Men, Ragnar, du glömmer att vi för en diskussion om huruvida Gud kan vara både god och allsmäktig. För att kunna föra den så måste vi naturligtvis uttala oss om Gud är god eller inte och - som jag framhållit tidigare och du faktiskt hållit med om - när vi definierar godhet så måste vi använda en mänsklig definition. Du kan inte i en diskussion med mig, en ateist, föra in krav på jag skall överlåta rätten att avgöra vad som är gott till din hypotetiska Gud. Då vore den här diskussionen totalt meningslös.
..... Ja det beror på att vi för en diskussion som handlar just om godhet!
Jag deltar i denna diskussion främst för att belysa hur fundamentalt fel det blir om man vill föra en sådan egendomlig diskussion. För den har inget med Bibelns Gud att göra. Så det är du som för en sådan diskussion. Inte jag.
Nu verkar du välja linjen att Gud inte är allsmäktig. Det verkar som om du säger att Gud inte kan göra något åt Satan och hans anhang. Om allt oberättigat lidande kommer från Satan så har vi ett nytt läge i vår diskussion. Då kanske jag kan gå med på att Gud är god men då är han inte allsmäktig.
Guds Allmakt i relation till Satan är det kanske bäst att öppna en egen tråd för. Här ville jag bara i förbigående föra in ytterligare en dimension i förståelsen av ondskan/lidandet/smärtan i världen. Nu ser jag att jag dessutom bör tillägga att Guds Allmakt innebär att Satan inte kan göra något utan Guds vilja/tillåtelse. Det betyder att man bl.a. kan betrakta Satan som ett Guds “gissel”.
Och inte nog med det. För att ytterligare slänga in ved i brasan så vill jag nu nämna ännu en dimension som man måste ha klart för sig när ämnet diskuteras - och som tangerar det föregående - nämligen Guds vrede.
Guds vrede är en reell verklighet i världen. Också denna verklighet borde få dig att förstå det meningslösa i att klistra sig fast vid endast Guds “godhet” i en diskussion om ondskan/lidandet/smärtan i världen.
Det förtjänar att upprepas: Ska “ondskans problem” (teodicé) diskuteras utifrån också utifrån vad Bibeln lär, då är det absolut nödvändigt att från början inse att Bibelns Gud är mångfasetterad. Att Han har många “egenskaper”. Att Hans väsen är outrannsakligt. Erkänns inte detta och utelämnas detta, då blir det genast något annat än Bibelns Gud man diskuterar.
Nu verkar det snarare som om du tycker att Gud varken är god eller allsmäktig. Det är återigen viktigt att vara medveten om att när jag talar om godhet så använder jag den definition vi människor använder och när jag bedömer godhet så talar jag om ett mänskligt perspektiv.
Gud är god. Gud är Allsmäktig. Men Han är så mycket mer. Så oändligt mycket mer. Och jag får respektera din definition av vad (Guds) godhet borde vara (enligt sekulär tro). Men du måste också respektera min definition av (Guds) godhet (som bygger på Bibeln).
Nja, nog lever vi i samma världar, men vi har kapitalt motsatta uppfattningar om vår gemensamma värld. Men för att vara meningsfull så måste vi föra den här diskussionen om samma sak, med samma förutsättningar och med samma definitioner.
Tyvärr är det inte möjligt. Det handlar mer om att i ömsesidig respekt försöka förstå varandra trots våra helt olika utgångspunkter och världsbilder.