Nils G,
jag har inte läst igenom hela tråden och svarar nu endast på ditt inledande inlägg. Annat kan ha sagts senare i tråden som har relevans för mitt inlägg här, och jag ber om ursäkt för det i så fall ...
Nils G - 25 Januari 2009 01:25 -
1) Gud är allsmäktig så att han kan ta bort det onda
2) Gud är allgod så att han vill ta bort det onda
3) Det onda finns
4) Alltså finns inte en allsmäktig och allgod Gud
Mats hävdar också: “Det har blivit allmänt erkänt att Alvin Plantinga har bevisat konklusivt att det inte går att formulera en logisk motsägelse utifrån påståendena att ”Gud är allsmäktig” ”Gud är god” och ”ondskan finns”. Plantinga har gjort detta genom att visa på ett fjärde påstående som förenar dessa påståenden, nämligen följande
[5)] : Gud kan ha moraliskt godtagbara skäl för att tillåta den ondska som finns.”
Nu kan man konstatera att 5) strider mot 1) och 2). Enligt 5) så vill han ha kvar (tillåta) viss ondska nämligen den som det finns moraliskt godtagbara skäl för att ha kvar. 2) har dock inte den begränsningen. Här vill Gud ta bort ‘det onda’ dvs. allt som är ont. Nu kanske man kan rädda detta argument genom att definierar ‘det onda’ annorlunda men ondskan som begrepp är svårhanterligt så jag föredrar att diskutera lidande istället och speciellt oberättigat lidande.
Nja, 5) strider inte mot 1) men du har rätt i att det strider mot 2) som det är formulerat här. Men påståendena “Gud är allsmäktig”, “Gud är allgod” och “Ondska finns” är icke destomindre inte logiskt motsägande. Man kan enkelt visa Plantingas poäng genom att ändra 2) till 2´):
2´) Gud är allgod så att han vill ta bort det onda han inte har moraliskt tillräckliga skäl att tillåta.
En bättre formulering av ‘ondskans problem’ anser jag är
P1) Om Gud är allsmäktig så kan han ta bort det oberättigade lidandet.
P2) Om Gud är allgod så vill han ta bort det oberättigade lidandet
P3) Det finns oberättigat lidande
S1) Alltså finns inte en allsmäktig och allgod Gud
Notera först att detta är ett argument mot en allsmäktig och allgod Gud, inte generellt mot alla Gudar. Givet att premisserna är sanna, följer då S1 av dessa? Jag har svårt att se att det inte gör det.
Ärligt talat så är jag tveksam till om S1 följer av premisserna. Som vi ska se hänger det lite på vad vi menar med “oberättigad ondska”. Men låt mig börja med att ändra exemplet:
Q1) Mats är vuxen och har pengar (osv) så att han kan köpa godis
Q2) Mats är godissugen så att han vill köpa godis
Q3) Mats köper inte godis
R1) Alltså finns inte en vuxen (osv) och godissugen Mats
Följer R1 av premisserna? Nej, eftersom Mats kan vilja något annat som övertrumfar hans vilja att köpa godis. Men han kan fortfarande vilja köpa godis, men inte till vilket pris som helst, så att säga. Mats kan ha en genuin vilja att köpa godis, men samtidigt ha en annan vilja, nämligen att banta, som är starkare. På samma sätt kan Gud visserligen vilja ta bort oberättigat lidande, men om detta är förknippat med en “kostnad” eller en konsekvens som Gud inte vill, så kan Gud i slutänden inte vilja ta bort det oberättigade onda. Men frågan är då förstås vad som menas med “oberättigad ondska”. Om man menar sådan ondska som tycks vara poänglös från vårt mänskliga perspektiv, så kan den lika fullt vara något Gud har moraliskt tillräckligt goda skäl för. I så fall följer inte slutsatsen av premisserna. Men om man menar att “oberättigad ondska” just betyder “sådan ondska som inte ens Gud kan ha moraliskt tillräckliga skäl för att tillåta”, ja då har man uteslutit möjligheten att Gud kan ha en övertrumfande vilja att tillåta denna ondska. Och då tror jag att slutsatsen följer. Så om S1 ska följa logiskt måste nog innebörden i P2 klargöras. Som den står är det inte uppenbart att R1 följer logiskt.
Argumentet kan förenklas och göras helt logiskt riktigt om man omformulerar det:
Argumentet utifrån Oberättigad ondska/lidande:
O1) Om det finns oberättigad ondska/lidande så finns inte Gud
O2) Oberättigad ondska/lidande finns
O3) Alltså finns inte Gud
Med “oberättigad ondska/lidande” menar jag “sådan ondska/lidande som inte ens Gud har moraliskt tillräckliga skäl för att tillåta”. O1 blir en sammanfattning av P1 och P2 ovan.
