Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Finns Gud? - En första premiss…
Postade: 31 Januari 2009 11:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  253
Gick med  2008-10-27
Örjan - 31 Januari 2009 04:52 -

Kort svar för tillfället.

Du sa Henrik:

Du får inte detta livet, du väljer det själv, utifrån det jag som ligger till grund för det fysiska.

Jag kan väl inte välja att födas…..att bli till som fysisk person?

Inte? Hur vet du det? Du som medvetande är före din person. Du som medvet-ande är både innan och efter den person som nu finns i universum, din fysiska kropp, det som du felaktigt kallar dej själv. Som medvet-ande väljer du att födas i en kropp och ett liv som passar dina syften, hur du vill uttrycka dej…..jag har en känsla av att jag upprepar mej här.

Jag vill mena att du överdriver människans förmåga till själv kontroll…..

Om inte människan kontrollerar sej själv vem gör det då? Menar du att nån/nåt annat skulle kontrollera oss?

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 01 Februari 2009 12:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-09-20

Du sa Henrik:

Du får inte detta livet, du väljer det själv, utifrån det jag som ligger till grund för det fysiska.

Jag sa:

Jag kan väl inte välja att födas…..att bli till som fysisk person?

Du sa Henrik.

Inte? Hur vet du det? Du som medvetande är före din person. Du som medvet-ande är både innan och efter den person som nu finns i universum, din fysiska kropp, det som du felaktigt kallar dej själv. Som medvet-ande väljer du att födas i en kropp och ett liv som passar dina syften, hur du vill uttrycka dej…..jag har en känsla av att jag upprepar mej här.

Varken du eller jag kan veta det…....men min tro är att det inte förhåller sig på det sättet.
Men låt oss säga rent teoretiskt att det är så som du säger, bara för att jag vill komma åt min poäng.
Var ifrån kommer den kroppen ifrån som jag ska flytta in i? Hur kom den till?

Jag sa.

Jag vill mena att du överdriver människans förmåga till själv kontroll…..

Du Henrik sa.

Om inte människan kontrollerar sej själv vem gör det då? Menar du att nån/nåt annat skulle kontrollera oss?

Nej jag menar inte att någon annan har kontroll…....visst….. jag tror också att en ond andemakt existerar men det var inte det jag var ute efter, utan jag ville bara säga att det inte går att ha kontroll på allt…..jag anser det vara en utopi helt enklet att göra sig den föreställningen.
Men jag konstaterar bara att vi har olika synsätt där…...som på en hel del andra saker också.
Det jag vill tro att vi ändå delar så är det övertygelsen om att en ande värld existerar.

Mvh Örjan

Signatur 

Livets gåta är stor…..men svaret kan vara enkelt…...

Postade: 01 Februari 2009 03:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-27
Örjan - 31 Januari 2009 11:34 -

Men du. Hur kroppen kommer till vet väl alla. Befruktning, samlag, jag förstår inte frågan.

Nej jag menar inte att någon annan har kontroll…....visst….. jag tror också att en ond andemakt existerar men det var inte det jag var ute efter, utan jag ville bara säga att det inte går att ha kontroll på allt…..jag anser det vara en utopi helt enklet att göra sig den föreställningen.

Tja, antingen har man kontroll på allt eller så har man ingen kontroll alls, Jag menar, alla mina tankar och handlingar styrs av mej, utförs av mej. Även om jag har tvångstankar eller epileptiska ryck så utförs de av mej. Tyvärr finns det em missuppfattning som säger att man kan vilja en sak och göra en annan. FEL. Det jag väljer att göra är det jag vill göra. Val och vilja är samma sak.
Man kan inte säga att man vill sluta röka i det ögonblick man tänder en cigg. Helt uppenbart vill man röka eftersom man väljer det. Man kan inte avsäga sej ansvaret. Sen kan det ju finnas motstridiga viljor inom en, men den sida som vinner, det är det man väljer och vill.
Alternativet är att vi inte har nån koll överhuvudtaget, att det som händer händer oavsett vad vi vill.
Einstein sa; det som görs av mej utförs förmodligen av nåt större i mej. Kontrollen kan vara en illusion.
Men att säga att man inte vill göra det man gör eller att säga att man egentligen vill nåt annat håller inte. Jag kan inte som alkis säga att jag vill sluta dricka och sen hälla i mej en öl. Det blit bara patetiskt.
Ok det här är ganska off topic.

Det jag vill tro att vi ändå delar så är det övertygelsen om att en ande värld existerar.

Här är vi överrens. Och då antar jag att du håller med om att du som ande fanns före din kropp och kommer att finnas efter den också.

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 01 Februari 2009 08:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-09-20

“Henrik VIII”

Men du. Hur kroppen kommer till vet väl alla. Befruktning, samlag, jag förstår inte frågan.

Nu menar jag i tidens begynelse…....är vi till av en tillfällighet av massa kemiska reaktioner eller är vi skapade…...det är grundfrågan som jag försökt få fram min syn på.

Jag sa.

Du sa.

Här är vi överrens. Och då antar jag att du håller med om att du som ande fanns före din kropp och kommer att finnas efter den också.

Efter ja…....men jag tror inte att vi var till före.
Men apropå att vi skulle vara till före som du säger och att vi sen väljer vårt liv…...i så fall kan man ju säga att alla dom som är födda in i en missbruks familj tex får skylla sig själva när dom nu har valt en sådan destruktiv miljö eller någon annan liknande situation som inte är bra…..hittar man ingen bra miljö kan man ju avstå från att välja det fysiska livet.
Detta kan ju bli ett logiskt resonemang utifrån det du nu har sagt….som jag inte tro många vill ställa upp på!

Mvh Örjan

Signatur 

Postade: 01 Februari 2009 10:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-27
Örjan - 01 Februari 2009 07:01 -

“Henrik VIII”

Nu menar jag i tidens begynelse…....är vi till av en tillfällighet av massa kemiska reaktioner eller är vi skapade…...det är grundfrågan som jag försökt få fram min syn på.

Allting är tillfälliga kemiska reaktioner eftersom allt är tillfälligt. Tillfälliga kemiska reaktioner skapar tillfälliga kemiska reaktioner. Så ser universum ut, som en sandstorm i sahara bildas tillfälliga mönster i den flygande sanden, så fungerar allt på en långsammare och tätare skala.
Du undrar om det finns en plan.
En sak kan jag säga; om det finns en plan så har jag inte hört den hittils. Ingen har nånsin kommit i närheten av att förklara vem jag är. Eller vem du är. Hur skulle nån kunna ens börja formulera en teori om något så abstrakt som gud? Så fort en människa hänvisar till gud vet man att hon inte vet vad hon snackar om utan bara tror att det ligger till så.
Att muta in en gud och säga att han sa si eller så eller vill det eller detta blir bara löjligt enligt mitt sätt att se det, ursäkta om jag förolämpar nån.
Det enda du vet är sant, riktigt sant bortom alla tvivel, det som du inte behöver tro på eller hoppas på är att du finns. Frågan om dej själv är fortfarande obesvarad. Du kan inte skylla din skapelse på nån annan. Det är du som gör hela jobbet.

Efter ja…....men jag tror inte att vi var till före.

Hur går det till?

Men apropå att vi skulle vara till före som du säger och att vi sen väljer vårt liv…...i så fall kan man ju säga att alla dom som är födda in i en missbruks familj tex får skylla sig själva när dom nu har valt en sådan destruktiv miljö eller någon annan liknande situation som inte är bra…..hittar man ingen bra miljö kan man ju avstå från att välja det fysiska livet.

Helt rätt. Det kan också vara så att de väljer att födas i en missbruksfamilj för att göra de erfarenheter där de inte skulle kunna göra nån annanstans. Det handlarinte om att skylla sej själv, det finns ingen skuld med i sammanhanget. Ska vi tycka synd om dom? Om vi vill.
Är det synd om dom? Om dom själva tycker det. Varför har dom valt så taskiga levnadsförhållanden? De kaske vill lära sej tålamod, att inte bli rädda, att ta hand om en annan, att kunna hantera kriser, att lära sej bli nedtryckt, det finns massa anledningar till att man väljer olika liv. Jag tror inte att alla prinsar på jorden mår bättre än alla andra människor. Man kan vara en olycklig maharadja.

Detta kan ju bli ett logiskt resonemang utifrån det du nu har sagt….som jag inte tro många vill ställa upp på!

Varför då?

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 02 Februari 2009 12:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-09-20

.......allting är tillfälliga kemiska reaktioner som alltså kan skapa en levande tänkande varelse…..komplex fysik…...ja….listan kan göras lång…....ja jag fattar inte att det skulle kunna förhålla sig på det sättet….det är för mig fullständigt obegripligt!!

Du säger Henrik.

Så fort en människa hänvisar till gud vet man att hon inte vet vad hon snackar om utan bara tror att det ligger till så.

Väldigt kategoriskt sagt tycker jag…..jag fäller inte ett sådant omdöme om dig…....vad är det som gör att du vet bättre då?
Om man nu tror på en ande värld…...är det så långt ifrån att man också kan tro på en slags skapare…...förresten andevärlden är väl också abstrakt till sitt väsen, det är väl i så fall lika svårt att tro på den?

Hur det går till angånde vår existens… efter men inte före….är att skaparen “blåste” livsande i människan och kanske till och med “blåser” i nutid, det ska jag låta vara osagt.

Du säger Henrik.

Det kan också vara så att de väljer att födas i en missbruksfamilj för att göra de erfarenheter där de inte skulle kunna göra nån annanstans.

I mina öron låter detta mycket konstigt…....har du hört en människa som väljer ett missbruk just för att få erfarenhet av det…...eller väljer att att bli brottsling eller ett offer för brott… bara för att få just erfarenhet om det.
Eller väljer att bli nedtryckt bara för att få erfarenhet av det.
Att min förra fru som led och lider både av fysik och psykiska svårigheter…..(för att inte säga för mycket). skulle ha valt ett sådant liv? Jag vet att hon ville bli av med allt detta om hon kunde välja….
Nej….. jag köper detta lika lite som du köper mitt!

En annan logisk konsekvens blir ju att jag kan ställa mig frågan…...“varför ska jag hjälpa någon i en svår livs situation…..vi behöver inte hjälpa någon som lider…..dom har ju valt det själv….nu får dom ta konsekvenserna av detta. Jag sköter bara mitt!”
Jag tror inte många vill ställa upp på det jag skrev i förra inägget bara för att det låter allt för absurt att barnet i en sådan familj har valt att komma dit själv…..så återigen….vi behöver inte bry oss om deras situation heller och hjälpa till om dom kanske blir slagna…...vi kan bara säga som sagt att dom har valt det själva. Jag kan väl bara som du själv säger välja att tycka synd om dom…..men varför ska jag göra något mer? Jag kanske till och med förstör något när jag då “lägger mig i” när dom försöker skaffa sig erfarenheter?
Om du har så svårt att förstå min världsbild…...så har jag minst lika svårt att förstå din!

Vi kommer nog inte så mycket längre nu…..jag tror var och en av oss nu har greppat var vi står.
Det är väl risk att vi bara går ett varv till med samma saker om vi går vidare.

Ha det gott!!!! grin

Mvh Örjan

Signatur 

Postade: 02 Februari 2009 10:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-27

[quote author=”Örjan” date=“1233528131

Så fort en människa hänvisar till gud vet man att hon inte vet vad hon snackar om utan bara tror att det ligger till så.

Väldigt kategoriskt sagt tycker jag…..jag fäller inte ett sådant omdöme om dig…....vad är det som gör att du vet bättre då?

Jag vet inte bättre än dej, det är inte så jag menar. Jag menar bara att tron på en gud är en tro, inget annat. Min poäng är; gå in i det du vet, det du varken behöver tro eller hopp för, det du inser bortom allt tvivel, det enda, faktiskt, du kan vara säker på, Din Egen Existens.
Varför inte börja där? Ta reda på vem och vad du själv är. Gud kanske inte ens finns, ingen vet, men du finns i högsta grad. Allt prat om gud är teorier, spekulationer och ibland rena önskedrömmar. Du själv är påtaglig men ändå outforskad och gåtfull.

Om man nu tror på en ande värld…...är det så långt ifrån att man också kan tro på en slags skapare…...förresten andevärlden är väl också abstrakt till sitt väsen, det är väl i så fall lika svårt att tro på den?

Jag tror på  andens existens pga mina erfarenheter av utanför kroppen upplevelser.
Jag har en övertygelse, jag tror, mina erfarenheter säger det, men jag kan ha fel.

