[quote author=”Örjan” date=“1233528131
Så fort en människa hänvisar till gud vet man att hon inte vet vad hon snackar om utan bara tror att det ligger till så.
Väldigt kategoriskt sagt tycker jag…..jag fäller inte ett sådant omdöme om dig…....vad är det som gör att du vet bättre då?
Jag vet inte bättre än dej, det är inte så jag menar. Jag menar bara att tron på en gud är en tro, inget annat. Min poäng är; gå in i det du vet, det du varken behöver tro eller hopp för, det du inser bortom allt tvivel, det enda, faktiskt, du kan vara säker på, Din Egen Existens.
Varför inte börja där? Ta reda på vem och vad du själv är. Gud kanske inte ens finns, ingen vet, men du finns i högsta grad. Allt prat om gud är teorier, spekulationer och ibland rena önskedrömmar. Du själv är påtaglig men ändå outforskad och gåtfull.
Om man nu tror på en ande värld…...är det så långt ifrån att man också kan tro på en slags skapare…...förresten andevärlden är väl också abstrakt till sitt väsen, det är väl i så fall lika svårt att tro på den?
Jag tror på andens existens pga mina erfarenheter av utanför kroppen upplevelser.
Jag har en övertygelse, jag tror, mina erfarenheter säger det, men jag kan ha fel.
Hur det går till angånde vår existens… efter men inte före….är att skaparen “blåste” livsande i människan och kanske till och med “blåser” i nutid, det ska jag låta vara osagt.
??
I mina öron låter detta mycket konstigt…....har du hört en människa som väljer ett missbruk just för att få erfarenhet av det…...eller väljer att att bli brottsling eller ett offer för brott… bara för att få just erfarenhet om det.
Eller väljer att bli nedtryckt bara för att få erfarenhet av det.
Om du inte vet hur det k’nns att lida kan du aldrig ha medlidande med de som lider. Om du inte har varit fast i ett missbruk vet du inte vad det ‘r och kanske d;mer ut m’nniskor som missbrukar.
Om du inte har erfarenhet av lidande kan du inte heller k’nna gl’dje fullt ut,
urs’kta mitt tangentbord verkar pl;tsligt sortera bort alla bokst’ver med prickar, som [,’,och;
Detta ‘r s[klart kopplat till tanken om reinkarnation som jag vet att du inte tror p[.
D’rf;r blir det v’ldigt konstigt f;r dej.
En annan logisk konsekvens blir ju att jag kan ställa mig frågan…...“varför ska jag hjälpa någon i en svår livs situation…..vi behöver inte hjälpa någon som lider…..dom har ju valt det själv….nu får dom ta konsekvenserna av detta. Jag sköter bara mitt!”
Du hj’lper n[n annan f;r att du vill det, du vill se dej sj’lv som en bra m’nniska. Man g;r saker f;r sin egen skull, inte f;r andras. Sj’lvklart ska du hj’lpa till eftersom du tror p[ godhet.
Jag tror inte många vill ställa upp på det jag skrev i förra inägget bara för att det låter allt för absurt att barnet i en sådan familj har valt att komma dit själv…..så återigen….vi behöver inte bry oss om deras situation heller och hjälpa till om dom kanske blir slagna…...vi kan bara säga som sagt att dom har valt det själva. Jag kan väl bara som du själv säger välja att tycka synd om dom…..men varför ska jag göra något mer? Jag kanske till och med förstör något när jag då “lägger mig i” när dom försöker skaffa sig erfarenheter?
J’ttebra inv’ndningar. Men som sagt, alla som vill se sej sj’lva som goda g;r naturligtvis vad de kan f;r att hj’lpa till. Det g’ller ju ditt liv ocks[, om du vill hj’lpa till, g;r det.
Och en fr[ga som du inte beh;ver besvara, om inte barnet i ditt exempel valt att komma dit sj’lv, vem har d[ best’mt det _
Mvh Henrik VIII