Premiss P3) är den verkligt problematiska. Mats S och flera andra anser att man visst kan tänka sig att det inte finns något oberättigat lidande. Johannes Sjöstedt anser tom att man tvärtom kan visa att det inte finns oberättigat lidande eftersom han vet att Gud finns. Min gissning är dock att han inte vill hårddra det argumentet. Man kan naturligtvis konstatera att det kan finnas lidande som verkar vara berättigat men där det finns ett samband med senare händelser som kan få lidandet att vara berättigat.
Men vad innebär oberättigat lidande. Det enklaste är att se vad berättigat lidande kan vara för något. Jag kan bara komma på tre former. För det första som ett straff. Om någon begår en felaktig handling kan man anse att det är rätt att tillfoga vederbörande ett straff i form av någon form av lidande. För det andra för att åstadkomma något som är gott i framtiden antingen för personen själv eller för andra. I det senare fallet måste det rimligen vara något gott som kraftigt kan kompensera för lidandet. Det är inte rimligt att tillfoga person A ett viss mått av lidande bara för att person B skall få det lite bättre. För det tredje kan man hypotetiskt tänka sig att det finns lidande som Gud av någon anledning inte kan hindra. Detta är kopplat till premiss 1 Det är möjligt att man kan hitta andra former av berättigat lidande men jag ser inte det.
Problemet med argumentet utifrån oberättigad ondska är att något endast kan beskrivas som oberättigad utifrån en viss bakgrundskunskap. Låt oss ta ateismen som bakgrundsteori. En barn begravs levande men skadat i en jordbävning och lever i fem dagar i svåra smärtor och dör sedan. Kan det tänkas att ett sådant lidande var “berättigat”? Fanns det någon “poäng” eller “mening” med det barnets lidande, givet en ateistisk världsbild. Jag har svårt att se det.
Kan detta lidande på något sätt vara berättigat utifrån en kristen världsbild? Utifrån ett kristet tänkande är detta lidande självklart något ont och tragiskt, och något som inte kan anses vara Guds ideala vilja för det här barnet. Men varför tillåter då Gud en sådan sak att ske? Och rent specifikt, varför lät inte Gud barnet dö direkt, varför fem dagars svåra smärtor bara för att sedan dö? Gud kan ha tillåtit detta för att barnet i sin ångest skulle skrika ut till Gud om räddning. Kanske detta lidande och barnets respons i den situationen var något som skapade ett djupt beroende av Gud. Kanske något skedde i barnets hjärta som betydde något för Guds relation till det barnet? Eller så kanske Gud vet att detta barn kommer få erfara hans tröst i ett allt större mått, på grund av detta lidande, och att detta utgör en moraliskt tillräckligt gott skäl för Gud att tillåta det. Kanske kompensation i evigheten är ett skäl som är gott nog för Gud att tillåta detta, oberoende av om något som gynnar barnets gudsrelation sker i barnets hjärta.
Varför räddar inte Gud det barnet, kan man fråga? Vi vet inte. Men än en gång, Gud är universums Herre och vet vad som skulle ha hänt om barnet överlevde. Kanske något i den kunskapen gav Gud tillräckliga moraliska skäl att tillåta barnets död.
Även om jag erkänner att det är svårt att komma upp med skäl som vi intuitivt tycker är moraliskt tillräckligt goda, så visar dessa exempel på att Guds existens, evighet, allmakt, allvetande, och allgodhet faktiskt ger oss skäl till att tro att Gud kan ha moraliskt tillräckliga skäl att tillåta både det ena och det andra. Han befinner sig s.a.s. i en priviligierad situation både maktmässigt och kunskapsmässigt, och hans förmåga att i evigheten kompensera för lidande och trösta (och det i evighet!) torde utgöra skäl för oss att inte dra förhastade slutsatser om vilka skäl Gud har respektive inte har, för att tillåta saker och ting.
Här är det lätt att ateisten drar förhastade slutsatser helt enkelt därför att ateismen är hans bakgrundsteori, i ljuset av vilken detta lidande (och faktiskt allt lidande som inte gynnar biologisk överlevnad!) ytterst sett är poänglöst (men ytterst sett är förstås även “överlevnad” poänglöst). Men med kristen teism som bakgrundsteori så är för det första hela universum och vår existens något som har mening och syfte. Vi lever i ett meningsfullt universum - inte i ett ateistiskt och därmed objektivt meningslöst universum. Och med en god Gud som har de resurser till hands som jag just nämnt, är det faktiskt sannolikt att Gud trots allt har ett moraliskt tillräckligt skäl för att tillåta den ondska/lidande som faktiskt sker. Därför tror jag att den kristen har skäl att helt sonika förneka premiss O2 och hävda att oberättigad ondska finns inte.
Vi kan dessutom argumentera för detta genom att peka på alla övriga skäl vi har för att tro på Guds existens (t.ex det kosmologiska eller teleologiska gudsargumentet), eftersom sådana skäl i motsvarande grad ger oss skäl till att tro att oberättigad ondska inte finns. Då gör vi helt enkelt om argumentet:
G1) Om det finns oberättigad ondska/lidande så finns inte Gud
G2) Gud finns
G3) Alltså finns inte oberättigad ondska/lidande