill ha en bra debatt kan du väl lyfta fram några teser att diskutera? Det blir mer konstruktivt än att ösa ur sig alla åsikter samtidigt i skarpa och fientliga ordalag.

Omega

Signatur 

Skrivet 6 feb 2009, kl 15.31   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-01-08

Omega. Det har jag och andra redan gjort. Vi kommer nog inte längre än så i detta. Ett laddat ämne, som är svårt att hålla sig neutral till. Men OK, jag förstår vad du menar smile. Finns roligare saker att diskutera om och jag vet att jag är väl intensiv ibland.

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom