Sök       Avancerad sökning

11 av 11
11
Ondskans problem
Postade: 26 Maj 2009 10:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 151 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Nils G - 25 Maj 2009 07:16 -

Men, Ragnar, du glömmer att vi för en diskussion om huruvida Gud kan vara både god och allsmäktig. För att kunna föra den så måste vi naturligtvis uttala oss om Gud är god eller inte och - som jag framhållit tidigare och du faktiskt hållit med om - när vi definierar godhet så måste vi använda en mänsklig definition. Du kan inte i en diskussion med mig, en ateist, föra in krav på jag skall överlåta rätten att avgöra vad som är gott till din hypotetiska Gud. Då vore den här diskussionen totalt meningslös.

..... Ja det beror på att vi för en diskussion som handlar just om godhet!

Jag deltar i denna diskussion främst för att belysa hur fundamentalt fel det blir om man vill föra en sådan egendomlig diskussion. För den har inget med Bibelns Gud att göra. Så det är du som för en sådan diskussion. Inte jag.

Nu verkar du välja linjen att Gud inte är allsmäktig. Det verkar som om du säger att Gud inte kan göra något åt Satan och hans anhang. Om allt oberättigat lidande kommer från Satan så har vi ett nytt läge i vår diskussion. Då kanske jag kan gå med på att Gud är god men då är han inte allsmäktig.

Guds Allmakt i relation till Satan är det kanske bäst att öppna en egen tråd för. Här ville jag bara i förbigående föra in ytterligare en dimension i förståelsen av ondskan/lidandet/smärtan i världen. Nu ser jag att jag dessutom bör tillägga att Guds Allmakt innebär att Satan inte kan göra något utan Guds vilja/tillåtelse. Det betyder att man bl.a. kan betrakta Satan som ett Guds “gissel”.

Och inte nog med det. För att ytterligare slänga in ved i brasan så vill jag nu nämna ännu en dimension som man måste ha klart för sig när ämnet diskuteras - och som tangerar det föregående - nämligen Guds vrede.

Guds vrede är en reell verklighet i världen. Också denna verklighet borde få dig att förstå det meningslösa i att klistra sig fast vid endast Guds “godhet” i en diskussion om ondskan/lidandet/smärtan i världen.

Det förtjänar att upprepas: Ska “ondskans problem” (teodicé) diskuteras utifrån också utifrån vad Bibeln lär, då är det absolut nödvändigt att från början inse att Bibelns Gud är mångfasetterad. Att Han har många “egenskaper”. Att Hans väsen är outrannsakligt. Erkänns inte detta och utelämnas detta, då blir det genast något annat än Bibelns Gud man diskuterar.

Nu verkar det snarare som om du tycker att Gud varken är god eller allsmäktig. Det är återigen viktigt att vara medveten om att när jag talar om godhet så använder jag den definition vi människor använder och när jag bedömer godhet så talar jag om ett mänskligt perspektiv.

Gud är god. Gud är Allsmäktig. Men Han är så mycket mer. Så oändligt mycket mer. Och jag får respektera din definition av vad (Guds) godhet borde vara (enligt sekulär tro). Men du måste också respektera min definition av (Guds) godhet (som bygger på Bibeln).

Nja, nog lever vi i samma världar, men vi har kapitalt motsatta uppfattningar om vår gemensamma värld. Men för att vara meningsfull så måste vi föra den här diskussionen om samma sak, med samma förutsättningar och med samma definitioner.

Tyvärr är det inte möjligt. Det handlar mer om att i ömsesidig respekt försöka förstå varandra trots våra helt olika utgångspunkter och världsbilder.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 27 Maj 2009 08:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 152 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02
Ragnar - 26 Maj 2009 08:42 -

Nja, nog lever vi i samma världar, men vi har kapitalt motsatta uppfattningar om vår gemensamma värld. Men för att vara meningsfull så måste vi föra den här diskussionen om samma sak, med samma förutsättningar och med samma definitioner.

Tyvärr är det inte möjligt. Det handlar mer om att i ömsesidig respekt försöka förstå varandra trots våra helt olika utgångspunkter och världsbilder.

Ragnar, kan du utveckla, varför är det inte möjligt?

