abergdahl - 05 Februari 2009 08:56 -
Nu är ni väl riktigt ute och cyklar!!!
Nämen det är ju det jag brukar anklaga dig för när vi diskuterar på debattforumet. Snor du min anklagelse!
Ella Bohlin menar att Bobelns skapelse berättelse skall betraktas lika sann som vetenskapliga teorier. Hon menar ju uppenbarligen inte ens ID utan bokstavtrogen kreationism…. SUCK:
Som jag skrev så verkar hon ha noll koll.
Ella Bohlin
“- Jag är kreationist. Men jag tycker inte att skolorna helt ska svänga om och ersätta Darwins lära med Bibeln. Men jag tycker att man ska presentera båda förklaringarna utan att ta ställning till vilken av dessa läror som är korrekt.”
Har hon eller har hon inte sagt det?? Varför förnekar hon sjäv sitt uttalande? Skäms hon för sin kreationism??
Ja man undrar. Hon låter sannerligen som en politiker. Och som kristdemokrat så utger man sig för att ta etik på mer allvar än de flesta (Hur lyder åttonde budet nu igen?). Du har helt klart en poäng här.
Varför drar du in ID i det hela, det gör inte Sturmark på Newsmill.
Läs innantill. Jag citerar:
“Amerikas nya president Barack Obama har sagt att han ska “återupprätta vetenskapens status i det amerikanska samhället”, en tydlig signal om att han inte accepterar förre presidentens flört med kreationismen och dess moderna beteckning “intelligent design”.”
Det vi kan vara eniga om är att Ella Bohlin uttalar sig om saker hon inte har en susning om. Ingen bra egenskap hos en politiker!!!
Japp!
Evolutionsteorin grundar sig inte heller på “filosofiska läror som metodologisk eller metafysisk naturalism.” vilket du vid det här laget borde veta.
Nej inte “grundar sig”, men dessa “läror” spelar stor roll i utvärderingen av evolutionsteorins rimlighet, vilket du vid det här laget borde veta.
DE som sysslar med vetenskap idag är naturligtvis inte heller positivister, varken i Wein gruppens eller Comtes anda (vilket ofta sammanblandas). Wein gruppens positivism har ALDRIG använts i vetenskap men är dok grund för Quines och Poppers genombrott inom moderns vetenskapsfilosofi. Comte har jag mindre sympati för, han hade helt enkelt fel!!
Många som sysslar med vetenskap idag är starkt influerade av den positivistiska “andan”. Man har medvetet eller omedvetet en “vetenskaplig världsbild” och förstår detta som att “vi endast bör tro på det som är vetenskapligt bevisat” (ett påstående som för övrigt inte är vetenskapligt bevisat!). Detta gör att andra kunskapsformer kraftigt nedvärderas. Det är i denna breda mening som jag använder ordet “positivism”. Och det är en användning som jag vet att jag inte är ensam om.
Din blogg skulle vara bättre om du höll dig till ämnet och sparade på rallarsvingarna. MEn jag antar att du predikar för de redan frälsta, dock tror jag att även de är förtjänta av nyancerad ton.
Mina rallarsvingar gäller väl snarast rallarsvingarnas mästare Herr Sturmark. Och hans attityder och utfall förtjänar att bemötas med både kunskap och ironi - kalla det rallasvingar om du vill. Förresten Anders, intressant att detta klagomål kommer från dig. Du är ju själv ganska frejdig på vårt debattforum. Men det är kanske så att man inte alltid märker när man delar ut sina rallarsvingar. Det är väl främst den som känner sig träffad som klagar ...