Hur det går till angånde vår existens… efter men inte före….är att skaparen “blåste” livsande i människan och kanske till och med “blåser” i nutid, det ska jag låta vara osagt.

??

I mina öron låter detta mycket konstigt…....har du hört en människa som väljer ett missbruk just för att få erfarenhet av det…...eller väljer att att bli brottsling eller ett offer för brott… bara för att få just erfarenhet om det.
Eller väljer att bli nedtryckt bara för att få erfarenhet av det.

Om du inte vet hur det k’nns att lida kan du aldrig ha medlidande med de som lider. Om du inte har varit fast i ett missbruk vet du inte vad det ‘r och kanske d;mer ut m’nniskor som missbrukar.
Om du inte har erfarenhet av lidande kan du inte heller k’nna gl’dje fullt ut,
urs’kta mitt tangentbord verkar pl;tsligt sortera bort alla bokst’ver med prickar, som [,’,och;
Detta ‘r s[klart kopplat till tanken om reinkarnation som jag vet att du inte tror p[.
D’rf;r blir det v’ldigt konstigt f;r dej.

En annan logisk konsekvens blir ju att jag kan ställa mig frågan…...“varför ska jag hjälpa någon i en svår livs situation…..vi behöver inte hjälpa någon som lider…..dom har ju valt det själv….nu får dom ta konsekvenserna av detta. Jag sköter bara mitt!”

Du hj’lper n[n annan f;r att du vill det, du vill se dej sj’lv som en bra m’nniska. Man g;r saker f;r sin egen skull, inte f;r andras. Sj’lvklart ska du hj’lpa till eftersom du tror p[ godhet.

Jag tror inte många vill ställa upp på det jag skrev i förra inägget bara för att det låter allt för absurt att barnet i en sådan familj har valt att komma dit själv…..så återigen….vi behöver inte bry oss om deras situation heller och hjälpa till om dom kanske blir slagna…...vi kan bara säga som sagt att dom har valt det själva. Jag kan väl bara som du själv säger välja att tycka synd om dom…..men varför ska jag göra något mer? Jag kanske till och med förstör något när jag då “lägger mig i” när dom försöker skaffa sig erfarenheter?

J’ttebra inv’ndningar. Men som sagt, alla som vill se sej sj’lva som goda g;r naturligtvis vad de kan f;r att hj’lpa till. Det g’ller ju ditt liv ocks[, om du vill hj’lpa till, g;r det.

Och en fr[ga som du inte beh;ver besvara, om inte barnet i ditt exempel valt att komma dit sj’lv, vem har d[ best’mt det _

Mvh Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 03 Februari 2009 01:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-09-20

Jag skrev…....

Ursäkta… det var kanske lite otydligt….....du frågade förut om jag höll med om att vi existerat före födseln, men jag höll bara med om en existens efter döden, du undrade då hur det gick till.
Min tro är att skaparen gav männskan en unik förmåga att skapa evighetsvarelser genom sin sexuelle förening, förmågan las ner när han “blåste” sin livs ande i dom första människorna.
Alltså då börjar en helt ny individ existera….inte då bara rent fysikt förstås, utan även rent andligt…en individ som alldrig har existerat…..med andra ord är det en större sak än man först tänker på......även om det förstås är stort oavsett vad man tro på!
Vissa kristna vill också tro att detta gäller även djuren…..sympatisk tanke för oss alla som har husdjur som nog dör före oss…..men det ska jag låta vara osagt. (Angående djurens förmåga i denna sak).
Det där med “nutid” kan du glömma.

Jag skrev.

Du Henrik skrev.

Du hj’lper n[n annan f;r att du vill det, du vill se dej sj’lv som en bra m’nniska. Man g;r saker f;r sin egen skull, inte f;r andras. Sj’lvklart ska du hj’lpa till eftersom du tror p[ godhet.

Visst gör man saker för sin egen skull….men jag hoppas verkligen att det inte stannar “bara” där!
Jag brukar inte referera till bibeln så mycket i debatter utan försöker använda egna ord att beskriva min tro med…..men 1:Kor:13 om jag inte tar miste i skrivande stund, står det något som brukar kallas kärlekens lov…..som handlar om betydelsen angående det som “måste” driva oss när vi gör goda gärningar…..nämilgen kärleken.