Nils G

Postade: 27 Maj 2009 09:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 153 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Nils G - 27 Maj 2009 06:00 -

Nils G

Det är för att vi lever i två olika världar. Jag lever i trons värld där Bibeln är mitt rättesnöre. Du lever i otrons värld där moderna sekulära utgångspunkter gäller. “Samma förutsättningar” kan därför inte vara möjligt. Och det är inget märkligt med det. Inte heller kan samma “samma definitioner” vara möjligt (som ju redan tydligt har framgått och som du själv också medgett tidigare).

Detta betyder inte att debatten blir meningslös. Om vi bara förstår varandras förutsättningar och respekterar dem kan diskussionen bli givande. Men vi ska inte tro att vi ska kunna föra samtalet utifrån samma premisser och referensramar. Våra respektive “trossystem” tillhör alltför olika världar för att det ska vara möjligt.

(Men låt nu inte detta bli en tröttande debatt i debatten, jag vill gärna höra din reaktion på mitt tidigare inlägg.)

Signatur 

Postade: 27 Maj 2009 10:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 154 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-08-02
Ragnar - 27 Maj 2009 07:40 -
Nils G - 27 Maj 2009 06:00 -

Nils G

Det är för att vi lever i två olika världar. Jag lever i trons värld där Bibeln är mitt rättesnöre. Du lever i otrons värld där moderna sekulära utgångspunkter gäller. “Samma förutsättningar” kan därför inte vara möjligt. Och det är inget märkligt med det. Inte heller kan samma “samma definitioner” vara möjligt (som ju redan tydligt har framgått och som du själv också medgett tidigare).

Detta betyder inte att debatten blir meningslös. Om vi bara förstår varandras förutsättningar och respekterar dem kan diskussionen bli givande. Men vi ska inte tro att vi ska kunna föra samtalet utifrån samma premisser och referensramar. Våra respektive “trossystem” tillhör alltför olika världar för att det ska vara möjligt.

(Men låt nu inte detta bli en tröttande debatt i debatten, jag vill gärna höra din reaktion på mitt tidigare inlägg.)

Nejvisst, om vi kan ena oss om att vi har olika definitioner ibland. Jag var inne på det i inlägg #85 där jag föreslog beteckningarna G-god och M-god som beteckningar för din respektive min definition av begreppet god. Jag uppfattade att du inte gillade den uppdelningen. Hade jag fel?

Du säger också “Men vi ska inte tro att vi ska kunna föra samtalet utifrån samma premisser och referensramar.” För att föra samtalet vidare så måste vi rimligen vara överens om terminologin annars kommer vi bara att prata förbi varandra, eller hur? Det blir lite olika diskussioner om vi diskuterar din världsbild respektive min världsbild.

Om vi vänder åter till diskussionen:

Gud är god. Gud är Allsmäktig. Men Han är så mycket mer. Så oändligt mycket mer. Och jag får respektera din definition av vad (Guds) godhet borde vara (enligt sekulär tro). Men du måste också respektera min definition av (Guds) godhet (som bygger på Bibeln).

Om vi då tar din definitionen (enligt bibeln) vilken jag då för tydlighets skull kallar G-god så har jag inga problem med den om den definieras så att de egenskaper som Gud har enligt bibeln är G-goda. (G som i Gud)

Däremot om jag tar min, den sekulära, definitionen av god som jag kallar M-god och vilken jag utvärderar emot det egenskaper som jag anser människor eller andra bör ha för att kallas goda så finner jag att Gud inte har den egenskapen. (M som i Människa).

Sedan en sak som du gång på gång återkommer till som jag inte förstår. Du säger t.ex. ovan:
“Gud är god. Gud är Allsmäktig. Men Han är så mycket mer. Så oändligt mycket mer.” och tidigare

Och inte nog med det. För att ytterligare slänga in ved i brasan så vill jag nu nämna ännu en dimension som man måste ha klart för sig när ämnet diskuteras - och som tangerar det föregående - nämligen Guds vrede.

och du skrev i #122 som svar på Abergdahl
“Det är sant att Gud är god. Fullkomligt god. Men gör inte samma misstag som en annan här gjorde ett tag. Dvs stäng inte utanför Guds helighet och rättfärdighet. Dessa Guds “egenskaper” är lika reella och lika eviga i Guds väsen som Hans godhet och kärlek” (‘en annan’ tror jag syftade på mig).

