Utifrån handling och konsekvens blir ju ditt exempel om självmord intressant. Är lidandet oberättigat? Om Gud skulle förhindra alla självmord vilka konsekvenser skulle det få i form av lidande. Vilket lidande skulle vara större och hur anser du Gud borde handla när det gäller självmord?
I vissa fall kan det vara berättigat att tillåta självmord. Men man måste notera att för att mitt argument skall gå hem, att visa att Gud inte både är god och allsmäktig, så krävs det endast att man visar att ett enda självmord inte går att förklara med hänvisning till att det är den bästa lösningen för människan. Det förekommer tyvärr många självmord bland unga människor som inte har några yttre problem. De har bostad, mat för dagen, är inte sjuka och har allmänt goda framtidsutsikter men ändå så tar de livet av sig. Man kan med ganska stor säkerhet anta att om de fått rätt form av mänsklig hjälp så hade många överlevt och sedan levt ett gott liv. Varför ingrep inte Gud om han var allsmäktig och god? Det hade antagligen bara krävts en mindre ändring av serotoninbalansen i hjärnan för att ett stort antal personer skulle avstått från att begå självmord.
Handling och konsekvens Nils.
Vad jag ytterst tror det handlar om är att Gud behandlar oss som vuxna människor och låter oss göra våra egna val. Hur skulle det se ut om alla människor med välfungerande hem inte kan genomföra självmord, medan andra med trassliga hemförhållanden kan. Är man olycklig kanske man då först trasslar till livet för att sen ta livet av sig. Eller menar du att Gud även ska förhindra dessa från att börja med droger eller alkohol och andra destruktiva sysslor.
Ska Gud leka någon slags curlingförälder som omöjliggör allt som kan tänkas vara farligt eller som kan leda till att andra människor kan lida. Hur skulle en sådan värld se ut och fungera. Var är människans eget ansvar för sitt eget handlande. Är inte du och jag moraliskt medvetna varelser som faktiskt själva kan i viss mån tänka igenom konsekvenserna av vårat handlande. Med andra ord borde inte vi ta vårat ansvar först, innan vi begär en massa saker av Gud?
Så sammanfattningsvis anser jag inte att självmord är den bästa lösningen (det kanske det aldrig är) men att det är den lösning en del människor fritt väljer. Om vissa inte ska ha friheten att välja detta, inte på grund av vad som händer med dem utan med hänsyn till andra, vilka andra saker borde då också tas bort på grund av samma resonemang. Otrohet, ilska, lögner, misshandel, krig, droger och så vidare. Jag förstår inte alls hur en sådan värld skulle se ut och fungera.
Vissa författare anser ju att just lidande är Guds megafon för en döv värld.
Om det är så kan jag inte se annat än att Gud är omoralisk. Det brukar inte anses som moraliskt högtstående om man försätter en person i nöd för att sedan kunna gripa in och rädda vederbörande och uppbära tacksamhet och beröm för sin insats. Om man sedan i ett stort antal fall inte bryr sig om att rädda personen i fråga gör ju inte saken bättre.
Men Gud har väl inte försatt någon i nöd, det lyckas vi väl alldeles ypperligt med själva eller så har vi någon vänlig medmänniska som har gjort eller gör det åt oss.