I en annan tråd så råkade jag säga:
” .. tror ej på logiska bevis men theodice-problemet det effektivast”. Både Ragnar och tirian reagerade på detta och ville att jag skulle förklara mig. Jag gör det här och nu.
Ondskans problem och dess lösningar - teodicéer - har diskuterats på olika ställen. t.ex.
i tråden Teodicéproblemet och God-of-the-gaps (tro och vetenskap) samt dessutom har Mats Selander skrivit ett anförande Gud och det onda samt en FAQ här på forumet. Alla dessa diskussioner / inlägg är klart läsvärda och jag tar dessa, speciellt de två första, som utgångspunkt. Dessutom har engelska Wikipedia en artikel om teodicéer som i viss mån är intressant.
1. Ondskans problem kan formuleras på följande sätt (enligt Mats):
1) Gud är allsmäktig så att han kan ta bort det onda
2) Gud är allgod så att han vill ta bort det onda
3) Det onda finns
4) Alltså finns inte en allsmäktig och allgod Gud
Mats hävdar också: “Det har blivit allmänt erkänt att Alvin Plantinga har bevisat konklusivt att det inte går att formulera en logisk motsägelse utifrån påståendena att ”Gud är allsmäktig” ”Gud är god” och ”ondskan finns”. Plantinga har gjort detta genom att visa på ett fjärde påstående som förenar dessa påståenden, nämligen följande
[5)] : Gud kan ha moraliskt godtagbara skäl för att tillåta den ondska som finns.”
Nu kan man konstatera att 5) strider mot 1) och 2). Enligt 5) så vill han ha kvar (tillåta) viss ondska nämligen den som det finns moraliskt godtagbara skäl för att ha kvar. 2) har dock inte den begränsningen. Här vill Gud ta bort ‘det onda’ dvs. allt som är ont. Nu kanske man kan rädda detta argument genom att definierar ‘det onda’ annorlunda men ondskan som begrepp är svårhanterligt så jag föredrar att diskutera lidande istället och speciellt oberättigat lidande.
2. Men innan jag gör detta vill jag kort kommentera wikipedia.en . Där finns återgivet Plantingas motbevis mot Mackies bevis för att Gud är logiskt omöjlig beroende på ondskans problem. Jag förstår uppriktigt sagt inte motbeviset och har letat på nätet efter en utförligare beskrivning och inte hitta någon (Känner någon till en sådan så tipsa mig gärna). Det återstår att gå till litteraturen men det har jag inte haft tid till. Men egentligen är det ur min synvinkel inte så viktigt om Plantinga motbevisat Mackie eller ej. Jag har aldrig förväntat mig ett logiskt bevis mot Gud existens lika lite som jag förväntar mig ett bevis för Guds existens. Därför blir allt tal om att Ondskans argument är “omodernt” ointressant. Vad jag försöker visa här är att ondskans argument är ett problem för teisten även om det kanske inte är ett logiskt problem.
3. En bättre formulering av ‘ondskans problem’ anser jag är
P1) Om Gud är allsmäktig så kan han ta bort det oberättigade lidandet.
P2) Om Gud är allgod så vill han ta bort det oberättigade lidandet
P3) Det finns oberättigat lidande
S1) Alltså finns inte en allsmäktig och allgod Gud
Notera först att detta är ett argument mot en allsmäktig och allgod Gud, inte generellt mot alla Gudar. Givet att premisserna är sanna, följer då S1 av dessa? Jag har svårt att se att det inte gör det.
Argumentet med berättigad ondska (eller berättigat lidande) har ingen relevans eftersom vi bara talar om oberättigat lidande. Observera också att det för att slutsatsen S1 skall gälla det räcker att vi hittar ett enda fall där det föreligger oberättigat lidande och en allsmäktig och god Gud kunde förhindra det
Premiss P2) borde det inte finnas några invändningar emot. Om gud är god så kan det inte finnas oberättigat lidande. Om en god Gud kan tolerera eller rentutav vilja ett moraliskt berättigat lidande kan diskuteras, Men ett oberättigat lidande går inte att kombinera med en god Gud.
Premiss P1) är lite knepigare. I wikipedia.en om Plantinga talas, som sagt, om ett logiskt problem - att det kan vara så att det är logiskt omöjligt för Gud att göra vissa saker på samma sätt som Gud aldrig kan få 2+2=5. Jag har dock svårt med det argumentet. Man kan hävda att det kan finnas enstaka fall där det inte rent logiskt går att hindra lidande beroende på att det skulle få för stora konsekvenser. Men att hävda att det i alla inträffade fall av oberättigat lidande inte går känns tveksamt. Mer om detta senare.
Premiss P3) är den verkligt problematiska. Mats S och flera andra anser att man visst kan tänka sig att det inte finns något oberättigat lidande. Johannes Sjöstedt anser tom att man tvärtom kan visa att det inte finns oberättigat lidande eftersom han vet att Gud finns. Min gissning är dock att han inte vill hårddra det argumentet. Man kan naturligtvis konstatera att det kan finnas lidande som verkar vara berättigat men där det finns ett samband med senare händelser som kan få lidandet att vara berättigat.
Men vad innebär oberättigat lidande. Det enklaste är att se vad berättigat lidande kan vara för något. Jag kan bara komma på tre former. För det första som ett straff. Om någon begår en felaktig handling kan man anse att det är rätt att tillfoga vederbörande ett straff i form av någon form av lidande. För det andra för att åstadkomma något som är gott i framtiden antingen för personen själv eller för andra. I det senare fallet måste det rimligen vara något gott som kraftigt kan kompensera för lidandet. Det är inte rimligt att tillfoga person A ett viss mått av lidande bara för att person B skall få det lite bättre. För det tredje kan man hypotetiskt tänka sig att det finns lidande som Gud av någon anledning inte kan hindra. Detta är kopplat till premiss 1 Det är möjligt att man kan hitta andra former av berättigat lidande men jag ser inte det.
Oberättigat lidande är då lidande som inte är berättigat. Finns det oberättigat lidande? Om man ser sig om i världen så hittar jag en del lidande som kanske är berättigat men den allt dominerande formen av lidande är oberättigat. Lidande i form av straff förekommer men är ganska begränsat. Lidande där någon, vanligen personen självt, t.ex. kommer ut ur en sjukdom med stärkt livskraft förekommer men är inte vanligt. Däremot lidande som inte leder till något gott oerhört vanligt.
Här går det att ta fram hur många exempel som helst som visar hur orimlig ståndpunkten är att det inte finns oberättigat lidande. Bara två exempel här.
E1. Det är inte helt ovanligt att föräldrar till barn omkommer. Jag vet inte om det någonsin förekommer att dessa barn får något positivt ut av den upplevelsen men jag vet att många får dras med en livslång sorg efter den döda föräldern.
E2. Tusentals unga människor tar varje år livet av sig. Är det verkligen möjligt att i alla dessa fall verkningarna av dödsfallet är så positivt för de efterlevande att det kompenserar för det lidande som leder fram till självmordet samt förlusten av livet. I andra sammanhang anses människovärdet var okränkbart. Att låta en ung människa ta livet av sig för något diffust annat mål verkar orimligt och omoraliskt.
forts. i nästa inlägg