Jag förstår inte varför man måste tala om Guds andra egenskaper när man diskuterar hans godhet. Jag har aldrig förnekat att han kanske även är helig, rättfärdig, vred mm. men varför anser du att det är viktigt att framhålla det hela tiden. Kan vi inte nöja oss med att ena oss att han har en mängd andra egenskaper förutom ev. allsmäktighet och godhet. Om jag har en diskuterar en god väns intelligens så behöver jag inte hela tiden nämna att han är t.ex. gladlynt och småsint eller ens moraliskt högtstående.

Det vore bra om vi redde ut detta.

Nils G

Postade: 28 Maj 2009 10:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 155 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Nils G - 27 Maj 2009 08:14 -

Jag förstår inte varför man måste tala om Guds andra egenskaper när man diskuterar hans godhet. Jag har aldrig förnekat att han kanske även är helig, rättfärdig, vred mm. men varför anser du att det är viktigt att framhålla det hela tiden. Kan vi inte nöja oss med att ena oss att han har en mängd andra egenskaper förutom ev. allsmäktighet och godhet. Om jag har en diskuterar en god väns intelligens så behöver jag inte hela tiden nämna att han är t.ex. gladlynt och småsint eller ens moraliskt högtstående. Det vore bra om vi redde ut detta.

Jag ska gladeligen försöka reda ut detta (även om mitt svar också framgått av mina tidigare inlägg).

Visst kan man väl rycka ut en enskild egenskap hos Gud när man behandlar någon viss fråga. Men då behöver man iaf se till att det är rätt egenskap utifrån rätt sammanhang man rycker ut. Annars blir det tokigt.

Säg att någon t.ex. ser glada och friska barn som skuttar omkring på en grönskande äng under solens varma och gnistrande sken omsvärmade av ljuvlig fågelsång. Så lägger personen pannan i djupa och bekymrade veck och frågar sig allvarligt: “Men hur går detta ihop med Guds helighet och Hans väldiga vrede?  Nej, det går ju inte alls ihop. Alltså kan det inte finnas någon helig Gud!”

Och just så gör ateister och okunniga sekulära kristna när de diskuterar denna tråds ämne. Fast omvänt. När man ser ondska/lidande/smärta så väljer man att rycka ut den minst lämpliga av Guds alla egenskaper - Hans godhet - och ställer sedan Kristendomen och Gud själv till svars. Det blir horribelt.

Jag skrev i början att man ibland kan rycka ut enskilda egenskaper hos den Allsmäktige Guden. Som regel ska man dock inte göra det. Riskerna är då alltför uppenbara att man snabbt leds in på galna vägar och skapar sig en avgud som inte existerar någon annanstans utom i sitt eget huvud.

Det är därför man som regel ska utgå från den holistiska Gudsbild som Bibeln beskriver, när man behandlar frågor som inbegriper Gud. För Gud är ingen människa. Han är Gud. Han Är den Han Är. Odelbar. Oföränderlig. Alltid densamme. Alltid oåtkomlig för människan.

Och att utgå från en holistisk Gudsbild blir alldeles särskilt viktigt när man behandlar frågan om ondskan/lidandet/smärtan i världen. Om man i en sådan diskussion väljer att utgå från den i det sammanhanget minst lämpliga egenskapen hos Gud, och stannar vid det, då säger det sig självt att man har lämnat Bibelns Gud och har börjat prata om en egen påhittad gud.

Och det kan man väl få göra, men som jag sagt tidigare, då är inte jag intresserad längre.

.......................

Med detta inte sagt att Guds godhet inte finns mitt i lidandet. Det gör det. Och det går också bra att i vissa sådana sammanhang tala primärt om Guds godhet. (Det gäller särskilt när kristna drabbas.) Lidande är ofta något som i förlängningen bringar bl.a. välsignelse, och välsignelse är ett flöde av Guds godhet. Osv.

Men att tala rent allmänt om ondskan/lidandet/smärtan i tillvaron utifrån en enda Guds egenskap - godhet - (ibland i kombination med Guds Allmakt), det är inte att göra rättvisa åt Bibelns Gud. Värre än så, det blir då öht inte Bibelns Gud man diskuterar.

Signatur 

Postade: 29 Maj 2009 09:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 156 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-08-02

Ragnar!

För att kunna svara så upplever jag att jag måste ha svar på första halvan av mitt inlägg #154 först. Resonemangen verkar hänga ihop.

Nils G

Postade: 29 Maj 2009 01:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 157 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Nils G - 29 Maj 2009 07:28 -

Ragnar!

För att kunna svara så upplever jag att jag måste ha svar på första halvan av mitt inlägg #154 först. Resonemangen verkar hänga ihop.