Du Henrik skrev.

Och en fr[ga som du inte beh;ver besvara, om inte barnet i ditt exempel valt att komma dit sj’lv, vem har d[ best’mt det _

Rent generellt alla vuxna som ingår en sexuell relation, och då också oavsett ett ordnat liv eller inte, så har dom med detta handlande gett en möjlighet till en helt ny individ.
(Se detta svar till bakgrund av mitt första svar i detta inlägg).

Ja…....jag kände att det fanns ett behov för ett till svar…....få se om det blir något mer?

Ha det så bra!

Mvh Örjan.

Signatur 

Postade: 04 Februari 2009 09:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 24 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-10-27

Örjan,

Alltså då börjar en helt ny individ existera….inte då bara rent fysikt förstås, utan även rent andligt…en individ som alldrig har existerat

Jag ser det så här, inget nytt under solen. Materien i våra kroppar är miljoners miljoner år gammal, vi är stjärnstoft, atomerna vi består av kommer från exploderande solar. Formerna skiftar men “the basic stuff” är samma. Detta gäller även själen, medvetandet, anden. Vår själ är inte ny i annan bemärkelse än att den är en omformation av “stuff” som redan finns. Tänk dej att du bygger ett sandslott på stranden. Nästa dag har vattnet spolat bort det och du bygger ett nytt. Om du bygger det på samma ställe där du byggde det igår kommer det att innehålla ganska många sandkorn av det gamla slottet även om det är ett helt nytt slott. Formerna förändras, innehållet är samma.
Det är därför du och jag är samma sak.

Visst gör man saker för sin egen skull….men jag hoppas verkligen att det inte stannar “bara” där!
Jag brukar inte referera till bibeln så mycket i debatter utan försöker använda egna ord att beskriva min tro med…..men 1:Kor:13 om jag inte tar miste i skrivande stund, står det något som brukar kallas kärlekens lov…..som handlar om betydelsen angående det som “måste” driva oss när vi gör goda gärningar…..nämilgen kärleken.

Av kärlek till oss själva. Vi gör goda gärningar av kärlek till oss själva. Vi vill se oss som goda människor. Även moder teresa handlade utifrån kärlek till sej själv, hon ville att hennes liv skulle betyda nåt, hon ville se sej som ett kärleksfullt redskap för gud.
Vi älskar inte andra människor, vi älskar oss själva genom andra människor.
Andra människor blir speglar för oss att se oss själva i, och när vi ser oss själva genom en peson som älskar oss känner vi oss fantastiska och oövervinnliga. Förutsatt att vi tycker att människan vi speglar oss i har ett värde för oss. Om det kommer fram en lågpannad fet stinkande brud till dej och vill gifta sej med dej blir du knappast smickrad och ber att få tänka på saken. Om det däremot kommer en fröken sverige kandidat med hög IQ och en behaglig framtoning och säger att hon vill gifta sej med dej så blir du smickrad och ber att få tänka på saken.
Vi använder andra för att definiera oss själva. Du är inte en person som passar ihop med en kvinnlig slusk, inte jag heller, för det är inte så vi ser oss.
Vi är goda för att vi vill vara goda. Vi gör aldrig någonsin nåt för nån annan, det enda vi gör är att definiera oss själva. Varenda tanke, varenda handling går ut på det.

Rent generellt alla vuxna som ingår en sexuell relation, och då också oavsett ett ordnat liv eller inte, så har dom med detta handlande gett en möjlighet till en helt ny individ.

“Helt ny individ” se svar ovan.

Ingenting av det vi diskuterar nu hör ju till trådens kärnfråga, men jag tycker ändå det är intressant.
Jag tror nog att vi förstår varandras tänk, men vi håller inte med varandra.

Henrik VIII

Signatur 

Unio Mystica

Postade: 04 Februari 2009 01:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 25 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-09-20

Ingenting av det vi diskuterar nu hör ju till trådens kärnfråga, men jag tycker ändå det är intressant.
Jag tror nog att vi förstår varandras tänk, men vi håller inte med varandra.

Henrik VIII

......håller med angående detta i alla fall….... wink

Signatur 

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70