Nils G

Däremot om jag tar min, den sekulära, definitionen av god som jag kallar M-god och vilken jag utvärderar emot det egenskaper som jag anser människor eller andra bör ha för att kallas goda så finner jag att Gud inte har den egenskapen. (M som i Människa).

Du menar väl att du tycker att Bibelns Gud inte alltid har den egenskapen? För om du läst Bibeln så ser du att Gud också är god i vad Han säger och gör.

Jag undrar: Har du läst Bibeln? Om inte, hur kan du då öht ha en sådan bestämd uppfattning om Bibelns Gud?

Signatur 

Postade: 29 Maj 2009 09:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 158 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-08-02
Ragnar - 29 Maj 2009 11:25 -

Ragnar!

Nils G

Du menar väl att du tycker att Bibelns Gud inte alltid har den egenskapen? För om du läst Bibeln så ser du att Gud också är god i vad Han säger och gör.

Jag undrar: Har du läst Bibeln? Om inte, hur kan du då öht ha en sådan bestämd uppfattning om Bibelns Gud?

Min bibelkunskap har säkert sina brister men jag hämtar inte min kunskap om Gud (givet han finns) inte främst från Bibeln utan från min kunskap om omvärlden. Det har ju bl.a. hänt en del sedan Bibeln skrevs.

Jo, Gud i Bibeln kan vara god men jag tycker även att han i vissa fall är mindre god. Men min åsikt om Guds bristande M-godhet kommer främst ifrån konstaterandet att det finns oerhört mycket lidande i världen som det är svårt att finna något berättigande för. Man kan nog spekulera om att det finns ett berättigande för en del av lidandet men för allt lidande ser jag det som omöjligt att finna ett berättigande.

Eftersom vi diskuterat detta tidigare och sett dina kommentarer då så vill jag påpeka följande i sammanhanget.
- Jag diskuterar här vad jag kallat M-godhet
- Jag vet att (din) Gud har andra egenskaper än godhet men nu koncentrerar jag mig på just den egenskapen.
- För att jag skall anse att någon är M-god räcker det inte att denne är god ibland utan alltid skall vara god (även om vederbörande ibland inte är snäll).
- Även om jag inte anser Gud vara M-god så är han antagligen G-god. Om detta har jag föga kunskap.

Nils G

Postade: 30 Maj 2009 09:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 159 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Nils G - 29 Maj 2009 07:52 -
Ragnar - 29 Maj 2009 11:25 -

Ragnar!

Nils G

Min bibelkunskap har säkert sina brister men jag hämtar inte min kunskap om Gud (givet han finns) inte främst från Bibeln utan från min kunskap om omvärlden. Det har ju bl.a. hänt en del sedan Bibeln skrevs.

Jo, Gud i Bibeln kan vara god men jag tycker även att han i vissa fall är mindre god. Men min åsikt om Guds bristande M-godhet kommer främst ifrån konstaterandet att det finns oerhört mycket lidande i världen som det är svårt att finna något berättigande för. Man kan nog spekulera om att det finns ett berättigande för en del av lidandet men för allt lidande ser jag det som omöjligt att finna ett berättigande.

Eftersom vi diskuterat detta tidigare och sett dina kommentarer då så vill jag påpeka följande i sammanhanget.
- Jag diskuterar här vad jag kallat M-godhet
- Jag vet att (din) Gud har andra egenskaper än godhet men nu koncentrerar jag mig på just den egenskapen.
- För att jag skall anse att någon är M-god räcker det inte att denne är god ibland utan alltid skall vara god (även om vederbörande ibland inte är snäll).
- Även om jag inte anser Gud vara M-god så är han antagligen G-god. Om detta har jag föga kunskap.

Nils G

Dina ord tycker jag utgör en bra avslutning på vår diskussion. Så jag ska inte mala på vidare. Vi har nog båda klargjort rätt väl nu hur vi ser på saken.

Men tack ska du ha. smile

Signatur 

Postade: 31 Maj 2009 05:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 160 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-08-02
Ragnar - 30 Maj 2009 07:23 -

Dina ord tycker jag utgör en bra avslutning på vår diskussion. Så jag ska inte mala på vidare. Vi har nog båda klargjort rätt väl nu hur vi ser på saken.

Men tack ska du ha. smile

Håller med. Det är nog lagom att avsluta här.

Tack själv!

Nils G

11 av 11
11

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70